Advertentie:

Sign in to follow this  
P2I

Volume trainingen voor natty's

Recommended Posts

Even een nieuw topicje aanmaken om een ander niet te vervuilen.

 

steeds vaker zie je op internet, instagram, facebook,... trainingsschema's passeren en vaker en vaker zie je "volume-training" naar voor komen. 

Dit wordt vaak zelfs aangeraden door "natty" bodybuilders e.d.

maar kan een echte natural bodybuilder zo een schema volhouden, en haalt hij er zijn winst uit bij het bulken?

 

zelf heb ik even German Volume Training geprobeerd, ookwel gekend als de 10x10 training. 

Dit wordt niet aangeraden aan beginners( check), en mag niet te lang worden aangehouden (max 6 weken).

 

de eerste tip die ik al kan meegeven is, EET!!!

de eerste 2 weken verliepen goed, maar ondanks dat ik van 200 naar 400 kcal boven mn onderhoud was gaan eten, kwam er op vet% niets bij, in tegendeel.

je lichaam heeft echt veel voeding nodig! Je belast je spieren enorm en je recuperatie is lang. 2x een spiergroep trainen in dezelfde week is een big No-No.

nu nader ik het einde van week 4, en ondanks veel eten, ben ik nog steeds elke dag kapot. 

Ik voel dat mn lichaam dit tegen de grens van overtraining aankomt. Ik ben sneller moe, spieren herstellen minder snel en op soms moet ik op de laatste sets even wat gewicht terugnemem.

 

onmogelijk dat ik dit 6 weken volhoudt!

 

en dan nog zie ik in de gym mensen langer en harder gaan. Dan krijgt ik toch mijn twijfels of volume-training z'n voordeel heeft bij Natty's.

 

ivm "gains", ben ik op korte tijd 3-4 kg bijgekomen en vetpercentage is omlaag. 

Al vermoed ik dat heel veel hiervan ook vocht is door de hoge kcal inname.

 

wat is jullie idee hiervan en heb je er al ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Ik heb geen ervaring met GVT maar heb wel iets soortgelijks gedaan met lichte gewichten. Er was net een studie uit hierover waarbij werd aangetoond dat je hier ook spiermassa mee kon opbouwen. Ik deed 3x per week full body en deed voor elke spiergroep(compound) 4 sets van 25-35 reps to failure en een rusttijd van maximaal 60 seconden. Het to failure gedeelte was noodzakelijk omdat aangetoond is dat met gewichten onder 60% van 1RM er anders geen proteine synthese optreed.

Of ik er beter van geworden ben? Helemaal niet. Ik heb na die periode van ongeveer een maand, 2 maanden helemaal niets meer gedaan. Dit omdat ik zowel fysiek als mentaal in (op zijn zachts gezegd) een dipje zat.

Ik train nu nog afwisselend met lichte gewichten en hoge volumes maar blijf van het to failure gedeelte weg en neem ook meer rust tussen de sets. Dit gaat prima zo.

 

Wat naar mijn idee bij GVT gebeurd is dat de glycogeen voorraden zodanig worden aangesproken, dat het lichaam zich hier gaat aan aanpassen door deze vooraden te gaan vergroten. Voor elk deel glycogeen worden 3 delen water aangetrokken. Vandaar de toename in spiermassa. Een interessant artikel hierover. http://www.higher-faster-sports.com/nonfunctionalmyth.html

 

GVT lijkt niet voor iedereen weggelegd. Lees hier de ervaringen van een strength coach. https://www.quora.com/What-are-the-pros-cons-effectiveness-and-usage-cases-of-German-volume-training-and-its-10x10-strength-training-sets

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de artikels!

 

gvt gaat niet met lichte gewichten en enkel de laatste set moet je falen voor de 10e rep.

 

het idee erachter is dat je de spieren gaat stimuleren om te groeien door ze langdurig te belasten met een relatief hoog gewicht 60-70%van 1RM

de eerste sets voelen licht aan, maar tegen set 6-7 wordt het soms gruwelijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • En de nachten ook😴 haha Gefeliciteerd man!  
    • Wat scato al zegt probeer te kijken naar een upper lower split 4x per week. Verder is 4 oefeningen met elk 4 setjes teveel voor 1 spiergroep. Meer dan 12 setjes per workout is volgens diverse studies (zeker voor natty's) teveel en wordt ook wel junkvolume genoemd. Even een kanttekening: 4 oefeningen voor rug en benen is prima omdat dit een spiergroep is die uit meerdere spieren bestaat (kuiten,hamstring,quads bijvoorbeeld). Ik doel echt op 4 oefeningen voor bijvoorbeeld de borst is overkill en als je 16 setjes voor borst kan doen vraag ik me toch echt af met wat voor intensiteit je traint.   Kort voorbeeld schema voor upper/lower split   Upper 1: Pulls ups 1 rep van failure af bench press 6-10 reps Bent over rows 6-10 reps Machine chest press 10-15 reps Dumbell side raises 15-20 reps Tricep oefening   Upper 2 Incline bench press 10-15 V bar lat pulldown 12-15 Seated cable rows 12-15 Cable flyes 15-20 Cable side raises paused 15-20 Tricep oefening    Lower 1 Squats 6-8 Leg press 10-15 Lying leg curls 12-15 Calves oefening Glutes oefening Bicep oefening   Lower 2 Romanian deadlifts 6-10 Hack squats 12-15 Seated leg curls 12-15 Leg extensions 15-20 Kuit oefening Bicep oefening          
    • Hetzelfde voor mij! Net vader geworden dus de dagen zijn zwaar 🤣
  • Sponsors