Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Jouw respons op koolhydraten is anders dan de mijne

Recommended Posts

Ons begrip van de glycemische index is verouderd. Elke persoon heeft een sterk geïndividualiseerde glucose respons op koolhydraten en vet inname. Er zijn 2 categorieën van mensen nl 'koolhydraat gevoelig' en koolhydraat ongevoelig'. Het zelfde geld ook voor de vetten. Een belangrijk punt hierin is de darmflora. Deze is uniek voor ieder individu en bepaald ook hoe we reageren op ziektes.
Allesomvattende verklaringen over voeding zijn waarschijnlijk onvoldoende om het gewicht en de gezondheid van een persoon te verbeteren.
Net als "gepersonaliseerde geneeskunde", zou men de focus moeten leggen op gepersonaliseerde voeding wil men ziekten zoals obesitas verminderen.

http://sciencedrivennutrition.com/personalized-nutrition/

Advertentie:

Ik merk aan mijzelf dat ik zeer gevoelig ben voor koolhydraten, ik kan bijvoorbeeld zeer snel gewicht verminderen of aankomen door met koolhydraten te spelen.

• Upvote 1

dus kunnen we zeggen aan de hand van peter zijn stukje dat fit een koolhydraat gevoelig persoon is.:D

Ik ben ook koolhydraat gevoelig volgens de dietist. Wordt op het moment toch dood gegooid met koolhydraten. Bij alles wat ik eet zelfs bij het tussendoortje moet ik kijken hoeveel koolhydraten het is om te bepalen of ik insuline bij moet spuiten of niet

Ik viel met koolhydraatarme diëten nooit af, wel met vetarme/caloriearme diëten. Blijkbaar ben ik dus niet zo koolhydraatgevoelig. Ik ben caloriegevoelig. :D

Hmmmh typisch, ik ben er namelijk van overtuigd dat het aankomen (van vet) puur en alleen komt door een calorie-overschot.
Dus m.a.w. het maakt niet uit hoe de verhoudingen (E / V / K) zijn als je maar niet over je onderhoudsbehoefte heen gaat.

Natuurlijk is het wel raadzaam om enigzins conform je macronutriënten te eten.
Maar dat is een ander verhaal.

Volgens mij gaat het dus puur om Kcal's in en Kcal's out.

_____________________________________________________________________________________________________

Dus afvallen (qua vet) doe je door te eten onder onderhoudsbehoefte.

Of eventueel een deficit te creëren met cardio 

1 uur geleden zei marr:

Hmmmh typisch, ik ben er namelijk van overtuigd dat het aankomen (van vet) puur en alleen komt door een calorie-overschot.
Dus m.a.w. het maakt niet uit hoe de verhoudingen (E / V / K) zijn als je maar niet over je onderhoudsbehoefte heen gaat.

Natuurlijk is het wel raadzaam om enigzins conform je macronutriënten te eten.
Maar dat is een ander verhaal.

Volgens mij gaat het dus puur om Kcal's in en Kcal's out.

_____________________________________________________________________________________________________

Dus afvallen (qua vet) doe je door te eten onder onderhoudsbehoefte.

Of eventueel een deficit te creëren met cardio 

Ik denk dat het iets ingewikkelder is. Een dieet hoog in eiwitten leid tot een hoger calorieverbruik in vergelijking met een hoog koolhydraat dieet. En dit met dezelfde hoeveelheid calorieën. http://www.colorado.edu/intphys/Class/IPHY3700_Greene/pdfs/discussionEssay/thermogenesisSatiety/JohnstonThermogenesis2002.pdf

16 uur geleden zei Peter Wouters:

Ik denk dat het iets ingewikkelder is. Een dieet hoog in eiwitten leid tot een hoger calorieverbruik in vergelijking met een hoog koolhydraat dieet. En dit met dezelfde hoeveelheid calorieën. http://www.colorado.edu/intphys/Class/IPHY3700_Greene/pdfs/discussionEssay/thermogenesisSatiety/JohnstonThermogenesis2002.pdf

Ik kan wel Engels maar ben vaak niet bekend met de termen (vanwege tijdgebrek zoek ik het ook niet allemaal op).
Maar zoals ik het nu op zijn Jan boerenfluitjes interpreteer zeg je dat je door hoog in je eiwitten te zitten meer zou verbranden als in vergelijking met dat je hoog in je koolhydraten zit.

Dat impliceert dan (mijns inziens) dat een bepaalde voedsel inname voor een hoger calorieverbruik (= verbranding) zorgt ?

"(Of eiwitten verbranden juist vlugger ?, I don't know, dan geef ik wel de voorkeur aan een Nederlandse bron B|)"
Volgens mij is juist het voedsel de brandstof wat verbrand dient te worden. De brandstof kan toch niet zorgen voor een hoger calorieverbruik. Dat doet toch juist beweging / inspanning / ademhaling / werking van je organen etc.

1 gram eiwit = 4 Kcal's
1 gram koolhydraat = 4 Kcal's

1 gram vet = 9 Kcal's

Sowieso moet het verbrand worden.

Wat ik geleerd heb (en wat ook werkt bij mij en meerderen) is dat het gaat om wat je onder aan de streep overhoudt.
Wil je afvallen dan moet je een tekort overhouden / creëren. 

Edited by marr

10 uur geleden zei marr:

Maar zoals ik het nu op zijn Jan boerenfluitjes interpreteer zeg je dat je door hoog in je eiwitten te zitten meer zou verbranden als in vergelijking met dat je hoog in je koolhydraten zit.

Dat impliceert dan (mijns inziens) dat een bepaalde voedsel inname voor een hoger calorieverbruik (= verbranding) zorgt ?

"(Of eiwitten verbranden juist vlugger ?, I don't know, dan geef ik wel de voorkeur aan een Nederlandse bron B|)"
Volgens mij is juist het voedsel de brandstof wat verbrand dient te worden. De brandstof kan toch niet zorgen voor een hoger calorieverbruik. Dat doet toch juist beweging / inspanning / ademhaling / werking van je organen etc.

Het exact mechanisme is nog onzeker maar er zijn wel enkele pistes. Zo is er de proteine synthese die met 10 tot 25% toeneemt bij een hoog proteinedieet in vergelijking met een dieet hoog in koolhydraten. In combinatie met krachttraining wordt dit zelfs 109%. Dit proces kost energie en er worden zelfs licht hogere lichaamstemperaturen waargenomen. Het proces van hitte opwekking wordt ook wel aangeduid met de term 'thermogenesis'.

Ook heeft het energieverbruik in rust (REE) een hogere piek na consumptie van een maaltijd hoog in proteine, en duurt ook langer.

• Upvote 1

het klopt helemaal hoor marc, als je wilt afvallen moet je onder onderhoud eten, dat is kort door de bocht waar, maar het is zoals peter zegt wel wat ingewikkelder, het gaat dan vooral om wat voor doel/resultaat je wilt bereiken.

een goede afstemming tussen je macros en je lichaamstype/spijsvertering is wel belangrijk, zeker als je spieren wilt opbouwen is een voedingspatroon met veel eiwitten gewenst.

ik kan voor mezelf zeggen dat ik nu meer calorieen gebruik dan toen ik veel te zwaar was, door de verhouding tussen eiwitten en koolhydraten te veranderen, word ik nu wel zwaarder maar zet zo goed als geen vet meer aan

• Upvote 1

Heel interessante artikels! Maar hoe kan je dit laten meten vraag ik me dan af?

Ben hier voor mezelf wel benieuwd naar, want heb geen idee of ik eerder carb sensitive of insensitive zou zijn met dat ik alleen nog maar moet bijkomen.

Gezonde mensen zijn koolhydraatgevoelig. Pre-diabeten en/of insuline resistente personen zijn koolhydraatongevoelig. Hieronder het resultaat van een studie onder insuline resistenten  en niet-diabeten met overgewicht en het effect van een low carb en een low fat op gewichtsverlies.

a.png

@Peter Wouters dus als ik het goed begrijp ben je eerder koolhydraat gevoelig als 'gezond' persoon? Hoewel je dit dan nog van persoon tot persoon moet bekijken

@Jolien Ik heb bovenstaande nog eens nagelezen en denk dat dit mogelijk verwarrend is. Daarom deze aanvulling.

Koolhydraat gevoelig = betere insuline respons(lees lichaam reageert beter op insuline) = minder hoge insulinepiek = minder vetopslag.

Vanuit het perspectief van gewichtsverlies ga je dan meer voordeel halen in een low fat dieet.

Koolhydraat ongevoelig = slechter(e) insuline respons(lees lichaam reageert minder op insuline) = constant hoge insulinepiek = meer vetopslag

Vanuit het perspectief van gewichtsverlies ga je meer voordeel halen in een low carb dieet.

5 uur geleden zei Peter Wouters:

@Jolien Ik heb bovenstaande nog eens nagelezen en denk dat dit mogelijk verwarrend is. Daarom deze aanvulling.

Koolhydraat gevoelig = betere insuline respons(lees lichaam reageert beter op insuline) = minder hoge insulinepiek = minder vetopslag.

Vanuit het perspectief van gewichtsverlies ga je dan meer voordeel halen in een low fat dieet.

Koolhydraat ongevoelig = slechter(e) insuline respons(lees lichaam reageert minder op insuline) = constant hoge insulinepiek = meer vetopslag

Vanuit het perspectief van gewichtsverlies ga je meer voordeel halen in een low carb dieet.

Dankje! Nu is het mij inderdaad helemaal klaar en duidelijk! ;)