Advertentie:

Sign in to follow this  
mvdv95

kwantiteit en duur van trainingen

Recommended Posts

Hee fitnessforum,

Ik (man,  21, 70 kilogram) ben sinds drie weken weer volop aan trainen (veel vrije tijd in de zomervakantie) en het gaat erg lekker. De eerste week was vooral afzien en veel spierpijn, maar dat ging redelijk snel weer weg en ik begin de progressie al te merken. Ik vraag me nu alleen af of ik niet té hard ga, mijn schema is als volgt:

dag 1: borst-schouders-triceps 

dag 2: rug-biceps benen 

dag 3: borst-schouders-triceps 

dag 4: rug-biceps-benen 

dag 5: rust

Per dag ben ik ongeveer 1,5-2 uur kwijt (ik pak er vrijwel elke dag buik bij en anders wel een halfuurtje cardio). Ik vraag me nu af of ik niet te veel train waarmee ik mezelf op langere termijn in de weg ga zitten, want ik ben niet zo naïef dat de groei die ik nu merk de standaard is (heerlijk om in die beginfase te zitten). Ik heb in ieder geval niet veel last van spierpijn, slaap goed en diep, en heb elke dag wel zin om te trainen.

Kan het kwaad om dit schema aan te houden? Hoe vaak trainen jullie in de week? en is het misschien beter om de spiergroepen anders te verdelen als je 4-6 keer per week gaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

De meningen lopen hiervoor nogal uiteen. Ik ben voorstander van die manier van trainen, wat ook wel high frequentie training genoemd wordt. 1 van de voordelen van die manier van trainen is dat je volume niet zo hoog moet liggen tijdens elke sessie. Ook blijft de proteinesynthese op peil. In het beste geval duurt deze 48 u met een piek op 36u. Dus 2 dagen. Bij ervaren atleten daalt dit zelfs tot 28u. Er is nog niet echt onderzoek naar gedaan maar Brad Schoenfeld komt in het najaar met data van een experiment dat loopt. Het enige (onofficiele) experiment dat ik ken is het Noorwegen experiment onder powerlifters. Met onofficieel bedoel ik dat het nooit opgetekend is als experiment.

http://www.strengtheory.com/high-frequency-training-for-a-bigger-total-research-on-highly-trained-norwegian-powerlifters/

 

Zie ook: https://www.muscleandstrength.com/articles/protein-synthesis-muscle-growth-training-frequency

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou na dag 2 ook een rust dag nemen. Dan anders train je dezelfde spiergroep te snel achter elkaar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hallo,   Ben 46 jarige Belg en nieuw op dit forum. In mijn jonge jaren, zo rond 22 à 23 jaar was ik gebeten door krachttraining. Trainde zo'n 4x per week en had gezien mijn slanke lichaamsbouw toch een mooi resultaat. Het enige nadeel was dat het vroeger allemaal niet zot genoeg kon met te zware gewichten te zeulen. Door 20 jaar lang stilstand in het sportieve leven voelt mijn lijf de noodzaak aan om te gaan krachttrainen. Het moet een aanzet worden om algemeen gezonder te gaan leven. Heb wel de vrees snel geblesseerd te zijn daar ik er gewoon aanleg voor heb. Hoop hier interessante dingen bij te leren i.v.m. voeding en training. Zelf zoek ik te starten met een full body schema 3x per week voor absolute beginners. Compound oefeningen zijn de rode draad blijkbaar.  Mijn doel  is vooral energieker en krachtiger te worden. Massa zou mooi meegenomen zijn maar is geen must. (meer)
    • Dat dan weer wel, klopt. MAAR dan blijft het feit dat je insulineweerstand omhoog gaat en je niet gaat groeien... Dus ja  
    •   Het veroorzaakt wel een hongergevoel wat bij de bulk dan wel weer kan helpen  
  • Sponsors