Advertentie:

DBfitness

Biceps trainen

Recommended Posts

Biceps zijn kleine spiergroepen wat inhoud dat ze sneller herstellen. Dit betekent dat je volume in de training hoog mag zijn.

Hiermee bedoel ik het aantal oefeningen en sets. Exacte nummers zijn moeilijk te geven omdat dit te maken heeft per individu en trainingservaring. Voor ideaal herstel is ook het juiste voedingspatroon belangrijk wat aan moet sluiten bij je training. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Eventueel supplementen nog voor een aanvullen op voeding :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mezelf merk ik dat mijn biceps enorm snel "leeg" aanvoelt". Het gevoel is dat het precies erg opgepompt voelt en dat ik dan amper nog iets er mee kan aanvangen, waarbij ik me dan de vraag stel of het zinvol is om verder te doen.

Hoeveel verschillende oefeningen doen jullie en hoeveel sets (en repetities)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik me goed herinner bij je introductie train jij rug en biceps op dezelfde dag. Bij een rug training worden de biceps automatisch meegetraind. Logisch dat de biceps dan vlugger leeg zijn. Ik train nooit biceps en triceps geïsoleerd en toch evolueren ze mee met de rest. In een onderzoek door een Braziliaans team is al aangetoond dat het zelfs overbodig is. Zie punt 3 op  http://www.menshealth.com/science-of-big-arms 

Hieronder zie je welke spieren geactiveerd worden bij verschillende rugoefeningen.

exercising-pull-ups-bar-touching-back-he

exercising-pulling-up-crossbar-undergrip

exercising-pull-ups-brachialis-bodybuild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was ook de reden dat we borst en triceps, rug en biceps samen trainen.

Onze trainer, waar we voorheen met trainde zei ook altijd dat hij nooit biceps en triceps geïsoleerd trainde. En die zag er beestachtig uit, niet normaal.

Lijkt het jouw dan fout om ze ook geïsoleerd te trainen of bedoel je eerder dat het dan logisch is dat die spier (in mijn geval de biceps) bij mij snel als leeg wordt aangevoeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fout is het niet maar ik denk dat het overbodig is om in dit geval biceps vlak na een rugtraining te trainen. Zoals je kan zien in bovenstaande illustraties moeten ze al flink meewerken. Ze laten de elleboog tijdens een pull up op dezelfde manier plooien als zou je een curl doen. Met als gevolg dat ze leeggetraind worden. Een geïsoleerde bicepsoefening gaat dan alleen nog meer pump geven. Misschien goed voor een pro bodybuilder maar niet als je oogpunt meer kracht is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik train graag biceps door eerst compound oefeningen erg zwaar te pakken, en dan erna isolatie oefeningen licht en veel herhalingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik train biceps ook na rug, zoals Peter al aangeeft zijn ze al behoorlijk leeg na het trainen van je rug. Ik doe dan vaak nog 2 of 3 oefeningen met veel herhalingen om ze helemaal leeg te trainen en een goede pomp te krijgen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Hallo,   Ben 46 jarige Belg en nieuw op dit forum. In mijn jonge jaren, zo rond 22 à 23 jaar was ik gebeten door krachttraining. Trainde zo'n 4x per week en had gezien mijn slanke lichaamsbouw toch een mooi resultaat. Het enige nadeel was dat het vroeger allemaal niet zot genoeg kon met te zware gewichten te zeulen. Door 20 jaar lang stilstand in het sportieve leven voelt mijn lijf de noodzaak aan om te gaan krachttrainen. Het moet een aanzet worden om algemeen gezonder te gaan leven. Heb wel de vrees snel geblesseerd te zijn daar ik er gewoon aanleg voor heb. Hoop hier interessante dingen bij te leren i.v.m. voeding en training. Zelf zoek ik te starten met een full body schema 3x per week voor absolute beginners. Compound oefeningen zijn de rode draad blijkbaar.  Mijn doel  is vooral energieker en krachtiger te worden. Massa zou mooi meegenomen zijn maar is geen must. (meer)
    • Dat dan weer wel, klopt. MAAR dan blijft het feit dat je insulineweerstand omhoog gaat en je niet gaat groeien... Dus ja  
    •   Het veroorzaakt wel een hongergevoel wat bij de bulk dan wel weer kan helpen  
  • Sponsors