Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Intra set stretching is meer hypertrofie

Recommended Posts

Advertentie:

Dit is interessant om eens een tijdje te gaan proberen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant Peter. Ik kan alleen nergens de link naar het onderzoek zelf vinden. Ik ben namelijk wel benieuwd waarom en waardoor dit komt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De idee hierachter is niet nieuw en is al bestudeerd bij dieren. Het gaat om een vorm van hyperplasie. In tegenstelling tot hypertrofie waarbij de spiervezels groter worden, worden er hier bij gemaakt. Of dit ook zo bij de mens is, is voor zover ik weet niet zeker. Jose Antonio heeft hier een interessant artikel over geschreven. Zie http://www.theissnscoop.com/skeletal-muscle-fiber-hyperplasia/

Jacob Wilson gebruikte deze theorie in een workout. Wat overigens op alle spieren kan toegepast worden. Er wordt een zodanige pomp opgewekt dat de omgevende spierweefsels maximaal gestretcht worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

This method takes advantage of two important mechanisms of hypertrophy: It increases muscular tension, which leads to more damage, and it increases the cell-swelling response.

Bovenstaande in bold klopt deels, het is namelijk afhankelijk van de mate van spanning en onder welke invloeden. Een verhoogde tonus wil niet direct spierschade geven. Maar er van uitgaande dat er ook enige Time Under Tension is, kan ik me heel goed verplaatsten in de gedachten achter intra-stretching. Het is toch weer een manier op weerstand te bieden tegen een bepaalde belasting. Wat ik wel vreemd vind is dat door stretching in het algemeen de spiertonus wordt verlaagt en dat in contrast staat met zijn eerdere woorden. Wellicht is de mate van belasting de factor. Helaas wordt alleen uitgelegd wat het is en hoe het gedaan moet worden middels een voorbeeld. De extra pomp die het resultaat is, valt niet te ontkennen en de effecten daarvan kennen we inmiddels. Zeker leuk om eens te proberen tijdens een training.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat hier meer het accent op cell-swelling moet worden gelegd. Dit wordt veroorzaakt door een grotere pomp. De grote slagaders sturen bloed naar de spieren. De gewone aders kunnen onder invloed van de spanning(tension) geen bloed terugsturen waardoor er micro scheurtjes ontstaan in de haarvaten. Hierdoor lekt er plasma in de spiervezels waardoor deze zwellen. Dit is de eigenlijke pomp. Door de spieren in een gestretchte positie te houden blijven de bloedvaten afgeklemd waardoor er meer micro scheurtjes ontstaan. De afgebouwde belasting tussen de sets is nodig om een volgende set af te kunnen maken. Waarschijnlijk is er hier dus een maximale toename van sarcoplasmavolume. Dit is dus iets heel anders dan myofibrilaire hypertrofie welke resulteerd in meer kracht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    •   In mijn eerste bericht heb ik aangegeven dat mijn gewicht rond de 80 kg schommelt en aangegeven dat ik tijdens de lockdown in het buitenland verbleef. Daar wel kunnen trainen in een gym maar niet optimaal dus vind dit dan ook geen goede vergelijking cijfers. Mijn idee is om bij mijn laatste update dus aan het einde van de cycle het merendeel van mijn compound oefeningen de cijfers van einde lgd cycle en deze cycle te vergelijken. Ik zal dan dus mijn gewicht + compounds die ik beide cycles deed delen en vergelijken. Dit geeft denk ik ee. Duidelijker beeld van de progressie dan de cijfers dan aan het begin van deze cycle.    Paar simpele redenen daarvoor. Half jaar niet optimaal kunnen trainen zoals ik met de lgd cycle wel kon doen, maanden voor deze cycle een goede strenge cut gedaan waarbij je dus sws wat kracht etc verliest. De lgd cycle een bulk gedaan net zoals met deze cycle alleen deze een lean bulk en bij de lgd een bulk.    Foto's deel ik niet, hou ze uiteraard wel zelf bij voor progressie dit i.v.m. privé. Ik heb nogal wat persoonlijke tattoo's etc en hoewel mensen dicht om mij heen weten van de cycles etc hoeft het ook geen uithang bord te worden en je weet nooit wie hier meeleest 😉.   Update volgt morgen of woensdag. Nog geen tijd voor gehad        
    • Heb altijd getraind en gedieet maar in 2019 nam ik t heel serieus met gekke resultaten. ( zie foto )

      2 jaar later ben weer bijna 10kg aangekomen.

      Ik wilde ff extreem doen en beginnen met 1800 kcal per dag ( 180-200 gr eiwit ) want wilde gwn snel wat kwijt.

      Eerste 1,5 kilo zo kwijt natuurlijk. Maar nu schommel ik de hele tijd tussen 87,9 en 87,4. Steeds op en neer. Terwijl ik me gewoon goed houd aan mn calorieen tellen. Ik weeg alles. En doe 10 - 15 min cardio na mn training. Train 4 x per week.

      Wrm gebeurd dit? Kwil niet nu 1700 gaan eten
    • Als Belg ook mactropin bestelt gezien ik veel in NL kom. Maar voel er inderdaad niet veel van. 
         
  • Sponsors