Advertentie:

Recommended Posts

Vet verbranden door HIIT training

HIIT training is een populaire nieuwe vorm van trainen, zo heb je op tv reclames van verschillende HIIT programma's zoals bijvoorbeeld INSANITY.

Maar het mooie is, iedereen kan zelf een training verzinnen je hebt helemaal geen programma nodig. Alles wat je nodig hebt is zeer veel discipline, want ja... het is echt zwaar en vermoeiend.

Wat is HIIT training?

HIIT training staat voor High Intensity Interval Training. Dit houd in dat je een oefening op zeer snelle intensieve manier uitvoert voor een korte periode. Op dit moment moet je echt tot je maximale kunnen gaan anders heeft het hele idee erachter geen zin. Een training duurt dan meestal ook niet langer dan 15 a 20 minuten. Wanneer je een hiit training wilt doen moet je altijd zorgen voor een goede warming up voor je begint, dit voorkomt blessures.

Wat voor effect heeft HIIT op je metabolisme?

HIIT verhoogd het metabolisme, stimuleert het groeihormoon productie en vergroot de explosieve kracht. Uiteraard wordt het uithoudingsvermogen verbeterd. Onderzoek toont aan dat HIIT tot 50% effectiever is in het verbranden van vetweefsel dan een lage intensiteit training. Het duurt wel 24 uur tot 48 uur om de spieren weer te voorzien van energie. Dat maakt deze HIIT training uitstekend voor directe vetverbranding en gewichtsverlies.

Voorbeeld van een HIIT schema van een hardloper:

De persoon begint met een goede warming up, denk hierbij aan starjumps. Wanneer de persoon warm is begint hij aan zijn schema, in dit gevalt zal hij 60 seconden gaan joggen. Wanneer de 60 seconde om zijn gaan hij 30 seconde op maximaal sprinten! Wanneer deze seconde om zijn gaat hij weer 60 seconden joggen en vervolgens weer 30 seconden sprinten. Dit doet hij bijvoorbeeld 6 a 10 keer.

Succes met jou eerste HIIT training! Wanneer je vragen hebt kun je dit altijd hier op het forum vragen !

runners-652491_640.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Hoi Dimi welkom op het forum! HIIT kun je zeker ook uitvoeren op cardio toestellen. Ik zou niet te veel naar hardslag en snelheid kijken, maar in de hoge inspanning momenten je maximale kunnen geven. Wanneer je dit doet heb je de beste resultaten :)

bewerkt door Fit

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Is er iemand die HIIT combineert met krachttraining? Zo ja, wat zijn je ervaringen? Volgens de boeken remmen beiden elkaar af.

Zelf combineer ik krachttraining met LISS (low intensity steady state) cardio. Ik heb HIIT al dikwijls geprobeerd maar het is voor mijn gevoel te belastend voor het centraal zenuwstelsel. Dit uit zich in vermoeidheid, prikkelbaarheid en verminderde prestaties. Bovendien dienen de opgestapelde metabolieten afgevoerd te worden. Dit heeft tijd nodig. Een squatsessie de dag nadien wordt zinloos.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad studies die bevestigen dat de kracht en massa toename van krachttraining kleiner zullen zijn als je daarnaast ook cardio doet dan wanneer je je alleen focused op kracht training 

Daarin tegen zijn er ook voordelen aan die combinatie het Is een goede manier om droger te worden met het juiste voeding schema 

Wat Is je doel ? 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Afwisseling is de key woord. Het continue veranderen en bijstellen van je trainingschema is een must. Ook dagen doorelkaar halen is goed. Je moet je spieren telkens weer prikkelen. Als je te lang hetzelfde schema doet gaan spieren wennen. Dus elke vorm is goed maar tijdelijk. 

Ik warm altijd een beetje op met cardio om bloed goed te laten stromen, maar er zijn er ook die cardio na hun workout sessie doen om vetverbranding meer te stimuleren. Beetje zelf zoeken wat t best werkt en wat je prettig vind. Ik zag pas Jay Cutler nog vertellen dat hij geen schema had en gewoon het moment dat ie de sportschool instapte dacht ik ga dit en dat doen. Dat kan je alleen doen als je al jaren traint en er dag in dag uit mee bezig bent denk ik (je werk is bv.). Blijf dus jezelf prikkelen door veranderingen maandelijks of 2 maandelijks aan te brengen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden