Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Hormonale respons na training: een gevolg maar niet bepalend voor spiergroei

Recommended Posts

Je leest nog wel eens over hoe testosterone en groeihormoon pieken na een training(zie afbeelding).

 

In het kort. Dr. William J. Kraemer toonde in 1990 aan dat er een verband bestond tussen deze stijgingen en hypertrofie. Dit beruste waarschijnlijk op toeval aangezien het om een kleine groep deelnemers bestond. De theorie houd vandaag echter nog steeds stand.

West, et al. deed hier in 2009 en 2010 ook onderzoek naar en vond geen verband tussen verhoogde hormoonconcentraties en spiergroei/kracht.

Stuart Phillips schreef hier ook een artikel over en maakte brandhout van de theorie:  "Strength and hypertrophy with resistance training: chasing a hormonal ghost.".

Rebecca Toone stelde in een reeks van experimenten vast dat de post workout hormone respons eerder een gevolg is van je "stemming en de inspanning" die je levert.

 

Bijlangrijk leesvoer:

http://suppversity.blogspot.be/2015/12/hormonal-response-to-exercise-revisited.html

http://guydroog.com/afvallen-door-je-hormonen-balans-te-brengen-deel-2/ zie stukje "Hormonen en krachttraining"

 

 

 

GH-release-exercise-time.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hmmm, maar zonder testosteron, blijft de spiergroei echt wel achter. Dus moet er toch iets van aan zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei P2I:

Hmmm, maar zonder testosteron, blijft de spiergroei echt wel achter. Dus moet er toch iets van aan zijn

Testosteron is heel belangrijk. Het punt dat hier gemaakt wordt is dat kortstondige fluctuaties in testosterone/groeihormoon geen invloed uitoefenen. Wat belangrijk is is het basale niveau. En zelfs dit moet een bepaalde drempelwaarde overschrijden wil je positieve resultaten zien.

Zie https://krachtforum.nl/topic/338-testosteroneboosters-de-feiten/

 

Zelfs Insuline heeft na training een beperkte invloed. Een hogere piek doet niks meer.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • En de nachten ook😴 haha Gefeliciteerd man!  
    • Wat scato al zegt probeer te kijken naar een upper lower split 4x per week. Verder is 4 oefeningen met elk 4 setjes teveel voor 1 spiergroep. Meer dan 12 setjes per workout is volgens diverse studies (zeker voor natty's) teveel en wordt ook wel junkvolume genoemd. Even een kanttekening: 4 oefeningen voor rug en benen is prima omdat dit een spiergroep is die uit meerdere spieren bestaat (kuiten,hamstring,quads bijvoorbeeld). Ik doel echt op 4 oefeningen voor bijvoorbeeld de borst is overkill en als je 16 setjes voor borst kan doen vraag ik me toch echt af met wat voor intensiteit je traint.   Kort voorbeeld schema voor upper/lower split   Upper 1: Pulls ups 1 rep van failure af bench press 6-10 reps Bent over rows 6-10 reps Machine chest press 10-15 reps Dumbell side raises 15-20 reps Tricep oefening   Upper 2 Incline bench press 10-15 V bar lat pulldown 12-15 Seated cable rows 12-15 Cable flyes 15-20 Cable side raises paused 15-20 Tricep oefening    Lower 1 Squats 6-8 Leg press 10-15 Lying leg curls 12-15 Calves oefening Glutes oefening Bicep oefening   Lower 2 Romanian deadlifts 6-10 Hack squats 12-15 Seated leg curls 12-15 Leg extensions 15-20 Kuit oefening Bicep oefening          
    • Hetzelfde voor mij! Net vader geworden dus de dagen zijn zwaar 🤣
  • Sponsors