Advertentie:



Sign in to follow this  
Fit

Kabel of losse dumbells?

Recommended Posts

De dumbells:

 

Een weerstand van vijf kilo, is een weerstand van vijf kilo, toch? Dat zou je denken, maar de weerstand kan verschillend zijn voor de werkende spier. Dit is afhankelijk van de bron van de weerstand. Neem bijvoorbeeld een biceps curl met een dumbbell van 10 kg. De absolute weerstand blijft gedurende de beweging constant, maar de relatieve weerstand veranderd. De relatieve weerstand wordt groter naarmate je de dumbbell van de beneden positie naar boven brengt en komt op een maximum wanneer de onderarm parallel aan de grond is. Van hieraf neemt de relatieve weerstand weer af wanneer de hoek van de elleboog verkleind en de dumbbell richting de schouder gaat.

 

De kabels:

 

Hetzelfde principe geldt voor een cable curl, maar het verschil zit hem in de hoek van de weerstand. De weerstand van een dumbbell is afhankelijk van de zwaartekracht. Hierdoor is de kracht altijd gericht naar de vloer. Bij een kabel is dit anders, hier kan de kracht namelijk van verschillende kanten komen. Dit is afhankelijk van de hoek waaruit je traint. Hierdoor kan de verandering in relatieve weerstand ook een stuk minder zijn. Vanuit een goede hoek, is de relatieve weerstand een stuk constanter. Hierdoor is de spanning op de spier ook constanter, wat het grote voordeel is van kabels. De beste hoek om dit te bereiken is de hoek die het bewegingspatroon van de oefening volgt.

Dit voordeel kan ook weer een nadeel zijn. Omdat de kabel uit een gerichte positie komt en de hoek van de beweging kan limiteren, vraagt het minder van je stabiliserende spieren. Deze stabilisatoren zijn belangrijk voor je algehele ontwikkeling. Aan de andere kant, deze inactiviteit van de stabiliserende spieren geeft het wel een grotere stress op de werkende spier.

 

Conclussie:

 

Dus wat kun je beter gebruiken? Beide! Variatie in oefeningen is zo belangrijk dat het het beste is om zo veel mogelijk af te wisselen. Zowel de dumbbell als de kabel heeft zijn voordelen. Juist de variatie tussen beide zorgt voor een succesvol programma. Je moet proberen je lichaam te prikkelen met verschillende materialen, technieken en vanuit verschillende hoeken.

 

bron: https://diamondtraining.nl/dumbbell-kabel-oefeningen-beste/

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Beste leden,   Als eerste wil ik jullie alvast bedanken voor de hulp en voor de reacties!   Ik ben sinds kort weer begonnen met fitness, met als doel om flink af te vallen en toch maar eens dat bierbuikje kwijt te raken. Alles wat erbij komt (spieren kweken) is uiteraard mooi meegenomen, maar vooral wil ik flink afvallen en weer een goed figuur krijgen. Ik ben inmiddels 35 en dat heeft me aangespoord om toch na jaren niet gesport te hebben weer het fitness op te pakken. Ik weet echter niet waar ik moet beginnen en welk schema hierbij het beste is om te volgen.   Ik ga gemiddeld 3x per week sporten, ben pas sinds vorige week begonnen. Is het goed om voornamelijk cardio te doen of krachttraining?   Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.   Groet,   Michael
    • Goedemorgen!   Mijn naam is Michael, 35 jaar en ben sinds kort weer begonnen met fitness. Hobby's zijn voetbal, gamen en fitness.   Vroeger altijd flink gesport, nu jaren niet meer gedaan dus een nieuw begin. Doel is voornamelijk afvallen na al die corona - kilo's die erbij zijn gekomen en wat spieren kweken.   Groet,   Michael
    • The best motivational songs and videos ...
      Stay tuned for Further activities ...
             
  • Sponsors