Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Welke foute stoffen kunnen in je pre workout voorkomen?

Recommended Posts

Leuk artikel over welke foute stoffen in je pre workout voor kunnen komen. Deze staan vaak op de dopingslijst. 

 

bron: http://www.muscle-fitness.nl/nieuws/pre-workout-met-foute-stimulanten/12031/

 

DE 7 FOUTE STIMULANTEN DIE IN PRE WORKOUT VOORKOMEN

#1 METHYLSYNEFRINE

Als er op het label van een supplement methylsynefrine of methylsynephrine staat, dan heb je in 60% van de gevallen te maken met een illegale amfetamine. Methylsynefrine is geen natuurlijke stof en mag dus helemaal niet in supplementen zitten. Het staat bovendien op de dopinglijst. Het is een amfetamine die jaren geleden op de markt was als medicijn tegen een te lage bloeddruk, totdat duidelijk werd dat methylsynefrine net zo riskant was als andere amfetamines. Het meest zorgwekkende van producten met methylsynefrine is dat ze bijna allemaal fout zijn gedoseerd. In veertig procent van de supplementen is volgens recent onderzoek van de universiteit van Harvard geen methylsynefrine te bekennen. Daar staat dan tegenover dat er ook een paar producten circuleren die vijf keer meer methylsynefrine bevatten dan de farmaceutische industrie ooit in zijn pillen durfde te stoppen …

#2 PAUSINYSTALIA JOHIMBE

Supplementen met deze extracten zijn in Nederland verboden. Ze bevatten yohimbine. Yohimbine is geen amfetamine, maar imiteert wel de werking van adrenaline. De stof doet dat op zo’n onvoorspelbare manier dat in diverse landen de overheid supplementen met Pausinystalia johimbe heeft verboden. Yohimbine kan niet alleen de bloeddruk verhogen en daardoor beroertes veroorzaken, maar ook paniekaanvallen en psychoses uitlokken.

#3 RAUVOLFIA SERPENTINA

Om het verbod op Pausinystalia johimbe te omzeilen gebruiken sommige supplementenmakers extracten van de Aziatische plant Rauvolfia serpentina. Maar ook producten met deze extracten zijn in Nederland verboden. Ze bevatten yohimbine, samen met nog meer nauw verwante stoffen.

#4 ACACIA RIGIDULA

Acacia rigidula is een heet hangijzer in Amerika, en het is niet duidelijk of extracten van deze plant wel in supplementen mogen zitten. Als jij geen supplementen wilt gebruiken met foute stims, vermijd dan producten met Acacia rigidula. De supplementenindustrie stopt deze extracten in allerlei energie- en pre workout-supplementen omdat er volgens studies uit de jaren tachtig en negentig allerlei stimulerende stoffen in zouden zitten.

In 2013 analyseerde een Amerikaans overheidslab 30 supplementen die volgens het label Acacia rigidula zouden bevatten, maar vond in geen daarvan Acacia rigidula. In zo’n 20 daarvan vond het lab synthetische phenethylamine (afkorting: PEA), een zwakke stimulerende verbinding die in een aantal planten voorkomt en op de dopinglijst staat. In tien andere supplementen zat beta-methylphenethylamine (afkorting: MBPEA), een krachtigere synthetische stof. MBPEA staat op de dopinglijst, en nee, hij komt niet voor in natuur. In sommige pre workout supplementen hebben Europese laboratoria nog een andere verboden stof gevonden: de synthetische amfetamine N,N-dimethyl-2-phenylpropan-1-amine. In de VS lopen op dit moment rechtszaken tegen producenten van deze producten. Die houden voet bij stuk dat alle gevonden amfetamines van nature voorkomen in Acacia rigidula.

#5 DENDROBIUM

Nog zo’n bestanddeel dat een belletje moet laten rinkelen. Dendrobiumextracten worden officieel gemaakt van orchideeën, en zitten in tientallen pre workout formules. Volgens Amerikaanse, Nederlandse en Koreaanse laboratoria zit er in ieder geval in een aantal van die supplementen de synthetische amfetamine N,alpha-diethyl-phenylethylamine (afkorting: NDPEA). In de jaren tachtig van de vorige eeuw heeft de medicijnfabrikant Knoll onderzoek naar deze verbinding gedaan, en vervolgens besloten deze stof niet op de markt te zetten. Waarschijnlijk vond Knoll de stof te riskant. Sommige supplementenmakers maakten een andere inschatting. Ook deze stof staat op de dopinglijst.

#6 DMBA

Toen DMAA van de markt verdween, zijn sommige supplementenmakers uitgeweken naar verbindingen die sterk leken op DMAA, en ook een amfetamine-achtige werking hadden. Eentje daarvan was dimethylbutylamine, dat ook bekend stond als AMP Citrate of DMBA. Nadat gebruikers van supplementen met deze stof in de problemen kwamen, hebben bedrijven alle producten met deze stof snel van de markt gehaald. Maar in het grijze circuit kun je nog steeds producten met DMBA tegenkomen.

#7 DMHA

Pas sinds 2016 op de markt, en nog niet verboden, is een ander chemisch familielid van DMAA: dimethylhexylamine of DMHA. Chemici die werken voor de supplementenindustrie vonden DMHA in dezelfde oude literatuur waar ze ook DMAA en DMBA vonden. Volgens die studies is DMBA bijna net zo sterk als DMAA. Je bent gewaarschuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik denk dat met een uurtje sporten per dag je buik niet gaat weggaan. Wat belangrijker is is wat je totaal op een dag verbruikt. Er is een verschil tussen iemand die de hele dag achter een bureau zit en iemand die zware fysieke arbeid verricht. Wat je per dag eet is nog belangrijker.  Een dieet volgen is ook geen sinecure. Velen haken af na een bepaalde tijd. Wat een rol speelt is dat je een voedingspatroon aanhoud dat je met plezier kan volhouden. Wat ik nu al enkele jaren doe is gemakkelijk vol te houden en deed me 15 kilo verliezen op nog geen half jaar en ook mijn buik. Ik vermijd gewoon het eten van brood. Het is te zeggen, ik eet het soms bij gelegenheid nog maar door de week niet. Brood is in essentie niet slecht maar je eet er gemakkelijk teveel van en zodoende krijg je kcalorieen binnen.   Ik start de dag met een behoorlijk bord havermout en sojamelk aangevuld met rozijnen en een banaan. Zeer buikvullend en weinig calorieen.  Om 9 uur eet ik een banaan en drink wat sojamelk aangevuld met proteinen. 's Middags eet ik een slaschotel met verschillende soorten groenten. Ik doe verschillende mengelingen bij elkaar die ik vind in de groentenafdeling. Rode kool, witte kool, rode biet, wortel, radijs, ui, tomaat, sla, zelfs prei. De kunst is om dit lekker te maken. Ik doe daar een vinaigrette onder op basis van olijfolie. Ook gaat er nog een blik van 50 gr tonijn onder. Weerom zeer buikvullend en weinig calorieen. Als toetje nog een banaan en sojamelkshake. Om 3 uur nog een appel met wat sojamelk. 's Avonds eet ik mee wat de pot schaft. Als ik zin heb om iets te snoepen neem ik een stuk chocolade van 86%. Ik garandeer je dat je buik verdwijnt als sneeuw voor de zon.   Als je bang hebt om spiermassa te verliezen is het best om je eiwitten te uppen. Het kost je lichaam meer energie om een gram eiwit om te zetten dan een gram vet of koolhydraten. Bovendien remmen eiwitten je spierafbraak.    
    • Dan komt er wederom een vraag bij mij op;  is het niet de bedoeling van krachttraining dat je de training dusdanig uitvoert dat je microbeschadigingen in de spier krijgt waardoor deze sterker wordt en ook groter? Dit is toch niet mogelijk wanneer je op die wijze traint maar onder onderhoud gaat eten waardoor je spieren dus niet kunnen groeien?  Of bedoel je een andere vorm van krachttraining waarbij je niet over die grens heen gaat van microbeschadiging?  In mijn situatie is er geen sprake van een buikje maar een flinke buik, dus ik zal grondig aan slag moeten gaan. Er zullen ook wel beginners zijn met een klein buikje , dat verdwijnt vast wel met krachttraining maar als je echt een behoorlijke buik hebt, dan kan ik me voorstellen dat krachttraining niet de ideale manier is om dat kwijt te raken. 
    • Nee je begrijpt mij verkeerd, je kan prima afvallen door krachttraining. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je onder onderhoud eet. Of je krachttraining of cardio doet maakt voor de rest niets uit staat hier los van. Krachttraining zal alleen helpen om wat gespierder te blijven dan cardio. 
  • Sponsors