Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Testosteron overtraining

Recommended Posts

Er lijkt een taboe op te bestaan. Niemand lijkt er last van te hebben maar als je bovenstaande titel in Google invoert blijkt het meer voor te komen dan je denkt. Zelf ben ik al dikwijls in die richting geduwd.

Trainen in exces blijkt de voornaamste boosdoener. 2 weken trainen zonder rust blijkt je testosteron al volledig de dieperik in te sturen. Ook een calorieinname onder onderhoud knaagt aan je testosteron.

De symptomen variëren van persoon tot persoon maar er zijn er 2 waar rekening mee gehouden moet worden.

1. Een ochtenderectie. Testosteron piekt tegen de morgen aan.  Uitblijven hiervan is een sterk signaal.

2. Gripsterkte. Het volstaat aan een pull up bar te hangen en te kijken hoelang het duurt voor je loslaat. Je dient daarbij wel de tijd te kennen wanneer fris en fit bent

• Upvote 1

Advertentie:

Klopt helemaal. Dieet kan je testosteron sneller doen dalen dan je zelf denkt. Als je bijvoorbeeld vetten uit je leven verbant en denkt goed te doen ( omdat je bijvoorbeeld beginner bent ) dan daalt je testosteron bijvoorbeeld aanzienlijk omdat je lichaam vetten nou eenmaal nodig heeft bij de aanmaak hiervan. 

Van 2 weken trainen zonder rust heb ik zelf nog niet gehoord, ook geen last van gelukkig :) Neem zelf vaak wel om de aantal weken een paar dagen goed rust. Dan merk ik voornamelijk aan pijntjes dat ik weer even rust nodig heb.

Het hangt ook af van je natuurlijke hoeveelheid testosteron. Wanneer je een hoog niveau hebt ga je minder snel in de overtraining gaan. De drempel ligt hoger, maar die kan altijd overschreden worden. Ieder zou voor zichzelf moeten bepalen waar die drempel ligt en in functie hiervan zijn training aanpassen. Dit betekend dat dit elke dag anders is en je dient te luisteren naar je lichaam. Het is toch logisch dat je het best evolueert bij je optimale testosteronniveau.

Lees ook https://www.anabolicmen.com/overtraining-and-testosterone/

@Fit, wat velen vergeten is dat testosteron nood heeft van transvetten. Velen blijven trouw aan de gezonde vetten, maar schrappen de transvetten. Dan zal de testosteron zeker dalen.

van overtraining wist ik dat eerlijk gezegd niet. Ik dacht dat je sneller in overtraining ging, maar niet dat overtraining de testosteron laat dalen...

ik vind dit een erg interessant onderwerp, daar ik er zelf last van heb.

uiteraard kunnen ook andere oorzaken testosteron laten dalen...

@P2I Bedoel je niet verzadigde vetten ipv transvetten? Zelf neem ik dagelijks 2 eetlepels olijfolie. Bij ratten werd er een verhoogde testosteronconcentratie waargenomen in de testes. Het stofje hier voor verantwoordelijk is oleuropein. Maar een mens zou hiervan dan een paar liters moeten van nemen om hetzelfde effect te hebben. Waarschijnlijk een propaganda onderzoekje. Toch blijf ik het nemen. :D Olijfolie zou de natuurlijke NO produktie bevorderen. Dat gaat ook achteruit met het ouder worden.

Wat die andere zaken betreft. Wist je dat groene thee ook een daling van testosteron veroorzaakt?

1 uur geleden zei Peter Wouters:

@P2I Bedoel je niet verzadigde vetten ipv transvetten? Zelf neem ik dagelijks 2 eetlepels olijfolie. Bij ratten werd er een verhoogde testosteronconcentratie waargenomen in de testes. Het stofje hier voor verantwoordelijk is oleuropein. Maar een mens zou hiervan dan een paar liters moeten van nemen om hetzelfde effect te hebben. Waarschijnlijk een propaganda onderzoekje. Toch blijf ik het nemen. :D Olijfolie zou de natuurlijke NO produktie bevorderen. Dat gaat ook achteruit met het ouder worden.

Wat die andere zaken betreft. Wist je dat groene thee ook een daling van testosteron veroorzaakt?

Groene thee? Hier vertel je me toch wat nieuws heb je hier een studie voor gevonden? Ik drink namelijk dagelijks wel meer dan 6 koppen groene thee...