Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

High frequency training

Recommended Posts

Iedere serieuze beoefenaar van krachttraining heeft zich al eens de vraag gesteld hoe het komt dat je als beginneling zo'n vorderingen maakt terwijl dit bij gevorderde weg ebt. De voornaamste oorzaak is proteine synthese. De gemiddelde tijdsduur dat dit proces duurt is 48 uur en er zijn zelfs metingen geweest van 72 uur. Dus gemiddeld duurt het herstel van een bepaalde spier 2 dagen. Maar, deze metingen zijn gebeurd bij ongetrainde personen. Bij getrainde atleten piekt men reeds na 5 uur. Na 10 uur zit men al op hetzelfde niveau als een ongetrainde na 48 uur. Zie voorgaande post.  http://krachtforum.nl/topic/44-proteine-synthese-getraind-vs-ongetraind/

De oplossing zit in de spier zodanig dikwijls te trainen dat de proteine synthese op peil blijft. In principe betekent dit dat je alle spieren alle dagen moet trainen. Best is om te beginnen met full body workouts 3x in de week en het volume verlagen en mogelijk oefeningen die meerdere spieren tegelijk aanpakken. Let wel, dit is de aanpak voor natuurlijke bodybuilders. Bij professionals is het een hele ander wereld. Die gebruiken oa Insuline. Dit verlengd de duur van de proteine synthese. Dit vertellen ze er niet bij wanneer je hun schema kopieert.

Leer meer hierover : http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-muscle-prof-how-can-i-build-muscle-like-a-beginner.html

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Interessant! Volg je dit zelf ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik probeer steeds om de 2 dagen een full body te doen. Dit lijkt mij de enige manier om vooruitgang te boeken. Wat ook interessant om te weten is, is dat je niet veel moet doen om proteine synthese op peil te houden. Het volstaat om 1 enkele set to failure te doen. Wel opletten hiermee want to failure trainen is erg belastend voor het centrale zenuwstelsel. Dagelijks je humeur evalueren en of je niet te moe wordt is de boodschap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit te denken na mijn vakantie misschien ook eens mijn schema aan te passen en dit te proberen, elke dag 3 spiergroepen o.i.d en dan om de dag omwisselen. Wel minder oefeningen dan dat ik nu doe dan uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant artikel. Heb jij je full body work outs ook uitgewerkt op papier Peter? Daar zou ik graag eens naar kijken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn trainingen zijn anders dan de meeste doen in de gym. Ik train namelijk thuis en mijn oefeningen zijn bijna allemaal met bodyweight. Dit doe ik door middel van een dipstation, pull-up bar en TRX. Ik doe one leg squats. Ik verzwaar mezelf met een weight belt waar ik extra gewicht aan bevestig. Verder heb ik nog een paar dumbells en een barbell en een bench. Variatie wat betreft toestellen heb ik niet maar ik probeer dit op te vangen door de aard van mijn oefeningen te varieren. Dit is de ene keer zwaar in de orde van 3 tot 6 reps. Als ik daar geen zin in heb doe ik wat lichter in de 8 tot 12 range. Trainen op explosieve contracties durf ik ook doen, al ben ik daar het type niet voor. vb jump squats, push ups waarbij de handen zo hoog mogelijk los komen van de grond. Dit kan ook op de dipstation.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    •   Inderdaad Avatar zelf niet te veel druk opleggen. Daar bezondig  ik mezelf ook aan. De voeding ga ik mondjesmaat aanpassen want anders krijg ik figuurlijk en letterlijk het aan mijn darmen om nog maar te zwijgen van een overladen maag. Ik probeer zelf eerst het plezier van het trainen te ontdekken en niet veel te over analyseren want dan jaag ik mijn cortisol spiegel weer omhoog en dat is dan weer niet goed voor de gains. Over gains gesproken ga mij hiervoor in het begin niet te veel het hoofd op hol laten brengen dat komt wel, globaal gezien zo na 2 à 3 maanden. Het laatste in mijn geval waarschijnlijk Waar ik mij meer zorgen over maak is mijn overgevoeligheid voor blessures. Hoofd van kinesitherapie onderwierp mij aan onderzoek en concludeerde overgevoeligheid van pezen en gewrichten. Ik hoef bij wijze van spreken nog maar naar de grond te rijken en heb al een hamstringscheurtje en zo vergaat het ook met een hardnekkige schouderblessure, 2 golfellebogen enzovoort... We mogen niet mopperen zoals ze op zijn Hollands zeggen maar soms zou ik beter gaan biljarten Neen , alle gekheid op een stokje we staan er voor en we moeten er door. Dag per dag bekijken. De weg is lang maar loont de moeite.   Groeten
    • Interessant; natuurlijk weten we het grootste gedeelte wel hoe het moet en is dit 1 van de 1000 artikelen die hetzelfde verteld, maar nog een keer inprenten kan geen kwaad.    Roken is ook echt een dingetje waar ik mee wil stoppen in de toekomst maar al het goede komt langzaam. Dat is ook nog 1 van de dingen waar ik flink winst uit zou kunnen halen op termijn. En vakers exen of er aan denken is iets wat ik echt bewust doe ivm test, dat is iets wat ik vaak heb gelezen dat het echt een enorme boost kan geven.    Mooie onderwerpen Hansie!    ---   Ik las een poosje terug nog een stuk over overtraining hoe snel dat kan gaan en dat je dan ook een enorme test daling kunt krijgen. Zelfs het continu bezig zijn met het moeten trainen is al een groot nadeel, dus meer leuke dingen doen  
    • Leuk artikel gevonden om op natuurlijke wijze testosteron te verhogen. Wat mij betreft op termijn cola en sigaretten laten maar alles met een keer sevens zoals ze hier bij ons zeggen.   https://www.menshealth.com/nl/gezondheid/a23100051/testosteron-meer/   Sportieve groeten,
  • Sponsors