Advertentie:

Sign in to follow this  
ijzer

Wat voor trainingsschema gebruik jij?

Recommended Posts

Zelf ben ik begonnen met een 3 daagse split en na twee jaar overgestapt op een 4 daagse split. Ik train dus 4 dagen per week en verdeel de dagen in: rug, borst, armen en schouders/benen. Ik ben erg benieuwd wat voor trainingsschema jullie gebruiken en of daar eventueel nog een goede tip voor mij bij zit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Ik train 4 dagen in de week

Borst en rugsamen, benen, armen en schouders  en dag 4 weer benen :P

Voorheen een split van borst triceps schouders, rug en biceps, quads en kuiten en Hams en kuiten vond dat erg fijn   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik train 4 dagen in de week

Borst en rugsamen, benen, armen en schouders  en dag 4 weer benen :P

Voorheen een split van borst triceps schouders, rug en biceps, quads en kuiten en Hams en kuiten vond dat erg fijn   

Heb je een specifieke reden waarom je benen twee keer traint per week? En hoe ervaar de borst/rug dag, kan me voorstellen dat dat vrij zwaar is? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik train 4x per week, elke spiergroep 2x per week.

  1. Di: benen, borst, tricep
  2. Do: rug, bicep, schouders
  3. Za: borst, tricep, benen
  4. Zo: schouders, rug, bicep

Let op de volgorde die is verschillend ook :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je een specifieke reden waarom je benen twee keer traint per week? En hoe ervaar de borst/rug dag, kan me voorstellen dat dat vrij zwaar is? 

benen doe ik 2 keer omdat ik anders erg uit verband raak met bovenlichaam en onderlichaam en je kan beter een te groot onderlichaam hebben dan te groot bovenlichaam ;) 

Borst en rug Is even wennen in het begin want Is indd best zwaar, ik heb het liever gescheiden omdat ik de ene keer wel spierpijn in mijn rug heb en dan niet in mijn borst en dan andere keer precies andersom, ook Is het erg zwaar voor je voorarmen maar dat is wel goed, hoef die niet apart nog eens te trainen

  

Edited by Q_inten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supercompensatie, optimale rust en ik gebruik deze als progressieve overload :P Dat zijn zo beetje wel de voordelen van dit schema die me zo te binnen schieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 9-11-2015 19:50:10 zei Marleentje:

k doe alleen maar deadlift telt dat ook mee?

tuurlijk telt dat mee marleentje

zelf hou ik het volgende schema aan;

6 dagen per week

ma; buik/borst

di;  armen/schouders/rug

wo; cardio

do; buik(hoog)/borst

vr; benen/buik (laag)

za cardio

zo; rust

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is je reden van 1x rug en 1x benen terwijl je borst bijv 2x doet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het niet een goed doordacht schema. Op maandag pak je chest en dinsdag pak je 4 spiergroepen en dan ook nog wel redelijk veel. Ik zou het simpeler houden en ook effectiever. Met 4x in de week trainen kun je veel meer resultaat halen. Bijv. pushpull of ub/lb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, of een 4 daagse split met een dag cardio. Je gaat nu op dinsdag onnodig maximaal. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

de reden dat ik rug en benen niet te veel train is dat ik 6 weken geleden ben geopereerd aan mijn rug ( oude rugbyblessure ), dit heeft er wel toe geleid dat mijn linkeronderbeen/kuitspier niet meer goed werkt. kan ook daardoor niet meer spelen, en heb een tijd te weinig getrained en was een hele tijd veel te zwaar (lees vet)

jullie hebben wel gelijk dat de dinsdag wel erg zwaar is, ben dan redelijk dood na de training, en herstel dan ook nog eens slecht.

cardio wil ik er wel minimaal 2 keer per week in houden want er moet nog behoorlijk wat vet af, ben al een heel eind met het terugbrengen van mijn gewicht, woog toen ik begon 107 kilootjes en weeg er nu nog 80, maar nog wel met 23 procent vet en dat is me veel en veel te veel.

een rustdag meer half in de week zou beter zijn, hebben jullie suggesties voor een effectievere manier van trainen? goede input is zeer welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien denken aan woensdag cardio weg doen, simpelweg om beter te herstellen. Vervolgens kan je je cardio op zaterdag met nuchtere maag doen. Cardio is simpelweg ook niet het beste om vet te verliezen, tijdens je herstel gebruikt je lichaam ook energie. Wanneer je krachttraining doet blijven je spieren herstellen en dus verbranden erna. Dit is met cardio niet het geval. 

Probeer die rustdag eventueel een groter calorie tekort te maken dan op je trainingsdagen. ( niet te extreem ofcourse maar wat nog prettig voelt ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is goed om cardio te doen, maar hier 2 trainingsdagen voor opofferen vind ik persoonlijk zonde. Waarom plak je niet een half uur cardio achter maandag en donderdag aan? En het grootste gedeelte van afvallen komt weg uit je voeding: weten wat je eet en hoeveel je onder je onderhoud zit.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieder heeft zowat zijn mening wat betreft een trainingsschema. Vroeger trainden bodybuilders 3x per week een full body workout. Dit werkte en is dit nog steeds. Ideaal is dit te doen met telkens 1 rustdag er tussen. Je kan zelfs 2 rustdagen nemen. Dan kom je nog op 3 trainingsdagen in de week. Vereiste is wel dat je een lager volume dient te hanteren.

Wat cardio betreft. Dit zou ik absoluut gescheiden houden van krachttraining. Niet op dezelfde dag, wel te verstaan. Ze zijn elkaars tegenpolen waarbij cardio een slechtere invloed heeft op krachttraining dan andersom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 10-11-2015 21:54:46 zei alex:

di;  armen/schouders/rug

Wanneer je dit in 1 training kan doen, doe je of te weinig, of niet zwaar genoeg of een te lange training. Niet lullig bedoeld hoor, maar gooi dat even om, tenzij je dit met een reden hebt gedaan.

Na een goede rug training kan ik persoonlijk geen armen er meer naast trainen.

Edited by Scoopz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zojuist zei topeiko:

Wie doet er wel eens aan periodisering?

Als het goed is dient iedereen dit altijd te doen in meer of mindere mate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hallo,   Ben 46 jarige Belg en nieuw op dit forum. In mijn jonge jaren, zo rond 22 à 23 jaar was ik gebeten door krachttraining. Trainde zo'n 4x per week en had gezien mijn slanke lichaamsbouw toch een mooi resultaat. Het enige nadeel was dat het vroeger allemaal niet zot genoeg kon met te zware gewichten te zeulen. Door 20 jaar lang stilstand in het sportieve leven voelt mijn lijf de noodzaak aan om te gaan krachttrainen. Het moet een aanzet worden om algemeen gezonder te gaan leven. Heb wel de vrees snel geblesseerd te zijn daar ik er gewoon aanleg voor heb. Hoop hier interessante dingen bij te leren i.v.m. voeding en training. Zelf zoek ik te starten met een full body schema 3x per week voor absolute beginners. Compound oefeningen zijn de rode draad blijkbaar.  Mijn doel  is vooral energieker en krachtiger te worden. Massa zou mooi meegenomen zijn maar is geen must. (meer)
    • Dat dan weer wel, klopt. MAAR dan blijft het feit dat je insulineweerstand omhoog gaat en je niet gaat groeien... Dus ja  
    •   Het veroorzaakt wel een hongergevoel wat bij de bulk dan wel weer kan helpen  
  • Sponsors