Advertentie:

Sign in to follow this  
Wess1988

Gebroken enkel + krachttraining

Recommended Posts

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een breuk in het lichaam (behalve je hart) en trainen?

 

Afgelopen vrijdag mijn enkel gebroken maar wil volgende week toch wel weer de gym in. De spieren worden weer wat slapper en hoop toch dit fysiek een klein beetje vast te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hey Wess,

 

Dat is mooi klote!
Of je kan trainen en de mate van je training is natuurlijk sterk afhankelijk van de ernst van je breuk en hoe je enkel nu gefixeerd is. Gips, tape etc. Je bovenlichaam kan je natuurlijk gewoon blijven trainen, mits je je enkel niet belast (lopen met gewichten).

Benen trainen wordt alweer lastiger, ondanks dat je enkel misschien in het gips zit en je deze niet kan bewegen, kan je deze ook niet (volledig) belasten en kunnen sommige oefeningen wel degelijk de pezen/aanhechtingen welke over het gewricht lopen belasten. Dat zou niet zo mooi zijn en eventueel pijnlijk. En een niet goed genezen enkel breuk kan aardige complicaties teweeg brengen.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en wachten tot je de enkel weer kan belasten op advies van een arts. Laat het bot eerst iets helen. Zou zonde zijn als je permanent last zou houden.

 

Je zou voor benen de leg-extension en - curl kunnen nemen en de rol die normaal net boven je wreef zit, nu wat hoger zetten (halverwege je scheenbeen) of op je kuit. Zo kan je toch een beetje benen trainen. Benen trainen waarbij beweging in het enkel gewricht noodzakelijk zijn (squat, lunges) zijn natuurlijk niet mogelijk of waarbij er veel druk via je voeten wordt verplaatst.

 

Het is even kut, maar beter 6-8 weken niet trainen, dan altijd last houden

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel zittende oefeningen doen zoals seated rows, seated raises, seated biceps curls,...

je kan eventueel ook pullups doen enzo. Maar geen oefeningen doen zoals standing shoulderpress, want dit gaat ook de benen en enkel belasten.

benen zou ik dan even niet gaan trainen zodat deze kunnen herstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkele weken detraining heeft voordelen. Je lichaam past zich namelijk aan op training. Het doet dit door de anabole respons te verlagen. Een aantal weken rust laat deze respons terug keren naar 100%. Dus, na deze periode groei je harder. Er zal tijdens de weken van rust wat verlies optreden maar spieren hebben een geheugen en je zal heel snel naar de toestand van ervoor terugkeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik denk dat met een uurtje sporten per dag je buik niet gaat weggaan. Wat belangrijker is is wat je totaal op een dag verbruikt. Er is een verschil tussen iemand die de hele dag achter een bureau zit en iemand die zware fysieke arbeid verricht. Wat je per dag eet is nog belangrijker.  Een dieet volgen is ook geen sinecure. Velen haken af na een bepaalde tijd. Wat een rol speelt is dat je een voedingspatroon aanhoud dat je met plezier kan volhouden. Wat ik nu al enkele jaren doe is gemakkelijk vol te houden en deed me 15 kilo verliezen op nog geen half jaar en ook mijn buik. Ik vermijd gewoon het eten van brood. Het is te zeggen, ik eet het soms bij gelegenheid nog maar door de week niet. Brood is in essentie niet slecht maar je eet er gemakkelijk teveel van en zodoende krijg je kcalorieen binnen.   Ik start de dag met een behoorlijk bord havermout en sojamelk aangevuld met rozijnen en een banaan. Zeer buikvullend en weinig calorieen.  Om 9 uur eet ik een banaan en drink wat sojamelk aangevuld met proteinen. 's Middags eet ik een slaschotel met verschillende soorten groenten. Ik doe verschillende mengelingen bij elkaar die ik vind in de groentenafdeling. Rode kool, witte kool, rode biet, wortel, radijs, ui, tomaat, sla, zelfs prei. De kunst is om dit lekker te maken. Ik doe daar een vinaigrette onder op basis van olijfolie. Ook gaat er nog een blik van 50 gr tonijn onder. Weerom zeer buikvullend en weinig calorieen. Als toetje nog een banaan en sojamelkshake. Om 3 uur nog een appel met wat sojamelk. 's Avonds eet ik mee wat de pot schaft. Als ik zin heb om iets te snoepen neem ik een stuk chocolade van 86%. Ik garandeer je dat je buik verdwijnt als sneeuw voor de zon.   Als je bang hebt om spiermassa te verliezen is het best om je eiwitten te uppen. Het kost je lichaam meer energie om een gram eiwit om te zetten dan een gram vet of koolhydraten. Bovendien remmen eiwitten je spierafbraak.    
    • Dan komt er wederom een vraag bij mij op;  is het niet de bedoeling van krachttraining dat je de training dusdanig uitvoert dat je microbeschadigingen in de spier krijgt waardoor deze sterker wordt en ook groter? Dit is toch niet mogelijk wanneer je op die wijze traint maar onder onderhoud gaat eten waardoor je spieren dus niet kunnen groeien?  Of bedoel je een andere vorm van krachttraining waarbij je niet over die grens heen gaat van microbeschadiging?  In mijn situatie is er geen sprake van een buikje maar een flinke buik, dus ik zal grondig aan slag moeten gaan. Er zullen ook wel beginners zijn met een klein buikje , dat verdwijnt vast wel met krachttraining maar als je echt een behoorlijke buik hebt, dan kan ik me voorstellen dat krachttraining niet de ideale manier is om dat kwijt te raken. 
    • Nee je begrijpt mij verkeerd, je kan prima afvallen door krachttraining. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je onder onderhoud eet. Of je krachttraining of cardio doet maakt voor de rest niets uit staat hier los van. Krachttraining zal alleen helpen om wat gespierder te blijven dan cardio. 
  • Sponsors