Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Compound of isolatie oefeningen?

Recommended Posts

Compound of isolatie oefeningen?

Wanneer je naar fitness kijkt zul je merken dat er eigenlijk 2 type oefeningen zijn. Dat zijn de compound oefeningen en de isolatie oefeningen.

Compound oefeningen:

Compound oefeningen zijn de oefeningen waar je meerdere spiergroepen in 1 keer tegelijk traint. Dit doe je bijvoorbeeld tijdens de squat, bench press, pull up, dips of barbell row.

Isolatie oefeningen:

Isolatie oefeningen, je raad het al zijn de oefeningen waar je 1 spiergroep tegelijk traint. Denk hierbij aan de bicep curl waar je echt focust op het trainen van je biceps.

Welke oefeningen zijn beter compound of isolatie?

Over het algemeen zijn het vooral de compound oefeningen waar je het meeste spiergroei van krijgt, een isolatie oefening zal vooral dienen als een extra focus op deze spiergroep. De grote voordelen van compound oefeneningen zijn vooral:

• meer spiergroei
  • simuleer echte bewegingen
  • efficiënter trainen
  • betere spiercoördinatie
  • verbrand meer calorieën
  • maak meer testosteron aan

Waarom meer spiergroei bij compound?

Een veel gedachte fout is dat een isolatie oefening de spier goed laat groeien omdat je op de spier focust. Maar een spier groeit beter wanneer deze met andere spieren tegelijk samenwerkt. Daarom zijn de compound oefeningen perfect voor maximale spiergroei.

Het simuleren van echte bewegingen

Veel isolatie oefeningen zul je in het echte leven niet uitvoeren, compound oefeningen zijn daarmee vergeleken meer de trek, til, duw bewegingen en gebruik je ook meer in buiten de sportschool.

Het efficiënter trainen

Dit is simpel, je traint meerdere spiergroepen tegelijk en bent dus eerder klaar om je lichaam weer maximale rust te geven om te herstellen. Lekker eerder thuis uit de sportschool!

Betere spiercoördinatie

Met compound oefeningen werken veel spieren tegelijk samen, hierdoor zal je spiercoördinatie verbeteren denk hierbij bijvoorbeeld aan je evenwicht.

Met compound oefeningen verbrand je meer calorieën

Simpelweg omdat deze oefeningen zwaarder zijn omdat je meerdere spiergroepen traint verbrand je meer calorieën.

Je maakt meer testosteron aan met compound oefeningen

Meerdere spiergroepen tillen meer gewicht, dit zorgt weer voor meer aanmaak voor testosteron. Meer testosteron = meer spiergroei. Zo zie je maar weer van het een komt het ander.

Tijdens het uitvoeren van compound oefeningen blijft altijd de vorm erg belangrijk, zorg dus niet dat je te snel zwaar gaat maar zorg eerst dat je de beweging goed kunt uitvoeren. Niemand heeft wat aan een slecht uitgevoerde oefeningen.

Voor optimale spiergroei is het dus verstandig om je training te beginnen met zware compound oefeningen. Aan het einde van je training kun je dan nog even wat extra isolatie oefeningen doen maar laat dit geen basis zijn voor je spiergroei.

Advertentie:

ik doe sinds kort een compound oefening voor een isolatie oefening, maar dan meer als goeie opwarmer

bv 20-25 push ups, en dan erachteraan een dumbell chest press

heeft als resultaat dat je gelijk bij je eerste rep als een goede focus op je spieren hebt, dat duurde bij mij wel eens even als ik alleen isolatie oefeningen deed. kan natuurlijk ook met de uitvoering te maken hebben, maar het werkt wel beter voor mij.

Op zich snap ik je punt, maar je mist wel het bij 25 push ups als opwarmer het voordeel van de compound oefeningen. Compound oefeningen wil je juist zwaar pakken om veel spiervezels aan te spreken. Dan kun je dan bijvoorbeeld erna wat lichter een dumbell curl doen met meer herhalingen etc.

dat klopt fit, ik doe dit ook alleen bij mijn chest en triceps, die willen nooit zo erg meewerken en met push ups of dips worden ze lekker wakker

bij de squat gaat dit al veel beter, daar heb ik bij de tweede rep een goed gevoel. en als je een beetje lekker zwaar gaat dan heb je dat gevoel de hele volgende dag ook in je benen zitten.

is volgens mij ook geen geliefde oefening in mijn sportschool, ik zie er eigenlijk nooit iemand mee bezig

Ik snap zeker je punt, even goed warm worden is altijd fijn! Haha in geen enkele sportschool is het volgens mij een geliefde oefening. Meestal doen enkel de serieuze sporters squatten.