Advertentie:



mvdv95

kwantiteit en duur van trainingen

Recommended Posts

Hee fitnessforum,

Ik (man,  21, 70 kilogram) ben sinds drie weken weer volop aan trainen (veel vrije tijd in de zomervakantie) en het gaat erg lekker. De eerste week was vooral afzien en veel spierpijn, maar dat ging redelijk snel weer weg en ik begin de progressie al te merken. Ik vraag me nu alleen af of ik niet té hard ga, mijn schema is als volgt:

dag 1: borst-schouders-triceps 

dag 2: rug-biceps benen 

dag 3: borst-schouders-triceps 

dag 4: rug-biceps-benen 

dag 5: rust

Per dag ben ik ongeveer 1,5-2 uur kwijt (ik pak er vrijwel elke dag buik bij en anders wel een halfuurtje cardio). Ik vraag me nu af of ik niet te veel train waarmee ik mezelf op langere termijn in de weg ga zitten, want ik ben niet zo naïef dat de groei die ik nu merk de standaard is (heerlijk om in die beginfase te zitten). Ik heb in ieder geval niet veel last van spierpijn, slaap goed en diep, en heb elke dag wel zin om te trainen.

Kan het kwaad om dit schema aan te houden? Hoe vaak trainen jullie in de week? en is het misschien beter om de spiergroepen anders te verdelen als je 4-6 keer per week gaat?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

De meningen lopen hiervoor nogal uiteen. Ik ben voorstander van die manier van trainen, wat ook wel high frequentie training genoemd wordt. 1 van de voordelen van die manier van trainen is dat je volume niet zo hoog moet liggen tijdens elke sessie. Ook blijft de proteinesynthese op peil. In het beste geval duurt deze 48 u met een piek op 36u. Dus 2 dagen. Bij ervaren atleten daalt dit zelfs tot 28u. Er is nog niet echt onderzoek naar gedaan maar Brad Schoenfeld komt in het najaar met data van een experiment dat loopt. Het enige (onofficiele) experiment dat ik ken is het Noorwegen experiment onder powerlifters. Met onofficieel bedoel ik dat het nooit opgetekend is als experiment.

http://www.strengtheory.com/high-frequency-training-for-a-bigger-total-research-on-highly-trained-norwegian-powerlifters/

 

Zie ook: https://www.muscleandstrength.com/articles/protein-synthesis-muscle-growth-training-frequency

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou na dag 2 ook een rust dag nemen. Dan anders train je dezelfde spiergroep te snel achter elkaar. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Persoonlijk denk ik de ultimate. (2e link)
    • Beste @Fit / lezers,   Na lang zoeken ben ik uiteindelijk op 3 handschoenen uitgekomen. Ik zou graag hulp van jullie hierbij kunnen gebruiken! Geef enkel aan welke jij het er stevigst uit vind zien en geef ook aan waarom. Zo zouden jullie mij erg kunnen helpen!   1: https://www.wehkamp.nl/nike-elemental-lightweight-fitness-handschoenen-16113772/?Ntt=nike fitnesshandschoenen&type=manual&PI=1&NavState={"pl"%3A"C24"%2C"Ntt"%3A"nike fitnesshandschoenen"%2C"type"%3A"manual"%2C"PI"%3A"1"}&Ns=P&PrI=3&Nrpp=96&ms=true   2: https://www.wehkamp.nl/nike-ultimate-heavyweight-fitness-handschoenen-16113735/   3: https://www.perrysport.nl/product/blauw-nike-lock-down-trainingshandschoenen-grijsblauw/749505_perrysport/?cm_mmc=googleshop-_-PPC-_-Google-_-__keyword__&aid=1100&source=plusbox&keyword_id=&remote_ad_id=&matchtype=&keyword=&gclid=Cj0KCQiA3b3gBRDAARIsAL6D-N8TDhxLcp5-CDklhlgizb78FmBgc9HS0AqUwCLJmfFZsAf2CoRjWoYaAoxiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds   Met vriendelijke groet, Joris 
    • Hi Joris,   Ik gebruik zelf geen handschoenen, maar ik denk dat dit meer een persoonlijke keuze is. Ik zou als ik jou was even uitzoeken welke gewoon stevig zijn en lang mee gaan. Er zullen vast wel reviews over te vinden zijn.   Succes!  
  • Sponsors


    Body en fitshop