Advertentie:

Sign in to follow this  
mvdv95

kwantiteit en duur van trainingen

Recommended Posts

Hee fitnessforum,

Ik (man,  21, 70 kilogram) ben sinds drie weken weer volop aan trainen (veel vrije tijd in de zomervakantie) en het gaat erg lekker. De eerste week was vooral afzien en veel spierpijn, maar dat ging redelijk snel weer weg en ik begin de progressie al te merken. Ik vraag me nu alleen af of ik niet té hard ga, mijn schema is als volgt:

dag 1: borst-schouders-triceps 

dag 2: rug-biceps benen 

dag 3: borst-schouders-triceps 

dag 4: rug-biceps-benen 

dag 5: rust

Per dag ben ik ongeveer 1,5-2 uur kwijt (ik pak er vrijwel elke dag buik bij en anders wel een halfuurtje cardio). Ik vraag me nu af of ik niet te veel train waarmee ik mezelf op langere termijn in de weg ga zitten, want ik ben niet zo naïef dat de groei die ik nu merk de standaard is (heerlijk om in die beginfase te zitten). Ik heb in ieder geval niet veel last van spierpijn, slaap goed en diep, en heb elke dag wel zin om te trainen.

Kan het kwaad om dit schema aan te houden? Hoe vaak trainen jullie in de week? en is het misschien beter om de spiergroepen anders te verdelen als je 4-6 keer per week gaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

De meningen lopen hiervoor nogal uiteen. Ik ben voorstander van die manier van trainen, wat ook wel high frequentie training genoemd wordt. 1 van de voordelen van die manier van trainen is dat je volume niet zo hoog moet liggen tijdens elke sessie. Ook blijft de proteinesynthese op peil. In het beste geval duurt deze 48 u met een piek op 36u. Dus 2 dagen. Bij ervaren atleten daalt dit zelfs tot 28u. Er is nog niet echt onderzoek naar gedaan maar Brad Schoenfeld komt in het najaar met data van een experiment dat loopt. Het enige (onofficiele) experiment dat ik ken is het Noorwegen experiment onder powerlifters. Met onofficieel bedoel ik dat het nooit opgetekend is als experiment.

http://www.strengtheory.com/high-frequency-training-for-a-bigger-total-research-on-highly-trained-norwegian-powerlifters/

 

Zie ook: https://www.muscleandstrength.com/articles/protein-synthesis-muscle-growth-training-frequency

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou na dag 2 ook een rust dag nemen. Dan anders train je dezelfde spiergroep te snel achter elkaar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Welkom Pascal,   Persoonlijk zou ik vasthouden aan een full body schema of daar toch ten minste voor 3 maanden mee starten. Vet metabolisme zal er beter mee varen. M.a.w. ben de mening toegedaan dat je met full body langer en meer vet zal verbranden dan met split training. Daarbij moeten je pezen, gewrichten, ligamenten nog wennen aan gewichtsbelasting dus als je je spieren zou slopen met split routine kan je wel eens problemen krijgen. Denk ook dat je daar later de voordelen van gaat ondervinden bij eventuele split training door dus te beginnen met full body. Mind-muscle connection vraagt ook meer om een full body training in het begin.   groeten Hansie    
    • Hallo leden,   Mijn naam is Pascal, 25 jaar en sinds een weekje begonnen met fitnessen.
        Mijn gegevens: 1.74 lang 100.6 kg BMI 33.2 Fat: 31.6%  Spierpercentage: 65%
        Het vet zit rond de borst, buik, benen en billen.
      Ik sport sinds een week 3x in de week (althans, dat is mijn doel..) bij de plaatselijke basic fit.   schema: start: 10-15 warming-up op de loopband of crosstrainer (audio training BF)   vervolgend: total body workout: borst benen, buik, billen, rug, schouders, armen.   afsluitend: 10-15 min crosstrainer of loopband. (Audio Training BF).   Natuurlijk ben ik nog een ‘beginnende sporter’, maar ik wil eens weten:    -keto/khd arm icm met dit schema? Ja/Nee? Waarom?
      - total Body workout veranderen in bijv. 1 dag borst  1 dag benen. 1 dag ....???   ik voel mij nog niet zo comfortabel om bij de gewichten en halters (lees: bij de grote jongens) te sporten, dus ik gebruik de apparaten.  
        Ik zou graag jullie advies willen! alvast bedankt! 
    •   Jawel hoor! Heb je misschien geen Microsoft Word op je computer? Of een Mac (Apple) zonder Word?
  • Sponsors