Advertentie:

Muscle Starter Pack
Kabowzer

Waarom gaat het bankdrukken zo langzaam vooruit

Recommended Posts

Hallo ik ben 35 jaar en sport nu sinds een jaar 5x per week (krachttraining en cardio). Ik ben met bankdrukken begonnen met 50kg geloof ik. Nu duw ik met moeite 80kg 4 tot 8 keer (wel met spotter) Waarom is de vooruitgang met bankdrukken zoveel minder dan de rest. Of is deze vooruitgang normaal?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

Wat ik bij mij merkte was dat boven de 80 kg bandrukken voornamelijk mentaal was.

Wat je kunt proberen:

- Meer naar record toewerken ( hoger gewicht opwarmen , steeds meer opbouwen maar niet elke set 8 maar bijv 4 keer. )

- Pre workout proberen ( zelf vind ik deze fijn http://krachtforum.nl/topic/35-ulift-pre-workout-review/)

Laat even weten hoe het gaat als je het zo probeerd! :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fit:

Wat ik bij mij merkte was dat boven de 80 kg bandrukken voornamelijk mentaal was.

Wat je kunt proberen:

- Meer naar record toewerken ( hoger gewicht opwarmen , steeds meer opbouwen maar niet elke set 8 maar bijv 4 keer. )

- Pre workout proberen ( zelf vind ik deze fijn http://krachtforum.nl/topic/35-ulift-pre-workout-review/)

Laat even weten hoe het gaat als je het zo probeerd! :)

Thnks voor je antwoord.

Ik zal het cker eens gaan proberen om minder herhalingen per set te doen.

Pre-workout gebruik ik al iedere training. En heb best al wat verschillende gebruikt. Ulift vond ik idd best n goede. Momenteel gebruik ik de assault van musclepharm.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is ook zeker een fijne, ik switch zelf ook vaak ertussen maar ulift doe ik vaak weer als een andere minder werkt voor mijn hevoel.

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ja dat zou ik ook denken, verhogen met het laagste gewicht wat je in de sportschool kan vinden, dat zal dan totaal 2.5 kilo zijn.

als je 4 tot 8 keer 80 kilo kunt drukken kan je zeker weten ook 1 of 2 reps met 82.5 maken.en dan weer opbouwen in herhalingen

je kunt er ook aan denken om een keer terug te gaan naar bv 70 of 75, want het kan ook gewoon een stukje techniek zijn, bij lager gewicht kun je voor jezelf beter voelen waar je zwakke punt is, bij het uitdrukken of bij de neergaande beweging, of vraag gewoon ff zo een brede kerel die daar vast wel rondloopt of ie met je meekijkt, daar leer ik altijd zo veel van.

zelf doe ik altijd 4 sets van 4 en dan moet de laatste herhaling altijd spannend zijn.

 

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

De fout die ik maakte was dat ik mijn bewegingen te traag maakte. Snelheid en of explosiviteit in je bewegingen hebben tal van voordelen. De vooruitgang die ik daarna boekte was enorm. Misschien moet je je daar ook eens op focussen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-1-2016 at 20:30 zei klasens:

Al dropsets en verhogingen met 1.25kg geprobeerd ? 

Ja ook al geprobeerd idd. Hoe snel hoort t gemiddeld te gaan met bankdrukken?

16 uur geleden zei Peter Wouters:

De fout die ik maakte was dat ik mijn bewegingen te traag maakte. Snelheid en of explosiviteit in je bewegingen hebben tal van voordelen. De vooruitgang die ik daarna boekte was enorm. Misschien moet je je daar ook eens op focussen.

Maakt dat zoveel verschil dan? Ik doe ze nl ook langzaam. Langzaam laten zakken en opduwen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Kabowzer:

Hoe snel hoort t gemiddeld te gaan met bankdrukken?

Maakt dat zoveel verschil dan? Ik doe ze nl ook langzaam. Langzaam laten zakken en opduwen

Ik meen van wel. Snelle spiervezels hebben in tegenstelling tot de tragere spiervezels een beperkte energievoorraad in de tijd. Na een activiteit van ongeveer 15 seconden is deze opgebruikt. Denk daarbij maar eens aan de tijden die gelopen worden tijdens een 100m sprint. Wanneer je 8 reps doet binnen die 15 seconden dan gaat er geen extra rep meer inzitten.

Trage snelheid is in ieder geval ondergeschikt aan een normale snelheid(1 sec contractie, 2sec excentrisch). Zie ook http://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2015/11000/Early_Phase_Satellite_Cell_and_Myonuclear_Domain.15.aspx

Explosiviteit in je reps blijkt ook nog eens voor een shift te zorgen van trage naar snelle spiervezels. Wil je het beste resultaat, probeer dan je snelheid maximaal te houden. Zowel bij hoge reps (klein gewicht) als lage reps (groot gewicht). Zie http://jap.physiology.org/content/100/3/771

Nog bijkomend leesvoer https://www.t-nation.com/training/secret-to-motor-unit-recruitment 

https://www.youtube.com/watch?v=9gIvgW1MtTM

 

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1/13/2016 at 01:58 zei Kabowzer:

Hallo ik ben 35 jaar en sport nu sinds een jaar 5x per week (krachttraining en cardio). Ik ben met bankdrukken begonnen met 50kg geloof ik. Nu duw ik met moeite 80kg 4 tot 8 keer (wel met spotter) Waarom is de vooruitgang met bankdrukken zoveel minder dan de rest. Of is deze vooruitgang normaal?

Hoe ziet je schema er nu uit? 

Als je vastloopt met bankdrukken raad ik aan simpelweg vaker te bankdrukken. Bankdrukken kun je 3 tot 4 keer per week zwaar trainen en nog steeds van herstellen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld deadlift waar je soms na een hele week nog niet 100% van bent hersteld; heeft voornamelijk te maken met de belasting op het centraal zenuwstelsel). Door vaker te bankdrukken maak je meer trainingsvolume, en vaak is dat precies wat er nodig is om meer progressie te maken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden