Advertentie:

Peter Wouters

Satelliet cellen in slow speed vs traditional speed

Recommended Posts

satellite_cells.gif

Satelliet cellen zijn eigenlijk stamcellen die ingezet worden om reparaties in te zetten van oa spiervezels. Ze kunnen ook zowel actieve als niet-actieve satellietcellen reproduceren. De actieve worden zowel ingezet voor beschadigde spiervezels als voor de vorming van nieuwe spiervezels. Kortom, geen satelliet cellen geen groei. 'Slow speed' reps worden gepromoot door oa Fred Hahn, Dr Mercola en Dr Doug McGuff. Echter bestaat er weinig onderzoek naar deze methodes.

In volgend onderzoek werd er gezocht welke veranderingen satelliet cellen ondergaan alsook dat van het myonucleair domein tijdens een trage rep snelheid vs een normale rep snelheid gedurende 6 weken. 34 ongetrainde vrouwen werden ingedeeld in groepen van ofwel 1) trage snelheid en 2) uithoudingsvermogen gericht. Beiden trainden aan 40 - 60% 1RM. Groep 3) krachttraining, trainde aan een normale snelheid met 80 - 85% 1RM. 4) de controlegroep deed niets. 3 sets van zowel leg press, squat, en knee extensions werden uitgevoerd gedurende 2 dagen per week in de eerste week en 3 dagen per week voor de volgende 5 weken. Groep 1 deed 6–10 reps maximum (6–10RM) voor elke set met 10-seconden concentrisch en 4-seconden excentrische contracties voor elke rep. Groep 3 en 2 deden 6–10RM and 20–30RM, respectievelijk, aan “normale” snelheid (1–2 seconden per con en exc contracties). Groep 1 en 2 trainden aan dezelfde intensiteit (40–60% 1RM), terwijl groep 3 trainde aan 80–85% 1RM. Spier biopsies werden genomen zowel voor als na het onderzoek. De hoeveelheid satelliet cellen van het type I, IIA, IIAX, en IIX spiervezels namen veelbetekenend toe in groep 3. In groep 1 namen alleen satelliet cellen toe in type IIAX en IIX vezels en er was geen verandering in groep 2 en 4.  Myonuclear domain van het type I, IIA, IIAX, and IIX vezels namen toe in groep 3, terwijl MND van alleen type IIA vezels toenamen in groep 1. Er was geen verandering in groep 2 en 4.

Conclusie: Trainen aan een trage snelheid met 40 - 60% 1RM laat de hoeveelheid satelliet cellen en myonucleair domein meer toenemen dan trainen met hetzelfde gewicht aan een normale snelheid.  Echter, trainen met zwaardere gewichten aan een normale snelheid produceerde de hoogste mate aan aanpassingen in alle types spiervezels.

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2015/11000/Early_Phase_Satellite_Cell_and_Myonuclear_Domain.15.aspx

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

Opmakend uit dit stukje is het zeer interessant wanneer je 4 sets doet, 2 sets normale snelheid zoals groep 3, gevolgd door 2 sets langzaam zoals groep 1. Op deze manier zul je alles pakken en variëren. Persoonlijk vind ik variatie een hele belangrijke factor die snel over het hoofd word gezien.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Fit:

Opmakend uit dit stukje is het zeer interessant wanneer je 4 sets doet, 2 sets normale snelheid zoals groep 3, gevolgd door 2 sets langzaam zoals groep 1. Op deze manier zul je alles pakken en variëren. Persoonlijk vind ik variatie een hele belangrijke factor die snel over het hoofd word gezien.

Ik vrees een beetje dat dit geen enkele meerwaarde gaat leveren :). Zoals je kan zien levert slow speed(lichte gewichten) alleen satelliet cellen in type llAX en llX terwijl bij normale snelheid in groep 3 (zware gewichten) alle types spiervezels worden voorzien.

Slow speed lijkt mij alleen voordelig wanneer je met een kwetsuur zit of bijvoorbeeld ontstoken gewrichten hebt. Omdat je dan toch lichter traint, kan je dit beter doen aan slow speed. Met lichte gewichten aan normale snelheid levert dan toch niks op.

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeer interessant onderwerp, hoe staat de stand van zaken inmiddels? Is er nog aanvullend onderzoek anno 2017 en wat kan dit voor iemand betekenen die traint op meer spiermassa om af te vallen? Aangezien ik nu probeer te trainen op 2 ex / 4 con.  

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Ghost:

Zeer interessant onderwerp, hoe staat de stand van zaken inmiddels? Is er nog aanvullend onderzoek anno 2017 en wat kan dit voor iemand betekenen die traint op meer spiermassa om af te vallen? Aangezien ik nu probeer te trainen op 2 ex / 4 con.  

Als je spiermassa wil aankomen is het beste om te trainen volgens het daily undulating periodization(dup). Bijvoorbeeld dag1= 30%RM en 20-30 reps; dag2= 60 - 80%1RM en 8-12reps; dag3= 80 - 100%1RM en 1-6 reps.

Training alleen heeft eigenlijk maar weinig impact op vetverlies. Wel als je het combineert met een dieet.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Ghost:

Is concentrisch en excentrisch nog verder van invloed bij (dup) ? 

 

 

Ja, bij lichte gewichten kan je duidelijk sneller gaan. Het is al aangetoond dat ballistische concentrische bewegingen dan ook de snellere spiervezels aanspreken. Heel zware gewichten kan je niet anders dan traag doen, wat logisch is. :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk er nu een paar keer over na, maar stel mijn vraag dus blijkbaar niet goed. 

 

Wanneer ik train met 3x25 30% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

Wanneer ik train met 2x12 70% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

Wanneer ik train met 1x5 95% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

 

Of moet de vraag zijn:

 

Wanneer ik train met 3x25 30% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

Wanneer ik train met 3x12 70% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

Wanneer ik train met 3x5 95% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

 

Edit:

Ik zoek het later zelf wel wat beter uit en maak gewoon even een nieuw schema wat mij nu wel aanspreekt op basis van dingen die ik heb kunnen vinden en jouw bijdrage van (dup).

bewerkt door Ghost
2x12 ipv 3x12

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Hallo, Wij zijn Joey ophof en Maarten Relker, wij zijn 2e jaars sportkunde studenten.
      Vanuit ons opleidingsprofiel Sportkunde hebben wij de opdracht gekregen concreet met maatschappelijke problemen bezig te gaan en hier oplossingen voor te bedenken.
      Onze gekozen doelgroep is Sport en Gezondheid. Het vraagstelling die wij hebben gekozen luidt “welke handvatten mensen nodig hebben om te kunnen werken aan een gezondere leefstijl”.
      Met deze vraag willen wij graag een antwoord vinden op het stijgende percentage van overgewicht en obesitas in Nederland. We hopen dat u ons kunt helpen met het inventariseren welke handvatten dit kunnen zijn. Er is in ons inzien heel veel informatie beschikbaar over dit onderwerp, alleen zien veel mensen door de grote hoop van informatie geen juiste aanpak. Daarom willen wij inventariseren wat mensen nou graag willen zien in een online platform. Wij hopen dat jullie ons hier verder mee kunnen helpen!
    • Hallo geachte leden van KrachtForum,   Ik ben Noah, 17 jaar en zit al 1 maand in de gym. Momenteel heb ik al wat spiermassa en alles gaat momenteel nog goed. Maar ik heb twijfels na het lezen en begrijpen van de voedingsschema's en dieet zelf op internet.
      Namelijk weet ik dat bij bulken het gaat over het aankomen bij spiermassa, en cutten gaat over het vet verlies (ook de spiermassa). Ik wil vet verliezen, maar tegelijkertijd ook spiermassa behouden (of laten groeien). Dan praten we over bulken en cutten, en ja ik weet dat dit niet samen gaat i.v.m het lichaamsproces.
      Maar ik ben uiterst actief in het fitness leven en ik weet dat ik iets kan doen als ik er voor wil gaan, hoe zwaar dit ook zal zijn. Op dit moment train ik 7 dagen per week, zit ik 2 á 2,5 uurtjes in de gym, en ik train ook wel intensief.
      Ook weer dezelfde 7 dagen doe ik later in de middag nog 45 minuten cardio thuis, zoals ik het gewend ben. Ik zit op dieet en eet grotendeels eiwitten, dit in de hoop dat me spiermassa blijft functioneren. 
      Altijd na de training drink ik proteïne, ook weer in de hoop dat me spiermassa blijft functioneren. Met alles wat ik heb samengevat, is dit wel ideaal genoeg om op deze manier mijn spiermassa te behouden (of blijven groeien)?
      Ik kijk er graag naar uit om jullie feedbacks, en dank jullie hartelijk om tips, hints en informatie!

      Bij voorbaat dank!

      Groet,

      Noah (Skxd)
    • Wij hebben de webshop Bulkpowders ook toegevoegd aan de website, vanaf nu ook producten van Bulkpowders met andere webshops vergelijken op prijs en kwaliteit!
  • Sponsors


    Body en fitshop

    XXL nutrition