Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Hoe houd je sporten vol?

Recommended Posts

Ik krijg behoorlijk vaak de vraag: "Hoe houd je sporten vol?" Voor de ene lijkt het vanzelf te gaan en de ander moet zich elke keer ernaartoe slepen. Hoe komt dit nu eigenlijk dat veel mensen er zo snel weer mee stoppen?

 

Mensen hebben vaak een verkeerd beeld over wat ze kunnen bereiken, ze kijken fitness video's op bijvoorbeeld Youtube en zien hier wat "naturel" bodybuilders / fitness modellen bereiken en denken dit ook te kunnen. Wat ze vergeten is dat er achter deze video's nog een heel belangrijk ding schuilt. Deze mensen hebben namelijk vaak persoonlijke begeleiding door experts. Ze worden geholpen met hun trainingen en voeding.

 

Voor de nieuwe mensen in de fitness is het belangrijk om goede realistische doelen te stellen voor jezelf. 10 kg afvallen in 5 weken is bijvoorbeeld dus geen realistisch doel en de kans op terugval is dus ook enorm. Jezelf uithongeren is namelijk een van de slechtste methodes om af te vallen en resulteert bijna altijd in het jo-jo effect. Stel jezelf bijvoorbeeld eerder het doel om per week een halve kilo kwijt te raken, vervolgens ga je bedenken hoe je dit wilt bereiken, hoe vaak je gaat sporten en wat je eetpatroon hiervoor word. Een goed voedingsschema / trainingsschema is voor veel mensen erg lastig. Wanneer je hier niet genoeg over weet kun je dit het beste voor je laten maken door een expert, het is niet heel duur en het zorgt er wel voor dat jij je doelen kunt halen en dus gemotiveerd blijft om te gaan. Op een gegeven moment veranderd een dieet vaak in een zogenoemde life style. Het voelt niet meer als een dieet alles gaat makkelijker en je wilt elke dag beter worden dan de dag ervoor. Op dit punt zul je ook minder neiging hebben om te stoppen. Wanneer je stopt zie je ook direct weer achteruit gang en dat is voor velen weer een extra motivatie om er weer hard tegenaan te gaan!

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Wat scato al zegt probeer te kijken naar een upper lower split 4x per week. Verder is 4 oefeningen met elk 4 setjes teveel voor 1 spiergroep. Meer dan 12 setjes per workout is volgens diverse studies (zeker voor natty's) teveel en wordt ook wel junkvolume genoemd. Even een kanttekening: 4 oefeningen voor rug en benen is prima omdat dit een spiergroep is die uit meerdere spieren bestaat (kuiten,hamstring,quads bijvoorbeeld). Ik doel echt op 4 oefeningen voor bijvoorbeeld de borst is overkill en als je 16 setjes voor borst kan doen vraag ik me toch echt af met wat voor intensiteit je traint.   Kort voorbeeld schema voor upper/lower split   Upper 1: Pulls ups 1 rep van failure af bench press 6-10 reps Bent over rows 6-10 reps Machine chest press 10-15 reps Dumbell side raises 15-20 reps Tricep oefening   Upper 2 Incline bench press 10-15 V bar lat pulldown 12-15 Seated cable rows 12-15 Cable flyes 15-20 Cable side raises paused 15-20 Tricep oefening    Lower 1 Squats 6-8 Leg press 10-15 Lying leg curls 12-15 Calves oefening Glutes oefening Bicep oefening   Lower 2 Romanian deadlifts 6-10 Hack squats 12-15 Seated leg curls 12-15 Leg extensions 15-20 Kuit oefening Bicep oefening          
    • Hetzelfde voor mij! Net vader geworden dus de dagen zijn zwaar 🤣
    • Hey, Niet een directe antwoord op je vraag, maar misschien kan je proberen om 2 maal per week al je spiergroepen te trainen en niet zoveel focus leggen op je Biceps en triceps. Je zou kunnen kijken naar een upper lower split schema. 2 maal per week spiergroepen trainen kan al een schelen met spieropbouw.   Dan wel een iets directere antwoord op je vraag; Persoonlijk vind ik het fijn om de grote compound oefeningen 4à5 setjes te doen en de isolatie oefeningen doe ik meestal 3 setjes. Succes!
  • Sponsors