Advertentie:



Sign in to follow this  
drRo

Intro

Recommended Posts

Hallo daar, 

 

Weer een nieuwe inschrijving :-)

Hoop dat er hier wat activiteit gaande is, op andere fora gekeken en ik heb overal de indruk dat de meeste posts alweer jaren geleden zijn. 

Ik: 39, 1m89, 84kg. Krachttraining sinds 2008, maar laatste 2.5 jaar pas continue en ook serieus bezig met m'n voeding.  

Laatste jaar gewicht ongeveer hetzelfde gebleven en vet% langzaam maar zeker van zo'n 16-17% -> ongeveer 12% nu. 

Momenteel met ketogeen dieet bezig, wat niet altijd gemakkelijk is maar wat echt ontzettend goed werkt om de love handles weg te schroeien ;-)

Mijn doel is nog ietsje droger worden, en dan langzaam kijken of ik nog wat spiermassa erbij kan krijgen. 

 

Tot later!

Edited by drRo
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Welkom op het forum! Zo lang bestaat ons forum nog niet :) Ik wens je een leuke tijd toe en als je vragen hebt kan je deze altijd stellen!

 

Sportieve groeten,

 

Fit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom!

Goed vooruitgang al.

En waarom precies voor het ketogeen dieet gekozen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je!

Ik las er van alles over dat het goed werkt om vet te verbranden en tegelijk spiermassa te behouden, en ik was ook wel benieuwd of het voor mij zou werken. Was het eetpatroon dat ik daarvoor had wel een beetje beu dus een switch leek me niet verkeerd. En eerlijk gezegd: het werkt écht geweldig goed. Het is niet gemakkelijk omdat je echt strikt de koolhydraten moet vermijden, anders sla je snel weer glycogeen op in je lever en dan switcht je verbranding weer naar KH. Maar ik zie letterlijk per week resultaat...dus dat motiveert wel weer om het vol te houden ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang je in een calorie tekort zit, gaat je lichaam elke dag aan je vetreserves moeten zitten hoor.

Koolhydraten zorgen net dat je minder snel spiermassa verliest (houdt proteine beter vast in de spieren) en zorgt voor meer energie voor je workouta (dus hevigere workouts).

Zonder koolhydraten gaat je lichaam net sneller eiwitten (en dus ook spiermassa) afbreken omdat dit sneller energie levert dan vet omzetten naar energie. 

 

Maar zolang het werkt, ben je goed bezig. Maar staar je echt niet blind op wat je leest online. Je zal voor alles hevige voorstanders en tegenstanders vinden met bijhorende medische studies ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik zeker merk is dat mijn spiermassa 'voller' is zodra ik weer koolhydraten toevoeg aan m'n voeding. Voor de rest voel (en kijk ik in spiegel) wat er gebeurt en pas ik het daarop aan. Wat inderdaad: er staat veel online, veel daarvan is blabla en voor iedere mening zijn argumenten te vinden. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb onlangs een meta-analyse zien voorbij komen waarin alle studies van zowel koolhydraatarme als vetarme dieeten vergeleken werden. De conclusie was dat het ene dieet niet beter was dan de andere wat betreft vetverlies.

 

Zelf ben ik geen voorstander van zulke dieeten. Het Atkins dieet is zowat het bekentste ketogeen dieet. Na enkele weken dit dieet te volgen gaat het lichaam in ketose en gaat zelf grote hoeveelheden suiker aanmaken. Dit supersuiker (methylglyoxal) is 40000 keer actiever dan gewone suiker. Geen wonder dat bepaalde atleten gaan experimenteren met dit dieet. Maar waar ze niet bij stil staan is dat dit suiker werkt als superglue. Eiwitten worden aan elkaar geplakt als hell. Die verbindingen slaan dan neer waar je ze niet wil hebben. Hetzelfde gebeurd bij diabetici die niet te behandelen zijn. Je verouderd er in sneltempo van.

 

Als je vet wil verliezen is er een eenvoudiger manier. Je hoeft zelfs nog geen kcals meer te tellen en het is nog gezonder ook. Al wat je moet doen is voedingsmiddelen vermijden met een hoge glycemische index. Dit zijn oa gerechten met suiker, pasta, rijst, aardappelen en graanprodukten(behalve volkorenbrood). Hierdoor gaat je insuline nooit pieken want het is deze die je vet maakt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet akkoord met dat laatste @Peter Wouters.

Vet aanzet gebeurd door een calorie overschot.

Je kan perfect een calorie overschot hebben zonder hoge glycemische producten. De insulinepiek zal dat misschien bevorderen en het verminderen hiervan zal je ook minder een dip geven, maar zal je niet standaard laten afvallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uur geleden zei P2I:

@Peter Wouters

Je kan perfect een calorie overschot hebben zonder hoge glycemische producten. De insulinepiek zal dat misschien bevorderen en het verminderen hiervan zal je ook minder een dip geven, maar zal je niet standaard laten afvallen.

 

Ik heb het zelf nog niet berekend maar ik vermoed dat je geweldig veel gaat moeten eten om tot een calorie overschot te komen met laag glycemische voedingsmiddelen. Ik denk dan aan groenten, fruit, havermoutpap. 

Er zijn al studies die aangetoond hebben dat een calorie niet altijd een calorie is. Dieeten met lage glycemische index en zonder calorierestrictie geven meer vetverlies  dan een vetarm dieet met calorierestrictie. 

Ook is het bekend dat niet de vetten maar hoge suikerpieken verantwoordelijk zijn voor hoge cholesterol.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei Peter Wouters:

 

Ik heb het zelf nog niet berekend maar ik vermoed dat je geweldig veel gaat moeten eten om tot een calorie overschot te komen met laag glycemische voedingsmiddelen. Ik denk dan aan groenten, fruit, havermoutpap. 

Er zijn al studies die aangetoond hebben dat een calorie niet altijd een calorie is. Dieeten met lage glycemische index en zonder calorierestrictie geven meer vetverlies  dan een vetarm dieet met calorierestrictie. 

Ook is het bekend dat niet de vetten maar hoge suikerpieken verantwoordelijk zijn voor hoge cholesterol.

Klopt, maar havermout bevat vel calorieen. Je kan wel degelijk snel over je calorieen geraken met laag glycemische voeding.

Bepaalde groenten (wortel,...)en fruit (bvb bananen, mango, nectarine,...) Bevatten ook veel calorieën.

Een calorie is idd geen calorie. Zo zijn laag glycemische koolhydraten, eiwitten,... moeilijk verteerbare en wordt een deel van de aangebrachte calorieen al gebruikt om deze af te breken en om te zetten naar energie. En bij hoog glycemische is dit niet. 

Maar als je totaal calorieen zich in een tekort bevinden, val je af. Zit je in een overschot, dan kom je aan.

 

Om goed te bulken werk je dan best met hoog glycemische producten zodat je zeker bent dat je in een overschot zit en spieren aanzet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Is hier nog wel eens dieper op in gegaan? Ik kom het onderwerp zelden tegen. 
        Net een BFR training gehad op biceps en triceps. 

      Ik weet dat het veilig is, maar ik vond het toch even heel eng... De aderen in mijn biceps werden dermate groter en zichtbaar dat ik de elastieken uit angst heb af gedaan. 

      Ik heb 3 goede sets van 15 herhalingen op m’n biceps gedaan (barbell curl) en 3 goede sets van 25 herhalingen op triceps (cable pushdown). 

      Ik denk dat ik deze vorm van training pas serieus aandurf als ik een echte set bands met drukmeter heb aangeschaft. Om die uitgave te rechtvaardigen wil ik mij wel eerst even goed inlezen over de positieve effecten van deze vorm van trainen. Wellicht dat hier iemand wat over kan vertellen? 

      Mijn persoonlijke ervaring tijdens de beperkte trainingsduur onder BFR is wel positief. Je merkt inderdaad dat je training zwaarder voelt. Als de pomp komt is de pijn bijna ondraaglijk. Let wel: ik kan tegen deze pijn, ik presteer goed onder pijn, maar het voelde ietwat gevaarlijk en daarom ben ik gestopt en zonder elastieken verder gaan trainen. De elastieken zaten duidelijk te strak, want de armen begonnen instant gruwelijk koud aan te voelen. Elastieken iets losser gedaan en toen was het hele effect juist weg.... dus te strak vs te los.

      Ben benieuwd hoe de armen er morgen bij staan    @Shorty heeft ook zijn vraagtekens bij de effectiviteit van de training. Ik kan meerdere bronnen opzoeken die dan beiden het tegenovergestelde ‘aantonen’....   Lastig onderwerp? Mensen met praktijkervaring? 
    •   Hey, bedankt voor antwoord   Ja het is eigenlijk specifiek voor de kracht/aggressie toename voor krachtsport over een zeer korte tijd, niet om massa te bouwen. Als je een bron hebt mag je die altijd doorgeven. Ik vind echt niets meer   Grts  
    • Hey man! Daar kan ik een lang en moeilijk verhaal van maken maar:   Dat is BIJNA niet te krijgen, maar het is mogelijk en duur. Ik heb een bron voor je eventueel, maar het ding is ook dat Halotestin geen spiermassa bouwt en echt alleen pre-contest gebruikt wordt.   Groeten!
  • Sponsors