Advertentie:



Sign in to follow this  
Q_inten

dumbbell of barbell?

Recommended Posts

erg benieuwd welke jullie prefereren, trainen met dumbbells of barbells 

presses en curls met dumbbells of barbells welke vinden jullie fijner? en waarom?

zelf vind ik vooral presses fijner met dumbbells, bench press bijvoorbeeld dan kan ik mooi zwaar gaan en als het niet meer lukt heb ik ook geen spotter nodig, wat ik ook fijner vind door de dumbbells is dat ik hem als ik hem beneden heb ik mooi breed kan gaan en goede stretch op mijn borst krijg en wanneer ik de dumbbells omhoog press ik meer naar het midden van mijn borst ga.  een iets grotere range of motion heb ik met dumbbells.

met curls vind ik een barbell wel prettiger 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Curls doe ik bijna altijd met dumbells, barbell vind ik te statisch en ben ik blessure gevoelig voor.

Met bankdrukken pak ik meestal wel weer de barbell, beetje tegenovergestelde van jou dus haha!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met bankdrukken pak ik altijd een barbell, misschien wel eens een idee om dumbells te pakken als ik alleen train. Curls zowel barbell als dumbells, supahset.

Edited by ijzer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met bankdrukken moet ik altijd een stuk minder gewicht pakken wanneer je met dumbbells aan de slag gaat, omdat dumbbells er bij mijn sportschool niet hoger dan 30kg gaan.

Curls neem ik aan dat je bicep curls bedoelt en dan vind ik dat je met een barbell gauw compenseert en de deltoideus anterior snel aanspreekt om het gewicht toch omhoog te krijgen. Wanneer je bicep curls pakt met dumbbell dan kan je dit (redelijk) uitsluiten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik pak ook beide, het wissel vaak af tussen beide. Beide geven een andere impuls aan de spieren, vandaar ik er in afwissel. Dumbells komt vaak meer balans bij kijken en is goed voor de kleine details van spieren.

Wat betreft de spotter helemaal mee eens. Gelukkig trainen in mijn gym voldoende mensen, dus no worries :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gister toevallig wel met een barbell ge bench pressed met kettingen :x in een andere gym, helaas hebben we die niet waar ik voornamelijk train :( 

denk dat afwisseling tussen barbell en dumbbell ook wel belangrijk is, toch weer even een andere prikkel

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Super bedankt voor de informatie, adviezen en filmpjes. Hier kan ik mee uit de voeten.  Ik ga mijn best doen!
    • Klopt Peter, Eiwitten kosten meer werk om te verteren, maar dit gaat echt om misschien 30kcal over een hele dag die je dan meer verbrandt en daar gaan de resultaten van fatloss niet op spaak lopen haha.   Hij moet gewoon kijken naar de videos van Greg Doucette op Youtube. Dan is alles duidelijk. 100%. Iedereen kan makkelijk vet verliezen, iedereen.       Videos zijn delen 1 en 2.
    • Een kleine nuance op wat Shorty zegt. Het klopt dat je in een energiedeficit moet gaan om vet te verliezen maar ik zou de focus niet te hard op die eiwitten gaan leggen. Verschillende studies hebben al uitgewezen dat de proteine inname voldoende hoog moet zijn om 1) vet te verliezen 2) behoud van spieren. Brad Schoenfeld raad aan om dit ten minste op 2gr per kilogram te houden van het lichaamsgewicht waar je naar streeft. In Mick zijn geval is 150gr een absoluut minimum.   Proteine heeft een veel groter thermisch effect dan koolhydraten en vet. Dit fenomeen wordt het Thermic Effect of Food(TEF) genaamd en beschrijft de energetische kost die er nodig is bij de vertering. Bij proteine is dit 25-30% van de calorieen terwijl dit bij koolhydraten minder dan 10% bedraagt. Bij vetten is dit verwaarloosbaar. Verminder je die eiwitten dan ga je dit voordeel ook verminderen.   Hier komt nog bij dat wanneer je in een calorie deficit gaat bij een gewone proteine inname, elke kilogram die je verliest daar 1/3 van afkomstig is van de afbraak van spieren. Deze wordt beinvloed door de netto dagelijkse proteine balans. Deze is gelijk aan Muscle Protein Synthesis(MPS) min Muscle Protein Breakdown(MPB). Bij MPS lijkt er een plafond te bestaan met toenemende proteine inname maar de afremming van MPB blijkt nog door te gaan. Dus verlaag je die proteine dan gaat MPB omhoog en MPS omlaag. Verhoog je die proteine dan gebeurd het tegengestelde. Hogere proteine inname is zeker niet slechter.   Als je dan toch je energie inname wilt verlagen zou ik me eerder focussen op een vermindering van koolhydraten en vetten.   Kijk ook eens naar deze topic van een paar dagen geleden.  https://krachtforum.nl/topic/1031-spiergroei-en-vetverlies-met-een-hoog-proteine-dieet/?tab=comments#comment-7183  
  • Sponsors