Advertentie:

Fit

5 dagen training schema

Recommended Posts

Dag 1: Benen/buik

Dag 2: Borst

Dag 3: Rug/buik

Dag 4: Rust

Dag 5: Schouders/buik

Dag 6: Armen

Dag 7: Rust

 

Met een goed schema is het belangrijk dat je een spiergroep niet overbelast in een week. 5 keer per week je armen trainen heeft dus geen zin. De maximale spiergroei behaal je met voldoende rust voor je spieren na een goede zware training.

 

 

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Hoi Fit,

Ik zie dat de meeste spiergroepen maar 1 maal per week getraind worden. Is dit niet wat weinig? Ik begrijp dat je niet mag overbelasten. Daar heb je een punt. Wanneer een spier deftig getraind wordt dan treed er proteinesynthese op die maximaal 48 uur duurt. Hierna stopt het. Verdere rust heeft dan geen zin. Integendeel, spierafbraak treed dan in.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Spierafbraak gebeurd niet binnen 2 a 3 weken niet trainen. Je kam gerust een keer op vakantie gaan en niet trainen. Soms is even 2 weken niet trainen goed om alle pijntjes weg te werken en volledig te herstellen. Sommige die dan weer beginnen (rustig) pieken en juist weer hoger. Om in rust periode de angst van spier  afbraak te voorkomen zou je 2 keer in de week fullbody kunnen doen dat is ook goed voor krachtbehoud. Natuurlijk is dit schema vam fit ook tijdelijk en word telkens om de zoveel tijd aangepast.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er mee akkoord dat 1 of 2 weken er tussen uit gaan bevorderlijk is. Je lichaam reset zich. Androgeenreceptoren die bij het trainen minder en minder gaan reageren worden terug op actief gezet waardoor de spiergroei terug maximaal wordt. Ik ben echter van mening dat elke spiergroep om de 48uur moet getraind worden. Het is te zeggen, voor een natuurlijke atleet.

Veel trainingsschema's zijn gekopieerd van pro-bodybuilders. Deze dienen zich toe met allerlei preparaten waardoor hun proteinesynthese langer duurt dan bij een naturel. Maar dit wordt er niet bij vermeld.

Zie ook  http://www.lookgreatnaked.com/blog/bro-split-versus-total-body-training-which-builds-more-muscle/

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met Peter eens 

Zeker omdat verschillende spiergroepen ook heel ander zijn zoals kuiten, zijn taaie spieren net zoals je been spieren

Kleinere spiergroepen zijn blessure gevoeliger en herstellen ook langzamer dan grote spieren 

Wat je bovenlichaam betreft Is 1 keer per week genoeg maar als je het goed inroostert kan het ook net 2 keer maar meer ook niet, benen zijn grote spieren en herstellen sneller daarnaast zijn ze ook veel sterker en Is 2 keer per week een goede frequentie 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt wat er staat. Je moet alleen in acht nemen dat wij er ook nog bij werken. Je herstel ligt tussen de 42 en 78 uur, verschilt per lichaam. Als je pricies aanvoelt wanneer je bent hersteld van die spiergroep dan is het mooi om hem direct weer te kunnen prikkelen. Zo zorg je voor optimale groei. Echter dit kan als je als je optimaal de tijd heb om te herstellen. De echte mannen trainen s'ochtend en s'avonds, maar die hebben de rest vam de dag volledig de tijd om te herstellen. Wij gewone amateurs moeten ook nog werken voor de vrouw en kids. Onze groei zal dus langszamer gaan zeker als je op leeftijd ben. Toch is het belangrijkste dat je het volhoud en op langere termijn kijkt. Als je 3 keer in de week je spiergroepen kan behandelen moet je exht na 8 weken een week rusten om je aanhechtingen en pezen en spieren rust te geven en te laten herstellen om weer opnieuw te beginnen. Er zijn ontelbare onderzoeken op internet en veel tegenstrijdig. Iedereen denk het te weten en eigenlijk komt het er meestal op neer dat het lichaam zeer complex is. Niet alleen training maar ook je hormonale in je lichaam is belangrijk. Ieder lichaam reageert anders. Elke bodybuilder heeft zijn eigen manier en schema en herstel. Wat voor de ene goed is kan voor de ander weer niet goed uitpakken. Je moet dus goed naar je eigen lichaam luisteren. Trouwens als je rug of borst doe doe je ook je biceps en triceps al belasten en toch is armen helemaal is een keer appart trainen ook goed. Ik heb zoveel schema's gezien en zoveel gelezen dat ik denk dat het erop neer komt. Train met verstand wissel vam schema's en zorg dat je continue je spieren weet te prikkelen. Daarbij is rust enorm belangrijk en iets langer rusten is belangrijker dan overbelasten want dan heb je echt spierafbraak.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja klopt je hebt gelijk

Jammer van die onderzoeken (niet allemaal maar redelijk wat) altijd hè dat ze nooit samen tot een conclusie komen maar dat ze zodanig verschillen dat Je met nog meer vragen komt te zitten inplaats van antwoorden  

" Train met verstand wissel vam schema's en zorg dat je continue je spieren weet te prikkelen. Daarbij is rust enorm belangrijk en iets langer rusten is belangrijker dan overbelasten" mooi gezegd Dave! Dit is echt het belangrijkste en ook een onderdeel van je fitness training: naar je lichaam kunnen luisteren en vervolgens de nodige stappen nemen om weer verdere groeie te ontwikkelen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Ik fitness al jaren door pushups, situps, en plank oefeningen uit te voeren en ben dan ook gemiddeld gespierd. Nu heb ik onlangs  dumbells, barbell en een bench gekocht om thuis met gewichten te trainen. Het boek "gespierde god" van Glen Goossens heb ik aangekocht om meer te weten  te komen over welke oefeningen ik kan uitvoeren om iedere spier in mijn lichaam goed te kunnen trainen. Ik volg daarbij het 3 daags trainingsschema op  di,do, za. Op woensdag en zondag ga ik ook nog hardlopen. De voorbije weken heb ik wellicht de fout gemaakt door op de trainingsdagen te lang en te veel verschillende oefeningen uit te voeren. Op dinsdag is het schema als volgt, buik-borst-biceps-trapezius. Voor iedere spiergroep doe ik dan meerdere en waarschijnlijk ook te veel oefeningen. Om een voorbeeld te geven! Voor borst voer ik na 3x30 pushups, 3x15 dips nog 5 a 6 verschillende oefeningen uit met dumbells. Nadat alle spiergroepen getraind zijn ben ik dan ook  al snel 2 tot 2,5 uur bezig geweest. Ik ben natuurlijk supergemotiveerd om iedere spier super goed te trainen maar ik heb niet het gevoel dat ik op deze manier veel spiermassa ga bijkomen. Ik eis waarschijnlijk te veel van mijn lichaam. Ik sta wel lekker droog maar met kledij aan oog ik waarschijnlijk ook te scherp en te mager, hoewel 78kg voor 1,78m niet zo slecht is vermoed ik. Wat is de beste manier om spiermassa bij te komen maar daarbij ook iedere spier in bv. de borst te trainen? In het 3 daags trainingsschema komt de borst 2 maal aan training toe. Als het aantal oefeningen moet beperkt blijven en daarbij telkens dezelfde oefeningen uitgevoerd worden dan kan ik mij voorstellen dat de borst niet optimaal getraind wordt. Ik besef dat ik anders ga moeten trainen door met zwaardere gewichten en kortere sessies te trainen maar weet niet hoe ik mijn 3 daag schema moet invullen. Wie kan mij op de goede weg helpen?  
    • Toch beetje schaamrood op de kaken, was vergeten update te plaatsen. Gewicht zit inmiddels of 74kg, en had vooraf (kom van 95kg) verwacht dat vet dan wel weg zou zijn maar helaas zit er nog wel een aardig randje aan. We gaan dan nog maar even rustig door met cutten.  Mijn aangepaste "lifestyle" begint overige steeds natuurlijker te voelen,  daar ben ik wel blij mee.
    • Ook prima! Doe ik dat kerel! Je ziet ze verschijnen. Het is veel werk dus kan niet beloven hoeveel tijd er tussen zit telkens!
  • Discussies

  • Sponsors

    Body en fitshop

    XXL nutrition