Advertentie:

Jolien

Toewerken naar chin ups

Recommended Posts

Hey Allemaal,

 

Ik zit met een vraagje en hoop dat jullie tips kunnen geven. Een chin up is sowieso al een hele lastige oefening die veel tijd en training vraagt. Daarboven ken ik amper vrouwen die deze oefening de baas zijn, maar ik wil het absoluut kunnen!

 

Momenteel probeer ik deze te trainen door op te springen aan de baar en deze positie aan te houden voor 30 seconden (hopelijk leg ik het zo goed uit). Zijn er nog andere oefeningen die de nodige spiergroep hiervoor kunnen trainen?

 

Alvast bedankt en sportieve groeten!

Jolien

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hoi Jolien,

 

Wat je ook kunt proberen is een bankje onder je zetten, dan aan de stang gaan hangen vervolgens je benen intrekken en rustig laten zakken tot je weer op het bankje staat. Vervolgens herhaal je dit proces een x aantal herhalingen. Ik ervaar dat die methode effectiever is dan 30 seconden hangen.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_4252.thumb.JPG.da4d9126cf7ba36f8315b

dit is een goed schema, maar dan gewoon voor de chin up toepassen.

je kan in de fitness ook voldoende de lats aanspreken en de biceps door andere oefeningen (reverse grip lat pulldown, close grip lat pulldown,...). Deze gaan de spieren die je nodig hebt voor de chin up versterken.

je kan ook met resistance bands aan de bar en je voet daarin, zo aan je chin ups werken.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jolien,

Ik haak even in op je topic, hier een "lotgenoot" wat betreft chin ups. Loodzware oefening die ik maar niet goed onder de knie krijg.

Zit er bij jou al vooruitgang in?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 2017-6-7 at 11:15 zei Carli:

Hey Jolien,

Ik haak even in op je topic, hier een "lotgenoot" wat betreft chin ups. Loodzware oefening die ik maar niet goed onder de knie krijg.

Zit er bij jou al vooruitgang in?

 

 

Hey Carli! er zit inderdaad vooruitgang in, maar die is er ook pas sinds enkele weken. 

 

De tips hierboven komen overeen met de manier die mijn personal trainer toepast om hiernaar toe te werken. Ik deed telkens 4 sets: met een bankje 'opspringen' aan de stang en een negative pull doen. Het doel was om 30 seconden vol te houden. Mijn trainer zei dat als je 4 sets 30 seconden kan volhouden, je 1 chin up kan doen. En hij heeft gelijk! Het duurde 12 weken, maar ondertussen kan ik wel 1 volledige chin up :D op naar de 2e!

 

Veel succes met deze toch wel loodzware oefening! Maar de aanhouder wint eh! ;) 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jolien, Carli en anderen. Volgens onderzoekjes lijkt het erop dat kracht, training-specifiek is. Dit wil zeggen dat alleen concentrische kracht met lichte gewichten(vb 12+ reps) enkel gaat toenemen wanneer je in deze zone van lichte gewichten blijft trainen. Concentrische bewegingen met zware gewichten (vb 1-6 reps) resulteert dan weer in een toename van alleen concentrische kracht in de zware zone.

 

Het zelfde kan gezegd worden van eccentrische of negatieve bewegingen(negatieve pulls) die boven 1RM max gaan. Alleen eccentrische kracht neemt toe, niet de concentrische. Of toch, heel minimaal.

 

Een chin up of een pull up is m.i. vooral concentrisch specifiek. In jouw/jullie geval met zwaar gewicht. Immers je kan het amper 1x. Daarom ben ik ook meer voorstander om oefeningen te doen die P2I hierboven aanraadde. Meer bepaald de lat pulldown en de reverse grip lat pull down. Maar dan zo zwaar dat je maximaal 5-6 reps aankan. Je gaat hier hulp bij moeten inroepen want het gewicht gaat je naar boven willen trekken.

 

Een mogelijke andere zaak die een pull up belemmerd is een onderontwikkelde Brachia Radialis. Die kan je trainen door hammer curls of reverse grip curls. Ook, zo zwaar mogelijk. Zie verder hieronder.

 

 

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de duidelijke uitleg Peter. o.a. Lat pulldown en reverse grip lat pulldown heb ik al een tijd in mijn schema verwerkt daarnaast heb ik veel met een "stiek" geoefend, ik merk dat ik in die tijd wel vooruit ben gegaan. Van geen chin up naar 3/4 chin-ups hierna moet ik mijn benen gebruiken om een momentum te creëren.

Ik wil graag toch tot de 8 kunnen komen, ik ga eens proberen of het helpt om de pulldown met meer gewicht en minder herhalingen te doen.

Wat betreft pull ups.... die lukken helemaal nog niet :( 

Maar zoals Jolien zegt de aanhouder wint!:D

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    •   Inderdaad Avatar zelf niet te veel druk opleggen. Daar bezondig  ik mezelf ook aan. De voeding ga ik mondjesmaat aanpassen want anders krijg ik figuurlijk en letterlijk het aan mijn darmen om nog maar te zwijgen van een overladen maag. Ik probeer zelf eerst het plezier van het trainen te ontdekken en niet veel te over analyseren want dan jaag ik mijn cortisol spiegel weer omhoog en dat is dan weer niet goed voor de gains. Over gains gesproken ga mij hiervoor in het begin niet te veel het hoofd op hol laten brengen dat komt wel, globaal gezien zo na 2 à 3 maanden. Het laatste in mijn geval waarschijnlijk Waar ik mij meer zorgen over maak is mijn overgevoeligheid voor blessures. Hoofd van kinesitherapie onderwierp mij aan onderzoek en concludeerde overgevoeligheid van pezen en gewrichten. Ik hoef bij wijze van spreken nog maar naar de grond te rijken en heb al een hamstringscheurtje en zo vergaat het ook met een hardnekkige schouderblessure, 2 golfellebogen enzovoort... We mogen niet mopperen zoals ze op zijn Hollands zeggen maar soms zou ik beter gaan biljarten Neen , alle gekheid op een stokje we staan er voor en we moeten er door. Dag per dag bekijken. De weg is lang maar loont de moeite.   Groeten
    • Interessant; natuurlijk weten we het grootste gedeelte wel hoe het moet en is dit 1 van de 1000 artikelen die hetzelfde verteld, maar nog een keer inprenten kan geen kwaad.    Roken is ook echt een dingetje waar ik mee wil stoppen in de toekomst maar al het goede komt langzaam. Dat is ook nog 1 van de dingen waar ik flink winst uit zou kunnen halen op termijn. En vakers exen of er aan denken is iets wat ik echt bewust doe ivm test, dat is iets wat ik vaak heb gelezen dat het echt een enorme boost kan geven.    Mooie onderwerpen Hansie!    ---   Ik las een poosje terug nog een stuk over overtraining hoe snel dat kan gaan en dat je dan ook een enorme test daling kunt krijgen. Zelfs het continu bezig zijn met het moeten trainen is al een groot nadeel, dus meer leuke dingen doen  
    • Leuk artikel gevonden om op natuurlijke wijze testosteron te verhogen. Wat mij betreft op termijn cola en sigaretten laten maar alles met een keer sevens zoals ze hier bij ons zeggen.   https://www.menshealth.com/nl/gezondheid/a23100051/testosteron-meer/   Sportieve groeten,
  • Sponsors