Advertentie:

Muscle Starter Pack
Fit

Energiebehoefte berekenen

Recommended Posts

Energiebehoefte berekenen

Een goede en betrouwbare manier om je energiebehoefte te berekenen (energieverbruik in je rust periode) is de Harris-Benedict formule. Ik zal je de module eens laten zien. Hij is gemakkelijk in te vullen en zo te berekenen.

De formule die voor mannen is gaat als volgt:

88,362 + (gewicht in kg x 13,397) + (lengte in cm x 4,799) - (leeftijd in jaren x 5,677)

Ik zal je een voorbeeld laten zien hoe ik de formule bij mezelf heb ingevuld om te berekenen.

88,362 + (76 x 13,397) + (176 x 4,799) - (21 x 5,677) =1832 kcal

 

Dit cijfer is enkel wat je verbrand door niks doen, dus door op je kont te zitten. Hier zit geen eten en vertering bij of werken/sporten etc.

De formule die voor vrouwen is:

447,593 + (gewicht in kg x 9,247) + (lengte in cm x 3,098) - (leeftijd in jaren x 4,33)

Uiteraard is deze formule enkel om je op weg te helpen, dit zal nooit 100% exact zijn. Maar wanneer je op deze manier rekent zal je niet ver ervan af zitten.

bewerkt door Fit
  • Upvote 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

Een rekenvoorbeeld. Men weegt 85 kg, met een vetpercentage 10%
85 kg x 10 /100 = 8,5 = vetmassa
85 kg – 8,5 = 76,5 = vetvrije massa
76,5 x 24 = 1836 kcal = basisbehoefte wil je aankomen bouw dan langzaam je behoefte omhoog 200kcal naar 300 etc en wil je gewicht kwijtraken doet je dit precies andersom alleen niet lager gaan dan 500kcal ivb met energie en hormonen;)

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken hier dus niks van. Ben er ook niet mee bezig. Maar wat ik me afvraag of dit alleen voor krachttrainers geld. Een hardloper verbruikt naar mijn weten minder calorieën dan een krachttrainer in rust.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb me energiebehoefte ook is berekend, nu ben ik niet zo op de hoogte hoor. Als mijn ruststofwisseling 1534 is en me caloriebehoefte 2110 welke moet ik dan aan houden?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb me energiebehoefte ook is berekend, nu ben ik niet zo op de hoogte hoor. Als mijn ruststofwisseling 1534 is en me caloriebehoefte 2110 welke moet ik dan aan houden?

Je caloriebehoefte moet je aanhouden en zien als het break even punt voor je lichaam waarmee je niet aankomt of afvalt. Wil je spiermassa opbouwen ga je er 200-300 calorieën boven zitten, wil je afvallen ga je eronder zitten. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou nooit lager dan 300-400kcal onder je behoefte van 2100 kcal zitten. Echter is dit natuurlijk je eigen keuze Marleentje

Ik ben ook wel bezig om te proberen  meer te eten, maar nadat ik begin dit jaar heel lang ziek ben geweest kan ik maar weinig eten verdragen zeg maar.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke 2 weken 100kcal erbij is vaak wel een makkelijke manier. Is niet veel eten en toch makkelijk meer eten. Ik wou dat ik dat had, dat ik eens wat minder kon eten. Ik wil altijd en veel eten..

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke 2 weken 100kcal erbij is vaak wel een makkelijke manier. Is niet veel eten en toch makkelijk meer eten. Ik wou dat ik dat had, dat ik eens wat minder kon eten. Ik wil altijd en veel eten..

Zullen we ruilen?

Maar dan krijg je wel de buikpijn en het kotsen erbij goed?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden