Advertentie:

Merlijn

Ademhalen bij het sportem

Recommended Posts

laats liet ik mijn vader zien hoe ik aan het sporten was zodat hij kon zien of ik iets fout deed. wat hij zag was dat ik niet goed ademhaal, het lukt mij niet op me te focussen op bijv iets te tillen te tellen en ademhalen klinkt misschien raar dat ik dat niet kan maar hebben jullie tips een video een link of iets dat mij hiermee zou kunnen helpen alvast bedankt

grt Merlijn ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

Je moet gewoon oefenen wanneer je kracht zet dat je dan uit blaast (dit maakt het ook makkelijker voor jezelf).

Wanneer je dan je gewicht (in dit voorbeeld) laat zakken dan adem je weer in, wanneer je hem naar boven tilt en dus kracht zet adem je uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zijn er wel onderzoeken naar gedaan, waarin ook naar voren kwam dat je je krachtsinspanning positief kon beïnvloedden met een goede ademhalingstechniek. Helaas kan ik de onderzoeken niet meer terugvinden. Nu heb je met een goede ademhalingstechniek sneller een voordeel bij bijvoorbeeld duursport, maar ook zeker bij krachttraining kan dit je ook een voordeel opleveren. 

Een goede tip is dan om je herhalingen "hardop" te gaan tellen, op die manier ga je automatisch mee ademen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zijn er wel onderzoeken naar gedaan, waarin ook naar voren kwam dat je je krachtsinspanning positief kon beïnvloedden met een goede ademhalingstechniek. Helaas kan ik de onderzoeken niet meer terugvinden. Nu heb je met een goede ademhalingstechniek sneller een voordeel bij bijvoorbeeld duursport, maar ook zeker bij krachttraining kan dit je ook een voordeel opleveren. 

Een goede tip is dan om je herhalingen "hardop" te gaan tellen, op die manier ga je automatisch mee ademen. 

Moet je nog wel op het goede moment tellen :D 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet je nog wel op het goede moment tellen :D 

Als dat het probleem is zou ik eerder weer naar school gaan, dan de sportschool induiken. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is geen geschreven regel overigens. Is naar gelang je het prettig vind of niet. Bij 1RM (of < 5 herhalingen in ieder geval) houd ik gedurende de hele set vaak mijn adem in.

Klopt, bij weinig herhalingen doe ik dit ook niet. Als ik een training heb met meerdere herhalingen voor oefeningen focus ik wel goed op de ademhaling tijdens mijn oefening.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft sowieso geen meerwaarde als jij 3-8 reps doen. Je zit toch in je anaerobe systemen voor de energievoorziening, maar het is wel handig als je geen vuurrood gezicht wil of neusaders die knappen :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je weet dat je net wel of net niet de 8 reps gaat halen, kan je ademhaling je net de laatste herhaling schelen. Inademen bij laten terughalen oefening en uitblazen bij kracht zetten bij elke rep helpt goed. Als het minder zwaar is kun je dit ook prima om de 3 reps doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is geen geschreven regel overigens. Is naar gelang je het prettig vind of niet. Bij 1RM (of < 5 herhalingen in ieder geval) houd ik gedurende de hele set vaak mijn adem in.

Hier ben ik het mee eens. Wanneer ik zware deadlifts doe en ik adem boven aan uit, lazert het gewicht linea recta naar de grond. Met mijn handen er nog omheen door de straps. Dus in 1 adem de reps knallen en of je daarna nog blijft staan of omvalt door zuurstof gebrek, ach dat zien we dan wel weer. To reach the stars, first you have to see them..:D

Bekend situatie... 

• Upvote 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Persoonlijk denk ik de ultimate. (2e link)
    • Beste @Fit / lezers,   Na lang zoeken ben ik uiteindelijk op 3 handschoenen uitgekomen. Ik zou graag hulp van jullie hierbij kunnen gebruiken! Geef enkel aan welke jij het er stevigst uit vind zien en geef ook aan waarom. Zo zouden jullie mij erg kunnen helpen!   1: https://www.wehkamp.nl/nike-elemental-lightweight-fitness-handschoenen-16113772/?Ntt=nike fitnesshandschoenen&type=manual&PI=1&NavState={"pl"%3A"C24"%2C"Ntt"%3A"nike fitnesshandschoenen"%2C"type"%3A"manual"%2C"PI"%3A"1"}&Ns=P&PrI=3&Nrpp=96&ms=true   2: https://www.wehkamp.nl/nike-ultimate-heavyweight-fitness-handschoenen-16113735/   3: https://www.perrysport.nl/product/blauw-nike-lock-down-trainingshandschoenen-grijsblauw/749505_perrysport/?cm_mmc=googleshop-_-PPC-_-Google-_-__keyword__&aid=1100&source=plusbox&keyword_id=&remote_ad_id=&matchtype=&keyword=&gclid=Cj0KCQiA3b3gBRDAARIsAL6D-N8TDhxLcp5-CDklhlgizb78FmBgc9HS0AqUwCLJmfFZsAf2CoRjWoYaAoxiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds   Met vriendelijke groet, Joris 
    • Hi Joris,   Ik gebruik zelf geen handschoenen, maar ik denk dat dit meer een persoonlijke keuze is. Ik zou als ik jou was even uitzoeken welke gewoon stevig zijn en lang mee gaan. Er zullen vast wel reviews over te vinden zijn.   Succes!  
  • Sponsors

Body en fitshop