Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Stretchen voor meer hypertrofie?

Recommended Posts

In een studie die laatst mijn aandacht trok werden de kuitspieren van 11 mannen onderworpen aan 5x stretching/week en dit gedurende 6 weken. Het is te zeggen, de ene kuit wel en de andere fungeerde als controle. De gestretchte kuiten groeiden met 5,6%. Zie hier

De reden van deze groei was dat de 'fascical length' was toegenomen. Dit is de lengte van elk groepje spiervezels dat is toegenomen. Een ander gegeven is dat de hoek 'pennation angle' waaronder deze spiervezels staan onveranderd bleef. Bij bodybuilders zien we dat deze hoek toeneemt naargelang hun spiermassa toeneemt.

 

Om dit te illustreren zien we hieronder hoe de spiervezels gegroepeerd zijn in een bepaalde hoek. Bij contractie wordt deze hoek groter en de spier wordt korter. Ik kan aannemen dat bij toenemende spiergroei de spieren korter worden.

Je kan hierbij ook een beeld vormen wat er gebeurd als de 'fascical length', dus de lengte van de siervezels, toeneemt. Deze laatste gebeurd door extra sarcomeren in de lengte.

 

PS99.gif

 

Zoals je hierboven kan zien neemt de pennation angle en de daarbij horende spiervezeldikte toe bij een concentrische beweging. We kunnen hier bij afleiden dat de fascical length (of spiervezellengte) toeneemt bij eccentrische bewegingen met hoge belasting. Denk aan de stretch.

Dit wordt aangetoond in onderstaande studie waarbij het ene been belast werd aan een concentrische beweging en de andere aan een eccentrische. Beide aan 80% van hun 1RM. Hou er rekening mee dat dit bij een eccentrische beweging veel hoger ligt dan 1RM concentrisch.

Het lijkt erop dat stretchtrainingen een waardevolle aanvulling zijn op een klassieke training. Wat denken jullie?

 

 

 

 

Nog meer leesvoer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4731380/

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Ik denk dag stretch bewegingen wel een voordeel kunnen bieden, op voorwaarde dat dit na de effectieve training gebeurd, met warme spieren dus.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant stukje, ik zie het zelf meer iets om flexibeler te worden vandaar dat dit wel interessant is. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En het wordt nog complexer. Naast een toename van fascical length bestaat er ook nog zoiets als 'hyperplasie'. Een toename van spiervezels door stretch. Al vele malen aangetoond in vogels en katten en er zijn aanwijzingen dat dit ook kan bij de mens.

Jose Antonio heeft hier een geweldig artikel over geschreven en ik kan het ieder aanbevelen om eens te lezen. Zie http://www.theissnscoop.com/skeletal-muscle-fiber-hyperplasia/

 

@P2I. Ik ben het daar volledig mee eens. Maar het kan ook tijdens het trainen in de vorm van intra-set stretchen.

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad heel interessant onderzoek! Al ben ik ook akkoord met @Peter Wouters en @P2I, dat het de combinatie van eccentrische en concentrische training is die zorgt voor het beste resultaat.

 

Spreek me tegen als ik nu mensen woorden in de mond leg :)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Heb altijd getraind en gedieet maar in 2019 nam ik t heel serieus met gekke resultaten. ( zie foto )

      2 jaar later ben weer bijna 10kg aangekomen.

      Ik wilde ff extreem doen en beginnen met 1800 kcal per dag ( 180-200 gr eiwit ) want wilde gwn snel wat kwijt.

      Eerste 1,5 kilo zo kwijt natuurlijk. Maar nu schommel ik de hele tijd tussen 87,9 en 87,4. Steeds op en neer. Terwijl ik me gewoon goed houd aan mn calorieen tellen. Ik weeg alles. En doe 10 - 15 min cardio na mn training. Train 4 x per week.

      Wrm gebeurd dit? Kwil niet nu 1700 gaan eten
    • Als Belg ook mactropin bestelt gezien ik veel in NL kom. Maar voel er inderdaad niet veel van. 
         
    •   Niet iedereen is comfortabel met foto's maken van zichzelf en het op internet plaatsen. Maar dat ter zijde is hij ook nog lang niet klaar met zijn kuur.    Ik heb nooit foto's geplaatst en zal ik ook niet doen. maar ik begon op 1m67 met 65 kg en heb in de afgelopen 6 jaar met SARMs en anabolica 19 kg gewonnen. (Hetzelfde vetpercentage als wanneer ik 65 woog)   Dat moet qua resultaten ook voldoende zeggen bijvoorbeeld? Als iemand maar gains gemaakt heeft en niet omhoog geschoten is in vet, zeg ik: "Cycle geslaagd!!"
  • Sponsors