Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Welke foute stoffen kunnen in je pre workout voorkomen?

Recommended Posts

Leuk artikel over welke foute stoffen in je pre workout voor kunnen komen. Deze staan vaak op de dopingslijst. 

 

bron: http://www.muscle-fitness.nl/nieuws/pre-workout-met-foute-stimulanten/12031/

 

DE 7 FOUTE STIMULANTEN DIE IN PRE WORKOUT VOORKOMEN

#1 METHYLSYNEFRINE

Als er op het label van een supplement methylsynefrine of methylsynephrine staat, dan heb je in 60% van de gevallen te maken met een illegale amfetamine. Methylsynefrine is geen natuurlijke stof en mag dus helemaal niet in supplementen zitten. Het staat bovendien op de dopinglijst. Het is een amfetamine die jaren geleden op de markt was als medicijn tegen een te lage bloeddruk, totdat duidelijk werd dat methylsynefrine net zo riskant was als andere amfetamines. Het meest zorgwekkende van producten met methylsynefrine is dat ze bijna allemaal fout zijn gedoseerd. In veertig procent van de supplementen is volgens recent onderzoek van de universiteit van Harvard geen methylsynefrine te bekennen. Daar staat dan tegenover dat er ook een paar producten circuleren die vijf keer meer methylsynefrine bevatten dan de farmaceutische industrie ooit in zijn pillen durfde te stoppen …

#2 PAUSINYSTALIA JOHIMBE

Supplementen met deze extracten zijn in Nederland verboden. Ze bevatten yohimbine. Yohimbine is geen amfetamine, maar imiteert wel de werking van adrenaline. De stof doet dat op zo’n onvoorspelbare manier dat in diverse landen de overheid supplementen met Pausinystalia johimbe heeft verboden. Yohimbine kan niet alleen de bloeddruk verhogen en daardoor beroertes veroorzaken, maar ook paniekaanvallen en psychoses uitlokken.

#3 RAUVOLFIA SERPENTINA

Om het verbod op Pausinystalia johimbe te omzeilen gebruiken sommige supplementenmakers extracten van de Aziatische plant Rauvolfia serpentina. Maar ook producten met deze extracten zijn in Nederland verboden. Ze bevatten yohimbine, samen met nog meer nauw verwante stoffen.

#4 ACACIA RIGIDULA

Acacia rigidula is een heet hangijzer in Amerika, en het is niet duidelijk of extracten van deze plant wel in supplementen mogen zitten. Als jij geen supplementen wilt gebruiken met foute stims, vermijd dan producten met Acacia rigidula. De supplementenindustrie stopt deze extracten in allerlei energie- en pre workout-supplementen omdat er volgens studies uit de jaren tachtig en negentig allerlei stimulerende stoffen in zouden zitten.

In 2013 analyseerde een Amerikaans overheidslab 30 supplementen die volgens het label Acacia rigidula zouden bevatten, maar vond in geen daarvan Acacia rigidula. In zo’n 20 daarvan vond het lab synthetische phenethylamine (afkorting: PEA), een zwakke stimulerende verbinding die in een aantal planten voorkomt en op de dopinglijst staat. In tien andere supplementen zat beta-methylphenethylamine (afkorting: MBPEA), een krachtigere synthetische stof. MBPEA staat op de dopinglijst, en nee, hij komt niet voor in natuur. In sommige pre workout supplementen hebben Europese laboratoria nog een andere verboden stof gevonden: de synthetische amfetamine N,N-dimethyl-2-phenylpropan-1-amine. In de VS lopen op dit moment rechtszaken tegen producenten van deze producten. Die houden voet bij stuk dat alle gevonden amfetamines van nature voorkomen in Acacia rigidula.

#5 DENDROBIUM

Nog zo’n bestanddeel dat een belletje moet laten rinkelen. Dendrobiumextracten worden officieel gemaakt van orchideeën, en zitten in tientallen pre workout formules. Volgens Amerikaanse, Nederlandse en Koreaanse laboratoria zit er in ieder geval in een aantal van die supplementen de synthetische amfetamine N,alpha-diethyl-phenylethylamine (afkorting: NDPEA). In de jaren tachtig van de vorige eeuw heeft de medicijnfabrikant Knoll onderzoek naar deze verbinding gedaan, en vervolgens besloten deze stof niet op de markt te zetten. Waarschijnlijk vond Knoll de stof te riskant. Sommige supplementenmakers maakten een andere inschatting. Ook deze stof staat op de dopinglijst.

#6 DMBA

Toen DMAA van de markt verdween, zijn sommige supplementenmakers uitgeweken naar verbindingen die sterk leken op DMAA, en ook een amfetamine-achtige werking hadden. Eentje daarvan was dimethylbutylamine, dat ook bekend stond als AMP Citrate of DMBA. Nadat gebruikers van supplementen met deze stof in de problemen kwamen, hebben bedrijven alle producten met deze stof snel van de markt gehaald. Maar in het grijze circuit kun je nog steeds producten met DMBA tegenkomen.

#7 DMHA

Pas sinds 2016 op de markt, en nog niet verboden, is een ander chemisch familielid van DMAA: dimethylhexylamine of DMHA. Chemici die werken voor de supplementenindustrie vonden DMHA in dezelfde oude literatuur waar ze ook DMAA en DMBA vonden. Volgens die studies is DMBA bijna net zo sterk als DMAA. Je bent gewaarschuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Welkom Pascal,   Persoonlijk zou ik vasthouden aan een full body schema of daar toch ten minste voor 3 maanden mee starten. Vet metabolisme zal er beter mee varen. M.a.w. ben de mening toegedaan dat je met full body langer en meer vet zal verbranden dan met split training. Daarbij moeten je pezen, gewrichten, ligamenten nog wennen aan gewichtsbelasting dus als je je spieren zou slopen met split routine kan je wel eens problemen krijgen. Denk ook dat je daar later de voordelen van gaat ondervinden bij eventuele split training door dus te beginnen met full body. Mind-muscle connection vraagt ook meer om een full body training in het begin.   groeten Hansie    
    • Hallo leden,   Mijn naam is Pascal, 25 jaar en sinds een weekje begonnen met fitnessen.
        Mijn gegevens: 1.74 lang 100.6 kg BMI 33.2 Fat: 31.6%  Spierpercentage: 65%
        Het vet zit rond de borst, buik, benen en billen.
      Ik sport sinds een week 3x in de week (althans, dat is mijn doel..) bij de plaatselijke basic fit.   schema: start: 10-15 warming-up op de loopband of crosstrainer (audio training BF)   vervolgend: total body workout: borst benen, buik, billen, rug, schouders, armen.   afsluitend: 10-15 min crosstrainer of loopband. (Audio Training BF).   Natuurlijk ben ik nog een ‘beginnende sporter’, maar ik wil eens weten:    -keto/khd arm icm met dit schema? Ja/Nee? Waarom?
      - total Body workout veranderen in bijv. 1 dag borst  1 dag benen. 1 dag ....???   ik voel mij nog niet zo comfortabel om bij de gewichten en halters (lees: bij de grote jongens) te sporten, dus ik gebruik de apparaten.  
        Ik zou graag jullie advies willen! alvast bedankt! 
    •   Jawel hoor! Heb je misschien geen Microsoft Word op je computer? Of een Mac (Apple) zonder Word?
  • Sponsors