Advertentie:

Muscle Starter Pack
Merlijn

Jojo

Recommended Posts

als je snel afvalt en daarna gezond gaat eten maar veel en je veel krachttraining doet krijg je dan een jojo effect, of is dat alleen als je ongezond gaat eten

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

Je krijgt een jo-jo effect door in je ouwe patronen te vallen. Je komt alleen aan als je een kcal overschot hebt. Na een extreme cut (snel afvallen) en daarna op onderhoud eten ga je zeker niet aan komen. Ik zou wel opbouwen in kcal nadat je een diepe cut gedaan hebt. Anders kan het lichaam alsnog vet gaan opslaan als je ineens +1000kcal gaat doen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou je sowieso afraden om snel af te vallen. Je moet altijd rekening houden met metabole adaptaties. Het is namelijk zo dat je lichaam altijd gaat reageren op groot gewichtsverlies en zeker als dat zeer snel gebeurt! Reden is dat er absoluut geen evolutionair voordeel is om bijvoorbeeld 8% lichaamsdeel te hebben. Integendeel, bij het ontstaan van de mens en dus ook onze biologie en metabolisme, zou iemand van 8% lichaamsvet de winter waarschijnlijk niet overleven. Diezelfde mechanismen zitten vandaag ook nog in onze genen, zelfs wanneer niemand in Nederland of België tegenwoordig niet gaat sterven in de winter door voedseltekort.

Hoe dan ook, het resultaat van snel gewichtsverlies is dat ons lichaam er alles aan goed doen om dit tegen te gaan. Onze schildklier functie bijvoorbeeld wordt verlaagd. Gevolg is dat onze interne oven op een lager pitje komt te staan. Een ander hormoon dat gedereguleerd zal worden is leptine. Dat is ons verzadigingshormoon. Het lichaam gaat dat hormoon laag houden. Gevolg is een lagere vetverbranding en dat het lichaam liever op glucose gaat leven.

Dit zijn tal van "metabole adaptaties" die ons metabolisme gaan verlagen! Het gevolg kan bijvoorbeeld dit zijn:

 

Persoon A en B wegen beiden 100 kilo.

 

A gaat op een crash dieet en valt 15 kilo af op 2 maanden. Gevolg is dat het lichaam alles in het werk zet (zie boven) om dit tegen te gaan. Op het moment dat persoon A nog 85 kg weegt staat zijn metabolisme zo laag en zijn de hormonen volledig gedereguleerd dat hij slechts 1200 Kcal kan verwerken zonder vet aan te zetten.

 

B doet dit veel rustiger en valt 15 kg af op 6 maanden. Gevolg is dat hij de metabole adaptaties voor een groot stuk (nooit volledig) heeft kunnen vermijden. Op 85 kg is zijn metabolisme nog relatief hoog en kan hij nog 2000 Kcal verwerken zonder vet aan te maken.

 

Mijn advies is dan ook om nooit te snel af te vallen. Er is wel degelijk een verschil tussen beide gevallen. 

 

Ook na een dieet moet je ook niet zomaar terug beginnen vreten, maar dat zou ons te ver leiden.

 

Succes.

 

Rebuild

 

http://www.rebuildonline.net

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

En Testosterone duikt ook de dieperik in, incluis je humeur. Cortisol(afbraakhormoon) daarentegen stijgt.

Plus, je wordt er mogelijk trager van. Een shift van snelle naar trage spiervezels. Is wel een rat-studie maar kan mogelijk ook gelden voor mensen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4584973/pdf/fphys-06-00254.pdf

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat denk je dat het met je doet als je je je voeding te veel beperkt in relatie tot de essentiële micro's. Bijvoorbeeld bij te weinig vet heb kans op een minder vitamine opname. En als aanvulling op Peter, vet is essentieel voor de synthese van testostereon. En als testosteron daalt en cortisol stijgt door onder andere de stress (training en dieet).....anabool naar katabool..en dat geldt niet alleen voor je spiermassa. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel gebruikte fout van mensen die snel willen afvallen is idd dat ze te weinig eten, en daardoor alle nadelige effecten krijgen waaronder jojo effect en hormonale schommelingen.

Snel afvallen moet je gewoon als eerste uit je hoofd zetten, creeer en klein calorie tekort van 300 a max 500 om gewoon af te vallen zonder al te veel nadeligheden. Dit beperkt ook dat je lichaam in de zogenoemde "slaapstand" terecht komt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Merlijn:

thanks voor alle tips, dan weet ik dus wat ik niet moet doen :) 

Geen probleem succes! :)

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden