Advertentie:



Sign in to follow this  
Fit

Compound of isolatie oefeningen?

Recommended Posts

Compound of isolatie oefeningen?

Wanneer je naar fitness kijkt zul je merken dat er eigenlijk 2 type oefeningen zijn. Dat zijn de compound oefeningen en de isolatie oefeningen.

Compound oefeningen:

Compound oefeningen zijn de oefeningen waar je meerdere spiergroepen in 1 keer tegelijk traint. Dit doe je bijvoorbeeld tijdens de squat, bench press, pull up, dips of barbell row.

Isolatie oefeningen:

Isolatie oefeningen, je raad het al zijn de oefeningen waar je 1 spiergroep tegelijk traint. Denk hierbij aan de bicep curl waar je echt focust op het trainen van je biceps.

Welke oefeningen zijn beter compound of isolatie?

Over het algemeen zijn het vooral de compound oefeningen waar je het meeste spiergroei van krijgt, een isolatie oefening zal vooral dienen als een extra focus op deze spiergroep. De grote voordelen van compound oefeneningen zijn vooral:

  • meer spiergroei
  • simuleer echte bewegingen
  • efficiënter trainen
  • betere spiercoördinatie
  • verbrand meer calorieën
  • maak meer testosteron aan

Waarom meer spiergroei bij compound?

Een veel gedachte fout is dat een isolatie oefening de spier goed laat groeien omdat je op de spier focust. Maar een spier groeit beter wanneer deze met andere spieren tegelijk samenwerkt. Daarom zijn de compound oefeningen perfect voor maximale spiergroei.

Het simuleren van echte bewegingen

Veel isolatie oefeningen zul je in het echte leven niet uitvoeren, compound oefeningen zijn daarmee vergeleken meer de trek, til, duw bewegingen en gebruik je ook meer in buiten de sportschool.

Het efficiënter trainen

Dit is simpel, je traint meerdere spiergroepen tegelijk en bent dus eerder klaar om je lichaam weer maximale rust te geven om te herstellen. Lekker eerder thuis uit de sportschool!

Betere spiercoördinatie

Met compound oefeningen werken veel spieren tegelijk samen, hierdoor zal je spiercoördinatie verbeteren denk hierbij bijvoorbeeld aan je evenwicht.

Met compound oefeningen verbrand je meer calorieën

Simpelweg omdat deze oefeningen zwaarder zijn omdat je meerdere spiergroepen traint verbrand je meer calorieën.

Je maakt meer testosteron aan met compound oefeningen

Meerdere spiergroepen tillen meer gewicht, dit zorgt weer voor meer aanmaak voor testosteron. Meer testosteron = meer spiergroei. Zo zie je maar weer van het een komt het ander.

 

Tijdens het uitvoeren van compound oefeningen blijft altijd de vorm erg belangrijk, zorg dus niet dat je te snel zwaar gaat maar zorg eerst dat je de beweging goed kunt uitvoeren. Niemand heeft wat aan een slecht uitgevoerde oefeningen.

Voor optimale spiergroei is het dus verstandig om je training te beginnen met zware compound oefeningen. Aan het einde van je training kun je dan nog even wat extra isolatie oefeningen doen maar laat dit geen basis zijn voor je spiergroei.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

ik doe sinds kort een compound oefening voor een isolatie oefening, maar dan meer als goeie opwarmer

bv 20-25 push ups, en dan erachteraan een dumbell chest press

heeft als resultaat dat je gelijk bij je eerste rep als een goede focus op je spieren hebt, dat duurde bij mij wel eens even als ik alleen isolatie oefeningen deed. kan natuurlijk ook met de uitvoering te maken hebben, maar het werkt wel beter voor mij.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich snap ik je punt, maar je mist wel het bij 25 push ups als opwarmer het voordeel van de compound oefeningen. Compound oefeningen wil je juist zwaar pakken om veel spiervezels aan te spreken. Dan kun je dan bijvoorbeeld erna wat lichter een dumbell curl doen met meer herhalingen etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt fit, ik doe dit ook alleen bij mijn chest en triceps, die willen nooit zo erg meewerken en met push ups of dips worden ze lekker wakker

bij de squat gaat dit al veel beter, daar heb ik bij de tweede rep een goed gevoel. en als je een beetje lekker zwaar gaat dan heb je dat gevoel de hele volgende dag ook in je benen zitten.

is volgens mij ook geen geliefde oefening in mijn sportschool, ik zie er eigenlijk nooit iemand mee bezig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap zeker je punt, even goed warm worden is altijd fijn! Haha in geen enkele sportschool is het volgens mij een geliefde oefening. Meestal doen enkel de serieuze sporters squatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Klopt helemaal Shorty. Bij deze vorm duurt de 'naverbranding' ook het langst. Verder uiteraard meer kalorieën verbruiken dan je inneemt!
    • Geweldig resultaat! Goed om te lezen dat alles bevallen is, de eerste cycle (met alles) is altijd de beste. Das dan altijd jammer haha   Wil niet zeggen dat er niks meer te gainen valt, maar toch. 8 kg zal een ENORM visueel verschil gemaakt hebben voor je!   Laat ons ook nog ff weten wat er overblijft na je nakuurtje, zeg maar een week of 3-4 na de nakuur ben je eventueel watergewicht kwijt etc. Zal niet veel zijn, maar toch, want je log is al zo compleet   Groeten!! Bwahaha biomassa  
    • Hoi  Kris. Allereerst welkom op dit forum! Voor iedereen in het algemeen en voor jou in 't bijzonder geldt: luister naar je lichaam, ken je grenzen maar heb vooral plezier in wat je doet. Plezier is de beste motivator die er is. Zoek oefeningen die je aankunt maar ook leuk vindt om te doen. Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd.  Het is prima om te googelen, maar niet te veel, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Maak een eenvoudig  basis schema dat bij je past en breid dit gaandeweg uit.  Eerste doel is de algehele versterking van je hele lijf. Indien mogelijk beginnen met de basis van de krachtsport: deadlift, bench press en squat. Op dit moment zul je niet veel belasting aan kunnen maar laat je lijf alvast wennen aan de beweging/ uitvoering van de genoemde grote 3. Na verloop van tijd 'weet' je lichaam de bewegingen te herkennen (spiergeheugen), reageert 't daarop en verloopt de oefening steeds efficiënter. Dan kun je overgaan tot een zwaardere belasting. Niets belet je om een door jou samengesteld schema op dit forum te laten inschatten. Er zijn op deze site nog al wat mensen die veel expertise hebben en jou gegarandeerd kunnen adviseren!  In ieder geval respecteer ik je keuze zeer. Ben ervan overtuigd dat je met de juiste instelling een overtuigd krachtsporter wordt. Weliswaar binnen de grenzen van je mogelijkheden, maar hoe je het ook draait of keert, welkom in de ijzeren wereld!
  • Sponsors