Advertentie:

drRo

Intro

Recommended Posts

Hallo daar, 

 

Weer een nieuwe inschrijving :-)

Hoop dat er hier wat activiteit gaande is, op andere fora gekeken en ik heb overal de indruk dat de meeste posts alweer jaren geleden zijn. 

Ik: 39, 1m89, 84kg. Krachttraining sinds 2008, maar laatste 2.5 jaar pas continue en ook serieus bezig met m'n voeding.  

Laatste jaar gewicht ongeveer hetzelfde gebleven en vet% langzaam maar zeker van zo'n 16-17% -> ongeveer 12% nu. 

Momenteel met ketogeen dieet bezig, wat niet altijd gemakkelijk is maar wat echt ontzettend goed werkt om de love handles weg te schroeien ;-)

Mijn doel is nog ietsje droger worden, en dan langzaam kijken of ik nog wat spiermassa erbij kan krijgen. 

 

Tot later!

bewerkt door drRo
  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Welkom op het forum! Zo lang bestaat ons forum nog niet :) Ik wens je een leuke tijd toe en als je vragen hebt kan je deze altijd stellen!

 

Sportieve groeten,

 

Fit!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom!

Goed vooruitgang al.

En waarom precies voor het ketogeen dieet gekozen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je!

Ik las er van alles over dat het goed werkt om vet te verbranden en tegelijk spiermassa te behouden, en ik was ook wel benieuwd of het voor mij zou werken. Was het eetpatroon dat ik daarvoor had wel een beetje beu dus een switch leek me niet verkeerd. En eerlijk gezegd: het werkt écht geweldig goed. Het is niet gemakkelijk omdat je echt strikt de koolhydraten moet vermijden, anders sla je snel weer glycogeen op in je lever en dan switcht je verbranding weer naar KH. Maar ik zie letterlijk per week resultaat...dus dat motiveert wel weer om het vol te houden ;-)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zolang je in een calorie tekort zit, gaat je lichaam elke dag aan je vetreserves moeten zitten hoor.

Koolhydraten zorgen net dat je minder snel spiermassa verliest (houdt proteine beter vast in de spieren) en zorgt voor meer energie voor je workouta (dus hevigere workouts).

Zonder koolhydraten gaat je lichaam net sneller eiwitten (en dus ook spiermassa) afbreken omdat dit sneller energie levert dan vet omzetten naar energie. 

 

Maar zolang het werkt, ben je goed bezig. Maar staar je echt niet blind op wat je leest online. Je zal voor alles hevige voorstanders en tegenstanders vinden met bijhorende medische studies 😉

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik zeker merk is dat mijn spiermassa 'voller' is zodra ik weer koolhydraten toevoeg aan m'n voeding. Voor de rest voel (en kijk ik in spiegel) wat er gebeurt en pas ik het daarop aan. Wat inderdaad: er staat veel online, veel daarvan is blabla en voor iedere mening zijn argumenten te vinden. 

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb onlangs een meta-analyse zien voorbij komen waarin alle studies van zowel koolhydraatarme als vetarme dieeten vergeleken werden. De conclusie was dat het ene dieet niet beter was dan de andere wat betreft vetverlies.

 

Zelf ben ik geen voorstander van zulke dieeten. Het Atkins dieet is zowat het bekentste ketogeen dieet. Na enkele weken dit dieet te volgen gaat het lichaam in ketose en gaat zelf grote hoeveelheden suiker aanmaken. Dit supersuiker (methylglyoxal) is 40000 keer actiever dan gewone suiker. Geen wonder dat bepaalde atleten gaan experimenteren met dit dieet. Maar waar ze niet bij stil staan is dat dit suiker werkt als superglue. Eiwitten worden aan elkaar geplakt als hell. Die verbindingen slaan dan neer waar je ze niet wil hebben. Hetzelfde gebeurd bij diabetici die niet te behandelen zijn. Je verouderd er in sneltempo van.

 

Als je vet wil verliezen is er een eenvoudiger manier. Je hoeft zelfs nog geen kcals meer te tellen en het is nog gezonder ook. Al wat je moet doen is voedingsmiddelen vermijden met een hoge glycemische index. Dit zijn oa gerechten met suiker, pasta, rijst, aardappelen en graanprodukten(behalve volkorenbrood). Hierdoor gaat je insuline nooit pieken want het is deze die je vet maakt.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet akkoord met dat laatste @Peter Wouters.

Vet aanzet gebeurd door een calorie overschot.

Je kan perfect een calorie overschot hebben zonder hoge glycemische producten. De insulinepiek zal dat misschien bevorderen en het verminderen hiervan zal je ook minder een dip geven, maar zal je niet standaard laten afvallen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei P2I:

@Peter Wouters

Je kan perfect een calorie overschot hebben zonder hoge glycemische producten. De insulinepiek zal dat misschien bevorderen en het verminderen hiervan zal je ook minder een dip geven, maar zal je niet standaard laten afvallen.

 

Ik heb het zelf nog niet berekend maar ik vermoed dat je geweldig veel gaat moeten eten om tot een calorie overschot te komen met laag glycemische voedingsmiddelen. Ik denk dan aan groenten, fruit, havermoutpap. 

Er zijn al studies die aangetoond hebben dat een calorie niet altijd een calorie is. Dieeten met lage glycemische index en zonder calorierestrictie geven meer vetverlies  dan een vetarm dieet met calorierestrictie. 

Ook is het bekend dat niet de vetten maar hoge suikerpieken verantwoordelijk zijn voor hoge cholesterol.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Peter Wouters:

 

Ik heb het zelf nog niet berekend maar ik vermoed dat je geweldig veel gaat moeten eten om tot een calorie overschot te komen met laag glycemische voedingsmiddelen. Ik denk dan aan groenten, fruit, havermoutpap. 

Er zijn al studies die aangetoond hebben dat een calorie niet altijd een calorie is. Dieeten met lage glycemische index en zonder calorierestrictie geven meer vetverlies  dan een vetarm dieet met calorierestrictie. 

Ook is het bekend dat niet de vetten maar hoge suikerpieken verantwoordelijk zijn voor hoge cholesterol.

Klopt, maar havermout bevat vel calorieen. Je kan wel degelijk snel over je calorieen geraken met laag glycemische voeding.

Bepaalde groenten (wortel,...)en fruit (bvb bananen, mango, nectarine,...) Bevatten ook veel calorieën.

Een calorie is idd geen calorie. Zo zijn laag glycemische koolhydraten, eiwitten,... moeilijk verteerbare en wordt een deel van de aangebrachte calorieen al gebruikt om deze af te breken en om te zetten naar energie. En bij hoog glycemische is dit niet. 

Maar als je totaal calorieen zich in een tekort bevinden, val je af. Zit je in een overschot, dan kom je aan.

 

Om goed te bulken werk je dan best met hoog glycemische producten zodat je zeker bent dat je in een overschot zit en spieren aanzet

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    •   Net nog iets nieuw uitgeprobeerd.   Een vegetarisch eiwitrijke hamburger.   Ingredienten: -1 Blikje rode kidneybonen. -1 ei -75 gr fijne havermoutbloem -1 blokje groetenbouillon -(optioneel) 30gr weipoeder zonder toegevoegde smaak -(optioneel) kippen- of spagettiekruidenmix -1 ui -(kaas, ketchup en hamburgerbroodje)   Bereiding: Mix de rode kidneybonen fijn met een mixer. Voeg het ei, de havermout, de bouillon en het weipoeder toe. Ik voeg er ook (een relatief grote) hoeveelheid extra kruiden aan toe. Spaghettikruidenmix of kippenkruidenmix is lekker. Dan de pan invetten met olijfolie en met een lepel wat van het mengsel in de pan scheppen en een beetje plat duwen. Niet te lang bakken. Tesamen of apart de versneden ui bakken. Broodje met kaas + ui + ketchup + de vegetarisch hamburger.   Resultaat: Dankzij de textuur en de kleur van de bonen ziet het resultaat er uit als echt hamburgervlees. De smaak is natuurlijk niet exact hetzelfde, maar is zeker lekker. Ik vind het allezins veel lekkerder dan de vegetarisch burgers die je in de winkel kan kopen. Havermout, bonen, eieren en weipoeder bevatten allemaal veel eiwitten. Bonen en havermout bevatten veel vezels. Er zitten geen extra suikers of onverzadigde vetten in. Dus zeer gezond !      
    •   Voor de gene die geen koffie drinken is pre workout de uitkomst  
    • Een maagzuur remmer zorgt ervoor dat je minder zuur hebt in je maag. Bijgevolg slechtere vertering. Mogelijk had je daar last van. Verder ben ik geen fan van pre workoutsupplementen. Ze verlichten alleen je portemonnee. De enige supplementen met een bewezen werking voor een training zijn whey, creatine en een tas koffie.  
  • Discussies

  • Sponsors

    Body en fitshop

    XXL nutrition