Advertentie:

Sign in to follow this  
Merlijn

Jojo

Recommended Posts

als je snel afvalt en daarna gezond gaat eten maar veel en je veel krachttraining doet krijg je dan een jojo effect, of is dat alleen als je ongezond gaat eten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Je krijgt een jo-jo effect door in je ouwe patronen te vallen. Je komt alleen aan als je een kcal overschot hebt. Na een extreme cut (snel afvallen) en daarna op onderhoud eten ga je zeker niet aan komen. Ik zou wel opbouwen in kcal nadat je een diepe cut gedaan hebt. Anders kan het lichaam alsnog vet gaan opslaan als je ineens +1000kcal gaat doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou je sowieso afraden om snel af te vallen. Je moet altijd rekening houden met metabole adaptaties. Het is namelijk zo dat je lichaam altijd gaat reageren op groot gewichtsverlies en zeker als dat zeer snel gebeurt! Reden is dat er absoluut geen evolutionair voordeel is om bijvoorbeeld 8% lichaamsdeel te hebben. Integendeel, bij het ontstaan van de mens en dus ook onze biologie en metabolisme, zou iemand van 8% lichaamsvet de winter waarschijnlijk niet overleven. Diezelfde mechanismen zitten vandaag ook nog in onze genen, zelfs wanneer niemand in Nederland of België tegenwoordig niet gaat sterven in de winter door voedseltekort.

Hoe dan ook, het resultaat van snel gewichtsverlies is dat ons lichaam er alles aan goed doen om dit tegen te gaan. Onze schildklier functie bijvoorbeeld wordt verlaagd. Gevolg is dat onze interne oven op een lager pitje komt te staan. Een ander hormoon dat gedereguleerd zal worden is leptine. Dat is ons verzadigingshormoon. Het lichaam gaat dat hormoon laag houden. Gevolg is een lagere vetverbranding en dat het lichaam liever op glucose gaat leven.

Dit zijn tal van "metabole adaptaties" die ons metabolisme gaan verlagen! Het gevolg kan bijvoorbeeld dit zijn:

 

Persoon A en B wegen beiden 100 kilo.

 

A gaat op een crash dieet en valt 15 kilo af op 2 maanden. Gevolg is dat het lichaam alles in het werk zet (zie boven) om dit tegen te gaan. Op het moment dat persoon A nog 85 kg weegt staat zijn metabolisme zo laag en zijn de hormonen volledig gedereguleerd dat hij slechts 1200 Kcal kan verwerken zonder vet aan te zetten.

 

B doet dit veel rustiger en valt 15 kg af op 6 maanden. Gevolg is dat hij de metabole adaptaties voor een groot stuk (nooit volledig) heeft kunnen vermijden. Op 85 kg is zijn metabolisme nog relatief hoog en kan hij nog 2000 Kcal verwerken zonder vet aan te maken.

 

Mijn advies is dan ook om nooit te snel af te vallen. Er is wel degelijk een verschil tussen beide gevallen. 

 

Ook na een dieet moet je ook niet zomaar terug beginnen vreten, maar dat zou ons te ver leiden.

 

Succes.

 

Rebuild

 

http://www.rebuildonline.net

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Testosterone duikt ook de dieperik in, incluis je humeur. Cortisol(afbraakhormoon) daarentegen stijgt.

Plus, je wordt er mogelijk trager van. Een shift van snelle naar trage spiervezels. Is wel een rat-studie maar kan mogelijk ook gelden voor mensen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4584973/pdf/fphys-06-00254.pdf

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat denk je dat het met je doet als je je je voeding te veel beperkt in relatie tot de essentiële micro's. Bijvoorbeeld bij te weinig vet heb kans op een minder vitamine opname. En als aanvulling op Peter, vet is essentieel voor de synthese van testostereon. En als testosteron daalt en cortisol stijgt door onder andere de stress (training en dieet).....anabool naar katabool..en dat geldt niet alleen voor je spiermassa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel gebruikte fout van mensen die snel willen afvallen is idd dat ze te weinig eten, en daardoor alle nadelige effecten krijgen waaronder jojo effect en hormonale schommelingen.

Snel afvallen moet je gewoon als eerste uit je hoofd zetten, creeer en klein calorie tekort van 300 a max 500 om gewoon af te vallen zonder al te veel nadeligheden. Dit beperkt ook dat je lichaam in de zogenoemde "slaapstand" terecht komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden zei Merlijn:

thanks voor alle tips, dan weet ik dus wat ik niet moet doen :) 

Geen probleem succes! :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik denk dat met een uurtje sporten per dag je buik niet gaat weggaan. Wat belangrijker is is wat je totaal op een dag verbruikt. Er is een verschil tussen iemand die de hele dag achter een bureau zit en iemand die zware fysieke arbeid verricht. Wat je per dag eet is nog belangrijker.  Een dieet volgen is ook geen sinecure. Velen haken af na een bepaalde tijd. Wat een rol speelt is dat je een voedingspatroon aanhoud dat je met plezier kan volhouden. Wat ik nu al enkele jaren doe is gemakkelijk vol te houden en deed me 15 kilo verliezen op nog geen half jaar en ook mijn buik. Ik vermijd gewoon het eten van brood. Het is te zeggen, ik eet het soms bij gelegenheid nog maar door de week niet. Brood is in essentie niet slecht maar je eet er gemakkelijk teveel van en zodoende krijg je kcalorieen binnen.   Ik start de dag met een behoorlijk bord havermout en sojamelk aangevuld met rozijnen en een banaan. Zeer buikvullend en weinig calorieen.  Om 9 uur eet ik een banaan en drink wat sojamelk aangevuld met proteinen. 's Middags eet ik een slaschotel met verschillende soorten groenten. Ik doe verschillende mengelingen bij elkaar die ik vind in de groentenafdeling. Rode kool, witte kool, rode biet, wortel, radijs, ui, tomaat, sla, zelfs prei. De kunst is om dit lekker te maken. Ik doe daar een vinaigrette onder op basis van olijfolie. Ook gaat er nog een blik van 50 gr tonijn onder. Weerom zeer buikvullend en weinig calorieen. Als toetje nog een banaan en sojamelkshake. Om 3 uur nog een appel met wat sojamelk. 's Avonds eet ik mee wat de pot schaft. Als ik zin heb om iets te snoepen neem ik een stuk chocolade van 86%. Ik garandeer je dat je buik verdwijnt als sneeuw voor de zon.   Als je bang hebt om spiermassa te verliezen is het best om je eiwitten te uppen. Het kost je lichaam meer energie om een gram eiwit om te zetten dan een gram vet of koolhydraten. Bovendien remmen eiwitten je spierafbraak.    
    • Dan komt er wederom een vraag bij mij op;  is het niet de bedoeling van krachttraining dat je de training dusdanig uitvoert dat je microbeschadigingen in de spier krijgt waardoor deze sterker wordt en ook groter? Dit is toch niet mogelijk wanneer je op die wijze traint maar onder onderhoud gaat eten waardoor je spieren dus niet kunnen groeien?  Of bedoel je een andere vorm van krachttraining waarbij je niet over die grens heen gaat van microbeschadiging?  In mijn situatie is er geen sprake van een buikje maar een flinke buik, dus ik zal grondig aan slag moeten gaan. Er zullen ook wel beginners zijn met een klein buikje , dat verdwijnt vast wel met krachttraining maar als je echt een behoorlijke buik hebt, dan kan ik me voorstellen dat krachttraining niet de ideale manier is om dat kwijt te raken. 
    • Nee je begrijpt mij verkeerd, je kan prima afvallen door krachttraining. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je onder onderhoud eet. Of je krachttraining of cardio doet maakt voor de rest niets uit staat hier los van. Krachttraining zal alleen helpen om wat gespierder te blijven dan cardio. 
  • Sponsors