Advertentie:

Teddydries

Onzeker over progressie

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Graag toch even meningen van anderen..

Sinds precies 1 jaar ben ik gestart met krachttraining, waarbij de focus op het gehele lichaam ligt, maar vooral op de benen & billen. Ik train gemiddeld 3 keer in de week (benen en billen) en met uitschieters van 4 tot 5 keer in de week (upperbody). 

Hiervoor heb ik lang aan kickboksen gedaan en 30 kg afgevallen. Nu ben ik bezig met krachttraining en heb hier al cijfers van teruggezien na een halfjaar (zie foto). Hierbij ben ik bij de start van de krachttraining (1j geleden) begonnen met 49,1 spiermassa en 27,5 lichaamsvet na een halfjaar (halfjaar geleden) is dit 52,6 spiermassa en 14,8 lichaamsvet. Tot heden heb ik geen nieuwe cijfers, alleen weet ik dat ik in een halfjaar 5 kg ben aangekomen (nu rond de 70). 

Mijn vraag is eigenlijk hoe snel de progressie bij een vrouw gaat? Ik hoor van velen dat dit bij vrouwen langer duurt als mannen en gemiddeld maar 6 kg in spiermassa aankomen per jaar. Na een halfjaar ben ik ongeveer 3 kg in spier aangekomen. Mijn vraag is dus ook hoe jullie naar mijn progressie kijken? (Zie foto’s)

Oefeningen die ik doe voor de billen zijn: RDL, (single) leg press, glute extensions, split squat, hip abductur, adductor en cable kickbacks. Tijdens de training voel ik aan welk gewicht nog goed uit te voeren is, maar ook niet te licht. Eigenlijk zo zwaar mogelijk met genoeg herhalingen. Wil het liefst tot falen trainen, maar merk dat ik dit onbewust laat liggen. 

Kwa voeding eet ik zeker eiwitrijk, kcal behoefte is meer dan goed, soms wel wat mindere dagen. Rust zou nog een verbeterpunt kunnen zijn.

Foto’s heb ik i.v.m. privacy verwijderd. Gezien een topic niet kan verdwijnen.

Edited by Teddydries

Advertentie:

Als ik de foto,s zie zou ik zeggen het gaat goed.

In het begin kun je best veel spiermassa aankomen per jaar dat wordt later minder.

Lekker zo doorgaan zou ik zeggen.

Misschien 2 keer upper en 2 keer lower body tranen per week dan heb je wat meer rust voor je benen.

• Like 1

Op 6-9-2023 at 12:36 zei Jeroen:

Als ik de foto,s zie zou ik zeggen het gaat goed.

In het begin kun je best veel spiermassa aankomen per jaar dat wordt later minder.

Lekker zo doorgaan zou ik zeggen.

Misschien 2 keer upper en 2 keer lower body tranen per week dan heb je wat meer rust voor je benen.

Dankjewel voor je feedback!!! :) 

Foto’s toen ik 95 woog, wellicht voor een beter beeld

Edited by Teddydries

Allereerst complimenten voor je progressie. Ik hoop dat je zelf ook trots bent!

Waar mannen inderdaad 6kg halen in het eerste jaar, gaat de snelheid er daarna flink vanaf.
Met 4Kg ga je dus echt goed vooruit!

Een goede been training door vaak enkele dagen voor je hersteld bent. Als je dus 3x in de week gaat voor Been/Bil train je eigenlijk toch nog iets te licht. 2x in de week flink aan het werk is dan effectiever. Je komt dan veel meer tegen die faal grens aan.
Om het goede werk voor je benen verder te accentueren is een Upper body training belangrijk. Je rug/schouders/armen worden dan steviger, wat nog meer accent legt op een zandloper figuur (als dat tenminste je doel is). 

• Like 1

Op 7-9-2023 at 09:12 zei Bart.BB:

Allereerst complimenten voor je progressie. Ik hoop dat je zelf ook trots bent!

Waar mannen inderdaad 6kg halen in het eerste jaar, gaat de snelheid er daarna flink vanaf.
Met 4Kg ga je dus echt goed vooruit!

Een goede been training door vaak enkele dagen voor je hersteld bent. Als je dus 3x in de week gaat voor Been/Bil train je eigenlijk toch nog iets te licht. 2x in de week flink aan het werk is dan effectiever. Je komt dan veel meer tegen die faal grens aan.
Om het goede werk voor je benen verder te accentueren is een Upper body training belangrijk. Je rug/schouders/armen worden dan steviger, wat nog meer accent legt op een zandloper figuur (als dat tenminste je doel is). 

Bedankt voor je reactie! Fijn om te lezen :)

Dankzij de reacties voel ik mij trotser, ik was wat onzeker over mijn professie (zie ik wel verschil?) ondanks de cijfers. Ik denk dat je het bij jezelf minder goed ziet?

Bedankt voor je tip! Dus als ik het goed begrijp 2x per week intensief benen/billen is voldoende? Upperbody train ik ook, maar minder vaak om eerlijk te zijn. Desondanks zie ik daar wel duidelijkere progressie.

Je hebt een cyclus van; trainen & herstellen.

Ikzelf zit met een knieblessure, dus nu even geen legday voor mij. Maar voorheen trainde ik 1x in de week benen. Dusdanig zwaar dat ik echt de 72 uur er na niet nogmaals kon trainen zonder in de leveren. Pas na 5 dagen voelde mijn hamstrings en abductors 100%. 

Als jij ook goed je benen belast zal het echt wel een even duren voor je spieren weer hersteld zijn. Op dat moment wil je ze weer belasten en groei stimuleren.

Met dit in het achterhoofd denk ik dat 3x in de week benen inhoud dat je te licht traint.

Hey! Ik zie dit topic nu pas, maar je hoeft je totaaaaaal geen zorgen te maken over je progressie. 

HEEL goed gedaan. Complimenten!

Nu je die binnen hebt, nog even wat advies!

Bart zei het al, maar zoals je weet heb je een herstelperiode. Als je een serieus zware benen/billen dag gehad hebt, is het echt wel nodig om.zeker 48 uur die spieren niet te trainen. Die hersteltijd hebben ze zeker weten nodig!

Verder: ga zo door. Het zit hem in de consistentie! Keep fucking going :)

• Like 1

Op 12-9-2023 at 21:12 zei Shorty:

Hey! Ik zie dit topic nu pas, maar je hoeft je totaaaaaal geen zorgen te maken over je progressie. 

HEEL goed gedaan. Complimenten!

Nu je die binnen hebt, nog even wat advies!

Bart zei het al, maar zoals je weet heb je een herstelperiode. Als je een serieus zware benen/billen dag gehad hebt, is het echt wel nodig om.zeker 48 uur die spieren niet te trainen. Die hersteltijd hebben ze zeker weten nodig!

Verder: ga zo door. Het zit hem in de consistentie! Keep fucking going :)

Bedankt voor je motiverende reactie en tip! :)

Tip. Niet iedere week in de spiegel kijken en foto’s maken. Doe dit om de 3 maanden.

op een gegeven moment zie je het zelf niet meer terwijl het er wel is. 
ga zo door