Advertentie:



Kabowzer

Waarom gaat het bankdrukken zo langzaam vooruit

Recommended Posts

Hallo ik ben 35 jaar en sport nu sinds een jaar 5x per week (krachttraining en cardio). Ik ben met bankdrukken begonnen met 50kg geloof ik. Nu duw ik met moeite 80kg 4 tot 8 keer (wel met spotter) Waarom is de vooruitgang met bankdrukken zoveel minder dan de rest. Of is deze vooruitgang normaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Wat ik bij mij merkte was dat boven de 80 kg bandrukken voornamelijk mentaal was.

Wat je kunt proberen:

- Meer naar record toewerken ( hoger gewicht opwarmen , steeds meer opbouwen maar niet elke set 8 maar bijv 4 keer. )

- Pre workout proberen ( zelf vind ik deze fijn http://krachtforum.nl/topic/35-ulift-pre-workout-review/)

Laat even weten hoe het gaat als je het zo probeerd! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei Fit:

Wat ik bij mij merkte was dat boven de 80 kg bandrukken voornamelijk mentaal was.

Wat je kunt proberen:

- Meer naar record toewerken ( hoger gewicht opwarmen , steeds meer opbouwen maar niet elke set 8 maar bijv 4 keer. )

- Pre workout proberen ( zelf vind ik deze fijn http://krachtforum.nl/topic/35-ulift-pre-workout-review/)

Laat even weten hoe het gaat als je het zo probeerd! :)

Thnks voor je antwoord.

Ik zal het cker eens gaan proberen om minder herhalingen per set te doen.

Pre-workout gebruik ik al iedere training. En heb best al wat verschillende gebruikt. Ulift vond ik idd best n goede. Momenteel gebruik ik de assault van musclepharm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook zeker een fijne, ik switch zelf ook vaak ertussen maar ulift doe ik vaak weer als een andere minder werkt voor mijn hevoel.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat zou ik ook denken, verhogen met het laagste gewicht wat je in de sportschool kan vinden, dat zal dan totaal 2.5 kilo zijn.

als je 4 tot 8 keer 80 kilo kunt drukken kan je zeker weten ook 1 of 2 reps met 82.5 maken.en dan weer opbouwen in herhalingen

je kunt er ook aan denken om een keer terug te gaan naar bv 70 of 75, want het kan ook gewoon een stukje techniek zijn, bij lager gewicht kun je voor jezelf beter voelen waar je zwakke punt is, bij het uitdrukken of bij de neergaande beweging, of vraag gewoon ff zo een brede kerel die daar vast wel rondloopt of ie met je meekijkt, daar leer ik altijd zo veel van.

zelf doe ik altijd 4 sets van 4 en dan moet de laatste herhaling altijd spannend zijn.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fout die ik maakte was dat ik mijn bewegingen te traag maakte. Snelheid en of explosiviteit in je bewegingen hebben tal van voordelen. De vooruitgang die ik daarna boekte was enorm. Misschien moet je je daar ook eens op focussen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 13-1-2016 at 20:30 zei klasens:

Al dropsets en verhogingen met 1.25kg geprobeerd ? 

Ja ook al geprobeerd idd. Hoe snel hoort t gemiddeld te gaan met bankdrukken?

16 uur geleden zei Peter Wouters:

De fout die ik maakte was dat ik mijn bewegingen te traag maakte. Snelheid en of explosiviteit in je bewegingen hebben tal van voordelen. De vooruitgang die ik daarna boekte was enorm. Misschien moet je je daar ook eens op focussen.

Maakt dat zoveel verschil dan? Ik doe ze nl ook langzaam. Langzaam laten zakken en opduwen

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 uur geleden zei Kabowzer:

Hoe snel hoort t gemiddeld te gaan met bankdrukken?

Maakt dat zoveel verschil dan? Ik doe ze nl ook langzaam. Langzaam laten zakken en opduwen

Ik meen van wel. Snelle spiervezels hebben in tegenstelling tot de tragere spiervezels een beperkte energievoorraad in de tijd. Na een activiteit van ongeveer 15 seconden is deze opgebruikt. Denk daarbij maar eens aan de tijden die gelopen worden tijdens een 100m sprint. Wanneer je 8 reps doet binnen die 15 seconden dan gaat er geen extra rep meer inzitten.

Trage snelheid is in ieder geval ondergeschikt aan een normale snelheid(1 sec contractie, 2sec excentrisch). Zie ook http://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2015/11000/Early_Phase_Satellite_Cell_and_Myonuclear_Domain.15.aspx

Explosiviteit in je reps blijkt ook nog eens voor een shift te zorgen van trage naar snelle spiervezels. Wil je het beste resultaat, probeer dan je snelheid maximaal te houden. Zowel bij hoge reps (klein gewicht) als lage reps (groot gewicht). Zie http://jap.physiology.org/content/100/3/771

Nog bijkomend leesvoer https://www.t-nation.com/training/secret-to-motor-unit-recruitment 

https://www.youtube.com/watch?v=9gIvgW1MtTM

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

al wat gebrobeert kabow?

ben wel benieuwd of je al boven de 80 bent geknald

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 1/13/2016 at 01:58 zei Kabowzer:

Hallo ik ben 35 jaar en sport nu sinds een jaar 5x per week (krachttraining en cardio). Ik ben met bankdrukken begonnen met 50kg geloof ik. Nu duw ik met moeite 80kg 4 tot 8 keer (wel met spotter) Waarom is de vooruitgang met bankdrukken zoveel minder dan de rest. Of is deze vooruitgang normaal?

Hoe ziet je schema er nu uit? 

Als je vastloopt met bankdrukken raad ik aan simpelweg vaker te bankdrukken. Bankdrukken kun je 3 tot 4 keer per week zwaar trainen en nog steeds van herstellen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld deadlift waar je soms na een hele week nog niet 100% van bent hersteld; heeft voornamelijk te maken met de belasting op het centraal zenuwstelsel). Door vaker te bankdrukken maak je meer trainingsvolume, en vaak is dat precies wat er nodig is om meer progressie te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Bedankt voor je advies, cutten is zoals ik begrijp voor nu (nog niet)nodig?Ik kan het hardlopen zeker wel wat naar beneden schroeven,maar hoeveel?   Het groeien in spiermassa heeft voorlopig mijn eerste prioriteit,maar het hardlopen wil ik ook niet helemaal opgeven(dilemma) (ik werk thuis,dus meer eten is niet heel problematisch)
    • Beide eigenlijk, weegschaal niet extreem veel, ik denk afgelopen 5/6 weken zo’n 4/5 kilo aangekomen, maar voonamelijk indd in de spiegel en mensen die het zeggen.
    • Hoi Frederique,

      In elk geval welkom op het forum!  Hoop dat we je wat kunnen helpen.
      Het is goed dat je je man hebt laten meten, want dat is een goed uitgangspunt, dan kan je ook de daadwerkelijke veranderingen zien gebeuren.

      Allereerst wil ik je vertellen dat het alleen mogelijk is om extra spiermassa te bouwen als je meer eet dan dat je verbrandt. En dat is natuurlijk wel te doen, meer eten dan je nodig hebt en keihard trainen. Maar! Jij doet ook aan hardlopen, en DAT maakt het moeilijker voor jou. Want dat verbrandt stiekem veel kcal die je lichaam eigenlijk nodig zou hebben om te groeien in spiermassa. 

      Je kunt best wat cardio doen naast je krachttrainingen, maar als je op de meest efficiënte manier wilt groeien, zal je de hardloopsessies toch even wat omlaag moeten schroeven. OF dat, of VEEL meer eten. En dat tweede is op een gegeven moment toch lastig, zeker naast een baan etc.  

      Het is een beetje afwegen wat je het liefst wilt.
  • Sponsors