Advertentie:

Peter Wouters

Trainen met lichte gewichten

Recommended Posts

Om spiermassa te winnen heb ik altijd getraind met de wetenschap: 'hoe zwaarder, hoe meer spiermassa'. Immers, al je spiervezels worden dan aangepakt. Vooral de snelle spiervezels, de zogenaamde fast twitch of type ll fibers. Onlangs heeft Brad Schoenfeld een onderzoek gedaan bij ervaren atleten en deelde deze op in 1 groep die trainde met zware gewichten in sets van 8-12 RM en een andere groep die trainde met lichte gewichten in de orde van 25-35 reps. Beide groepen trainden to failure. De uitkomst was dat beide groepen nagenoeg dezelfde toename in spiermassa vertoonden.

Hoe kan dit nu? Uit een eerder onderzoek heeft Brad al aangetoond dat trainen to failure (=geen rep extra meer kunnen) met lichtere gewichten niet resulteerde in een recrutering van alle spiervezels zoals eerder werd aangenomen. Trainen met bijvoorbeeld 30% van 1RM activeerde de spieren maar voor 29% terwijl dat bij 75% van 1RM 57% was. Het is geweten dat er een bepaalde hierarchie bestaat bij de activatie van de type spiervezels. Eerst worden de tragere type 1 vezels aangesproken en vervolgens met toenemend gewicht de snellere type 2 vezels. Dit leid tot de idee dat bij trainen met lichte gewichten alleen de tragere spiervezels aangepakt worden. Het onderzoek sugerreerd ook dat tragere spiervezels een veel hoger volume nodig hebben om te groeien. Zie aantal reps. Een bijkomend voordeel van trainen met lichte gewichten/hoog volume is dat er nieuwe haarvaten geproduceerd worden die zorgen voor een betere doorbloeding.

Ik heb zelf een aantal maanden geexperimenteerd met lichtere gewichten. Wat me opviel was een toename in duurvermogen en een zekere gewichtstoename. Waarschijnlijk heb ik spiermassa gewonnen. De keerzijde is dat je je na een tijdje last krijgt van moeheid en prikkelbaarheid. Het centrale zenuwstelsel wordt zeker en vast getaxeerd. Dus opletten hiervoor en tijdig gas terug nemen.

De studie: http://www.lookgreatnaked.com/blog/does-light-load-training-build-muscle-in-experienced-lifters/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Ik hou t op afwisseling. Tijdje zwaar schema dan weer een tijdje licht schema. Idd veel experimenteren en uitproberen wat t best voor jou werkt. Niet te lang aan 1 vorm vasthouden. Angelus moet zwaar trainen anders werkt zijn kuur niet.

• Downvote 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt ook Dave. Afwisseling is the key. Er zijn 3 zones waar tussen dient geswitcht te worden.

Powerlifter zone > 1 - 5RM Traint vooral het zenuwstelsel. Er is een toename van spiermassa maar niet zo groot als in de hypertrofie zone. Rusttijden 3 - 5 minuten

Hypertrofie zone > 8 - 12RM Hier wordt maximale spiermassa aangemaakt. Rusttijden 60 - 90 seconden

Low load zone > 15 - 20RM en hoger. Dit is een metabole training. Rusttijden bedragen ongeveer 30seconden. De spieren leren zich aanpassen aan hoge lactaatwaarden, de capaciteit om glycogeen op te slagen wordt verbeterd, het netwerk aan haarvaten breid uit waardoor zuurstof, hormonen en aminozuren beter hun bestemming bereiken. Sinds kort is ook geweten dat hier ook spiermassa wordt aangemaakt. Waarschijnlijk een toename van trage spiervezels.

• Upvote 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afwisselen werkt voor mij. Periodes van 5x5, gevolgd door periodes van high frequency. Dit om de trainingen ook leuk te houden en niet teveel te focussen op constante progressie m.b.t. kracht. Combinatie powerlifting/bodybuilding is heerlijk.

• Upvote 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Ik trek de expander met beide handen uitelkaar. Ik voel het niet alleen in mijn triceps maar ook in de trapezius.
    • Zoals de naam al aangeeft wordt de triceps kickback dumbbell voor de triceps gedaan maar ik merk dat het ook een goeie oefening voor de lattissimus dorsi is. Ik doe de oefening staand met een kettlebell van 8kg. 
    • Hallo Vinny, zoals ik het zie train jij met veel reps. Daar is niks mis mee. Toch zijn er een paar voorwaarden waar je je moet aan houden wil je spiergroei verkrijgen. Het gewicht waar je mee traint mag niet minder bedragen dan 40% van je 1RM. Je hoeft echter die 1RM niet te weten om te weten te komen hoeveel dit bedraagt. Kijk maar op deze link Een tweede voorwaarde is dat je to failure gaat. Dit wil zeggen dat je een set beëindigt met een rep waarvan je voelt dat er geen volgende meer uit kan. Wees hier wel voorzichtig mee. Trainen to failure is heel taxerend voor het centrale zenuwstelsel. Het best is dat je dit maar doet in de laatste set van een oefening. Waarschijnlijk wordt met deze manier van trainen de tragere spiervezels aangesproken. Probeer een minimum van 15 reps te bereiken.   Natuurlijk kan je ook zwaarder gaan trainen 60 tot 80% van 1RM. Daarvoor ga je extra gewichten moeten aanschaffen. Hierbij gaan de snellere spiervezels worden aangesproken. Hierbij wordt niet to failure gegaan.   Je kan beide manieren gaan afwisselen tijdens de week waarbij je op de ene dag de trage spiervezels aanpakt en op een andere de snellere.
  • Discussies

• Sponsors

Body en fitshop

XXL nutrition