Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Hormonale respons na training: een gevolg maar niet bepalend voor spiergroei

Recommended Posts

Je leest nog wel eens over hoe testosterone en groeihormoon pieken na een training(zie afbeelding).

 

In het kort. Dr. William J. Kraemer toonde in 1990 aan dat er een verband bestond tussen deze stijgingen en hypertrofie. Dit beruste waarschijnlijk op toeval aangezien het om een kleine groep deelnemers bestond. De theorie houd vandaag echter nog steeds stand.

West, et al. deed hier in 2009 en 2010 ook onderzoek naar en vond geen verband tussen verhoogde hormoonconcentraties en spiergroei/kracht.

Stuart Phillips schreef hier ook een artikel over en maakte brandhout van de theorie:  "Strength and hypertrophy with resistance training: chasing a hormonal ghost.".

Rebecca Toone stelde in een reeks van experimenten vast dat de post workout hormone respons eerder een gevolg is van je "stemming en de inspanning" die je levert.

 

Bijlangrijk leesvoer:

http://suppversity.blogspot.be/2015/12/hormonal-response-to-exercise-revisited.html

http://guydroog.com/afvallen-door-je-hormonen-balans-te-brengen-deel-2/ zie stukje "Hormonen en krachttraining"

 

 

 

GH-release-exercise-time.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hmmm, maar zonder testosteron, blijft de spiergroei echt wel achter. Dus moet er toch iets van aan zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei P2I:

Hmmm, maar zonder testosteron, blijft de spiergroei echt wel achter. Dus moet er toch iets van aan zijn

Testosteron is heel belangrijk. Het punt dat hier gemaakt wordt is dat kortstondige fluctuaties in testosterone/groeihormoon geen invloed uitoefenen. Wat belangrijk is is het basale niveau. En zelfs dit moet een bepaalde drempelwaarde overschrijden wil je positieve resultaten zien.

Zie https://krachtforum.nl/topic/338-testosteroneboosters-de-feiten/

 

Zelfs Insuline heeft na training een beperkte invloed. Een hogere piek doet niks meer.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Als je Shorty toch gaat appen moet je zeker even vragen naar Cardarine. Dat is geen Sarm maar is tijdens een cut wel echt een hele dikke plus 💪🏻✅
    • Hai Nick,   heftig zeg, goed om te horen dat je weer op de goede weg bent, Zoiets zet je leven totaal op zijn kop! wat beteft de progressie: het feit dat je weer sport geeft al aan dat de progressie er zeker al wel is. Bekijk het in kleine stapjes en hou alles bij, dat is echt belangrijk. Soms denk je niet vooruit te gaan maar als je niets bijhoudt dan kan je het ook onmogelijk weten. Zo te horen zit je wel al op een tijdelijk plafond en dat is niet gek na al die ellende, je lijf heeft echt een klap gehad. 
        maak een trainschema en volg dat consistend, dan wordt je er het snelst beter in zoals je weet. En maak het niet te gek. 
      Bv, ik noem even wat: bankdruk doe je met 50 kilo 4x6. Pobeer de keer erop 5x6, of 4x7 a 8. Dan ben je ongemerkt na een tijdje al heel wat verder. En doe die zelfde oefeningen met max 2 a 3 dagen ertussen opnieuw, Anders ga je niet de beste timing hebben kwa supercompensatie. 
        sterkte en goed te horen dat je weer bezig Bent! mvg Sander
    • Hai Gary,   ik ken het niet maar heb het even opgeZocht net. Als je het mij vraagt: weer gewoon een mengsel van dingen die nu gehyped wordt. Als je echt alles tot in de puntjes goed doet en je voeding en training is dus perfect, je zit tegen je max, heel mischien ga je dan een mini sprongetje maken. 
      Dan kan je beter even doorsparen en van dat geld bv een flesje lgd 4033 gaan kopen. Dan weet je in ieder geval zeker dat je resultaat boekt en gaat zien. Maar ook hier geldt weer: voeding en training moet kloppen en dan heb je met zo’n middeltje die extra stap. 
        mvg Sander
  • Sponsors