Advertentie:



Sign in to follow this  
Peter Wouters

Satelliet cellen in slow speed vs traditional speed

Recommended Posts

satellite_cells.gif

Satelliet cellen zijn eigenlijk stamcellen die ingezet worden om reparaties in te zetten van oa spiervezels. Ze kunnen ook zowel actieve als niet-actieve satellietcellen reproduceren. De actieve worden zowel ingezet voor beschadigde spiervezels als voor de vorming van nieuwe spiervezels. Kortom, geen satelliet cellen geen groei. 'Slow speed' reps worden gepromoot door oa Fred Hahn, Dr Mercola en Dr Doug McGuff. Echter bestaat er weinig onderzoek naar deze methodes.

In volgend onderzoek werd er gezocht welke veranderingen satelliet cellen ondergaan alsook dat van het myonucleair domein tijdens een trage rep snelheid vs een normale rep snelheid gedurende 6 weken. 34 ongetrainde vrouwen werden ingedeeld in groepen van ofwel 1) trage snelheid en 2) uithoudingsvermogen gericht. Beiden trainden aan 40 - 60% 1RM. Groep 3) krachttraining, trainde aan een normale snelheid met 80 - 85% 1RM. 4) de controlegroep deed niets. 3 sets van zowel leg press, squat, en knee extensions werden uitgevoerd gedurende 2 dagen per week in de eerste week en 3 dagen per week voor de volgende 5 weken. Groep 1 deed 6–10 reps maximum (6–10RM) voor elke set met 10-seconden concentrisch en 4-seconden excentrische contracties voor elke rep. Groep 3 en 2 deden 6–10RM and 20–30RM, respectievelijk, aan “normale” snelheid (1–2 seconden per con en exc contracties). Groep 1 en 2 trainden aan dezelfde intensiteit (40–60% 1RM), terwijl groep 3 trainde aan 80–85% 1RM. Spier biopsies werden genomen zowel voor als na het onderzoek. De hoeveelheid satelliet cellen van het type I, IIA, IIAX, en IIX spiervezels namen veelbetekenend toe in groep 3. In groep 1 namen alleen satelliet cellen toe in type IIAX en IIX vezels en er was geen verandering in groep 2 en 4.  Myonuclear domain van het type I, IIA, IIAX, and IIX vezels namen toe in groep 3, terwijl MND van alleen type IIA vezels toenamen in groep 1. Er was geen verandering in groep 2 en 4.

Conclusie: Trainen aan een trage snelheid met 40 - 60% 1RM laat de hoeveelheid satelliet cellen en myonucleair domein meer toenemen dan trainen met hetzelfde gewicht aan een normale snelheid.  Echter, trainen met zwaardere gewichten aan een normale snelheid produceerde de hoogste mate aan aanpassingen in alle types spiervezels.

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2015/11000/Early_Phase_Satellite_Cell_and_Myonuclear_Domain.15.aspx

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Opmakend uit dit stukje is het zeer interessant wanneer je 4 sets doet, 2 sets normale snelheid zoals groep 3, gevolgd door 2 sets langzaam zoals groep 1. Op deze manier zul je alles pakken en variëren. Persoonlijk vind ik variatie een hele belangrijke factor die snel over het hoofd word gezien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uur geleden zei Fit:

Opmakend uit dit stukje is het zeer interessant wanneer je 4 sets doet, 2 sets normale snelheid zoals groep 3, gevolgd door 2 sets langzaam zoals groep 1. Op deze manier zul je alles pakken en variëren. Persoonlijk vind ik variatie een hele belangrijke factor die snel over het hoofd word gezien.

Ik vrees een beetje dat dit geen enkele meerwaarde gaat leveren :). Zoals je kan zien levert slow speed(lichte gewichten) alleen satelliet cellen in type llAX en llX terwijl bij normale snelheid in groep 3 (zware gewichten) alle types spiervezels worden voorzien.

Slow speed lijkt mij alleen voordelig wanneer je met een kwetsuur zit of bijvoorbeeld ontstoken gewrichten hebt. Omdat je dan toch lichter traint, kan je dit beter doen aan slow speed. Met lichte gewichten aan normale snelheid levert dan toch niks op.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessant onderwerp, hoe staat de stand van zaken inmiddels? Is er nog aanvullend onderzoek anno 2017 en wat kan dit voor iemand betekenen die traint op meer spiermassa om af te vallen? Aangezien ik nu probeer te trainen op 2 ex / 4 con.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei Ghost:

Zeer interessant onderwerp, hoe staat de stand van zaken inmiddels? Is er nog aanvullend onderzoek anno 2017 en wat kan dit voor iemand betekenen die traint op meer spiermassa om af te vallen? Aangezien ik nu probeer te trainen op 2 ex / 4 con.  

Als je spiermassa wil aankomen is het beste om te trainen volgens het daily undulating periodization(dup). Bijvoorbeeld dag1= 30%RM en 20-30 reps; dag2= 60 - 80%1RM en 8-12reps; dag3= 80 - 100%1RM en 1-6 reps.

Training alleen heeft eigenlijk maar weinig impact op vetverlies. Wel als je het combineert met een dieet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden zei Ghost:

Is concentrisch en excentrisch nog verder van invloed bij (dup) ? 

 

 

Ja, bij lichte gewichten kan je duidelijk sneller gaan. Het is al aangetoond dat ballistische concentrische bewegingen dan ook de snellere spiervezels aanspreken. Heel zware gewichten kan je niet anders dan traag doen, wat logisch is. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk er nu een paar keer over na, maar stel mijn vraag dus blijkbaar niet goed. 

 

Wanneer ik train met 3x25 30% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

Wanneer ik train met 2x12 70% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

Wanneer ik train met 1x5 95% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

 

Of moet de vraag zijn:

 

Wanneer ik train met 3x25 30% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

Wanneer ik train met 3x12 70% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

Wanneer ik train met 3x5 95% 1RM wat voor concentrische en excentrische tijd zou ik dan het beste kunnen hanteren.

 

Edit:

Ik zoek het later zelf wel wat beter uit en maak gewoon even een nieuw schema wat mij nu wel aanspreekt op basis van dingen die ik heb kunnen vinden en jouw bijdrage van (dup).

Edited by Ghost
2x12 ipv 3x12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Natuurlijk, als mensen weer gaan kuren en ze nemen geen voorzorgsmaatregelen etc. Komt het gewoon keihard terug.   Uniek, misschien. Als je kijkt naar de halfwaardes van dat soort medicatie, is het vaak zo dat je na langere tijd pas wat ziet. Plus, ik wilde dus echt niet onder het mes. Een echo had ik ook niet, mijn huisarts wilde me daarmee niet helpen. Maar die wist ook niet dat Oestrogeen ook te vinden was in mannen, dus dat zegt voldoende.
    • Dat weet ik en dat suggereer ik ook niet. Recidief is natuurlijk ook erg groot bij AAS-gebruikers als tamoxifen wordt gestopt, maar er wel weer wordt gekuurd. 

      Je bent daar verder trouwens wel uniek in in mijn ervaring, ik ken voor de rest niemand die 7 maanden tamoxifen is gaan doorslikken zonder resultaat. Vrijwel iedereen haakt wel eerder af (ik denk zelf ook dat het weinig zinvol is als er na 3-4 maanden geen verbetering te bemerken is op een echo). 
    • Welkom op het forum gozer!   Inderdaad, volledig sluit me aan bij @Fit Je kunt niet vet op een bepaalde plek verminderen ook, dus afvallen op alleen je buikregio bijvoorbeeld kan je vergeten.   Gewoon simpelweg minder kcal eten dan dat je verbrandt. Dat mag McDonalds en Pizza Hut zijn. Maar ook het eigen papje wat je moeder in de avond maakt kcal in - kcal uit.   Als je meer verbrandt dan dat je eet, zal je lichaam hetgeen wat het tekort heeft uit je vet gaan halen. En dan val je dus af   (Of Pindakaas smeren...)
  • Sponsors