Jolien

Overbelasting nieren door proteïnen

Recommended Posts

Hi all!

 

afgelopen week heb ik een nieuwe bloedtest moeten laten uitvoeren voor het testen van mijn nierfunctie. Dit omdat deze verlaagd was bij mijn halfjaarlijks bloedonderzoek. Helaas was deze op een maand tijd nog verslechterd. Om jullie een idee te geven:

Een normale waarde voor iemand van mijn leeftijd betreffende de filterfunctie van de nieren is rond de 100

In april was deze waarde voor mij 78

in mei was deze verder gedaald naar 56

en men spreekt van een nierinsufficiëntie bij 30 of lager.

 

Ik maak me dus best zorgen, zeker omdat ik toch echt gezond leef. Er zijn nu verdere onderzoeken gepland, maar mijn dokter raadde me toch aan om voor nu te stoppen met alle supplementen die ik neem (whey proteïne tijdens mijn trainingsdagen en dagelijks de aanbevolen hoeveelheid creatine). Ik volg voor mijn proteïne inname de 2gr eiwit per kg lichaamsgewicht-regel, maar dan nog alleen op trainingsdagen. Mijn dokter denkt dat, omdat ik geen extreem hoog gewicht heb, deze vuistregel nog te belastend is voor mijn nieren. Wat denken jullie hierover?

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Groetjes,

Jolien

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Het is afhankelijk van wat je precies eet en vanwaar je je eiwitten haalt.

ik maak(te) zelf ook heel vaak nierstenen aan en moest dus minderen in eiwitten.

maar sinds ik anders eet (weinig eiwit uit supplement). Maar met 2,5gr per kg lichaamsgewicht. En ik maak niets meer aan en mijn resultaten zijn steeds beter.

 

wat eet je nu allemaal?

 

hoeveel drink je en wat drink je?

ik drink elke ochtend 500ml water met 10ml citroensap en 10ml appelciderazijn.

drink ook minimaal 3-4 liter water per dag. En anders zwarte koffie of groene thee.

deze zijn goed voor de nieren

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei P2I:

Het is afhankelijk van wat je precies eet en vanwaar je je eiwitten haalt.

ik maak(te) zelf ook heel vaak nierstenen aan en moest dus minderen in eiwitten.

maar sinds ik anders eet (weinig eiwit uit supplement). Maar met 2,5gr per kg lichaamsgewicht. En ik maak niets meer aan en mijn resultaten zijn steeds beter.

 

wat eet je nu allemaal?

 

hoeveel drink je en wat drink je?

ik drink elke ochtend 500ml water met 10ml citroensap en 10ml appelciderazijn.

drink ook minimaal 3-4 liter water per dag. En anders zwarte koffie of groene thee.

deze zijn goed voor de nieren

Gemiddeld genomen ziet een dag eten er voor mij zo uit:

ontbijt: grote tas koffie, stuk vers fruit, zelfgemaakte granolareep en een kom havermout met zaden en pitten

tussendoor: stuk fruit

middag: 4 sneden volkorenbrood met beleg (ham of kip) en rauwkost

tussendoor: stuk zelfgemaakte cake of koekjes (natuurlijke suikers en alles met volkoren producten) en tas thee/koffie

avond: 1/2 bord groenten, 1/4 bord koolhydraten en 1/4 bord proteïne (bv rijst met kip en broccoli)

avondsnack: kommetje platte kaas (100 gram) met fruit

 

Ik drink ook elke dag minstens 2l water. Dit is dan zonder koffie of thee gerekend.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

dan denk ik dat je nieren eerder te hard belast worden door het hoge gehalte aan noten, zaden (vetten dus). Deze zijn belastend voor de nieren.

je eet ook weinig "pure" eiwitten, zoals eieren, vlees, vis.

je eieren zitten in een cake, maar dan heb je die boter enzo opnieuw.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei P2I:

dan denk ik dat je nieren eerder te hard belast worden door het hoge gehalte aan noten, zaden (vetten dus). Deze zijn belastend voor de nieren.

je eet ook weinig "pure" eiwitten, zoals eieren, vlees, vis.

je eieren zitten in een cake, maar dan heb je die boter enzo opnieuw.

 

Dat is wel ene punt waar ik nog niet aan gedacht heb.. Ik neem je inzicht zeker mee naar de onderzoeken die er komen!

Ik hoop alvast dat het iets met m'n voeding te maken heeft en met een aanpassing aan m'n dieet kan worden opgelost!

dankje :)

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het volgende even gegoogled. De filterfunctie van de nieren wordt bepaald door het creatinine niveau te meten in het serum. Met een formule(MDRD) wordt dit niveau omgezet in een getal dat GFR heet (de glomerulaire filtratie snelheid). Hoe meer creatinine, hoe lager het getal. Creatinine is een afbraakproduct van creatine en staat in relatie met deze laatste. Hoe meer inname van creatine, hoe hoger het creatinineniveau ondanks een normale nierfunctie. Serum creatinine blijkt ook in relatie te staan tot spiermassa. Concentraties die normaal zijn bij zware gespierde mannen blijken minder goed bij hun lichtere vrouwelijke collega's.

 

Dus, je dokter heeft gelijk om zeker in de eerste plaats creatine te schrappen. Zie ook http://www.gpnotebook.co.uk/simplepage.cfm?ID=x20131109201336216972

 

Dierlijke eiwitten lijken ook een invloed te hebben maar het gaat hierbij vooral om de fosfaten. Dus, zoveel mogelijk eiwit uit plantaardige zaken halen zoals noten en peulvruchten. Whey proteine zou ook minder fosfaat bevatten en in dit geval net aan te raden zijn.

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey allen! even om jullie op de hoogte te brengen: met mijn nieren blijkt alles in orde en de oorzaak van mijn verminderde nierfunctie bleken de supplementen die ik nam (creatine en whey proteïne)

@Peter Wouters, hierover had je dus gelijk!

 

De nefroloog vertelde me ook dat mensen die geregeld sporten (en dan vooral mensen die aan krachttraining doen) een verhoogde creatinine waarden, en dus ook lagere filtratie waarde, vertonen. Dit omdat elke keer je traint je afbraak van spierweefsel hebt (spieren gaan dus scheurtjes vertonen na inspanning) en je nieren dus meer van dat afbraakproduct gaan produceren. Het kan zijn dat ik dit niet 100% correct vertel, dus correct me if I'm wrong. Daarom worden mensen in verschillende categorieën ingedeeld naargelang hun fysieke activiteit, om te bepalen wat een normale of verwachte waarde is hiervoor. 

 

Ik ben nu dus voor eens en voor altijd gestopt met al mijn supplementen. De nodige eiwitten haal ik nu uit gewone eiwitrijke voeding. Ik merk zeker geen achteruitgang tijdens het trainen en herstel even goed. Ik heb dus zeker niet het gevoel dat ik 'iets mis'. Het is bovendien ook iets voordeliger voor mijn portemonnee :D

 

Dankje allemaal voor jullie input!

  • Upvote 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8/1/2017 at 14:26 zei Koertie:

Hallo Jolien,

 

Vraagje hoeveel crea en whey gebruikte je op een dag?

 

Ik gebruikte het enkel op trainingsdagen, maar dat was dan wel 5x/ week. Die dagen nam ik 10g creatine en ongeveer 60gr whey. De whey samen met mijn proteïne-opname uit voeding, gaat gezorgd hebben voor een te hoge eiwitwaarde.

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

At je veel rood vlees? Die zij een hoge bron van creatinine.

10gr creatine vind ik wel erg hoog per dag. 3-5gr max raad ik altijd aan.

 

 

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-8-2017 at 23:19 zei P2I:

At je veel rood vlees? Die zij een hoge bron van creatinine.

10gr creatine vind ik wel erg hoog per dag. 3-5gr max raad ik altijd aan.

 

 

Heel af en toe maar. Eet vooral wit vlees zoals gevogelte en vis.

10 gram is zoals je zegt inderdaad veel. Ik volgde de hoeveelheid op de verpakking die zei dat je 1 tot 2 maal daags een dosis mocht nemen. Op de dagen dat ik trainde nam ik dan een dosis voor mijn training en een erna samen met een eiwitshake en koek.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm raar dat 10mg creatine al zoveel invloed op je had.. merkte je er verder nog wat van of zag je het alleen aan het onderzoek?

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Fit:

Hmmm raar dat 10mg creatine al zoveel invloed op je had.. merkte je er verder nog wat van of zag je het alleen aan het onderzoek?

Dat is inderdaad het gekke, wat fysiek merkte ik niets wat zou kunnen wijzen op enige problemen. Voelde me kerngezond, maar ben een echt hypochonder. Na te weten te komen dat mijn filterwaarden zo slecht waren begon ik natuurlijk vanalles te voelen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-8-2017 at 18:43 zei Fit:

Hmmm raar dat 10mg creatine al zoveel invloed op je had.. merkte je er verder nog wat van of zag je het alleen aan het onderzoek?

Heel normaal dat 10 gr per dag dit effect heeft. 

In sommige post workout shakes zit ook nog eens creatone, dus mss dit er nog bij...

Gezond is het niet!

Ik raad alle klanten aan om een bloedonderzoek te laten doen en van daaruit supplementen te gaan nemen. Je kan zoveel fout doen anders terwijl we net gezond willen zijn

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden