Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Explosive training

Recommended Posts

Advertentie:

Zit opzich wel wat in, pro's doen dat ook. En die staan vaak ook medische begeleiding dat ze met spiermeting kunnen zien hoeveel die belast is. Wat ik me dan afvraag. Er zijn tientallen onderzoeken (kan ze zo niet vinden) die ook excentrisch en isometrisch enorm aanmoedigen ipv snel en korte herhalingen. Ik ben nogsteeds overtuigd dat excentrisch trainen gecombineerd met isometrisch 2 hele belangrijke factoren zijn voor KT om massa te winnen. Dat is meer ook uit persoonlijke ervaring!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk filmpje, vind zelf soms ook leuk qua wedstrijdjes onderling. Je moet sowieso op een manier trainen wat je leuk vind anders ga je niet tot het uiterste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is voornamelijk plyometrie. Ik ben van mening dat je met plyometrie en excentrisch trainen de meeste vooruitgang boekt. De snelle, maar vooral korte herhaling in het filmpje van de dumbbell press, daar zie ik het voordeel niet zo van in, gezien de erg kleine ROM.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden zei Scoopz:

Het is voornamelijk plyometrie. Ik ben van mening dat je met plyometrie en excentrisch trainen de meeste vooruitgang boekt. De snelle, maar vooral korte herhaling in het filmpje van de dumbbell press, daar zie ik het voordeel niet zo van in, gezien de erg kleine ROM.

En extreem blessure gevoelig imo. Plyometrie is inderdaad een leuke trainingsvorm. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden zei topeiko:

En extreem blessure gevoelig imo. Plyometrie is inderdaad een leuke trainingsvorm. :)

Indien niet gecontroleerd uitgevoerd zeer zeker. Maar goed gedoseerd zou het preventief kunnen werken, ik moet alleen de onderzoeken nog vinden..

4 minuten geleden zei topeiko:

Plyometrie is inderdaad een leuke trainingsvorm.

Met name voor krachttoename en snelkracht, deze kan je later weer inzetten voor hypertrofie. Plyo is niet echt gericht op massatoename, niet dat je er niet van zult groeien

Share this post


Link to post
Share on other sites

@topeiko Wat het excentrische trainen betreft. Dit is alleen voordelig wanneer je boven 1RM gaat. Hieronder is het ondergeschikt aan concentrische contracties volgens EMG onderzoek.

@Scoopz De kleine ROM heeft volgens mij onder normale snelheid geen enkel voordeel. Bij hogere snelheid zorgt het wel voor een betere pomp. Het blijkt zelfs dat de hoogte van een jumpsquat toeneemt wanneer er een paar reps halfsquats van 90% hieraan voorafgaan. Dus halve ROM's hebben wel hun voordeel.

Wat mij bezig houd is dat er altijd wordt gesteld dat de snellere spiervezels dubbel zoveel groeikracht hebben dan de tragere spiervezels. Toch zien we dat bij bodybuilders de tragere spiervezels meer vertegenwoordigd zijn dan bij powerlifters. Zie grafiek hieronder waarbij Geel = slow twitch en Zwart = fast twitch. De reden hiervoor is dat powerlifters trainen met zwaardere gewichten en weinig reps. Daardoor worden vooral de snelle spiervezels aangesproken. Bodybuilders trainen met relatief lichtere gewichten en meer reps waardoor vooral de tragere spiervezels getraind worden. Maar waarom hebben bodybuilders dan meer spiermassa dan powerlifters? Dit komt omdat bodybuilders door hun hogere repschema een betere pomp verkrijgen. Hierdoor wordt plasma in de spiervezels geduwd. Dit noemt men sarcoplasmatische hypertrofie.

Wat zou er gebeuren wanneer we deze sarcoplasmatische hypertrofie zouden kunnen combineren met een allesomvattende myofibrillaire hypertrofie? Een trainingsstrategie waarin zowel de trage als de snelle spiervezels tegelijk worden aangepakt samen met een hoge rep range(8 - 12). Het antwoord zou 'periodisering' kunnen zijn waarbij we gedurende een bepaalde cycle de trage spiervezels aanpakt met lichte gewichten en een hoge rep range. In een andere cycle worden dan de snelle spiervezels getraind door middel van zware gewichten en minder reps.

Een betere manier is volgens mij om te trainen met maximale snelheid met gewichten die zodanig zwaar zijn dat we er toch 8 tot 12 reps mee kunnen doen. De maximale snelheid zorgt voor een maximale belasting van de spieren en vandaar een maximaal aantal spiervezels. Immers Force(F) = mass(m) x acceleration(m). Een bijkomend voordeel hierbij is dat een aantal trage spiervezels gaan shiften naar een snellere vorm.

Fry-Fibre-Area-PL-BB-OL.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden zei Peter Wouters:

De kleine ROM heeft volgens mij onder normale snelheid geen enkel voordeel. Bij hogere snelheid zorgt het wel voor een betere pomp. Het blijkt zelfs dat de hoogte van een jumpsquat toeneemt wanneer er een paar reps halfsquats van 90% hieraan voorafgaan. Dus halve ROM's hebben wel hun voordeel.

We bedoelen hetzelfde, de snelheid (A) en belasting (M) zijn hierbij van belang.

7 uur geleden zei Peter Wouters:

De reden hiervoor is dat powerlifters trainen met zwaardere gewichten en weinig reps. Daardoor worden vooral de snelle spiervezels aangesproken. Bodybuilders trainen met relatief lichtere gewichten en meer reps waardoor vooral de tragere spiervezels getraind worden. Maar waarom hebben bodybuilders dan meer spiermassa dan powerlifters? Dit komt omdat bodybuilders door hun hogere repschema een betere pomp verkrijgen. Hierdoor wordt plasma in de spiervezels geduwd. Dit noemt men sarcoplasmatische hypertrofie.

Ik vermoed dat de reden is dat sarcoplasmatische hypertrofie een "grotere" groei geeft dan myofibrillaire hypertrofie. Waarbij de laatste zal resulteren in meer kracht door een toename van actine en myosine in de sarcomeer. 

7 uur geleden zei Peter Wouters:

Wat zou er gebeuren wanneer we deze sarcoplasmatische hypertrofie zouden kunnen combineren met een allesomvattende myofibrillaire hypertrofie? Een trainingsstrategie waarin zowel de trage als de snelle spiervezels tegelijk worden aangepakt samen met een hoge rep range(8 - 12). Het antwoord zou 'periodisering' kunnen zijn waarbij we gedurende een bepaalde cycle de trage spiervezels aanpakt met lichte gewichten en een hoge rep range. In een andere cycle worden dan de snelle spiervezels getraind door middel van zware gewichten en minder reps.

Helemaal mee eens. Dit zie je dus wel vaker, het combineren van beide soorten groei. Maar het is weer afhankelijk van je doel, is dit massa of kracht? Zal meer kracht uiteindelijk ook mee groei geven of zou meer massa ook meer kracht opleveren....? Persoonlijk zou ik het ook periodiseren met een focus op de ene keer kracht en de andere keer meer op massa. De "gymregel" eerst kracht opbouwen en daarna omzetten naar massa klinkt denk ik wel bekend in de oren. Andersom mag van mij ook.
Het belang van periodisering wordt hiermee alleen maar extra benadrukt. 

7 uur geleden zei Peter Wouters:

Een betere manier is volgens mij om te trainen met maximale snelheid met gewichten die zodanig zwaar zijn dat we er toch 8 tot 12 reps mee kunnen doen. De maximale snelheid zorgt voor een maximale belasting van de spieren en vandaar een maximaal aantal spiervezels. Immers Force(F) = mass(m) x acceleration(m). Een bijkomend voordeel hierbij is dat een aantal trage spiervezels gaan shiften naar een snellere vorm.

Ik neem aan dat je F = M x A bedoelde. 
Afhankelijk van je (functionele) doelen, soms heb je erg veel kracht nodig, maar wil je niet de extra massa mee zuilen, want F = M x A -> A = F/M
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik deel graag mijn ervaring na twee bestellingen bij Precision Peptides: alles verliep soepel van begin tot eind en het hele proces voelde betrouwbaar aan. De levering was ook indrukwekkend snel: de eerste bestelling arriveerde de volgende dag en de tweede bestelling (een bulkbestelling) werd binnen 2 dagen geleverd. Zonder twijfel een betrouwbare leverancier met geteste producten. Dus als je op zoek bent naar een goede leverancier, dan heeft Precision Peptides peptiden, HGH en SARMs van topkwaliteit tegen goede prijzen en met snelle verzending. Telegram: https://t.me/precisionpeptides02 Telegram gebruikersnaam: @precisionpeptides02 Telegramgroep: https://t.me/precisionpeptides01
    • Hi allemaal, Check www.coachcorrie.nl - Je kent het vast wel: iemand loopt de gym binnen, kijkt wat rond, pakt een paar willekeurige apparaten, doet wat setjes en gaat weer naar huis. Geen plan. Geen opbouw. Geen idee of het ergens toe leidt. Precies daarom hebben we Coach Corrie ontwikkeld.   Coach Corrie helpt sporters stoppen met aanklooien en starten met slimmer trainen. Het idee is simpel: chat, plan, train. Je bespreekt je doel met de app, krijgt een persoonlijk trainingsschema en kunt onderweg bijsturen. Gebouwd met AI, maar gebaseerd op sportwetenschap, periodisering en trainingsdata.   We zoeken nu mensen die de app 30 dagen gratis willen testen voor bijvoorbeeld: Powerlifting CrossFit Bodybuilding Hybrid training   Daarnaast sta ik ook open voor samenwerkingen met ondernemers, coaches, gyms of contentmakers die hier iets in zien.   Lijkt het je leuk om te testen of mee te denken? Stuur me vooral een berichtje of reageer hieronder!      
    • Ik was op zoek als beginner naar iets om mijn insulineresistentie onder controle te krijgen daar ik zeer moeilijk kan afvallen. Ben 61 en weeg 122kg en train 3 a 4 keer in de week. Nu kwam ik Mots-C tegen. Kunnen jullie zeggen dat alles klopt in deze link? https://www.perfectb.com/mots-c-dosage-protocol/#:~:text=Each MOTS-c dose is,of 4 injections per cycle.&text=The 5-day spacing between,signals at the mitochondrial level.
  • Sponsors