Advertentie:

Sign in to follow this  
alex

benchpress, welke style?

Recommended Posts

ben benieuwd naar de voor en tegens van de verschillende manieren om te bankdrukken, gewoon plat bankdrukken of powerlifting style zeg maar.

ik doe het altijd met een arched back, ik hoor wel eens teveel kromming in mn rug maar het geeft me zoveel meer power en het voelt ook niet verkeerd of pijnlijk zoals sommigen dan denken,

hoe doen jullie het??...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Ik zelf ben van de powerlifting methode. Heb er goede resultaten mee behaald. Ik wissel het verder wel af met normale methode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powerlifting techniek is in vele opzichten beter. Bijvoorbeeld qua veiligheid; als je plat op de bank ligt, en wel je borst aanraakt met de stang, zitten je schouders in een erg blessuregevoelige positie.

Ook qua stabiliteit: met de powerlifting techniek, waarbij je 'archt' (borstkast opzet en rug holtrekt), en daarnaast je schouderbladen naar elkaar toe trekt met de bovenrugspieren, heb je ook een stevig plat oppervlak waarmee je op de bench ligt. Meer stabiliteit = meer kracht.

Daarnaast is het ook efficiënter voor het trainen van de borstspieren; als je archt bij het bankdrukken liggen de borstspieren in een betere positie om gewicht omhoog te drukken. Heb even een plaatje toegevoegd dat dit misschien wat duidelijker maakt. De pijl geeft de richting aan waarin de borstpier verkort als je deze maximaal zou gebruiken. 

Hoe dichter deze pijl bij de richting zit waarin je de stang wil drukken, hoe beter je je borstpieren kan gebruiken bij het bankdrukken. Als je plat ligt bij de bench press gebruik je voornamelijk de bovenste vezels van de borstspier, en bij een arch gebruik je bijna de hele borstspier. 

Zie ook de lijn achter de rug; zonder archen is de bovenrug van nature wat bol, bij het samentrekken van de schouderbladen maak je hier juist een plat oppervlak van, waardoor je stabieler op de bank ligt.

Dat je rug hol zit bij het bankdrukken is niet erg. Een holle (en bolle) rug is pas erg wanneer er grote drukkrachten op de wervelkolom komen te staan, bij het bankdrukken is dat niet het geval.

bankdrukken.jpg

Edited by Guido
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ik dit verkeerd? Ik dacht dat bij een bodybuilding style de bar niet de borst maar eerder de kin aanraakt. (Guillotine bench press). Hierdoor worden de schouders ook meer getraind. Een holle rug is volgens mij geen vereiste bij powerliften maar het wordt toch gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden zei Peter Wouters:

Zie ik dit verkeerd? Ik dacht dat bij een bodybuilding style de bar niet de borst maar eerder de kin aanraakt. (Guillotine bench press). Hierdoor worden de schouders ook meer getraind. Een holle rug is volgens mij geen vereiste bij powerliften maar het wordt toch gedaan.

Holle rug is natuurlijk geen vereiste bij powerlifting, maar wel de techniek waarmee je het meeste gewicht kan drukken. Dus dit wordt daarom bijna altijd gebruikt bij powerlifting en versta ik dus ook als powerlifting techniek bij het bankdrukken :)

Ik weet niet wat er over het algemeen hier wordt verstaan onder bodybuilding techniek? We hadden het over plat vs arched toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden zei Guido:

Ik weet niet wat er over het algemeen hier wordt verstaan onder bodybuilding techniek? We hadden het over plat vs arched toch?

Sorry, dan heb ik het mis begrepen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe arched, tenminste dat probeer ik zo veel mogelijk. Mijn 'arch' is geloof ik amper zichtbaar. :D Ik heb dit zo geleerd van een coach die powerlifter is waar ik een tijdje bij getraind heb. Nooit een bewuste keuze geweest of over nagedacht ofzo. Inmiddels ben ik het zo gewend en mijn hele schema is zo'n beetje powerlifting style dus ik laat het lekker zo. :)

Sommige powerlifters hebben echt een enorme arch (vooral sommige dames kunnen er wat van) dat heeft bij wedstrijden ook als voordeel dat de bar een iets kortere route hoeft af te leggen (de bar moet je borst raken) waardoor je wellicht wat zwaarder gewicht kunt pakken.   

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei Mieshka:

Sommige powerlifters hebben echt een enorme arch (vooral sommige dames kunnen er wat van) dat heeft bij wedstrijden ook als voordeel dat de bar een iets kortere route hoeft af te leggen (de bar moet je borst raken) waardoor je wellicht wat zwaarder gewicht kunt pakken.   

de route is met arched back idd korter, maar de reden dat je met deze style meer gewicht kan pakken is toch dat je veel meer met je gehele lichaam pushed, voor mij is het bijna een full body workout

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 14-2-2016 at 15:02 zei Peter Wouters:

Zie ik dit verkeerd? Ik dacht dat bij een bodybuilding style de bar niet de borst maar eerder de kin aanraakt. (Guillotine bench press). Hierdoor worden de schouders ook meer getraind. Een holle rug is volgens mij geen vereiste bij powerliften maar het wordt toch gedaan.

 

dat klopt peter, hier gaat het veel meer om het gecontroleerd laten samentrekken van de borstspier en eigenlijk helemaal niet om hoeveel gewicht je kunt uitstoten. gewicht is hier niet belangrijk alleen de vorm.

en hoe meer je naar de kin toewerkt hoe beter je de bovenkant van de borst meepakt, als  je de barr smal pakt gaat de binnenkant beter mee ( invulling van de borst), en als je het decline doet pak je de onderkant van de borst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hallo,   Ben 46 jarige Belg en nieuw op dit forum. In mijn jonge jaren, zo rond 22 à 23 jaar was ik gebeten door krachttraining. Trainde zo'n 4x per week en had gezien mijn slanke lichaamsbouw toch een mooi resultaat. Het enige nadeel was dat het vroeger allemaal niet zot genoeg kon met te zware gewichten te zeulen. Door 20 jaar lang stilstand in het sportieve leven voelt mijn lijf de noodzaak aan om te gaan krachttrainen. Het moet een aanzet worden om algemeen gezonder te gaan leven. Heb wel de vrees snel geblesseerd te zijn daar ik er gewoon aanleg voor heb. Hoop hier interessante dingen bij te leren i.v.m. voeding en training. Zelf zoek ik te starten met een full body schema 3x per week voor absolute beginners. Compound oefeningen zijn de rode draad blijkbaar.  Mijn doel  is vooral energieker en krachtiger te worden. Massa zou mooi meegenomen zijn maar is geen must. (meer)
    • Dat dan weer wel, klopt. MAAR dan blijft het feit dat je insulineweerstand omhoog gaat en je niet gaat groeien... Dus ja  
    •   Het veroorzaakt wel een hongergevoel wat bij de bulk dan wel weer kan helpen  
  • Sponsors