Advertentie:



Sign in to follow this  
Peter Wouters

Testosteroneboosters, de feiten

Recommended Posts

Onderstaande is een vertaling uit een artikel van Will Brink van www.brinkzone.com

 

Testosteron boosters zijn een zeer populaire categorie van supplementen tegenwoordig. Zijn ze het waard om te gebruiken? Zijn ze veilig? Is er een degelijk onderzoek dat ze spiermassa en kracht verhogen? Leer hier de feiten over testosteron boosters. Toename van testosteron, voedingsmiddelen die testosteron verhogen. Verhogen deze producten het libido? Kunnen vrouwen ook testosteron boosters gebruiken?


Dit artikel is niet over het hormoon zelf, maar gaat over de verschillende vrij verkrijgbare producten / formules die beweren testosterone te verhogen. Omdat er letterlijk honderden, misschien wel duizenden, van die producten / formules op de markt zijn op dit moment, die allemaal beweren dit belangrijke hormoon te verhogen, ga ik praten in algemeenheden over deze producten en niet over een specifiek ingrediënt of formule.

Van enkele ingrediënten in deze formules is via dubieuze onderzoeken aangetoond dat ze hoogstens enige invloed op T hebben, waarbij het merendeel van hen ofwel niet voorzien is van een na onderzoek ofwel een onderzoek dat totaal niets doet aan de T niveaus.

Om deze categorie van supplementen samen te vatten, de T boosters bevatten ingrediënten die in het algemeen:

• Niet gedekt zijn door onderzoekgegevens of -
• De gegevens die ze hebben zijn van zeer slechte kwaliteit / en / of uit de context gehaald / niet van toepassing is of -
• De gebruikte doseringen in de formule liggen ver onder dat wat in het onderzoek gebruikt werd om een effect te krijgen.

Het is duidelijk dat het bovenstaande van toepassing kan zijn (en is!) op een groot aantal producten / formules in de sportvoeding industrie, maar ik vind de T boosters slechter dan andere categorieën in dat opzicht.

OK, dus laat ons veronderstellen dat een we een bepaalde T booster het voordeel van de twijfel geven en zeggen dat het beschikt over een aantal effecten op T. Dat brengt een aantal belangrijke kwesties om te overwegen.


Fysiologische Drempel Concept

Hier is een eenvoudig gedachte-experiment: Als je een kleine hoeveelheid testosteron neemt, laten we zeggen 25 mg per week van T- propionaat •, zal je testosterongehalte dan iets omhoog gaan na een korte tijd? Ja. Zal je spiermassa en/of kracht verhogen? Nee. Iedereen die ooit Testosterone tot zich heeft genomen weet dat er een drempel dosis bestaat waarbij men eigenlijke veranderingen in de lichaamssamenstelling en/of sterkte ervaart.

Het punt is, dat het niet volstaat dat ingrediënt X in een bepaalde formule een impact heeft op het serum testosteron (en de meeste hebben dit niet), het is nog een andere zaak te laten zien dat die verandering daadwerkelijk enig effect heeft op de lichaamssamenstelling, zoals verhoging van kracht en spiermassa.

Zoals bij elk hormoon, is er een fysiologische drempelwaarde waaraan moet worden voldaan voordat het feitelijk een effect heeft op spiermassa, sterkte, etc.

Iedereen die ooit T heeft genomen in de vorm van cypionate of enanthate (beide langwerkende esters van T) weet dat veranderingen in lichaamssamenstelling algemeen starten met minstens 200 mg per week.

Met bovenstaande wordt uitgegaan van een persoon met een normale testosteronspiegel vs. Testosterone therapie voor mensen die medisch weinig T. hebben

Met dit alles in gedachten, denk je dat de T booster die jij gebruikt echt gaat om het equivalent van 200 mg testosteron Cypionate per week? Als dat zo is, het geluid van exotische sportwagens kan T ook verhogen. Denkt u dat het luisteren naar het geluid van een Maserati, Lamborghini of Ferrari voordat je naar de sportschool gaat, zal resulteren in meer spiermassa? Ik ook niet ... .dit brengt ons naar het volgende gedeelte in afwachting van de voor de hand liggende vraag: hoe kan men weten of de T booster die men gebruikt enig effect heeft op de productie van T •••


Doe je lucht in je banden zonder controle van de druk?

Doet u lucht in uw banden zonder eerst te controleren wat de eigenlijke luchtdruk is? Ik weet dat ik dit niet doe, maar dat is precies wat je doet (ervan uitgaande dat genoemde T booster eigenlijk geen effect heeft op T ...) door het gebruik van een dergelijk product zonder echt te weten wat je T niveaus waren toen je begon. Het veranderen van je T niveaus is niet een kleine onderneming, en mag ook niet terloops worden gedaan, en het kan op lange termijn effecten hebben, zowel positief als negatief. Zoals ik al zei, Ik hecht geen geloof of deze producten een invloed uitoefenen op T 
en vind het gewoon dom, om zulke grote verspilling van geld niet te vermelden.

Als je de Bro Logic / Bro Science / wishfull thinking / placebo-gedreven route wilt op gaan, het is uw geld. Ik weet het, je bent een persoon die immers immuun is voor het placebo effect ...:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hypothetische serum testosteron niveaus bij een injectie met testosteron enanthate gedurende de eerste 7 dagen (Blauw) vergeleken met de dagelijks schommelende eigen testosteron (groen) en een potente test-booster(+70%) ( rood)

Bron: Suppversity.com

testComp.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei klasens:

Iemand samenvatting / TL:DR ? :)


In één zin: 

Test booster supplementen kunnen het testosteronniveau iets verhogen, maar niet voldoende om de drempelwaarde te halen waarbij het effect heeft op spiergroei.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Klopt Peter, Eiwitten kosten meer werk om te verteren, maar dit gaat echt om misschien 30kcal over een hele dag die je dan meer verbrandt en daar gaan de resultaten van fatloss niet op spaak lopen haha.   Hij moet gewoon kijken naar de videos van Greg Doucette op Youtube. Dan is alles duidelijk. 100%. Iedereen kan makkelijk vet verliezen, iedereen.       Videos zijn delen 1 en 2.
    • Een kleine nuance op wat Shorty zegt. Het klopt dat je in een energiedeficit moet gaan om vet te verliezen maar ik zou de focus niet te hard op die eiwitten gaan leggen. Verschillende studies hebben al uitgewezen dat de proteine inname voldoende hoog moet zijn om 1) vet te verliezen 2) behoud van spieren. Brad Schoenfeld raad aan om dit ten minste op 2gr per kilogram te houden van het lichaamsgewicht waar je naar streeft. In Mick zijn geval is 150gr een absoluut minimum.   Proteine heeft een veel groter thermisch effect dan koolhydraten en vet. Dit fenomeen wordt het Thermic Effect of Food(TEF) genaamd en beschrijft de energetische kost die er nodig is bij de vertering. Bij proteine is dit 25-30% van de calorieen terwijl dit bij koolhydraten minder dan 10% bedraagt. Bij vetten is dit verwaarloosbaar. Verminder je die eiwitten dan ga je dit voordeel ook verminderen.   Hier komt nog bij dat wanneer je in een calorie deficit gaat bij een gewone proteine inname, elke kilogram die je verliest daar 1/3 van afkomstig is van de afbraak van spieren. Deze wordt beinvloed door de netto dagelijkse proteine balans. Deze is gelijk aan Muscle Protein Synthesis(MPS) min Muscle Protein Breakdown(MPB). Bij MPS lijkt er een plafond te bestaan met toenemende proteine inname maar de afremming van MPB blijkt nog door te gaan. Dus verlaag je die proteine dan gaat MPB omhoog en MPS omlaag. Verhoog je die proteine dan gebeurd het tegengestelde. Hogere proteine inname is zeker niet slechter.   Als je dan toch je energie inname wilt verlagen zou ik me eerder focussen op een vermindering van koolhydraten en vetten.   Kijk ook eens naar deze topic van een paar dagen geleden.  https://krachtforum.nl/topic/1031-spiergroei-en-vetverlies-met-een-hoog-proteine-dieet/?tab=comments#comment-7183  
    • Welkom,   Volgens verschillende hobby blogs zou roeien effectiever zijn dan hardlopen voor vetverbranding. Of dat wetenschappelijk onderbouwt wordt weet ik niet. Online vind je wel zeer interessante roeiprogramma's.
  • Sponsors