Advertentie:



Sign in to follow this  
P2I

Voedings timing: hoe belangrijk is het echt

Recommended Posts

Voedings timing:

Meal-Timing.thumb.jpg.cfc0b7a51bf49ff4ab

Bij gewichtsverlies krijgt voedingstiming vaak onterecht een belangrijke functie.
Zo wordt vaak verteld dat men meerdere malen per dag een kleinere maaltijd moet nuttigen om gewicht te verliezen, omdat dit het metabolisme opwakkert.
maar zoals al eerder aangehaald is gewichtsverlies vooral een kwestie van meer energie verbranden dan opnemen.
Door meerdere malen te eten gedurende de dag, kan men wel het hongergevoel tegengaan, maar dit zal geen positief effect hebben op het metabolisme. Men zal ook geen spiermassa verliezen als men meer dan 2 uur geen eiwitten eet,... 


Elke macronutriënt vraagt een andere hoeveelheid aan energie om af te breken door het lichaam, vaak gekend als het thermisch effect van de voeding, welke het metabolisme aanwakkert.
Dus niet hoe vaak je eet, maar de hoeveelheid die je eet zal zijn effect hebben op het metabolisme.
Meerdere kleine maaltijden zullen dus meerdere „kleine boosts“ geven aan het metabolisme, terwijl enkele grotere maaltijden een „grotere boost“ geven aan het metabolisme. De uiteindelijke hoeveelheid aan voeding en de macronutriënten verdeling zullen een groter effect hebben op het metabolisme dan de timing.


Het beste schema is dus een schema die past bij jou levensstijl. Eet je liever een licht ontbijt of liever een zwaar ontbijt, een lichte lunch en een zwaar diner,... het maakt allemaal bitterweinig uit.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Super bedankt voor de informatie, adviezen en filmpjes. Hier kan ik mee uit de voeten.  Ik ga mijn best doen!
    • Klopt Peter, Eiwitten kosten meer werk om te verteren, maar dit gaat echt om misschien 30kcal over een hele dag die je dan meer verbrandt en daar gaan de resultaten van fatloss niet op spaak lopen haha.   Hij moet gewoon kijken naar de videos van Greg Doucette op Youtube. Dan is alles duidelijk. 100%. Iedereen kan makkelijk vet verliezen, iedereen.       Videos zijn delen 1 en 2.
    • Een kleine nuance op wat Shorty zegt. Het klopt dat je in een energiedeficit moet gaan om vet te verliezen maar ik zou de focus niet te hard op die eiwitten gaan leggen. Verschillende studies hebben al uitgewezen dat de proteine inname voldoende hoog moet zijn om 1) vet te verliezen 2) behoud van spieren. Brad Schoenfeld raad aan om dit ten minste op 2gr per kilogram te houden van het lichaamsgewicht waar je naar streeft. In Mick zijn geval is 150gr een absoluut minimum.   Proteine heeft een veel groter thermisch effect dan koolhydraten en vet. Dit fenomeen wordt het Thermic Effect of Food(TEF) genaamd en beschrijft de energetische kost die er nodig is bij de vertering. Bij proteine is dit 25-30% van de calorieen terwijl dit bij koolhydraten minder dan 10% bedraagt. Bij vetten is dit verwaarloosbaar. Verminder je die eiwitten dan ga je dit voordeel ook verminderen.   Hier komt nog bij dat wanneer je in een calorie deficit gaat bij een gewone proteine inname, elke kilogram die je verliest daar 1/3 van afkomstig is van de afbraak van spieren. Deze wordt beinvloed door de netto dagelijkse proteine balans. Deze is gelijk aan Muscle Protein Synthesis(MPS) min Muscle Protein Breakdown(MPB). Bij MPS lijkt er een plafond te bestaan met toenemende proteine inname maar de afremming van MPB blijkt nog door te gaan. Dus verlaag je die proteine dan gaat MPB omhoog en MPS omlaag. Verhoog je die proteine dan gebeurd het tegengestelde. Hogere proteine inname is zeker niet slechter.   Als je dan toch je energie inname wilt verlagen zou ik me eerder focussen op een vermindering van koolhydraten en vetten.   Kijk ook eens naar deze topic van een paar dagen geleden.  https://krachtforum.nl/topic/1031-spiergroei-en-vetverlies-met-een-hoog-proteine-dieet/?tab=comments#comment-7183  
  • Sponsors