Advertentie:

Wess1988

Gebroken enkel + krachttraining

Recommended Posts

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een breuk in het lichaam (behalve je hart) en trainen?

 

Afgelopen vrijdag mijn enkel gebroken maar wil volgende week toch wel weer de gym in. De spieren worden weer wat slapper en hoop toch dit fysiek een klein beetje vast te houden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Hey Wess,

 

Dat is mooi klote!
Of je kan trainen en de mate van je training is natuurlijk sterk afhankelijk van de ernst van je breuk en hoe je enkel nu gefixeerd is. Gips, tape etc. Je bovenlichaam kan je natuurlijk gewoon blijven trainen, mits je je enkel niet belast (lopen met gewichten).

Benen trainen wordt alweer lastiger, ondanks dat je enkel misschien in het gips zit en je deze niet kan bewegen, kan je deze ook niet (volledig) belasten en kunnen sommige oefeningen wel degelijk de pezen/aanhechtingen welke over het gewricht lopen belasten. Dat zou niet zo mooi zijn en eventueel pijnlijk. En een niet goed genezen enkel breuk kan aardige complicaties teweeg brengen.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en wachten tot je de enkel weer kan belasten op advies van een arts. Laat het bot eerst iets helen. Zou zonde zijn als je permanent last zou houden.

 

Je zou voor benen de leg-extension en - curl kunnen nemen en de rol die normaal net boven je wreef zit, nu wat hoger zetten (halverwege je scheenbeen) of op je kuit. Zo kan je toch een beetje benen trainen. Benen trainen waarbij beweging in het enkel gewricht noodzakelijk zijn (squat, lunges) zijn natuurlijk niet mogelijk of waarbij er veel druk via je voeten wordt verplaatst.

 

Het is even kut, maar beter 6-8 weken niet trainen, dan altijd last houden

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel zittende oefeningen doen zoals seated rows, seated raises, seated biceps curls,...

je kan eventueel ook pullups doen enzo. Maar geen oefeningen doen zoals standing shoulderpress, want dit gaat ook de benen en enkel belasten.

benen zou ik dan even niet gaan trainen zodat deze kunnen herstellen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Enkele weken detraining heeft voordelen. Je lichaam past zich namelijk aan op training. Het doet dit door de anabole respons te verlagen. Een aantal weken rust laat deze respons terug keren naar 100%. Dus, na deze periode groei je harder. Er zal tijdens de weken van rust wat verlies optreden maar spieren hebben een geheugen en je zal heel snel naar de toestand van ervoor terugkeren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden