Advertentie:



Sign in to follow this  
Fit

Energiebehoefte berekenen

Recommended Posts

Energiebehoefte berekenen

Een goede en betrouwbare manier om je energiebehoefte te berekenen (energieverbruik in je rust periode) is de Harris-Benedict formule. Ik zal je de module eens laten zien. Hij is gemakkelijk in te vullen en zo te berekenen.

De formule die voor mannen is gaat als volgt:

88,362 + (gewicht in kg x 13,397) + (lengte in cm x 4,799) - (leeftijd in jaren x 5,677)

Ik zal je een voorbeeld laten zien hoe ik de formule bij mezelf heb ingevuld om te berekenen.

88,362 + (76 x 13,397) + (176 x 4,799) - (21 x 5,677) =1832 kcal

 

Dit cijfer is enkel wat je verbrand door niks doen, dus door op je kont te zitten. Hier zit geen eten en vertering bij of werken/sporten etc.

De formule die voor vrouwen is:

447,593 + (gewicht in kg x 9,247) + (lengte in cm x 3,098) - (leeftijd in jaren x 4,33)

Uiteraard is deze formule enkel om je op weg te helpen, dit zal nooit 100% exact zijn. Maar wanneer je op deze manier rekent zal je niet ver ervan af zitten.

Edited by Fit
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Een rekenvoorbeeld. Men weegt 85 kg, met een vetpercentage 10%
85 kg x 10 /100 = 8,5 = vetmassa
85 kg – 8,5 = 76,5 = vetvrije massa
76,5 x 24 = 1836 kcal = basisbehoefte wil je aankomen bouw dan langzaam je behoefte omhoog 200kcal naar 300 etc en wil je gewicht kwijtraken doet je dit precies andersom alleen niet lager gaan dan 500kcal ivb met energie en hormonen;)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metabolisme is onderhoud? Want je noemt in de titel energiebehoefte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet inderdaad energie behoefte zijn ! Excuus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken hier dus niks van. Ben er ook niet mee bezig. Maar wat ik me afvraag of dit alleen voor krachttrainers geld. Een hardloper verbruikt naar mijn weten minder calorieën dan een krachttrainer in rust.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is nog gerekend zonder inspanning zoals fitness of hardlopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik gewoon www.iffym.com, een veel makkelijkere site met goede calculators. Voor de ouderwetse mensen is dit wel makkelijk :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb me energiebehoefte ook is berekend, nu ben ik niet zo op de hoogte hoor. Als mijn ruststofwisseling 1534 is en me caloriebehoefte 2110 welke moet ik dan aan houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb me energiebehoefte ook is berekend, nu ben ik niet zo op de hoogte hoor. Als mijn ruststofwisseling 1534 is en me caloriebehoefte 2110 welke moet ik dan aan houden?

Je caloriebehoefte moet je aanhouden en zien als het break even punt voor je lichaam waarmee je niet aankomt of afvalt. Wil je spiermassa opbouwen ga je er 200-300 calorieën boven zitten, wil je afvallen ga je eronder zitten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nooit lager dan 300-400kcal onder je behoefte van 2100 kcal zitten. Echter is dit natuurlijk je eigen keuze Marleentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nooit lager dan 300-400kcal onder je behoefte van 2100 kcal zitten. Echter is dit natuurlijk je eigen keuze Marleentje

Ik ben ook wel bezig om te proberen  meer te eten, maar nadat ik begin dit jaar heel lang ziek ben geweest kan ik maar weinig eten verdragen zeg maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke 2 weken 100kcal erbij is vaak wel een makkelijke manier. Is niet veel eten en toch makkelijk meer eten. Ik wou dat ik dat had, dat ik eens wat minder kon eten. Ik wil altijd en veel eten..

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke 2 weken 100kcal erbij is vaak wel een makkelijke manier. Is niet veel eten en toch makkelijk meer eten. Ik wou dat ik dat had, dat ik eens wat minder kon eten. Ik wil altijd en veel eten..

Zullen we ruilen?

Maar dan krijg je wel de buikpijn en het kotsen erbij goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Welkom Ramon.  Op deze site zul je vast en zeker de gewenste kennis op doen.   Succes!
    • Hey allemaal, hierbij even een korte introductie over mij.   Ik ben 21 jaar oud en ben 4,5 jaar geleden in aanraking  gekomen met fitness en krachttraining. Vrijwel direct was ik erg fanatiek aan het trainen, maar als ik hierop terugblik was dit ver van efficient. Ik vind zowel het sporten als het voedingsaspect leuk aan deze tak van sport. Erg interessant waartoe je lichaam allemaal in staat is. Ik heb een kleine twee jaar Sportkunde gestudeerd aan de Hanzehogeschool in Groningen en heb ook een opleiding tot sportmasseur gevolgd en afgerond. Na deze twee jaar heb ik toch besloten om te switchen van opleiding en nu studeer ik verpleegkunde, ook dit aan de Hanzehogeschool in Groningen.   Mijn huidige statistieken: Lengte: 183cm Gewicht: 86kg Squat: 165kg Bankdruk: 135kg Deadlift: 170kg   Mijn doelen wanneer de sportscholen weer open gaan zijn: Het versterken van mijn squat, deze wil ik graag naar 180kg hebben.  Mijn deadlift verbeteren. Mijn techniek zit goed, maar op een of andere manier vind ik het lastig om mijn kracht er in kwijt te kunnen. Bovenlichaam op hypertrofie verder trainen.
    • Klopt helemaal Shorty. Bij deze vorm duurt de 'naverbranding' ook het langst. Verder uiteraard meer kalorieën verbruiken dan je inneemt!
  • Sponsors