Advertentie:

Flozo

consequenties van te weinig eiwitten??

Recommended Posts

Laatste maanden probeer ik wat af te vallen, daarnaast fitness ik 4 x in de week, op een ap houd ik op de gram noukeurig bij wat ik per dag aan callorien binnenkrijg. meestal zit ik tussen de 1200 en 1400 calorien per dag, dieet bestaat voor het grootste deel uit het normale huis tuin en keuken voedsel. dus brood met jam of kaas, of een kom yogurt met muesli,  de warme maaltijd bestaan meestel uit aardappelen groente en een stukje vlees. soms laat ik het stukje vlees liggen omdat ik er niet dol op ben.

 

Nu keek ik vandaag wat dieper in de ap en de mogelijkheiden en kwam bij een soort overzicht waaruit blijkt dat ik de afgelopen 30 dagen per dag maar 48 gram (in het rood) eiwitten binnen heb gekregen. dat rode alarmeerde mij, dus ben ik gaan googlen en daaruit blijkt dat iemand die aan krachtsport doet 170 gram eiwitten nodig heeft. 3 weken geleden ben ik overgegaan op een zwaarder schema dus heb regelmatig last van spierpijn. wat voor mij een teken is dat er wel iets gebeurd qua spiergroei.

 

kan een tekort aan eiwitten in combinatie met krachtsport je lichaam beschadigd? en wat gaat er gebeuren als ik wel meer eiwitten neem? zou het afvallen dan ook beter gaan?

 

Jelle

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Eiwitten helpen zeker bij afvallen. Ik zou echter niet naar 170gr gaan. De helft is volgens mij al genoeg voor jouw gewicht. Jouw totale aantal kcal per dag vind ikzelf extreem laag. Zeker als je spiermassa wilt behouden/aankomen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peter, hoe kom je erop dat ik de helft van 170 gram eiwitten nodig heb? ga je dat uit van het vetvrije gewicht wat bij mij 70 kilo is? of van hoe zwaar ik nu weeg? 98 kilo? 

 

om gezond af te vallen zou ik 300 calorieën minder moeten eten van de 'onderhoud' dus 1900 calorieën per dag. 

in die 1900 calorieën moeten dus vetten eiwitten koolhydraten en vetten zitten O.o 

ik ben uitgegaan van 170 gram eiwitten = 700 calorieën 

dan ziet mijn verdeling er zo uit. Nu nog omzetten naar voedsel. en iedere dag mijn eten wegen en in een app omzetten naar deze waarden. 

 

  • Koolhydraten: 40-60%      950 =   50%
  • Eiwitten: 25-35%               700 =   36 %  = 170 gram eiwitten
  • Vetten: 15-25%                  250=    24 %

klopt dit een beetje?

 

groetjes

 

Jelle

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de voedingsschema-maker intussen gevonden voorlopig kan daarmee wel even uit de voeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jelle dit ziet er al stukken beter uit! Nu inderdaad omzetten naar voeding. 1400 kcal was veel te weinig inderdaad. Kan zijn dat je daarom dan zelfs NIET afvalt! Succes! :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden zei Flozo:

Peter, hoe kom je erop dat ik de helft van 170 gram eiwitten nodig heb? ga je dat uit van het vetvrije gewicht wat bij mij 70 kilo is? of van hoe zwaar ik nu weeg? 98 kilo? 

 

De optimale proteine inname zou dagelijks tussen de 1,5gr en 2gr/kg moeten zijn. In jouw geval klopt het dan dat dit ongeveer 170gr is. Ik heb daar enkele bedenkingen bij maar dat is louter persoonlijk. Die RDA is gebaseerd op de proteinesynthese die met deze hoeveelheden maximaal wordt(piek wordt hoger). Echter weten we nog niet in hoeverre onze spieren daar gebruik van maken om optimaal te groeien. Sterker nog, ons lichaam lijkt hierop te anticiperen. Proteinesynthese bij beginnelingen duurt ongeveer 48u. Bij ervaren krachtsporters(en dit gebeurd al na een aantal weken) zakt dit naar 27u. Ons lichaam lijkt dan minder behoefte te hebben aan herstel. Daarom denk ik dat we op dat moment ook minder proteine nodig hebben. Alleen een soort van onderhoudsdosis. Nogmaals dat is een persoonlijke opinie.

Een ander punt is dat ons lichaam constant bezig is met eiwitten aan te voeren maar ook af te voeren. Dit recyclagesysteem is niet optimaal en sommige eiwitten blijven rondzweven in de cellen. Sommige klitten ook samen. Dit noemt men eiwitstapeling. In de loop van de jaren worden dit klonters en dit is er mede verantwoordelijk voor dat onze cellen verouderen met alle gevolgen vandien.

Langs de ene kant hebben we eiwitten nodig om te groeien en aan de andere kant verkort het ons leven. Begrijp je nu waarom ik de helft neem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp je denk ik  Peter, dan vraag ik me wel af of er misschien voorbeelden zijn bij 'oudere' krachtsporters waarvan bekend is dat ze veel en langdurig eiwitten in hebben genomen. Die er oud voor hun leeftijd zijn.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 uur geleden zei Flozo:

Ik begrijp je denk ik  Peter, dan vraag ik me wel af of er misschien voorbeelden zijn bij 'oudere' krachtsporters waarvan bekend is dat ze veel en langdurig eiwitten in hebben genomen. Die er oud voor hun leeftijd zijn.  

Amyloidose of eiwitstapeling treed over het hele lichaam op. Bekende gevolgen zijn de ziekte van Parkinson, Alzheimer. Maar ook plotseling hartfalen, nierbeschadiging, longen, lever enz. Afhankelijk van je genetische aanleg, levensstijl, voeding enz treed dit vroeger of later op.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1,6 gr -2gr eiwitten /kg lichaamsgewicht is optimaal.

Hoe meer koolhydraten je eet, hoe minder eiwitten je nodig hebt ( beter transport naar de spier, koolhydraten zijn ook eiwitsparend,...)

Daarom dat keto dieten veel meer eiwitten vragen.

Waarom ook niet te laag gaan zoals @Peter Wouters aangeeft, omdat een deel van je totale eiwitten van groenten komen. Maar dit zijn onvolledige eiwitstructuren, dus het lichaam is hier maar weinig mee.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingewikkeld verhaal jongens die eiwitten! pff  meer eiwitten nemen heeft er wel voor gezorgt dat ik minder spierpijn heb denk ik.

 

Ik ben nu een week bezig met 1900 calorieen per dag met met als verdeling koolhydraten 50% (270-365 gram) eiwitten 25% (134-182 gram) vetten (60-81 gram). nu is het erg moeilijk om de dagelijks koolh eiwitten en vetten te halen.

 

Is het niet beter om de calorrieen per dag te verhogen zodat ik dat makkelijk haal?

 

graag hoor ik jullie mening.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Flozo,

 

In de voedingschema maker die hier op het forum staat zit op het eerste tabje een calorie behoefte tool. Hier kun je uitrekenen hoeveel kcal jij kunt eten voor je doel. Hier moet je je leeftijd, gewicht, vp etc invullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Flozo focus je in het begin op totale calorieen en eiwitten. Hoe de verdeling koolhydraten en vetten zijn, maakt op zich niet meteen veel uit. Eens meer vetten of eens meer koolhydraten maakt echt niets uit zolang je voldoende eiwitten binnen hebt en rond je totale calorieen zit.

 

En stress niet teveel om voeding. Ga bvb eerder gaan zeggen dat je tussen de 1800 en 2000 kcal moet zitten per dag. Dan is het eens een dag wat hoger en een dag wat lager. Dit gaat niet het grote verschil maken tenzij je op 8% vetpercentage zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    •   Inderdaad Avatar zelf niet te veel druk opleggen. Daar bezondig  ik mezelf ook aan. De voeding ga ik mondjesmaat aanpassen want anders krijg ik figuurlijk en letterlijk het aan mijn darmen om nog maar te zwijgen van een overladen maag. Ik probeer zelf eerst het plezier van het trainen te ontdekken en niet veel te over analyseren want dan jaag ik mijn cortisol spiegel weer omhoog en dat is dan weer niet goed voor de gains. Over gains gesproken ga mij hiervoor in het begin niet te veel het hoofd op hol laten brengen dat komt wel, globaal gezien zo na 2 à 3 maanden. Het laatste in mijn geval waarschijnlijk Waar ik mij meer zorgen over maak is mijn overgevoeligheid voor blessures. Hoofd van kinesitherapie onderwierp mij aan onderzoek en concludeerde overgevoeligheid van pezen en gewrichten. Ik hoef bij wijze van spreken nog maar naar de grond te rijken en heb al een hamstringscheurtje en zo vergaat het ook met een hardnekkige schouderblessure, 2 golfellebogen enzovoort... We mogen niet mopperen zoals ze op zijn Hollands zeggen maar soms zou ik beter gaan biljarten Neen , alle gekheid op een stokje we staan er voor en we moeten er door. Dag per dag bekijken. De weg is lang maar loont de moeite.   Groeten
    • Interessant; natuurlijk weten we het grootste gedeelte wel hoe het moet en is dit 1 van de 1000 artikelen die hetzelfde verteld, maar nog een keer inprenten kan geen kwaad.    Roken is ook echt een dingetje waar ik mee wil stoppen in de toekomst maar al het goede komt langzaam. Dat is ook nog 1 van de dingen waar ik flink winst uit zou kunnen halen op termijn. En vakers exen of er aan denken is iets wat ik echt bewust doe ivm test, dat is iets wat ik vaak heb gelezen dat het echt een enorme boost kan geven.    Mooie onderwerpen Hansie!    ---   Ik las een poosje terug nog een stuk over overtraining hoe snel dat kan gaan en dat je dan ook een enorme test daling kunt krijgen. Zelfs het continu bezig zijn met het moeten trainen is al een groot nadeel, dus meer leuke dingen doen  
    • Leuk artikel gevonden om op natuurlijke wijze testosteron te verhogen. Wat mij betreft op termijn cola en sigaretten laten maar alles met een keer sevens zoals ze hier bij ons zeggen.   https://www.menshealth.com/nl/gezondheid/a23100051/testosteron-meer/   Sportieve groeten,
  • Sponsors