Advertentie:



Sign in to follow this  
Peter Wouters

Intra set stretching is meer hypertrofie

Recommended Posts

Advertentie:

Dit is interessant om eens een tijdje te gaan proberen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant Peter. Ik kan alleen nergens de link naar het onderzoek zelf vinden. Ik ben namelijk wel benieuwd waarom en waardoor dit komt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De idee hierachter is niet nieuw en is al bestudeerd bij dieren. Het gaat om een vorm van hyperplasie. In tegenstelling tot hypertrofie waarbij de spiervezels groter worden, worden er hier bij gemaakt. Of dit ook zo bij de mens is, is voor zover ik weet niet zeker. Jose Antonio heeft hier een interessant artikel over geschreven. Zie http://www.theissnscoop.com/skeletal-muscle-fiber-hyperplasia/

Jacob Wilson gebruikte deze theorie in een workout. Wat overigens op alle spieren kan toegepast worden. Er wordt een zodanige pomp opgewekt dat de omgevende spierweefsels maximaal gestretcht worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

This method takes advantage of two important mechanisms of hypertrophy: It increases muscular tension, which leads to more damage, and it increases the cell-swelling response.

Bovenstaande in bold klopt deels, het is namelijk afhankelijk van de mate van spanning en onder welke invloeden. Een verhoogde tonus wil niet direct spierschade geven. Maar er van uitgaande dat er ook enige Time Under Tension is, kan ik me heel goed verplaatsten in de gedachten achter intra-stretching. Het is toch weer een manier op weerstand te bieden tegen een bepaalde belasting. Wat ik wel vreemd vind is dat door stretching in het algemeen de spiertonus wordt verlaagt en dat in contrast staat met zijn eerdere woorden. Wellicht is de mate van belasting de factor. Helaas wordt alleen uitgelegd wat het is en hoe het gedaan moet worden middels een voorbeeld. De extra pomp die het resultaat is, valt niet te ontkennen en de effecten daarvan kennen we inmiddels. Zeker leuk om eens te proberen tijdens een training.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat hier meer het accent op cell-swelling moet worden gelegd. Dit wordt veroorzaakt door een grotere pomp. De grote slagaders sturen bloed naar de spieren. De gewone aders kunnen onder invloed van de spanning(tension) geen bloed terugsturen waardoor er micro scheurtjes ontstaan in de haarvaten. Hierdoor lekt er plasma in de spiervezels waardoor deze zwellen. Dit is de eigenlijke pomp. Door de spieren in een gestretchte positie te houden blijven de bloedvaten afgeklemd waardoor er meer micro scheurtjes ontstaan. De afgebouwde belasting tussen de sets is nodig om een volgende set af te kunnen maken. Waarschijnlijk is er hier dus een maximale toename van sarcoplasmavolume. Dit is dus iets heel anders dan myofibrilaire hypertrofie welke resulteerd in meer kracht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Weeral iets bijgeleerd. Denk ook dat medial head (misschien daarom) niet zo vaak getraind wordt als long head.
    • Ik ga even de contrarian uithangen met onderstaande link die ik vond met Brad Schoenfeld. De triceps zijn aangehecht aan de Ulna. Voel maar eens aan het uitstekende knobbeltje aan je elleboog. Daar zit de tricep aangehecht. Terwijl je daar voelt roteer je pols dan eens. Beweegt die aanhechting van plaats? Nee, alleen de spieren van de voorarm bewegen. Dus, ik denk dat het geen enkele toegevoegde waarde heeft. https://twitter.com/BradSchoenfeld/status/676034580789501953  
    • I am starting an Ostarine cycle (my first Sarm cycle) & I need help deciding on dosage and cycle length. 20 mg of Ostarine for 12 weeks or 30 mg of Ostarine for 8 weeks?? Which one will be better for bulking? Also, what is recommended for PCT, or do I even need PCT?
  • Sponsors