Advertentie:

Sign in to follow this  
alex

benchpress, welke style?

Recommended Posts

ben benieuwd naar de voor en tegens van de verschillende manieren om te bankdrukken, gewoon plat bankdrukken of powerlifting style zeg maar.

ik doe het altijd met een arched back, ik hoor wel eens teveel kromming in mn rug maar het geeft me zoveel meer power en het voelt ook niet verkeerd of pijnlijk zoals sommigen dan denken,

hoe doen jullie het??...

Advertentie:

Ik zelf ben van de powerlifting methode. Heb er goede resultaten mee behaald. Ik wissel het verder wel af met normale methode.

Powerlifting techniek is in vele opzichten beter. Bijvoorbeeld qua veiligheid; als je plat op de bank ligt, en wel je borst aanraakt met de stang, zitten je schouders in een erg blessuregevoelige positie.

Ook qua stabiliteit: met de powerlifting techniek, waarbij je 'archt' (borstkast opzet en rug holtrekt), en daarnaast je schouderbladen naar elkaar toe trekt met de bovenrugspieren, heb je ook een stevig plat oppervlak waarmee je op de bench ligt. Meer stabiliteit = meer kracht.

Daarnaast is het ook efficiënter voor het trainen van de borstspieren; als je archt bij het bankdrukken liggen de borstspieren in een betere positie om gewicht omhoog te drukken. Heb even een plaatje toegevoegd dat dit misschien wat duidelijker maakt. De pijl geeft de richting aan waarin de borstpier verkort als je deze maximaal zou gebruiken. 

Hoe dichter deze pijl bij de richting zit waarin je de stang wil drukken, hoe beter je je borstpieren kan gebruiken bij het bankdrukken. Als je plat ligt bij de bench press gebruik je voornamelijk de bovenste vezels van de borstspier, en bij een arch gebruik je bijna de hele borstspier. 

Zie ook de lijn achter de rug; zonder archen is de bovenrug van nature wat bol, bij het samentrekken van de schouderbladen maak je hier juist een plat oppervlak van, waardoor je stabieler op de bank ligt.

Dat je rug hol zit bij het bankdrukken is niet erg. Een holle (en bolle) rug is pas erg wanneer er grote drukkrachten op de wervelkolom komen te staan, bij het bankdrukken is dat niet het geval.

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Edited by Guido
  • Upvote 1

Zie ik dit verkeerd? Ik dacht dat bij een bodybuilding style de bar niet de borst maar eerder de kin aanraakt. (Guillotine bench press). Hierdoor worden de schouders ook meer getraind. Een holle rug is volgens mij geen vereiste bij powerliften maar het wordt toch gedaan.

4 minuten geleden zei Peter Wouters:

Zie ik dit verkeerd? Ik dacht dat bij een bodybuilding style de bar niet de borst maar eerder de kin aanraakt. (Guillotine bench press). Hierdoor worden de schouders ook meer getraind. Een holle rug is volgens mij geen vereiste bij powerliften maar het wordt toch gedaan.

Holle rug is natuurlijk geen vereiste bij powerlifting, maar wel de techniek waarmee je het meeste gewicht kan drukken. Dus dit wordt daarom bijna altijd gebruikt bij powerlifting en versta ik dus ook als powerlifting techniek bij het bankdrukken :)

Ik weet niet wat er over het algemeen hier wordt verstaan onder bodybuilding techniek? We hadden het over plat vs arched toch?

1 minuut geleden zei Guido:

Ik weet niet wat er over het algemeen hier wordt verstaan onder bodybuilding techniek? We hadden het over plat vs arched toch?

Sorry, dan heb ik het mis begrepen.

Ik doe arched, tenminste dat probeer ik zo veel mogelijk. Mijn 'arch' is geloof ik amper zichtbaar. :D Ik heb dit zo geleerd van een coach die powerlifter is waar ik een tijdje bij getraind heb. Nooit een bewuste keuze geweest of over nagedacht ofzo. Inmiddels ben ik het zo gewend en mijn hele schema is zo'n beetje powerlifting style dus ik laat het lekker zo. :)

Sommige powerlifters hebben echt een enorme arch (vooral sommige dames kunnen er wat van) dat heeft bij wedstrijden ook als voordeel dat de bar een iets kortere route hoeft af te leggen (de bar moet je borst raken) waardoor je wellicht wat zwaarder gewicht kunt pakken.   

4 uur geleden zei Mieshka:

Sommige powerlifters hebben echt een enorme arch (vooral sommige dames kunnen er wat van) dat heeft bij wedstrijden ook als voordeel dat de bar een iets kortere route hoeft af te leggen (de bar moet je borst raken) waardoor je wellicht wat zwaarder gewicht kunt pakken.   

de route is met arched back idd korter, maar de reden dat je met deze style meer gewicht kan pakken is toch dat je veel meer met je gehele lichaam pushed, voor mij is het bijna een full body workout

Op 14-2-2016 at 15:02 zei Peter Wouters:

dat klopt peter, hier gaat het veel meer om het gecontroleerd laten samentrekken van de borstspier en eigenlijk helemaal niet om hoeveel gewicht je kunt uitstoten. gewicht is hier niet belangrijk alleen de vorm.

en hoe meer je naar de kin toewerkt hoe beter je de bovenkant van de borst meepakt, als  je de barr smal pakt gaat de binnenkant beter mee ( invulling van de borst), en als je het decline doet pak je de onderkant van de borst.