Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Energiebehoefte berekenen

Recommended Posts

Energiebehoefte berekenen

Een goede en betrouwbare manier om je energiebehoefte te berekenen (energieverbruik in je rust periode) is de Harris-Benedict formule. Ik zal je de module eens laten zien. Hij is gemakkelijk in te vullen en zo te berekenen.

De formule die voor mannen is gaat als volgt:

88,362 + (gewicht in kg x 13,397) + (lengte in cm x 4,799) - (leeftijd in jaren x 5,677)

Ik zal je een voorbeeld laten zien hoe ik de formule bij mezelf heb ingevuld om te berekenen.

88,362 + (76 x 13,397) + (176 x 4,799) - (21 x 5,677) =1832 kcal

 

Dit cijfer is enkel wat je verbrand door niks doen, dus door op je kont te zitten. Hier zit geen eten en vertering bij of werken/sporten etc.

De formule die voor vrouwen is:

447,593 + (gewicht in kg x 9,247) + (lengte in cm x 3,098) - (leeftijd in jaren x 4,33)

Uiteraard is deze formule enkel om je op weg te helpen, dit zal nooit 100% exact zijn. Maar wanneer je op deze manier rekent zal je niet ver ervan af zitten.

Edited by Fit
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Een rekenvoorbeeld. Men weegt 85 kg, met een vetpercentage 10%
85 kg x 10 /100 = 8,5 = vetmassa
85 kg – 8,5 = 76,5 = vetvrije massa
76,5 x 24 = 1836 kcal = basisbehoefte wil je aankomen bouw dan langzaam je behoefte omhoog 200kcal naar 300 etc en wil je gewicht kwijtraken doet je dit precies andersom alleen niet lager gaan dan 500kcal ivb met energie en hormonen;)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metabolisme is onderhoud? Want je noemt in de titel energiebehoefte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet inderdaad energie behoefte zijn ! Excuus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken hier dus niks van. Ben er ook niet mee bezig. Maar wat ik me afvraag of dit alleen voor krachttrainers geld. Een hardloper verbruikt naar mijn weten minder calorieën dan een krachttrainer in rust.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is nog gerekend zonder inspanning zoals fitness of hardlopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik gewoon www.iffym.com, een veel makkelijkere site met goede calculators. Voor de ouderwetse mensen is dit wel makkelijk :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb me energiebehoefte ook is berekend, nu ben ik niet zo op de hoogte hoor. Als mijn ruststofwisseling 1534 is en me caloriebehoefte 2110 welke moet ik dan aan houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb me energiebehoefte ook is berekend, nu ben ik niet zo op de hoogte hoor. Als mijn ruststofwisseling 1534 is en me caloriebehoefte 2110 welke moet ik dan aan houden?

Je caloriebehoefte moet je aanhouden en zien als het break even punt voor je lichaam waarmee je niet aankomt of afvalt. Wil je spiermassa opbouwen ga je er 200-300 calorieën boven zitten, wil je afvallen ga je eronder zitten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nooit lager dan 300-400kcal onder je behoefte van 2100 kcal zitten. Echter is dit natuurlijk je eigen keuze Marleentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou nooit lager dan 300-400kcal onder je behoefte van 2100 kcal zitten. Echter is dit natuurlijk je eigen keuze Marleentje

Ik ben ook wel bezig om te proberen  meer te eten, maar nadat ik begin dit jaar heel lang ziek ben geweest kan ik maar weinig eten verdragen zeg maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke 2 weken 100kcal erbij is vaak wel een makkelijke manier. Is niet veel eten en toch makkelijk meer eten. Ik wou dat ik dat had, dat ik eens wat minder kon eten. Ik wil altijd en veel eten..

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke 2 weken 100kcal erbij is vaak wel een makkelijke manier. Is niet veel eten en toch makkelijk meer eten. Ik wou dat ik dat had, dat ik eens wat minder kon eten. Ik wil altijd en veel eten..

Zullen we ruilen?

Maar dan krijg je wel de buikpijn en het kotsen erbij goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Gisteren was ik nog aardig zwaar in de benen en besefte ik dat de Squad toch nog te zwaar is, nu wou ik vandaag gaan trainen maar heb de keuze gemaakt om mijn slaapkamer helemaal aan te passen zodat het ook echt een slaapkamer is. Alleen vergeet ik dus doordat ik fanatiek ben om te eten......    Morgen moet ik de rest van het huis weer in orde brengen en pak dan in de avond een lichte training (dus geen 4x8 Sq, maar wellicht 4x6).    Vandaag een goede dag en voelde mij fit, morgen weer een mooie dag te gaan en hoop vannacht echt veel beter te slapen. Geen brommende diepvries en een lege frisse kamer zodat ik er aan wen dat het ook echt een slaapkamer is en geen berghok met een bed er in. En aanwennen om geen telefoon meer te gebruiken voor het slapen maar een boek lezen over astronomie (ook een hobby van mij). Ik ben nu met deze bezig: http://www.dehilster.info/navigational_instruments/phd_thesis-Navigation_on_Wood.php   Ook nog even luchtzuiverende planten kopen voor in de slaapkamer, ik probeer nu alle beetjes te pakken wat kan helpen voor goede nachtrust zodat ik optimaal kan herstellen van een training. Ook maar eens kijken of melatonine nu echt werkt of niet (heb er weinig geloof in).  
    • Man, met de diepvries zeulen en de wasdroger en dan de tering lading dozen in de stellingen en alles..... genoeg gym voor vandaag. Daarnaast heb ik vrijdag een mooie training gedaan en morgen doe ik weer een training zodat ik op 3x in de week blijf. Hmmm nee eten is niets van terecht gekomen vandaag, te druk gehad met alles dat ik gewoon nog geen eten heb gehad nu. 
    • Verder nog wel tijd gehad om naar de gym te gaan en goed voor jezelf te koken?
  • Sponsors