Advertentie:

Sign in to follow this  
alex

volume in compound oefeningen

Recommended Posts

 

ik ben deze week weer eens aan het twijfelen gebracht door een aantal collega lifters
nu twijfel ik over bijna alles in het leven, maar goed,

het gaat over het volume wat je zou moeten maken om vooruitgang te boeken,in combinatie met periodieke verzwaring.

hun inzicht was dat je op de compounds per set ongeveer 5-8 reps moet maken, ongeacht of je nu voor hypertrofie of kracht traint, en dan ook nog een beperkt aantal sets, zij deden een deadlift rondje met 8x50 kg opwarmen en dan gelijk door naar 70-90-100-125 en eventueel nog een max, en dan met 5-6 herhalingen

zelf doe ik het volgende met mijn sumodeadlift, opwarmen met 15reps x 40kg - 10x50 - 10x60 - 10x70 - 10x80 - 8x85 - 5x90 - 5x95 - 3x100 - 3x105 en als het erin zit probeer ik naar een max te werken maar zeker niet elke keer als ik deadlift, bovenstaande sets en reps doe ik 1 keer per week, de tweede keer dat ik deadlift ga ik ook nog terug in gewicht, dan doe ik als de eerste keer maar dan aanvullend nog 8x80 - 8x70 - 8x60 - 50kg tot het niet meer gaat - 40kg tot het niet meer gaat.

bankdrukken doe ik ongeveer ook zo, en nu ik erover nadenk en mijn trainingsboekje erbij heb, draai ik met alles veel herhalingen O.o

dus is mijn twijfel nu, heeft het zin om zoveel volume te draaien, of moet ik sneller wat hoger in het gewicht gaan en minder sets doen, mijn doel is hypertrofie, dus dan draait het toch een beetje om het volume, dacht ik zo.....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Lage rep range = kracht (1-8)

Medium rep range = massa (8-12)

High rep range = crossfit/cardio (15+)

 

Afwisseling is de key, de ene keer pak je zwaar voor kracht de andere keer medium voor massa. Verder hoef je niet overdreven veel sets te doen 4x10 is bijvoorbeeld een goede combi. En dan voor kracht bijvoorbeeld 4x8.

 

Je kan natuurlijk afwisselen met de zogenoemde piramide sets, dit kan soms een extra boost geven op een punt waar je even niet verder kwam. Maar nogmaals afwisseling, afwisseling en nog maal afwisseling.

 

Hoe lang doe je nu bijvoorbeeld je schema al? Of wissel je bijv om de 4 weken etc.

 

Hetzelfde geld voor voeding, ook hier wend je lichaam aan, dit is ook belangrijk om veel af te wisselen.

 

Hoop dat het een beetje duidelijkheid oplevert, welkom in de fitness wereld waar iedereen wat anders zegt en je nooit uitgeleerd bent :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regelmatig afwisselen. Fixed reps en eens pyramide sets.

soms hoog in aantal sets, met lagere rep.

lagere reps zijn goed voor kracht + hypertrofie

medium reps meer hypertrofie, minder kracht.

hogere reps is geen cardio, maar zorgen voor een grote pomp in je spieren, hogere bloedtoevoer = vollere spieren. Maar die raak je ook heel snel weer kwijt als je even niet traint!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me hier bij aan. Afwisseling is the key. De trainingen die jij doet beslagen alle spiervezels. Best is om elke dag een andere spiervezelgroep te trainen. Kijk maar eens naar de vorige topics over 'Daily undulating periodization''. Dus de ene dag gebruik je zware gewichten in de 1-6 reps range. De volgende dag ga je voor dezelfde spiergroep naar 8-12 reps. En vervolgens (3de dag) naar 20-25 reps. Bij deze laatste dien je ergens to failure te gaan. Anders treed er geen proteine synthese op.

 

Om het nog een beetje complexer te maken moet ik er bij vermelden dat een aantal onderzoeken aantonen dat het geen verschil uitmaakt of je in de 8-12 reps of 20-25 rep range traint. Zolang je dit maar doet to failure. http://jap.physiology.org/content/early/2016/05/09/japplphysiol.00154.2016

 

Het belangrijkste wat je hier uit kan opmaken is dat je de pure krachttrainingen (1-6 reps) op apparte dagen moet plaatsen. P2I vermeld al de grotere pomp bij veel herhalingen. Niet onbelangrijk wanneer je grotere spieren wil hebben. Ik weet het niet exact van buiten maar ik dacht dat die pomp ongeveer tussen de 50 en 55 uur kan aanhouden. Daarna gaat het flink bergaf.

 

Nog een mooi verhelderend artikel over dit onderwerp. http://suppversity.blogspot.be/2015/12/mix-things-up-up-your-gains-altering.html

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus een goede verandering in mijn schema zou kunnen zijn dat ik een hypertrofiedag en een krachtdag ga doen, dit kan natuurlijk goed met het schema wat ik nu draai ( 6 dg per week, iedere spiergroep 2x/wk) de krachtdag dus met minder sets en reps met hoog gewicht en de hypertrofie hoog in de reps met lager gewicht.

mijn trainingsschema wissel ik meestal om de 8-10 weken of eerder als ik geen progressie meer maak, en de afwisseling is voor mij dan in de isolatie oefening die ik na de compound doe, dwz een keer de volgorde wisselen of een andere oefening

spierpomp is iets wat ik eigenlijk nooit echt voel, maar ik zie na het trainen wel dat de spieren groter zijn en beter zichtbaar zijn.

ik hoor mijn tijdelijke trainingspartners ook altijd praten over 'de zieke pomp' die een pittige oefening geeft, maar dan begin ik toch altijd een beetje met mijn ogen te draaien, ik ken het niet. :(

 

in ieder geval thx voor jullie reactie's, zijn zeker nuttig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de pomp betreft is dit bij mij ook zo. Volgens Rich Piana is een pomp alleen maar optimaal wanneer je steroïden gebruikt. Misschien is dat ook logisch aangezien dan meer vocht wordt vastgehouden. Meer hierover vanaf 3:15  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook week om week wisselen of zelfs maand om maand. Zelf doe ik meestal een maand exht puu kracht, dan een maand meer hypertrofie of een maand constant hoge reps met supersets voor een echte pomp.

 

ivm de steroiden is dat echt dikke zever. Je kan ook een goede pomp behalen volledig natty, maar je zal iets meer setjes moeten gaan doen ervoor, of met supersets gaan werken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook iets wat niet onbelangrijk is, is wanneer je in een high rep range traint, je dit ook dient te evalueren zoals een krachttraining. Stel dat je sets voor een gegeven gewicht 20-25 reps in beslag neemt en je merkt dat 25 reps geen probleem meer zijn, verhoog dan het gewicht. Dit betekend dat de tragere spiervezels in kracht zijn toegenomen. Logisch toch, zal je denken. Ik maakte hier echter een fout in. Daarom dat ik het effe vermeld.

 

Wat dit topic betreft een recente facebook post van Brad Schoenfeld die ik jullie niet wil onthouden.

https://www.facebook.com/brad.schoenfeld.cscs/posts/10209541669599646?comment_id=10209546801487940&notif_t=feed_comment&notif_id=1469317644100976

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan denk ik dat ik het als volgt ga doen;

gewoon met mn oude schema,( wat me nog goed bevalt) ma (chest) - di (rug) - woe (benen) en dan do-vr-za  de tweede keer.

dan begin ik met voor de ma-di-wo op kracht te gaan trainen en op do-vr-za op hypertrofie

kracht 3-6 reps per set

hyp 15-20 reps per set

dat kan ik in de loop van de tijd nog weer veranderen, door de dagen te wisselen of per week kracht of hypertrofie te gaan doen

kijken hoe het bevalt, en of ik er goed op reageer, hou er altijd wel van om veel sets met veel herhalingen te doen, en die pomp moet er natuurlijk ook een keer komen :D

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Gaaf om je log te lezen, en bizar dat je er zulke resultaten mee haalt! Waarom train je eigenlijk full body en niet push/pull/legs of upper/lower?
    •   Toffe log kerel! Succes met de rest van je kuur ik ben heel benieuwd! Nog enkele sides die je merkt of niks?
    • Hallo allemaal,   Na me vorige sarmstack die ik uitgebreid beschreven heb ga ik deze stack ook loggen   Ik ben 7 weken na me vorige sarmkuur gestart met LGD en Cardarine en heb daar RAD 140 aan toegevoeg. Ik zit nu in week 5 en heb er sinds een week ook ostarine aan toegevoegd, die had ik nog liggen namelijk 😁   LGD: 10mg pd Cardarine: 25mg pd RAD: 25mg pd Ostarine: 20mg pd   Me maat heeft de zelfde stack, alleen dan zonder ostarine.  Me maat heeft een andere lichaamsbouw dan mij en kan nog veel gains maken. Ik Zit denk ik op 90% van me natty max. Teminste, als ik nu een jaar verder ben dan is het geen mega verschil meer zoals jaar 1 en 2 van het trainen.    Oke gaan we:   Tijdens de nakuur met clomid kreeg ik wat puistjes op me rug. Deze zijn nog steeds actief. Dit komt omdat de sarms je hormonen toch in de war gooien en je dus meer talg aanmaakt in combi met een iets vettere huid. ( de vettere huid Zie ik totaal niet trouwens). Me maat heeft er meer last van dan ik. Het is ook niet heel extreem maar omdat ik normaal 0,0 puisies op me rug heb valt het wel op.  Uiteindelijk gaat dit vanzelf weg als ik na deze kuur een tijdje geen sarms pak.    Week 1 merkte ik uiteraard nog nog niks.  Week 2: wederom vanaf dag 10( was bij me vorige stack ook) gaat de sessie ineens wel heel lekker. Dit kan toeval zijn maar toch zit het in je hoofd dan gelijk goed.  De rest van de week gaat het ook prima. Wat versta ik onder prima: na een cut is het volume wat minder en ben je iets sneller moe. Al moet ik zeggen dat Cardarine het middel is dat ik in iedere cut ga inzetten. Wat kan je met dat spul blijven beuken Zeg 🤩 Maar ik merk vanaf dag 10 dat ik weer meer volume kan pakken en de gewichten stijgen. Na de vorige sarmkuur was ik ietsie kracht kwijt maar minimaal zoals gezegd, meer het volume dat me opbrak.    Week 3: daar is de stijve paal weer, ja hoor het werkt 😁. Ook wordt ik vanaaf week 3 standaard iedere nacht wakker om klokslag 03:45. En totaal uitgerust. Ik blijf dan nog wel in bed liggen maar wat mij betreft mag de dag beginnen. Slaap is dus een stukje korter.  Er komen ook weer allemaal rare dromen die vaak echt leuk zijn. Normaal droom ik ook wel maar vaak weet je dat niet meer als je wakker wordt. Met sarms heb ik daar wel last van, iets dat ik persoonlijk echt wel lachen vind.  En ze gaan niet alleen maar over lekkere wijven hoor😁 het gaat over echt van alles.    Me maat heeft exact het zelfde als mij en wordt ook wakker op exact het zelfde tijdtip, vrij bizar wel.    Week 4+5: traingen Zijn zwaar, loodzwaar. Ik hou ervan om op het randje te trainen maar pas altijd wel goed op. Warm worden etc doe ik altijd bijvoorbeeld en ook bij bijvoorbeeld de 5e oefening altijd wat opwarmwerk met lichte gewichten.  Ik merk in deze weken dat ik nog niet volledig herstel en gooi er op een bepaalde dag wat oefeningen uit. Een blesurre wil ik ten alle tijden voorkomen en kan van mezelf gerust zeggen dat ik expert ben ik even een stapje terug op het juiste moment.  Week 4 is ook de week geweest dat ik de ostarine heb toegevoegd die ik nog had liggen. Ostarine is idiaal voor herstel van pezen bijvoorbeeld. Ook voor ik in week 4 de eiwitten ietsjes op van 2 gr per kg naar 2,2 gr perkg lichaamsgewicht.    Sinds deze week geen last meer en ben precies hersteld voor de volgende sessie. Ik doe fullbody en ben dus echt een kleine twee uur aan het rammen. Twee uur is aan de lange kant maar door vaak zware oefeningen op je maximale neem ik gewoon me rust. Ik kan niet zeggen dat het herstel nu wel ok is door de osarine en de eiwitten, denk eerder door het inklappen van de gehele stack, want oh man deze week was kneiter hard.    Wat betreft me maat: bij hem zag je na 10 dagen al een behoorlijke pomp. Nu in week 5 zit hii zeker in beastmode. Hii is nu al grof sterker en als je hem ziet dan oogt hii alsof ie n half jaar trainen erop heeft zitten al. Bij hem kan je het beter zien dan bij mij, maar dat heeft ook alles te maken met lichaamsbouw, hoeveelheid al opgebouwde spieren etc.    Kcal: niet normaal hoeveel kcal je extra opkan als je met een stack bezig bent. Op de eerste plaats begon de echte honger na twee weken en ben je bang om teveel te gaan snaaien en te snel vet aan te zetten.  Voor mezelf zonder samstack zit een cleane bulk rond de 4000 kcal. Met sarms kan daar gewoon nog 1000kcal bij wil ik gewicht aankomen. Dus ik kan nu heerlijk 5000 kcal wegeten en dan lust ik eigenlijk nog wel meer.  Me maat het zelfde, kan veel meer eten dan normaal. Super dus!   Wat ook grappig is om te vermelden: door lgd en Rad, maar ook alleen Lgd voel je je toch stiekem weer wat jeugdiger. Teminste, ik merk dat wel.    Als laatste voor nu: RAD en agressie. Dit lees je wel eens ergens dus dit is een mooie test.  Ik heb er nul komma nul last van.  Me maat: bloedagressief! Nee geintje, maar die merkt het wel. Ook dit is persoonsgebonden. Ben je van jezelf al een geiriteerd persoon dan zal RAD dat wellicht versterken.    Wordt vervolgd.     Gr Sander. 
  • Sponsors