Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

5 redenen waarom je geen vet verliest

Recommended Posts

5 redenen waarom je geen vet verliest

1. Je traint niet op het verliezen van vet

Om lichaamsvet te verliezen ontkom je simpelweg niet aan gewichtheffen. Als je merkt dat je voornamelijk op de hometrainer fiets springt, cardio-fitness lessen volgt of een rondje joggen gaat als work-out dan is het de hoogste tijd om je strategie voor het verliezen van gewicht en lichaamsvet onder de loep te nemen. Door gewichtheffen en hoge intensiteit interval oefeningen (HIIT) aan jouw trainingsschema toe te voegen zul je merken dat je stofwisseling wordt gestimuleerd, de compositie van je lichaam (de verhouding tussen lichaamsvet en droge spiermassa) verbetert en je lichaam efficienter is met het verbranden van lichaamsvet in plaats van spiermassa voor brandstof.

Oplossing: Voeg HIIT oefeningen aan jouw work-outs toe

Hoge intensiteit interval oefeningen zijn een combinatie van korte oefeningen die veel energie vereisen, gevolgd door een korte herstelperiode. Bijna iedere oefening kan omgetoverd worden tot een HIIT oefening en is bovendien niet tijdrovend. Voor meer informatie is het artikel van Jessica James “HIIT the Weights” een aanrader.

2. Je eet niet genoeg

Ja, je leest het goed – niet genoeg eten kan ervoor zorgen dat het lichaam minder vet verbrand. Dit kan wellicht vreemd of tegenstrijdig in de oren klinken. Te weinig eten zorgt echter voor een flinke optater van het lichaam waardoor het vet zal vasthouden. Dit is voornamelijk het geval als je erg actief bent en veel calorieën verbrandt. Je lichaam heeft een eigen wil en zal doen wat nodig is om te overleven. Als het merkt dat je niet genoeg calorieën inneemt dan zal het vet opslaan om je organen te beschermen. Daarnaast produceert het lichaam ook meer van het stress hormoon, cortisol (welke ook het verlies van vet kan verhinderen), waardoor er ook geestelijke stress ontstaat.

Oplossing: Zorg dat je voldoende calorieën (met name proteïne) binnenkrijgt

Dit betekent niet dat je zoveel mogelijk calorieën moet gaan eten. Let er wel op dat je genoeg calorieën binnenkrijgt. Dit is zeker het geval als je erg actief bent. Zo niet, dan zal het lichaam spierweefsel afbreken. Met name proteïne is belangrijk dus zorg ervoor dat je samen met een balans van gezonde vetten en koolhydraten een goede hoeveelheid proteïne nuttigt zodat je stofwisseling optimaal werkt.

3. Je krijgt niet voldoende proteïne binnen

Als je regelmatig in de sportschool bent te vinden om je lichaam te verbeteren dan ben je vast al op de hoogte dat het cruciaal belang is dat je genoeg proteïne binnenkrijgt. Niet alleen verbetert proteïne de compositie van je lichaam en stimuleert het het verbranden van vet. Proteïne geeft je ook langer een verzadigd gevoel. Je zult dus minder snel grijpen naar ongezonde snacks. Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat proteïne goed is voor een gezonde huid, haar, botten en ouder worden.

Oplossing: Eet ontbijt

Onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van ontbijt het verlangen om te grijpen naar een snack vermindert en een belangrijk onderdeel vormt van een schema voor het verliezen van gewicht. We raden een ontbijt met een gezonde balans van proteïne, koolhydraten en gezonde vetten aan om je de ochtend door te krijgen. Voor meer gezonde ochtendroutines raden we het artikel “4 Simple Steps For The Fit Woman’s Perfect Morning” aan.

4. Je bent te gestrest

Raak jij je geduld kwijt over het feit dat je geen lichaamsgewicht verliest, ook al eet je gezond en sport je regelmatig? Een mogelijke reden is een overmaat aan stress waardoor er een overschot van bepaalde hormonen worden geproduceerd. Wanneer je lichaam onder veel stress staat, of het nu veroorzaakt wordt door angst, slaapgebrek of teveel sporten, kan dit leiden tot een piek in de productie van cortisol. Cortisol is een belangrijk hormoon en speelt een rol bij diverse processen in het lichaam. Een overmaat van cortisol kan echter tot grote problemen leiden, met name als je een slanker postuur wilt krijgen. Met betrekking tot je lichamelijke gezondheid en het verliezen van vet kan een overmaat van cortisol negatieve gevolgen hebben, waaronder een verhoogde bloeddruk, toename van buikvet, vermindering van het verbranden van vet, insuline weerstand, groter risico op cardiovasculaire aandoeningen en meer.

Oplossing: Blijf langer in bed liggen

Zoals je waarschijnlijk al honderden keren eerder hebt gehoord, is te weinig slaap niet goed voor de gezondheid. Daarnaast kan een slaapgebrek vervelende gevolgen hebben voor je gedrag evenals je lichaam. In 2010 is er een onderzoek gepubliceerd in de Journal of Sleep Research waarin slaaptekort en stress kan leiden tot een toename van de consumptie van lekkernijen en zwaarlijvigheid. Alhoewel de resultaten van het onderzoek niet baanbrekend zijn, kunnen we het toch niet laten om je er op te wijzen dat genoeg slaap belangrijk is als je serieus bent met het verbeteren van je gezondheid en lichaam.

5. Je dieet en trainingsschema zijn te streng

Hier is nog iets dat je mogelijk zal verrassen: het voortdurend zorgen te maken over het eten van het juiste voedsel en de intensiteit van je work-outs kan averechts werken. Dit heeft opnieuw te maken met het “stress hormoon” cortisol. Onderzoeken wijzen uit dat een denkbeeldig restrictief dieet het niveau van cortisol in het lichaam kan laten stijgen. In andere woorden, door je teveel zorgen te maken over je dieet en work-outs produceert het lichaam meer cortisol waardoor het moeilijker wordt om je doel om af te vallen te bereiken. Dit is met name problematisch als je tevens niet genoeg eet en niet genoeg slaap krijgt.

Oplossing: Doe rustig aan!

Het is belangrijk om te begrijpen dat een slank postuur krijgen tijd kost en niet over een nachtje slapen zal gebeuren. Noch zal het vol te houden zijn als je extreme maatregelen neemt zoals het te ver doorschieten met het verminderen van calorieën, geobsedeerd raken met het eten van de juiste voedsel in de juiste hoeveelheden, te intensief sporten zonder het lichaam te tijd te gunnen om zich te herstellen of een uurtje slaap overslaan om meer cardio-fitness oefeningen te doen. Dit zijn allemaal dingen die je hormoonbalans kunnen verstoren waardoor je lichaam stopt met het verbranden van vet en je mogelijk je motivatie verliest. Stel daarom als doel om een gebalanceerde maaltijd te eten met voldoende proteïne en calorieën.

bron:

http://www.bodybuilden.be/5-redenen-waarom-je-geen-vet-verliest/

• Like 1
  • Upvote 2

Advertentie:

Ik heb last van reden 6:

6. Je denkt dat je een powerlifter bent, dus je eet ook zo. 

#permabulk xD

En ook:

7. Junkfood is te lekker en het leven is te kort. 

#YOLO B|

Maar vooral:

8. Vet verliezen is niet je doel, sterker worden wel. Dus je doet ook geen zak om vet te verliezen. 

#ikziegeenprobleemhier 

:D:D:D

15 minuten geleden zei Mieshka:

Ik heb last van reden 6:

6. Je denkt dat je een powerlifter bent, dus je eet ook zo. 

#permabulk xD

En ook:

7. Junkfood is te lekker en het leven is te kort. 

#YOLO B|

Maar vooral:

8. Vet verliezen is niet je doel, sterker worden wel. Dus je doet ook geen zak om vet te verliezen. 

#ikziegeenprobleemhier 

:D:D:D

Hahaha! :D

Perma bulk heb ik ook vaak last van !, junk food dan weer echter niet voel me erna altijd zo schuldig dus ik beperk me maar O.o

Vet verliezen is momenteel wel mijn doel! :P

Last van nr 2 en nr 4... even snel eten, geen pauze of eerst maar het werk klaar en dan eet ik wel, dan heb je geen honger meer.... gemiddeld 1000- 1500 calorieën per dag gegeten, te weinig groente en fruit, innig maar over de suikers te zwijgen... bij de diëtiste mijn calorieverbruik in rust laten meten en daardoor moet ik minimaal 1900 calorieën eten op een rustdag, dat is echt enorm veel!!! 

7 uur geleden zei Dropje:

Last van nr 2 en nr 4... even snel eten, geen pauze of eerst maar het werk klaar en dan eet ik wel, dan heb je geen honger meer.... gemiddeld 1000- 1500 calorieën per dag gegeten, te weinig groente en fruit, innig maar over de suikers te zwijgen... bij de diëtiste mijn calorieverbruik in rust laten meten en daardoor moet ik minimaal 1900 calorieën eten op een rustdag, dat is echt enorm veel!!! 

Met de juiste producten "lijkt" dit inderdaad veel, dit wend allemaal snel hoor :)

1 uur geleden zei Fit:

Met de juiste producten "lijkt" dit inderdaad veel, dit wend allemaal snel hoor :)

Ik hoop het, alleen als mijn basis calorieverbranding 1900 is hoeveel moet ik dan eten als sport? 

Ik weet nu niet goed of ik mijn basishoeveelheid aan moet houden of die calorieën van werk en sport erbij moet rekenen omdat ik nu dus aankom omdat ik te weinig eet, hebben jullie daar ervaring mee?