Advertentie:



Sign in to follow this  
Wess1988

Gebroken enkel + krachttraining

Recommended Posts

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een breuk in het lichaam (behalve je hart) en trainen?

 

Afgelopen vrijdag mijn enkel gebroken maar wil volgende week toch wel weer de gym in. De spieren worden weer wat slapper en hoop toch dit fysiek een klein beetje vast te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hey Wess,

 

Dat is mooi klote!
Of je kan trainen en de mate van je training is natuurlijk sterk afhankelijk van de ernst van je breuk en hoe je enkel nu gefixeerd is. Gips, tape etc. Je bovenlichaam kan je natuurlijk gewoon blijven trainen, mits je je enkel niet belast (lopen met gewichten).

Benen trainen wordt alweer lastiger, ondanks dat je enkel misschien in het gips zit en je deze niet kan bewegen, kan je deze ook niet (volledig) belasten en kunnen sommige oefeningen wel degelijk de pezen/aanhechtingen welke over het gewricht lopen belasten. Dat zou niet zo mooi zijn en eventueel pijnlijk. En een niet goed genezen enkel breuk kan aardige complicaties teweeg brengen.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en wachten tot je de enkel weer kan belasten op advies van een arts. Laat het bot eerst iets helen. Zou zonde zijn als je permanent last zou houden.

 

Je zou voor benen de leg-extension en - curl kunnen nemen en de rol die normaal net boven je wreef zit, nu wat hoger zetten (halverwege je scheenbeen) of op je kuit. Zo kan je toch een beetje benen trainen. Benen trainen waarbij beweging in het enkel gewricht noodzakelijk zijn (squat, lunges) zijn natuurlijk niet mogelijk of waarbij er veel druk via je voeten wordt verplaatst.

 

Het is even kut, maar beter 6-8 weken niet trainen, dan altijd last houden

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel zittende oefeningen doen zoals seated rows, seated raises, seated biceps curls,...

je kan eventueel ook pullups doen enzo. Maar geen oefeningen doen zoals standing shoulderpress, want dit gaat ook de benen en enkel belasten.

benen zou ik dan even niet gaan trainen zodat deze kunnen herstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkele weken detraining heeft voordelen. Je lichaam past zich namelijk aan op training. Het doet dit door de anabole respons te verlagen. Een aantal weken rust laat deze respons terug keren naar 100%. Dus, na deze periode groei je harder. Er zal tijdens de weken van rust wat verlies optreden maar spieren hebben een geheugen en je zal heel snel naar de toestand van ervoor terugkeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik zou ze altijd los erbij pakken, met compound oefeningen pak je ze altijd maar een minimaal percentage mee.    Succes! 
    • Inderdaad, ik heb vraagtekens, maar meer omdat ik het zelf nog niet geprobeerd heb. Verder heb ik wel de studies gezien die aangeven dat het wel werkt! De vraag is, hoelang moet je zoiets doen, hoever moet het afgekneld zijn, hoeveel procent load van het 1RM trainden die mensen op etc.   Dat zijn factoren die erg meespelen. Maar hey, als het werkt, ga ik het proberen.    Iemand ervaring hiermee inderdaad?
    • Is hier nog wel eens dieper op in gegaan? Ik kom het onderwerp zelden tegen. 
        Net een BFR training gehad op biceps en triceps. 

      Ik weet dat het veilig is, maar ik vond het toch even heel eng... De aderen in mijn biceps werden dermate groter en zichtbaar dat ik de elastieken uit angst heb af gedaan. 

      Ik heb 3 goede sets van 15 herhalingen op m’n biceps gedaan (barbell curl) en 3 goede sets van 25 herhalingen op triceps (cable pushdown). 

      Ik denk dat ik deze vorm van training pas serieus aandurf als ik een echte set bands met drukmeter heb aangeschaft. Om die uitgave te rechtvaardigen wil ik mij wel eerst even goed inlezen over de positieve effecten van deze vorm van trainen. Wellicht dat hier iemand wat over kan vertellen? 

      Mijn persoonlijke ervaring tijdens de beperkte trainingsduur onder BFR is wel positief. Je merkt inderdaad dat je training zwaarder voelt. Als de pomp komt is de pijn bijna ondraaglijk. Let wel: ik kan tegen deze pijn, ik presteer goed onder pijn, maar het voelde ietwat gevaarlijk en daarom ben ik gestopt en zonder elastieken verder gaan trainen. De elastieken zaten duidelijk te strak, want de armen begonnen instant gruwelijk koud aan te voelen. Elastieken iets losser gedaan en toen was het hele effect juist weg.... dus te strak vs te los.

      Ben benieuwd hoe de armen er morgen bij staan    @Shorty heeft ook zijn vraagtekens bij de effectiviteit van de training. Ik kan meerdere bronnen opzoeken die dan beiden het tegenovergestelde ‘aantonen’....   Lastig onderwerp? Mensen met praktijkervaring? 
  • Sponsors