Advertentie:

Sign in to follow this  
P2I

Volume trainingen voor natty's

Recommended Posts

Even een nieuw topicje aanmaken om een ander niet te vervuilen.

 

steeds vaker zie je op internet, instagram, facebook,... trainingsschema's passeren en vaker en vaker zie je "volume-training" naar voor komen. 

Dit wordt vaak zelfs aangeraden door "natty" bodybuilders e.d.

maar kan een echte natural bodybuilder zo een schema volhouden, en haalt hij er zijn winst uit bij het bulken?

 

zelf heb ik even German Volume Training geprobeerd, ookwel gekend als de 10x10 training. 

Dit wordt niet aangeraden aan beginners( check), en mag niet te lang worden aangehouden (max 6 weken).

 

de eerste tip die ik al kan meegeven is, EET!!!

de eerste 2 weken verliepen goed, maar ondanks dat ik van 200 naar 400 kcal boven mn onderhoud was gaan eten, kwam er op vet% niets bij, in tegendeel.

je lichaam heeft echt veel voeding nodig! Je belast je spieren enorm en je recuperatie is lang. 2x een spiergroep trainen in dezelfde week is een big No-No.

nu nader ik het einde van week 4, en ondanks veel eten, ben ik nog steeds elke dag kapot. 

Ik voel dat mn lichaam dit tegen de grens van overtraining aankomt. Ik ben sneller moe, spieren herstellen minder snel en op soms moet ik op de laatste sets even wat gewicht terugnemem.

 

onmogelijk dat ik dit 6 weken volhoudt!

 

en dan nog zie ik in de gym mensen langer en harder gaan. Dan krijgt ik toch mijn twijfels of volume-training z'n voordeel heeft bij Natty's.

 

ivm "gains", ben ik op korte tijd 3-4 kg bijgekomen en vetpercentage is omlaag. 

Al vermoed ik dat heel veel hiervan ook vocht is door de hoge kcal inname.

 

wat is jullie idee hiervan en heb je er al ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Ik heb geen ervaring met GVT maar heb wel iets soortgelijks gedaan met lichte gewichten. Er was net een studie uit hierover waarbij werd aangetoond dat je hier ook spiermassa mee kon opbouwen. Ik deed 3x per week full body en deed voor elke spiergroep(compound) 4 sets van 25-35 reps to failure en een rusttijd van maximaal 60 seconden. Het to failure gedeelte was noodzakelijk omdat aangetoond is dat met gewichten onder 60% van 1RM er anders geen proteine synthese optreed.

Of ik er beter van geworden ben? Helemaal niet. Ik heb na die periode van ongeveer een maand, 2 maanden helemaal niets meer gedaan. Dit omdat ik zowel fysiek als mentaal in (op zijn zachts gezegd) een dipje zat.

Ik train nu nog afwisselend met lichte gewichten en hoge volumes maar blijf van het to failure gedeelte weg en neem ook meer rust tussen de sets. Dit gaat prima zo.

 

Wat naar mijn idee bij GVT gebeurd is dat de glycogeen voorraden zodanig worden aangesproken, dat het lichaam zich hier gaat aan aanpassen door deze vooraden te gaan vergroten. Voor elk deel glycogeen worden 3 delen water aangetrokken. Vandaar de toename in spiermassa. Een interessant artikel hierover. http://www.higher-faster-sports.com/nonfunctionalmyth.html

 

GVT lijkt niet voor iedereen weggelegd. Lees hier de ervaringen van een strength coach. https://www.quora.com/What-are-the-pros-cons-effectiveness-and-usage-cases-of-German-volume-training-and-its-10x10-strength-training-sets

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de artikels!

 

gvt gaat niet met lichte gewichten en enkel de laatste set moet je falen voor de 10e rep.

 

het idee erachter is dat je de spieren gaat stimuleren om te groeien door ze langdurig te belasten met een relatief hoog gewicht 60-70%van 1RM

de eerste sets voelen licht aan, maar tegen set 6-7 wordt het soms gruwelijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    •   In mijn eerste bericht heb ik aangegeven dat mijn gewicht rond de 80 kg schommelt en aangegeven dat ik tijdens de lockdown in het buitenland verbleef. Daar wel kunnen trainen in een gym maar niet optimaal dus vind dit dan ook geen goede vergelijking cijfers. Mijn idee is om bij mijn laatste update dus aan het einde van de cycle het merendeel van mijn compound oefeningen de cijfers van einde lgd cycle en deze cycle te vergelijken. Ik zal dan dus mijn gewicht + compounds die ik beide cycles deed delen en vergelijken. Dit geeft denk ik ee. Duidelijker beeld van de progressie dan de cijfers dan aan het begin van deze cycle.    Paar simpele redenen daarvoor. Half jaar niet optimaal kunnen trainen zoals ik met de lgd cycle wel kon doen, maanden voor deze cycle een goede strenge cut gedaan waarbij je dus sws wat kracht etc verliest. De lgd cycle een bulk gedaan net zoals met deze cycle alleen deze een lean bulk en bij de lgd een bulk.    Foto's deel ik niet, hou ze uiteraard wel zelf bij voor progressie dit i.v.m. privé. Ik heb nogal wat persoonlijke tattoo's etc en hoewel mensen dicht om mij heen weten van de cycles etc hoeft het ook geen uithang bord te worden en je weet nooit wie hier meeleest 😉.   Update volgt morgen of woensdag. Nog geen tijd voor gehad        
    • Heb altijd getraind en gedieet maar in 2019 nam ik t heel serieus met gekke resultaten. ( zie foto )

      2 jaar later ben weer bijna 10kg aangekomen.

      Ik wilde ff extreem doen en beginnen met 1800 kcal per dag ( 180-200 gr eiwit ) want wilde gwn snel wat kwijt.

      Eerste 1,5 kilo zo kwijt natuurlijk. Maar nu schommel ik de hele tijd tussen 87,9 en 87,4. Steeds op en neer. Terwijl ik me gewoon goed houd aan mn calorieen tellen. Ik weeg alles. En doe 10 - 15 min cardio na mn training. Train 4 x per week.

      Wrm gebeurd dit? Kwil niet nu 1700 gaan eten
    • Als Belg ook mactropin bestelt gezien ik veel in NL kom. Maar voel er inderdaad niet veel van. 
         
  • Sponsors