Advertentie:

Peter Wouters

Stretchen voor meer hypertrofie?

Recommended Posts

In een studie die laatst mijn aandacht trok werden de kuitspieren van 11 mannen onderworpen aan 5x stretching/week en dit gedurende 6 weken. Het is te zeggen, de ene kuit wel en de andere fungeerde als controle. De gestretchte kuiten groeiden met 5,6%. Zie hier

De reden van deze groei was dat de 'fascical length' was toegenomen. Dit is de lengte van elk groepje spiervezels dat is toegenomen. Een ander gegeven is dat de hoek 'pennation angle' waaronder deze spiervezels staan onveranderd bleef. Bij bodybuilders zien we dat deze hoek toeneemt naargelang hun spiermassa toeneemt.

 

Om dit te illustreren zien we hieronder hoe de spiervezels gegroepeerd zijn in een bepaalde hoek. Bij contractie wordt deze hoek groter en de spier wordt korter. Ik kan aannemen dat bij toenemende spiergroei de spieren korter worden.

Je kan hierbij ook een beeld vormen wat er gebeurd als de 'fascical length', dus de lengte van de siervezels, toeneemt. Deze laatste gebeurd door extra sarcomeren in de lengte.

 

PS99.gif

 

Zoals je hierboven kan zien neemt de pennation angle en de daarbij horende spiervezeldikte toe bij een concentrische beweging. We kunnen hier bij afleiden dat de fascical length (of spiervezellengte) toeneemt bij eccentrische bewegingen met hoge belasting. Denk aan de stretch.

Dit wordt aangetoond in onderstaande studie waarbij het ene been belast werd aan een concentrische beweging en de andere aan een eccentrische. Beide aan 80% van hun 1RM. Hou er rekening mee dat dit bij een eccentrische beweging veel hoger ligt dan 1RM concentrisch.

Het lijkt erop dat stretchtrainingen een waardevolle aanvulling zijn op een klassieke training. Wat denken jullie?

 

 

 

 

Nog meer leesvoer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4731380/

 

  • Upvote 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Ik denk dag stretch bewegingen wel een voordeel kunnen bieden, op voorwaarde dat dit na de effectieve training gebeurd, met warme spieren dus.

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant stukje, ik zie het zelf meer iets om flexibeler te worden vandaar dat dit wel interessant is. 

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

En het wordt nog complexer. Naast een toename van fascical length bestaat er ook nog zoiets als 'hyperplasie'. Een toename van spiervezels door stretch. Al vele malen aangetoond in vogels en katten en er zijn aanwijzingen dat dit ook kan bij de mens.

Jose Antonio heeft hier een geweldig artikel over geschreven en ik kan het ieder aanbevelen om eens te lezen. Zie http://www.theissnscoop.com/skeletal-muscle-fiber-hyperplasia/

 

@P2I. Ik ben het daar volledig mee eens. Maar het kan ook tijdens het trainen in de vorm van intra-set stretchen.

 

 

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad heel interessant onderzoek! Al ben ik ook akkoord met @Peter Wouters en @P2I, dat het de combinatie van eccentrische en concentrische training is die zorgt voor het beste resultaat.

 

Spreek me tegen als ik nu mensen woorden in de mond leg :)

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    •   Net nog iets nieuw uitgeprobeerd.   Een vegetarisch eiwitrijke hamburger.   Ingredienten: -1 Blikje rode kidneybonen. -1 ei -75 gr fijne havermoutbloem -1 blokje groetenbouillon -(optioneel) 30gr weipoeder zonder toegevoegde smaak -(optioneel) kippen- of spagettiekruidenmix -1 ui -(kaas, ketchup en hamburgerbroodje)   Bereiding: Mix de rode kidneybonen fijn met een mixer. Voeg het ei, de havermout, de bouillon en het weipoeder toe. Ik voeg er ook (een relatief grote) hoeveelheid extra kruiden aan toe. Spaghettikruidenmix of kippenkruidenmix is lekker. Dan de pan invetten met olijfolie en met een lepel wat van het mengsel in de pan scheppen en een beetje plat duwen. Niet te lang bakken. Tesamen of apart de versneden ui bakken. Broodje met kaas + ui + ketchup + de vegetarisch hamburger.   Resultaat: Dankzij de textuur en de kleur van de bonen ziet het resultaat er uit als echt hamburgervlees. De smaak is natuurlijk niet exact hetzelfde, maar is zeker lekker. Ik vind het allezins veel lekkerder dan de vegetarisch burgers die je in de winkel kan kopen. Havermout, bonen, eieren en weipoeder bevatten allemaal veel eiwitten. Bonen en havermout bevatten veel vezels. Er zitten geen extra suikers of onverzadigde vetten in. Dus zeer gezond !      
    •   Voor de gene die geen koffie drinken is pre workout de uitkomst  
    • Een maagzuur remmer zorgt ervoor dat je minder zuur hebt in je maag. Bijgevolg slechtere vertering. Mogelijk had je daar last van. Verder ben ik geen fan van pre workoutsupplementen. Ze verlichten alleen je portemonnee. De enige supplementen met een bewezen werking voor een training zijn whey, creatine en een tas koffie.  
  • Discussies

  • Sponsors

    Body en fitshop

    XXL nutrition