Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Overtraining

Recommended Posts

Een interessant stukje over overtraining. Is net zo slecht als helemaal niet trainen. De drempel waarop je in overtraining gaat lijkt individueel bepaald. Hieronder de voornaamste symptomen.

 

• Veranderingen in uw hartslag
• Moeite met slapen
• Verhoogde pijn
Gewrichtspijn
Duizeligheid, angst of depressie
Chronische vermoeidheid of uitputting
• Veranderingen in eetlust
gevoel meer dorst te hebben dan normaal
Spijsvertering kwesties
Onregelmatige periodes of veranderingen in uw menstruatiecyclus

 

En dit zijn de gevolgen

 

1. Verhoogt de Cortisol niveaus en kan je gewicht laten toenemen!
2. Kan leiden tot bijnierinsufficiëntie
3. Veroorzaakt veranderingen in humeur en slaappatroon
4. kan een negatieve invloed hebben op het libido, menstruatiecyclus en de vruchtbaarheid
5. Leidt tot spieratrofie en verminderde kracht
6. Verhoogt ontsteking en verlaagt immuniteit
7. kan leiden tot schade aan het hart
8. interfereert met elektrolytenbalans

 

Wat kan je doen om overtraining weg te houden.

Verhoog de intensiteit en verlaag de duur van de training. En, zeer belangrijk, rusten op gepaste tijden

Trainen op deze manier resulteert in het volgende.

 

• Verbeterd het cholesterolgehalte in het bloed
Verbetering van de energie niveaus en de stemming (een boost in endorfine, serotonine en dopamine, waardoor je een natuurlijk geluksniveau ervaart)
Verlaagde bloeddruk
• Verhoogd zuurstof gebruik door spieren
• Betere verwijdering van metabole afvalstoffen uit de spieren tijdens rusttijden
Verhoogde gevoeligheid voor insuline (lager risico op diabetes)
• Een hogere stofwisseling in rust (wat betekent dat je lichaam meer calorieën verbrandt de hele dag!)
• Minder risico op een beroerte, acuut coronair syndroom en hart-en vaatziekten
En natuurlijk meer tijd voor jezelf om te doen wat je gelukkig maakt!

 

http://draxe.com/overtraining/

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

2 uur geleden zei Peter Wouters:

Een interessant stukje over overtraining. Is net zo slecht als helemaal niet trainen. De drempel waarop je in overtraining gaat lijkt individueel bepaald. Hieronder de voornaamste symptomen.

 

• Veranderingen in uw hartslag
• Moeite met slapen
• Verhoogde pijn
Gewrichtspijn
Duizeligheid, angst of depressie
Chronische vermoeidheid of uitputting
• Veranderingen in eetlust
gevoel meer dorst te hebben dan normaal
Spijsvertering kwesties
Onregelmatige periodes of veranderingen in uw menstruatiecyclus

 

En dit zijn de gevolgen

 

1. Verhoogt de Cortisol niveaus en kan je gewicht laten toenemen!
2. Kan leiden tot bijnierinsufficiëntie
3. Veroorzaakt veranderingen in humeur en slaappatroon
4. kan een negatieve invloed hebben op het libido, menstruatiecyclus en de vruchtbaarheid
5. Leidt tot spieratrofie en verminderde kracht
6. Verhoogt ontsteking en verlaagt immuniteit
7. kan leiden tot schade aan het hart
8. interfereert met elektrolytenbalans

 

Wat kan je doen om overtraining weg te houden.

Verhoog de intensiteit en verlaag de duur van de training. En, zeer belangrijk, rusten op gepaste tijden

Trainen op deze manier resulteert in het volgende.

 

• Verbeterd het cholesterolgehalte in het bloed
Verbetering van de energie niveaus en de stemming (een boost in endorfine, serotonine en dopamine, waardoor je een natuurlijk geluksniveau ervaart)
Verlaagde bloeddruk
• Verhoogd zuurstof gebruik door spieren
• Betere verwijdering van metabole afvalstoffen uit de spieren tijdens rusttijden
Verhoogde gevoeligheid voor insuline (lager risico op diabetes)
• Een hogere stofwisseling in rust (wat betekent dat je lichaam meer calorieën verbrandt de hele dag!)
• Minder risico op een beroerte, acuut coronair syndroom en hart-en vaatziekten
En natuurlijk meer tijd voor jezelf om te doen wat je gelukkig maakt!

 

http://draxe.com/overtraining/

 

Ik vind het persoonlijk lastig om te spreken van "overtraining". Ik ben van mening dat het lichaam behoorlijk wat kan hebben voordat je echt "overtraint" raakt. Het is lastig om te bepalen wanneer de drempel is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik volledig mee eens. Echte overtraining komt zelden voor. Meestal is het 'overreaching'. Sommige van bovenstaande symptomen steken dan ook de kop op. Dan is het de moment om gas terug te geven.

 

Een zeer interessante aanvulling op dit thema. http://exerciseandsportnutritionlab.com/wp-content/uploads/sites/42/2016/02/Kreider-ISSN-Brazil-Role-of-Amino-Acids-in-Preventing-Overtraining-11-21-15.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hey,    Is het mogelijk om de bron te weten? Benieuwd van waar jullie sarms kopen.    Thx
    • Hey iedereen,    Momenteel ga ik al 4 jaar naar de basic fit in de stad waar ik woon (in België). Het begint al maar meer en meer drukbevolkt te worden. Ik kan jammer genoeg enkel maar gaan vanaf 20u à 20u30. Dus het is al wat na de spitsuren maar ook weer niet zo laat. Ik geef je het mee zodat je er een idee van kan schetsen.    Thuis heb ik een drukbank staan met halters maar dit is onvoldoende om m'n oefeningen te kunnen/willen doen die ik in de basic fit zou willen doen. Ik ben de laatste tijd meer en meer aan het denken om een kabeltrektoren aan te schaffen. Ik vond er een die niet te goedkoop maar ook weer niet zo duur is voor dit type toestel.    Dit is in de decathlon in België te verkrijgen. Ik vroeg mij af wat jullie hiervan zouden vinden? Lijkt dit ok? Of te mooi om waar te zijn? (ik heb reeds gemaild om te vragen of ze dit toestel uitgestald hebben in een winkel, om eens te gaan testen, maar dit hebben ze jammer genoeg niet opgebouwd als model.)    https://www.decathlon.be/nl/p/mp/suprfit/hallador-kabeltrektoren-basement-edition-298-x-200-cm/_/R-p-ea5a5999-44dc-4c1d-9759-f32f4ca927d8?mc=ea5a5999-44dc-4c1d-9759-f32f4ca927d8_c1&c=ZWART    Alvast bedankt voor jullie mening. 
    • Je hebt inmiddels ene berichtje! Sorry voor het lange wachten, ik had een crematie ''eventjes'' tussendoor...
  • Sponsors