Advertentie:

Peter Wouters

High frequency training

Recommended Posts

Iedere serieuze beoefenaar van krachttraining heeft zich al eens de vraag gesteld hoe het komt dat je als beginneling zo'n vorderingen maakt terwijl dit bij gevorderde weg ebt. De voornaamste oorzaak is proteine synthese. De gemiddelde tijdsduur dat dit proces duurt is 48 uur en er zijn zelfs metingen geweest van 72 uur. Dus gemiddeld duurt het herstel van een bepaalde spier 2 dagen. Maar, deze metingen zijn gebeurd bij ongetrainde personen. Bij getrainde atleten piekt men reeds na 5 uur. Na 10 uur zit men al op hetzelfde niveau als een ongetrainde na 48 uur. Zie voorgaande post.  http://krachtforum.nl/topic/44-proteine-synthese-getraind-vs-ongetraind/

De oplossing zit in de spier zodanig dikwijls te trainen dat de proteine synthese op peil blijft. In principe betekent dit dat je alle spieren alle dagen moet trainen. Best is om te beginnen met full body workouts 3x in de week en het volume verlagen en mogelijk oefeningen die meerdere spieren tegelijk aanpakken. Let wel, dit is de aanpak voor natuurlijke bodybuilders. Bij professionals is het een hele ander wereld. Die gebruiken oa Insuline. Dit verlengd de duur van de proteine synthese. Dit vertellen ze er niet bij wanneer je hun schema kopieert.

Leer meer hierover : http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-muscle-prof-how-can-i-build-muscle-like-a-beginner.html

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Ja, ik probeer steeds om de 2 dagen een full body te doen. Dit lijkt mij de enige manier om vooruitgang te boeken. Wat ook interessant om te weten is, is dat je niet veel moet doen om proteine synthese op peil te houden. Het volstaat om 1 enkele set to failure te doen. Wel opletten hiermee want to failure trainen is erg belastend voor het centrale zenuwstelsel. Dagelijks je humeur evalueren en of je niet te moe wordt is de boodschap.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit te denken na mijn vakantie misschien ook eens mijn schema aan te passen en dit te proberen, elke dag 3 spiergroepen o.i.d en dan om de dag omwisselen. Wel minder oefeningen dan dat ik nu doe dan uiteraard.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant artikel. Heb jij je full body work outs ook uitgewerkt op papier Peter? Daar zou ik graag eens naar kijken. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn trainingen zijn anders dan de meeste doen in de gym. Ik train namelijk thuis en mijn oefeningen zijn bijna allemaal met bodyweight. Dit doe ik door middel van een dipstation, pull-up bar en TRX. Ik doe one leg squats. Ik verzwaar mezelf met een weight belt waar ik extra gewicht aan bevestig. Verder heb ik nog een paar dumbells en een barbell en een bench. Variatie wat betreft toestellen heb ik niet maar ik probeer dit op te vangen door de aard van mijn oefeningen te varieren. Dit is de ene keer zwaar in de orde van 3 tot 6 reps. Als ik daar geen zin in heb doe ik wat lichter in de 8 tot 12 range. Trainen op explosieve contracties durf ik ook doen, al ben ik daar het type niet voor. vb jump squats, push ups waarbij de handen zo hoog mogelijk los komen van de grond. Dit kan ook op de dipstation.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Ik fitness al jaren door pushups, situps, en plank oefeningen uit te voeren en ben dan ook gemiddeld gespierd. Nu heb ik onlangs  dumbells, barbell en een bench gekocht om thuis met gewichten te trainen. Het boek "gespierde god" van Glen Goossens heb ik aangekocht om meer te weten  te komen over welke oefeningen ik kan uitvoeren om iedere spier in mijn lichaam goed te kunnen trainen. Ik volg daarbij het 3 daags trainingsschema op  di,do, za. Op woensdag en zondag ga ik ook nog hardlopen. De voorbije weken heb ik wellicht de fout gemaakt door op de trainingsdagen te lang en te veel verschillende oefeningen uit te voeren. Op dinsdag is het schema als volgt, buik-borst-biceps-trapezius. Voor iedere spiergroep doe ik dan meerdere en waarschijnlijk ook te veel oefeningen. Om een voorbeeld te geven! Voor borst voer ik na 3x30 pushups, 3x15 dips nog 5 a 6 verschillende oefeningen uit met dumbells. Nadat alle spiergroepen getraind zijn ben ik dan ook  al snel 2 tot 2,5 uur bezig geweest. Ik ben natuurlijk supergemotiveerd om iedere spier super goed te trainen maar ik heb niet het gevoel dat ik op deze manier veel spiermassa ga bijkomen. Ik eis waarschijnlijk te veel van mijn lichaam. Ik sta wel lekker droog maar met kledij aan oog ik waarschijnlijk ook te scherp en te mager, hoewel 78kg voor 1,78m niet zo slecht is vermoed ik. Wat is de beste manier om spiermassa bij te komen maar daarbij ook iedere spier in bv. de borst te trainen? In het 3 daags trainingsschema komt de borst 2 maal aan training toe. Als het aantal oefeningen moet beperkt blijven en daarbij telkens dezelfde oefeningen uitgevoerd worden dan kan ik mij voorstellen dat de borst niet optimaal getraind wordt. Ik besef dat ik anders ga moeten trainen door met zwaardere gewichten en kortere sessies te trainen maar weet niet hoe ik mijn 3 daag schema moet invullen. Wie kan mij op de goede weg helpen?  
    • Toch beetje schaamrood op de kaken, was vergeten update te plaatsen. Gewicht zit inmiddels of 74kg, en had vooraf (kom van 95kg) verwacht dat vet dan wel weg zou zijn maar helaas zit er nog wel een aardig randje aan. We gaan dan nog maar even rustig door met cutten.  Mijn aangepaste "lifestyle" begint overige steeds natuurlijker te voelen,  daar ben ik wel blij mee.
    • Ook prima! Doe ik dat kerel! Je ziet ze verschijnen. Het is veel werk dus kan niet beloven hoeveel tijd er tussen zit telkens!
  • Discussies

  • Sponsors

    Body en fitshop

    XXL nutrition