Advertentie:



Jolien

Belang van pre-workout

Recommended Posts

Hey allemaal!

 

Tijdens mijn ontbijt blader ik graag eens door het forum en daarbij las ik de post van @Fit over de nieuwe pre-workout die hij had geprobeerd. De vraag is bij mij komen reizen: hoe belangrijk is dit en vanaf wanneer kan je best starten met dit product te gebruiken?

 

Zelf consumeer ik enkel whey proteïnen voor na mijn workouts. Is dit dan te eentonig?

 

Alvast bedankt voor jullie raad en tips!

Ik wens jullie een sportieve week,

 

Jolien

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

Hoi Jolien,

 

Een pre workout is geen must, maar wel een fijne toevoeging naar mijn mening. Ik ben zelf vaak best moe ( geestelijk ) na een dag werken. En ik train vaak savonds. Dan kan een pre workout een fijne boost geven waardoor je je weer fit voelt en heerlijk je workout weer kunt knallen. Pre workout geeft verder geen toevoeging, je groeit er niet meer door o.i.d.

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen fan van de pre-workeouts omwille van te hoge dosissen cafeine. 

Zelf gebruik ik enkel whey en L-carnitine voor de training.

de L-carnitine zorgt dat het vet beter wordt omgezet naar energie en sneller gemobiliseerd wordt om te gebruiken door de spieren tijdens het trainen. Het geeft je dus meer energie, zonder oppeppende middelen. Dus je slaapt nog als een roosje :D

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei P2I:

Ik ben geen fan van de pre-workeouts omwille van te hoge dosissen cafeine. 

Zelf gebruik ik enkel whey en L-carnitine voor de training.

de L-carnitine zorgt dat het vet beter wordt omgezet naar energie en sneller gemobiliseerd wordt om te gebruiken door de spieren tijdens het trainen. Het geeft je dus meer energie, zonder oppeppende middelen. Dus je slaapt nog als een roosje :D

 

Er zijn ook pre workouts zonder cafeine hoor :) Is allemaal beetje persoonlijke smaak natuurlijk.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja inderdaad, en die bevatten meestal gewoon carnitine en was extra dingen die nooit helemaal bewezen zijn.

dan neem ik liever dat ene supplement apart. Goedkoper en je kan de kwaliteit beter checken :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf gebruik ik ook regelmatig een pre- workout.

Zelf samengesteld of gekocht.
Het fijne aan zelf samenstellen is dat je zelf de dosissen in de hand kan houden en op deze manier het effect ook zelf in de hand hebt. Het zelf samenstellen is veel goedkoper. Helaas is dit echter een heel stuk minder makkelijk om mee te nemen. 


Als ik mijn pre workout zelf maak doseer ik het met Citrulline malaat, Beta alanine, Agmatine en Cafeïne. 

Zoals Fit ook al zegt is Pre- workout geen vereiste. Het helpt je echter wel als extra energieboost (bijvoorbeeld in de avond). 

Als je een pre- workout koopt, koop er dan wel één met ingredienten die wetenschappelijk onderbouwd zijn. 
Er zijn namelijk genoeg Pre- workout supplementen op de markt verkrijgbaar die niet betrouwbaar zijn (https://labdoor.com/rankings/pre-workout)

  • Upvote 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige pre-workout die ik neem is een goed tas koffie(caffeine). Al moet ik toegeven dat dit 's morgens beter werkt dan 's avonds.

Wat de overige supplementen betreft heb ik mijn twijfels. Meestal zijn die gericht op een verbeterde bloedvoorziening(bloodflow). Ik denk dat een gezond lichaam en vooral dat van jonge mensen voorzien in hun eigen bloodflow mits een goede opwarming. Stikstofmonoxide(nitric oxide), een vasodilator(vaatverwijdend) is hierbij verantwoordelijk. Bij jonge mensen is de stikstofmonoxide produktie optimaal. Anders ligt het bij oudere mensen en diegene die de neiging hebben tot hypertensie. Iemand van 50 produceerd maar 50% stikstofmonoxide dan iemand van 30. Bij zulke personen denk ik dat citrulline en dergelijke mogelijk baat hebben.

  • Upvote 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens, alleen wat als je geen koffie drinkt zoals mij haha. Dan neem je pre workout :P

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fit:

Eens, alleen wat als je geen koffie drinkt zoals mij haha. Dan neem je pre workout :P

Geen koffie??? Wow, dan slaap ik de hele dag door :P

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Fit:

Eens, alleen wat als je geen koffie drinkt zoals mij haha. Dan neem je pre workout :P


Als je alleen voor de cafeïne PRE- workout gebruikt is het een duur alternatief haha ;)...
 


 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2017 at 14:17 zei P2I:

Geen koffie??? Wow, dan slaap ik de hele dag door :P

Idem! Ik ben de ganse dag geen mens als ik in de ochtend geen grote tas koffie heb :P

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig heb ik geen koffie nodig :) Merk het wel hoor maar ik doe liever een pre workout voor het trainen. Als ik koffie zou drinken dan word het effect van de caffeine in pre workout ook minder.

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fit:

Gelukkig heb ik geen koffie nodig :) Merk het wel hoor maar ik doe liever een pre workout voor het trainen. Als ik koffie zou drinken dan word het effect van de caffeine in pre workout ook minder.

Kan ik inkomen! 
Dat effect heb je ook enkel met koffie: om goed te zijn moet je in de ochtend minstens 1 uur wachten voor je een eerste tas koffie drinkt, om je lichaam de incentive te geven zelf cafeïne aan te maken. Als je jezelf (in mij geval toch :P) direct verwend met een tas koffie, gaat je lichaam denken: "oh fijn, cafeïne! dat moet ik al niet meer maken vandaag." Waardoor je sneller dat dipje in de namiddag ervaart.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Op 10-4-2017 at 09:49 zei Fit:

Gelukkig heb ik geen koffie nodig :) Merk het wel hoor maar ik doe liever een pre workout voor het trainen. Als ik koffie zou drinken dan word het effect van de caffeine in pre workout ook minder.

 

ik dronk vroeger 10 tot 12 bakkies koffie per dag ¬¬

nu alleen nog maar thee en water.

als ik nu mijn pre workout neem dan slaat deze in als een bom en kan ik heerlijk in beastmode mijn training doen. HEERLIJK

maar niet te vaak anders wordt de werking weer minder.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-7-2017 at 14:58 zei Koertie:

 

 

ik dronk vroeger 10 tot 12 bakkies koffie per dag ¬¬

nu alleen nog maar thee en water.

als ik nu mijn pre workout neem dan slaat deze in als een bom en kan ik heerlijk in beastmode mijn training doen. HEERLIJK

maar niet te vaak anders wordt de werking weer minder.

 

Enige wat ik doe is pre workout, geen koffie ook idd. Werking blijft fijn ervan word wel minder na veel gebruik. Switchen tussen bepaalde merken doet soms wonderen ;)

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    •   Ha bedankt!   Ik gebruik ze wel eens bij ochtend cardio op lege maag. Ongeveer hetzelfde principe dus!
    • Goeie informatie! Eens een keer wat anders dan een verkooppraatje waarbij BCAA's enkel de hemel in worden geprezen  Zelf heb ik alleen BCAA's genomen tijdens het cutten toen ik aan IF (intermittent fasting) deed. Sommige zeggen dat je hierdoor je periode van vasten doorbreekt, maar ik vond het wel een fijn idee om toch wat aminozuren binnen te krijgen. Ik had de BCAA's zonder smaakje van bodylab. Deze zijn niet echt lekker en ruiken een beetje naar vis IMO.   Ik heb zelf nooit een merkbaar verschil waargenomen in de periodes dat ik wel/geen BCAA's als supplement gebruikte. Mijn conclusie tot nu toe is dat als de rest van je voeding op orde is, BCAA's geen toegevoegde waarde hebben.
    • Wat zijn BCAA's BCAA’s zijn aminozuren die door het lichaam gebruikt worden voor het aanmaken van spierweefsel. Het zijn de eerste stoffen/zuren die je spieren aanspreken als voedingsbron om energie vandaan te halen. BCAA’s volledig uitgeschreven staat voor Branched Chain Amino Acids. Omdat de structuur op moleculaire basis is vertakt (brachend) staat het bekend als Branched Chain Amino Acids. De aminozuren waar de BCAA’s uit bestaan zijn Valine, Isoleucine en Leucine. Deze stoffen heb je waarschijnlijk nog nooit van gehoord en daarom denk je misschien waarom zijn deze belangrijk? De eerder genoemde aminozuren maken een derde uit van je noodzakelijke aminozuren en het is ongeveer 70% van je totale spiereiwit. Dit geeft een indicatie op hoe belangrijk deze aminozuren voor je lichaam zijn.
      Je lichaam kan deze zuren niet zelf aanmaken daarom is het belangrijk dat je ze op natuurlijke basis binnenkrijgt. Dit kan via voeding of via suppletie. BCAA’s kun je vinden in eiwitrijke producten, denk bijvoorbeeld aan producten zoals eieren, vlees, vis en eiwit shakes. Wat doen BCAA's BCAA’s zorgen voor de voeding en de weder opbouw van je spiermassa. Simpel gezegd doet het herstelwerkzaamheden in je lichaam.
      Tijdens de lichamelijke inspanning worden de BCAA’s afgebroken in je lichaam. Dit wordt BCAA oxidatie genoemd (afbraak van BCAA’s). Bij intensieve en langdurige inspanning raakt in je lichaam de glycogeenvoorraad op, vanaf dat moment wordt de aminozuren gebruikt als energie bron. Bij langdurige inspanning wordt niet een bankdruk set van 3 x 15 bedoeld maar bijvoorbeeld het lopen van een marathon. Om te zorgen dat je spieren snel weer herstellen wordt de aminozuur leucine gebruikt. Dit betekend niet dat alleen leucine gebruikt wordt hiervoor. Het werkt namelijk erg nauw samen met Isoleucine en valine. Leucine zorgt voor een direct effect in je lichaam, het zorgt voor een stimulerend effect van de eiwitsynthese. De combinatie van de drie aminozuren zorgen ervoor dat de eiwitsynthese sneller wordt uitgevoerd. Hierdoor zal er minder schade aan de spieren voorkomen. BCAA's voor spiermassa Uit onderzoek is gebleken dat BCAA’s zorgen voor een verhoging in de eiwitsynthese. Dit is goed voor het herstel van de spieren waardoor de opbouw hiervan sneller kan gaan. Daarnaast zorgt het ook voor een vermindering in de afbraak van spiereiwitten. Eerdere onderzoeken tussen whey en BCAA’s heeft uitgewezen dat bij een periode van 8 weken de BCAA’s gebruikers 2 kilo meer spierkracht hadden ontwikkeld dan de gebruikers van whey. Hierover zijn ook tegen strijdige berichten gemeld. Wanneer je je voeding al aanpast op je sport activiteiten kan het zijn dat BCAA’s geen toevoeging hebben voor je lichaam tijdens het sporten. Sportvoeding wordt uitgezocht op eiwitrijke maaltijden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kip, ei en vlees. Je lichaam krijgt op deze manier al voldoende aminozuren binnen waardoor de extra toevoeging van BCAA’s geen effect meer hebben. Je lichaam heeft dan aal voldoende BCAA en zal daarom weinig met de extra toegevoegde aminozuren doen. Let hier op tijdens het sporten of het wel effect heeft. Mocht je het niet zeker weten of het voor jou wel effect heeft, informeer hier dan naar bij een sport diëtist.
      Als je weinig eiwitten eet hebben BCAA’s juist een heel goed effect. Dit zal vooral voorkomen bij bijvoorbeeld vegetariërs die geen vlees eten. Zij missen dan een essentiële toevoer van eiwitten in hun voeding. Wanneer neem je BCAA’s Wanneer je BCAA’s moet nemen is door meerdere partijen en sporters onderzocht. Het blijkt uit verschillende onderzoeken dat het innemen van BCAA’s voor en tijdens het sporten het meeste effect heeft. Hoeveel je dan moet gebruiken is afhankelijk van je eigen voeding. De richtlijnen hierin zijn dat je 5 gram voor de training en 5 gram tijdens de training moet innemen. Het vooraf innemen doe je een half uur voor aanvang van de training. Omdat de hoeveelheid afwijkt kan het maar zo zijn dat je een andere dosering gebruikt. Bijvoorbeeld 7,5 gram voor de training en 7,5 tijdens de training. Intensieve sporters die niet al te veel eiwitten tijdens hun normale voeding eten zullen misschien zelfs 10 gram voor de training en 10 gram tijdens de training nodig hebben. Dit laatste zijn niet de richtlijnen maar sporter afhankelijk. Ga hier daarom niet blindelings vanuit. Voordelen van BCAA’s BCAA’s nemen aardig wat voordelen met zich mee. Daarom zijn veel sporters ook een groot voorstander van BCAA’s. De voornaamste redenen zijn: Spierkracht herstel
      De 3 aminozuren (leucine, isoleucine en valine) helpen bij het herstellen van de spierkracht. Hierdoor herstelt je lichaam sneller en kun je met optimale spierkracht en energie sporten. Onderhoud van het immuunsysteem
      Uit onderzoek blijkt dat BCAA’s een positieve invloed hebben op het immuunsysteem. Het zorgt voor het aanmaken van cytokine. Cytokine heeft een belangrijke rol in het immuunsysteem. Of het er echt voor zorgt dat je daarom minder snel ziek wordt is niet bewezen. Blijf daarom wel gezond eten en zorg dat je voldoende fruit eet. Spierprestaties op pijl houden
      De aminozuren zorgen er ook voor dat je energie opslag van de spieren behouden blijven. Ze gaan de vermoeidheid in de spieren tegen en zorgen dat de waargenomen inspanning verminderd wordt. Hierdoor heb je het gevoel dat je minder snel moe wordt en dat je langer door kunt. Simulatie van de vetverbranding tijdens het sporten
      Er zijn verschillende onderzoeken en theorieën die aangeven dat BCCA de vetverbranding stimuleert. Wanneer er een hoge concentratie van de BCAA’s in het lichaam aanwezig is tijdens het sporten zal het lichaam dit aanzien als een extreme afbraak van spierweefsel. Het lichaam zal hier dan mee stoppen en overgaan op vet als brandstof voor je lichaam. Hiermee train je de spieren extra snel en raak je sneller van je vet voorraden af. Daarnaast zorgt deze stimulatie ervoor dat de BCAA zuren direct naar de spieren worden gevoerd voor voeding. De resultaten zijn daardoor dat mensen meer lichaamsvet verliezen en meer spiermassa aankomen tijdens het sporten. Dit gebeurt tegelijkertijd dus voordeel op voordeel. Om te zorgen dat de verbranding tijdens het sporten zo snel mogelijk gaat is het aan te raden om 2 uur voor het sporten geen koolhydraten meer in te nemen BCAA's kopen?   Je bent van plan om BCAA's te kopen, wat nu? Je wilt de beste BCAA's voor jou voor de juiste prijs. Bij onderstaande webshops kun jij BCAA's kopen zonder teveel te betalen.
      http://www.bodyenfitshop.nl/
      https://www.bodylab.nl/
  • Sponsors


    Body en fitshop