Advertentie:

Merlijn

Ademhalen bij het sportem

Recommended Posts

laats liet ik mijn vader zien hoe ik aan het sporten was zodat hij kon zien of ik iets fout deed. wat hij zag was dat ik niet goed ademhaal, het lukt mij niet op me te focussen op bijv iets te tillen te tellen en ademhalen klinkt misschien raar dat ik dat niet kan maar hebben jullie tips een video een link of iets dat mij hiermee zou kunnen helpen alvast bedankt

grt Merlijn ;) 

Advertentie:

Je moet gewoon oefenen wanneer je kracht zet dat je dan uit blaast (dit maakt het ook makkelijker voor jezelf).

Wanneer je dan je gewicht (in dit voorbeeld) laat zakken dan adem je weer in, wanneer je hem naar boven tilt en dus kracht zet adem je uit.

Volgens mij zijn er wel onderzoeken naar gedaan, waarin ook naar voren kwam dat je je krachtsinspanning positief kon beïnvloedden met een goede ademhalingstechniek. Helaas kan ik de onderzoeken niet meer terugvinden. Nu heb je met een goede ademhalingstechniek sneller een voordeel bij bijvoorbeeld duursport, maar ook zeker bij krachttraining kan dit je ook een voordeel opleveren. 

Een goede tip is dan om je herhalingen "hardop" te gaan tellen, op die manier ga je automatisch mee ademen. 

Volgens mij zijn er wel onderzoeken naar gedaan, waarin ook naar voren kwam dat je je krachtsinspanning positief kon beïnvloedden met een goede ademhalingstechniek. Helaas kan ik de onderzoeken niet meer terugvinden. Nu heb je met een goede ademhalingstechniek sneller een voordeel bij bijvoorbeeld duursport, maar ook zeker bij krachttraining kan dit je ook een voordeel opleveren. 

Een goede tip is dan om je herhalingen "hardop" te gaan tellen, op die manier ga je automatisch mee ademen. 

Moet je nog wel op het goede moment tellen :D 

Moet je nog wel op het goede moment tellen :D 

Als dat het probleem is zou ik eerder weer naar school gaan, dan de sportschool induiken. ;)

Is geen geschreven regel overigens. Is naar gelang je het prettig vind of niet. Bij 1RM (of < 5 herhalingen in ieder geval) houd ik gedurende de hele set vaak mijn adem in.

Klopt, bij weinig herhalingen doe ik dit ook niet. Als ik een training heb met meerdere herhalingen voor oefeningen focus ik wel goed op de ademhaling tijdens mijn oefening.

Het heeft sowieso geen meerwaarde als jij 3-8 reps doen. Je zit toch in je anaerobe systemen voor de energievoorziening, maar het is wel handig als je geen vuurrood gezicht wil of neusaders die knappen :P

Als je weet dat je net wel of net niet de 8 reps gaat halen, kan je ademhaling je net de laatste herhaling schelen. Inademen bij laten terughalen oefening en uitblazen bij kracht zetten bij elke rep helpt goed. Als het minder zwaar is kun je dit ook prima om de 3 reps doen. 

Is geen geschreven regel overigens. Is naar gelang je het prettig vind of niet. Bij 1RM (of < 5 herhalingen in ieder geval) houd ik gedurende de hele set vaak mijn adem in.

Hier ben ik het mee eens. Wanneer ik zware deadlifts doe en ik adem boven aan uit, lazert het gewicht linea recta naar de grond. Met mijn handen er nog omheen door de straps. Dus in 1 adem de reps knallen en of je daarna nog blijft staan of omvalt door zuurstof gebrek, ach dat zien we dan wel weer. To reach the stars, first you have to see them..:D

Bekend situatie... 

• Upvote 1

Het is soms toch best wel prettig, dat je even moet liggen omdat het anders "licht" in je hoofd wordt? Heerlijk gevoel als ik zwaar ga :)