Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Compound of isolatie oefeningen?

Recommended Posts

Compound of isolatie oefeningen?

Wanneer je naar fitness kijkt zul je merken dat er eigenlijk 2 type oefeningen zijn. Dat zijn de compound oefeningen en de isolatie oefeningen.

Compound oefeningen:

Compound oefeningen zijn de oefeningen waar je meerdere spiergroepen in 1 keer tegelijk traint. Dit doe je bijvoorbeeld tijdens de squat, bench press, pull up, dips of barbell row.

Isolatie oefeningen:

Isolatie oefeningen, je raad het al zijn de oefeningen waar je 1 spiergroep tegelijk traint. Denk hierbij aan de bicep curl waar je echt focust op het trainen van je biceps.

Welke oefeningen zijn beter compound of isolatie?

Over het algemeen zijn het vooral de compound oefeningen waar je het meeste spiergroei van krijgt, een isolatie oefening zal vooral dienen als een extra focus op deze spiergroep. De grote voordelen van compound oefeneningen zijn vooral:

  • meer spiergroei
  • simuleer echte bewegingen
  • efficiënter trainen
  • betere spiercoördinatie
  • verbrand meer calorieën
  • maak meer testosteron aan

Waarom meer spiergroei bij compound?

Een veel gedachte fout is dat een isolatie oefening de spier goed laat groeien omdat je op de spier focust. Maar een spier groeit beter wanneer deze met andere spieren tegelijk samenwerkt. Daarom zijn de compound oefeningen perfect voor maximale spiergroei.

Het simuleren van echte bewegingen

Veel isolatie oefeningen zul je in het echte leven niet uitvoeren, compound oefeningen zijn daarmee vergeleken meer de trek, til, duw bewegingen en gebruik je ook meer in buiten de sportschool.

Het efficiënter trainen

Dit is simpel, je traint meerdere spiergroepen tegelijk en bent dus eerder klaar om je lichaam weer maximale rust te geven om te herstellen. Lekker eerder thuis uit de sportschool!

Betere spiercoördinatie

Met compound oefeningen werken veel spieren tegelijk samen, hierdoor zal je spiercoördinatie verbeteren denk hierbij bijvoorbeeld aan je evenwicht.

Met compound oefeningen verbrand je meer calorieën

Simpelweg omdat deze oefeningen zwaarder zijn omdat je meerdere spiergroepen traint verbrand je meer calorieën.

Je maakt meer testosteron aan met compound oefeningen

Meerdere spiergroepen tillen meer gewicht, dit zorgt weer voor meer aanmaak voor testosteron. Meer testosteron = meer spiergroei. Zo zie je maar weer van het een komt het ander.

 

Tijdens het uitvoeren van compound oefeningen blijft altijd de vorm erg belangrijk, zorg dus niet dat je te snel zwaar gaat maar zorg eerst dat je de beweging goed kunt uitvoeren. Niemand heeft wat aan een slecht uitgevoerde oefeningen.

Voor optimale spiergroei is het dus verstandig om je training te beginnen met zware compound oefeningen. Aan het einde van je training kun je dan nog even wat extra isolatie oefeningen doen maar laat dit geen basis zijn voor je spiergroei.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

ik doe sinds kort een compound oefening voor een isolatie oefening, maar dan meer als goeie opwarmer

bv 20-25 push ups, en dan erachteraan een dumbell chest press

heeft als resultaat dat je gelijk bij je eerste rep als een goede focus op je spieren hebt, dat duurde bij mij wel eens even als ik alleen isolatie oefeningen deed. kan natuurlijk ook met de uitvoering te maken hebben, maar het werkt wel beter voor mij.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich snap ik je punt, maar je mist wel het bij 25 push ups als opwarmer het voordeel van de compound oefeningen. Compound oefeningen wil je juist zwaar pakken om veel spiervezels aan te spreken. Dan kun je dan bijvoorbeeld erna wat lichter een dumbell curl doen met meer herhalingen etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt fit, ik doe dit ook alleen bij mijn chest en triceps, die willen nooit zo erg meewerken en met push ups of dips worden ze lekker wakker

bij de squat gaat dit al veel beter, daar heb ik bij de tweede rep een goed gevoel. en als je een beetje lekker zwaar gaat dan heb je dat gevoel de hele volgende dag ook in je benen zitten.

is volgens mij ook geen geliefde oefening in mijn sportschool, ik zie er eigenlijk nooit iemand mee bezig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap zeker je punt, even goed warm worden is altijd fijn! Haha in geen enkele sportschool is het volgens mij een geliefde oefening. Meestal doen enkel de serieuze sporters squatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hoe “gevaarlijk” het ook klinkt, want je hebt best wat skinny fat, ik zou volgas gaan bulken. Nu afvallen rondom de middel, betekent dat je eerst elders wat kwijt raakt. En je wilt spiermassa opbouwen, dus dat gaat niet samen.  Ik ben met ongeveer zo’n fysiek ook gaan bulken. 
        Resultaat is uiteraard niet naturel, maar ben in 2020 begonnen met trainen en stond er in juni 2020 ongeveer bij als jij. 
        en dit is nu:     Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.
    • Maar hoe sta je er nu bij dan qua fysiek?   Neem aan dat de laatste foto niet recent is ivm ontbreken tattoo’s?   Heb je je onderhoud al eens uitgerekend? 1800 kcal is niks idd. Ik denk dat je of ergens een rekenfoutje maakt, of ergens “stiekem” wat calorieën meer binnen krijgt. 
      ik zou uithongeren op 1800 kcal. 
         
    • Je bent precies daar waar ik anderhalf jaar geleden ben begonnen. Zelfde lengte en gewicht destijds. 
        Wat mij geholpen heeft is om vooral te doen waar je op dat moment zin in hebt. Voorheen volgde ik een strikt schema (5x5 stronglifts) en hoewel het een goed schema is voor overall massa, vond ik er geen moer aan. Ik ben destijds na 6 maanden volledig gestopt. 
        Nu train ik sinds begin 2020 zo’n 5 a 6 dagen in de week. Elke spiergroep pak ik 2 keer aan, soms 3 keer. Ook hier geldt: net waar ik zin in heb. 
        Het meest belangrijke om te groeien is dat jij de spier voldoende stimulatie geeft om te groeien. Doe je dit naturel, dan breek je de spier af en bouwt zichzelf opnieuw op. Doe je dit niet-naturel, dan heb je ook profijt van “onder pomp” trainen. Dus zoveel mogelijk bloed in de spieren en tijdens de pomp veel volume maken met sets en reps. Je kunt natuurlijk ook een combinatie van beiden doen, zo doe ik dat ook.    Ik volg dus geen strikt schema. Voor borst doe ik de ene keer 10 sets van 20  op de chest press machine en de andere keer ga ik flat of incline benchen, opgevolgd met cable fly’s, etc. You name it. Als je die borst maar genoeg op z’n flikker geeft. Meestal eindig ik met dips. Als je de borst goed hard getraind hebt, moet je nauwelijks nog een dip kunnen doen.    2 keer trainen is wel weinig. Kun je dit echt niet oprekken naar 3 keer? Hoeveel massa wil je pakken? Waar liggen je sterke punten en wat zijn je mindere punten?    Ik had je DM trouwens beantwoord dus spreken elkaar ook wel op app
          Trouwens, blijf je bij 2 keer pw trainen dan zijn de compound oefeningen wel jouw beste vriend. Je pakt in 1 oefening meerdere spiergroepen. Anders ben je 5 uur bezig per training  
  • Sponsors