Advertentie:



Merlijn

Ademhalen bij het sportem

Recommended Posts

laats liet ik mijn vader zien hoe ik aan het sporten was zodat hij kon zien of ik iets fout deed. wat hij zag was dat ik niet goed ademhaal, het lukt mij niet op me te focussen op bijv iets te tillen te tellen en ademhalen klinkt misschien raar dat ik dat niet kan maar hebben jullie tips een video een link of iets dat mij hiermee zou kunnen helpen alvast bedankt

grt Merlijn ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Je moet gewoon oefenen wanneer je kracht zet dat je dan uit blaast (dit maakt het ook makkelijker voor jezelf).

Wanneer je dan je gewicht (in dit voorbeeld) laat zakken dan adem je weer in, wanneer je hem naar boven tilt en dus kracht zet adem je uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn er wel onderzoeken naar gedaan, waarin ook naar voren kwam dat je je krachtsinspanning positief kon beïnvloedden met een goede ademhalingstechniek. Helaas kan ik de onderzoeken niet meer terugvinden. Nu heb je met een goede ademhalingstechniek sneller een voordeel bij bijvoorbeeld duursport, maar ook zeker bij krachttraining kan dit je ook een voordeel opleveren. 

Een goede tip is dan om je herhalingen "hardop" te gaan tellen, op die manier ga je automatisch mee ademen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn er wel onderzoeken naar gedaan, waarin ook naar voren kwam dat je je krachtsinspanning positief kon beïnvloedden met een goede ademhalingstechniek. Helaas kan ik de onderzoeken niet meer terugvinden. Nu heb je met een goede ademhalingstechniek sneller een voordeel bij bijvoorbeeld duursport, maar ook zeker bij krachttraining kan dit je ook een voordeel opleveren. 

Een goede tip is dan om je herhalingen "hardop" te gaan tellen, op die manier ga je automatisch mee ademen. 

Moet je nog wel op het goede moment tellen :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je nog wel op het goede moment tellen :D 

Als dat het probleem is zou ik eerder weer naar school gaan, dan de sportschool induiken. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is geen geschreven regel overigens. Is naar gelang je het prettig vind of niet. Bij 1RM (of < 5 herhalingen in ieder geval) houd ik gedurende de hele set vaak mijn adem in.

Klopt, bij weinig herhalingen doe ik dit ook niet. Als ik een training heb met meerdere herhalingen voor oefeningen focus ik wel goed op de ademhaling tijdens mijn oefening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heeft sowieso geen meerwaarde als jij 3-8 reps doen. Je zit toch in je anaerobe systemen voor de energievoorziening, maar het is wel handig als je geen vuurrood gezicht wil of neusaders die knappen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je weet dat je net wel of net niet de 8 reps gaat halen, kan je ademhaling je net de laatste herhaling schelen. Inademen bij laten terughalen oefening en uitblazen bij kracht zetten bij elke rep helpt goed. Als het minder zwaar is kun je dit ook prima om de 3 reps doen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is geen geschreven regel overigens. Is naar gelang je het prettig vind of niet. Bij 1RM (of < 5 herhalingen in ieder geval) houd ik gedurende de hele set vaak mijn adem in.

Hier ben ik het mee eens. Wanneer ik zware deadlifts doe en ik adem boven aan uit, lazert het gewicht linea recta naar de grond. Met mijn handen er nog omheen door de straps. Dus in 1 adem de reps knallen en of je daarna nog blijft staan of omvalt door zuurstof gebrek, ach dat zien we dan wel weer. To reach the stars, first you have to see them..:D

Bekend situatie... 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is soms toch best wel prettig, dat je even moet liggen omdat het anders "licht" in je hoofd wordt? Heerlijk gevoel als ik zwaar ga :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Ziet er toch piekfijn uit. Mag ik suggereren om, als je nog geen ervaring hebt met barbell squat, te beginnen met  de goblet squat. Kan je op rustig tempo de toch wel technische squat onder de knie krijgen vrijwel met weinig kans op blessures. Zou ook eens experimenteren met dumbell lunges, zowel de gewone als de reverse versie. Is ook een goede compoundoefening waarmee je buiten je quads ook je hamstrings aanpakt. Deze laatste spiergroep wordt ook sterk aangesproken met romanian deadlifts, nog meer dan de gewone deadlift vind ik die meer een powerhuis en functionele oefening is. Maar dit is maar kommaneuken. Natuurlijk doet je zelf waar je het beste gevoel bij hebt. Nog een laatste tip om variatie in de rug te krijgen met weinig materiaal: je kan ook een barbell pull over doen, als je deze correct uitvoert is het een leuke oefening om je lats mee te belasten.   Succes  
    • Bedankt voor de reacties en voor het meedenken. Ik heb gekeken naar zo'n upper/lower schema maar vindt het lastig om oefeningen samen te stellen omdat ik sommige oefeningen moet vervangen omdat ik het materiaal of machine niet voor hebt. Kunnen jullie eens mee kijken wat ik het beste kan veranderen? Ik heb voor chin ups gekozen in plaats van pull ups omdat me dit op dit moment makkelijker af gaat.     Upper dag 1 Bench press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Incline bench press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Military press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Barbell row (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dips (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dumbbell curl (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Chin up (3 sets, 8-12 herhalingen)   Lower dag 2
      Barbell squat (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Deadlift (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dumbbell step up (3 sets, 8-12 herhalingen) Standing calf raises (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Seated calf raises (3 sets, 8-12 herhalingen)   Upper dag 3
      Bench Press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dumbbell fly’s (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Halter shoulder press (3 sets, 8-12 herhalingen) Barbell row (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Close grip bench press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Chin up (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Hammer curl (3 sets, 8-12 herhalingen)

      Lower dag 4
      Barbell squat (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Deadlift (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dumbbell step up (3 sets, 8-12 herhalingen) Standing calf raises (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Seated calf raises (3 sets, 8-12 herhalingen)
       
    •   Haha dank je kerel! Heel fijn dat je het naar je zin hebt   Zachtjes uitgedrukt denk ik?  
  • Sponsors