Peter Wouters

Vitamine D

Recommended Posts

Ik heb onlangs een bloedonderzoek laten doen. De resultaten bleken verrassend goed behalve eentje. Het bleek dat mijn vitamine D status onvoldoende was. nl. 26ng/ml. De referentiewaarden hier in Belgie zijn 30 tot 100 ng/ml. Ter info, in Nederland gebruikt men een andere eenheid(nmol/l). De referentiewaarden verschillen hier sterk van labo tot labo maar algemeen blijkt 80nmol/l het minimum te zijn.

 

In ieder geval verraste het resultaat mij aangezien ik nogal een zonneklopper ben. Pal na de zomer zou je dan toch hogere niveaus verwachten. Bovendien consumeer ik nogal veel vette vis en drink ik 1 liter melk per dag. De dokter vertelde mij dat nagenoeg iedere patiënt met lage niveaus rond loopt. En met de Winter voor de deur kan het alleen maar bergaf gaan.

 

Wanneer je het internet afschuimt dan merk je dat mensen jaren lang met bepaalde symptomen rondlopen die achteraf te wijten waren aan een simpel vitamine D tekort. Vermoeidheid, gebrek aan energie lijken het meest voorkomend. Voor sporters en vooral krachtsporters is het des te belangrijk aangezien het rechtstreeks inwerkt op spierkracht. Type ll spiervezels blijken vooral de doelgroep.

Zie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19346976

 

Ook is er een associatie tussen vitamine D en Androgene hormonen.

Zie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20050857

 

Reden te meer om een supplement te nemen. Hoeveel er moet genomen worden blijkt nog steeds een twistpunt. De dagelijkse aanbevolen dosis van 400 IU zou te weinig zijn. Aan de andere kant zie je mensen die dagelijks 50000 IU nemen. Dit kan ook weer niet en moet op termijn tot problemen komen.

Een aanvaardbare dosis die ik heb kunnen distilleren is 2500 UI/dag om licht boven onderhoud te komen/blijven. Maar ieder moet dit voor zichzelf uitzoeken. Ter info, een half uurtje zonnekloppen bezorgd het lichaam 10000 UI. Zonder bescherming uiteraard.

 

Voor meer info: https://examine.com/supplements/vitamin-d/

 

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Ga je nogmaals laten meten over een tijdje na het supplementeren van extra vitamine d?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fit:

Ga je nogmaals laten meten over een tijdje na het supplementeren van extra vitamine d?

 

Nee, ik denk het niet. Bovendien vind je niet zo gauw een dokter die bereid is om te testen. Ik ben al blij dat ik nu zeker weet dat ik een supplement moet nemen naar en tijdens de Winter toe. Ik ga hier ook niet in overdrijven zoals zovelen doen.

Een interessant weetje is dat je hierbij best vitamine K2 neemt. Hier hebben we namelijk niet genoeg van. Deze vitamine beschermt tegen een vitamine D overdosis.

Optimale vitamine D niveaus staan ook in voor een optimale aanmaak van Osteocalcine. Deze laatste speelt een rol bij de vorming en instandhouding van gezond en goed gemineraliseerd botweefsel.

Wat minder geweten is, is dat Osteocalcine testosteroneproduktie induceert in de leydig cellen(testikels). Vitamine K activeerd Osteocalcine.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Hoi allemaal!   Ik ben nieuw op het forum en de reden dat ik op zoek ben gegaan naar forums is omdat ik op zoek ben naar tips over het weer back in shape komen na een botbreuk. Ik heb een jaar geleden dankzij een ongeluk op de fiets mijn onderarm gebroken waarna er een plaatje en schroeven in zijn geplaatst. Na lang te hebben gerevalideerd kan ik nu weer langzaam aan zwaardere gewichten aan.    Hebben jullie ook al eens een zware blessure meegemaakt en hoe zijn jullie er toen weer bovenop gekomen? Op welke manier kan ik nu het best weer m'n kracht en massa opbouwen zonder dat ik m'n arm te veel belast?   Ik ben benieuwd naar jullie tips en verhalen!
    • ja precies en dan de zaterdag full body weg halen en gewoon het gehele weekend rust houden.
    • Ik zou woensdag de benen dag houden, de full body dag weghalen. En na woensdag wer beginnen met dag 1 en dan weer 2 etc. Snap je wat ik bedoel?
  • Discussies

  • Sponsors

    Body en fitshop

    XXL nutrition