Advertentie:



Sign in to follow this  
Flozo

bewustwording wat ik dagelijks (verkeerd) eet

Recommended Posts

Hoi,

gisteren op 'voedingscentrum' alles bijgehouden wat ik in mijn mondstop. veel daarvan is eten uit verveling of emotie eten vermoed ik.qua sport zit ik op de goede weg, ik doe 4x in de week een uurtje en hier voel ik me prima bij. iedere dag een lekkere fit gevoel in mijn lichaam. Maar eten? tjonge tjonge hier kan ik nog veel winst uit halen. gisteren zat ik op 4319 calorieën. ik houd mijn 'normale' eetpatroon nog paar dagen bij voordat ik er veranderingen in probeer aan te brengen. Toch in een periode van 4 mnd is mijn gewicht 2 kilo afgenomen terwijl ik wel meer spiermassa erbij heb gekregen.

Ik had gehoopt dat ik mijn vetpercentage door alleen te trainen naar beneden zou kunnen krijgen. hier heb ik hellaas niet zo'n vertrouwen meer in. 

hier nog even een specificatie van mijn eetpatroon gisteren (schaam schaam)

4319 kcal Energie Vet Verzadigd vet Eiwit Koolhydraten Vezels Zout 

Ontbijt
Volle yoghurt 150 kcal
Muesli 369 kcal
Vruchtenhagelslag 118 kcal
Kaas, 48+, volvet 37 kcal
Matze teacracker 150 kcal
Blue Band Goede Start! Halvarine 35 kcal
Maisbrood 162 kcal
Blue Band Goede Start! Halvarine 49 kcal
Gestampte muisjes 102 kcal
  1172 kcal
Avond
Gevulde speculaas 1578 kcal
Gehakt, runder-, mager 293 kcal
Volle yoghurt 285 kcal
Muesli 590 kcal
Anijshagel 393 kcal
Koffie met een zoetje 8 kcal
  3147 kcal

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hier valt zeker nog veel uit te behalen! Wanneer je advies nodig hebt kun je dat natuurlijk altijd vragen :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei klasens:

dat is veel speculaas 

wel lekker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie veel snoep/vulling en weinig voeding.

Snoep/vulling: vruchtenhagel, matze teacracker, gestampte muisjes, gevulde speculaas, anijshagel...

Voeding: kip, vlees, vis, kaas, kwark, skyr, yoghurt, nootjes/pindakaas, groente, fruit, (zoete) aardappel, rijst, quinoa, pasta, boterhammen...

Van al die vruchtenhagelmeuk ga je niet afvallen en zeker ook geen spieren opbouwen (een en al suiker en er zit niks nuttigs in). Al schijnt het volgens het voedingscentrum wel een goede keus te zijn want relatief weinig kcal, maar ben zelf niet zo'n fan van het broodcentrum eeeh voedingscentrum. :) 

Let op dat je voldoende eiwit binnen krijgt en niet te veel kcal (omdat je wilt afvallen). ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het is idd een ongestructureerd rommeltje wat mijn eten betreft. sinds 5 januari is er ook niet veel veranderd.

Ik wil alles ook niet in een keer veranderen, dat ik 4x in de week met zeer veel plezier sport vind ik geweldig. Als ik er nu een halve sonja bakker dieet bij doe raak ik op dit moment alleen maar gefrustreerd en chagrijnig ben ik bang. wat mij wel opvalt is dat mijn gewicht op 100 kl blijft  terwijl ik wel meer spiermassa heb gekregen. volgende meting is over 2 weken, daarna ga ik waarschijnlijk wat aanpassen in mijn voedingspatroon.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuten geleden zei Flozo:

ja het is idd een ongestructureerd rommeltje wat mijn eten betreft. sinds 5 januari is er ook niet veel veranderd.

Ik wil alles ook niet in een keer veranderen, dat ik 4x in de week met zeer veel plezier sport vind ik geweldig. Als ik er nu een halve sonja bakker dieet bij doe raak ik op dit moment alleen maar gefrustreerd en chagrijnig ben ik bang. wat mij wel opvalt is dat mijn gewicht op 100 kl blijft  terwijl ik wel meer spiermassa heb gekregen. volgende meting is over 2 weken, daarna ga ik waarschijnlijk wat aanpassen in mijn voedingspatroon.

 

Waarschijnlijk heb je dan meer spier en wat minder vet. Wellicht omdat je hiervoor niet sporte neem ik aan?

Wel is het goed dat je er plezier in hebt dat is namelijk erg belangrijk. Wij zullen ook nooit een sonja bakker dieet hier aanraden. Maar een goed voedingsschema opstellen op basis van je doelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaah van sonja bakker wordt je chagrijnig en van haar dieeten al helemaal

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak nog wel eens recepten van sonja bakker maar heb het niet als dieet, sommige dingen vind ik gewoon lekker

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden zei Marleentje:

Ik maak nog wel eens recepten van sonja bakker maar heb het niet als dieet, sommige dingen vind ik gewoon lekker

Gewoon voor het lekker is anders natuurlijk :D

Mijn reactie was meer bedoelt op het aankomen van spier en verliezen van vet, daarvoor is sonja niet echt geschikt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuten geleden zei Fit:

Gewoon voor het lekker is anders natuurlijk :D

Mijn reactie was meer bedoelt op het aankomen van spier en verliezen van vet, daarvoor is sonja niet echt geschikt.

 

O nee.. daarvoor doe ik het ook niet lol

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei Marleentje:

O nee.. daarvoor doe ik het ook niet lol

Haha dat zou ook niet werken xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik per ongeluk een dieetrecept gebruik (van die recepten die ik op Pinterest tegenkom, bijvoorbeeld paleo of voedselzandloper of weight watchers ofzo) dan pas ik de hoeveelheden dusdanig aan dat het meer een powerliftersdieetrecept wordt. xD Wij eten dan vaak met z'n 2-en een recept voor 4 personen. :ph34r:

Recepten van Allerhande van AH vind ik ook altijd zo weinig, maar ik heb wel eens gelezen dat er bij een recept voor 4 personen vaak vanuit gegaan wordt dat er 2 kleine kinderen mee eten (en dus niet 4 volwassenen die een powerlifting trainingsschema volgen). 9_9

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje late reactie, maar toch. 

Flozo, belangrijkste tip die ik voor je heb: wat je niet in huis hebt, kan je ook niet in je mond stoppen. Dingen die ik in je schema zie, zoals vruchtenhagelslag, gestampte muisjes, gevulde speculaas, en anijshagel, gewoon niet meer meenemen uit de supermarkt. 

 

In het overzicht dat je plaatst zijn die suikerbommen verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de caloriëen die je binnenkrijgt. Als je deze niet zou eten, en je honger zou stillen met echte voeding, zit je waarschijnlijk al lang vol voordat je aan diezelfde hoeveelheid kcal komt. 

 

Weet je verder al wat je onderhoudsniveau aan kcal is? Dan kan je vervolgens een voedingsschema afstellen waarmee je daaronder zit. Bijvoorbeeld met die calculator van het voedingscentrum, met een excel sheet (staat ook hier op het forum, of hier: voedingsschema excel sheet), of met een app - https://www.myfitnesspal.com/. Probeer ook een betere verhouding aan macronutriënten binnen te krijgen; bijvoorbeeld iets als 30% van de kcal uit eiwit, 50% uit koolhydraten, en 20% uit vet. Dit kan je met die excelsheet en app ook bijhouden.

Edited by Guido

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Niks mis met je oefenselectie. Ziet er zeer goed uit met alle (belangrijke) compound oefeningen erin verwerkt. Voor beginners zeer belangrijk om deze in je schema te verwerken om zo de basis van je lichaamsmotoriek etc te verbeteren. Verder sluit ik me bij @Hansie aan. Voorkeur ligt voor mijzelf ook bij minimaal 2 keer per week frequentie. Je zou dit schema dus kunnen opsplitsen in een upper/lower maar dit is persoonsgebonden. Oefenselectie is in ieder geval top  zou ik niks tot weinig aan veranderen
    • Persoonlijk prefereer ik een full body schema of upper/lower body voor de eenvoudige reden dat je meer frequentie per spiergroep hebt i.p.v. één maal per week een spiergroep aan te pakken. Meer frequentie zou meer spiergroei stimuleren maar hier is dikwijls discussie over bij mensen die zweren bij een split programma. Als je beginner bent heb je volgens mij het meeste baat bij een full body schema. Veel mensen spiegelen zich aan de  schema's van de pro's met naam en faam maar vergeten dat velen, en we moeten daar niet flauw over doen, artificiële hulpmiddelen gebruiken die toelaten een geweldig volume te halen tijdens hun training daar waar de meeste stervelingen niet aan toe komen. Wil ik daarmee zeggen dat je schema niet zal werken: neen. In het begin zal je hoe dan ook spieren aanzetten omdat elke prikkel helpt, ze noemen dat ook wel eens newbie gains. Je hebt zeker goede basisoefeningen gekozen en de grote 3 zijn er in opgenomen: bench press, squat en deadlift. Dit zijn naast military press en pull ups zowat de belangrijkste compound oefeningen, dit zijn oefeningen waar je met één oefening verschillende spieren aan het werk zet. Daarbij zorgen de meeste compound oefeningen voor een hormonale opstoot van testosteron wat dan weer positief is voor spiergroei. Zeker benen zwaar trainen wordt aangeraden en daar zal raar maar waar je bovenlichaam baat bij hebben, net door die hormonale respons. Zelfs met het weinige materiaal dat je hebt kan je een goed schema in één boksen. Online voorbeelden zat.   Succes
  • Sponsors