Advertentie:

Peter Wouters

Studies, hoe ze fout kunnen geinterpreteerd worden

Recommended Posts

Deze week werden de resultaten bekend gemaakt van een enorme studie inzake voedsel en gezondheid. De studie omvatte 135.335 mensen uit 18 verschillende landen over vijf continenten die zeven jaar gevolgd werden. Het is bekend als de Prospective Urban Rural Epidemiology studie, of PURE, en de resultaten werden gepresenteerd op de European Society of Cardiology vergadering in Barcelona en gepubliceerd in The Lancet.

De praktisch belangrijke bevindingen waren dat de gezondste mensen ter wereld diëten hadden die vol zijn van vruchten, bonen, zaden, groenten en volkoren, en laag geraffineerde koolhydraten en suiker.
 
Toch werden er een aantal zaken verdraaid. Als schrijver en lezer zou dit anders heel saai zijn.  

Wanneer je PURE Googled levert dit het volgende. De dekking van de studie is meestal prima, maar de rubrieken alleen beloven nieuwigheid. Stat riep 'Grote nieuwe studie werpt twijfel over de algemene wijsheid over vet en koolhydraten.' Reuters zei 'Studie betwist algemene wijsheid
op het gebied van vetten, vruchten en groenten.' Medscape zei 'PURE schud studierichting op gebied van voedingsonderzoek door elkaar: high fat dieet is voordeliger. De redactie van The Lancet gebruikte de kop "PURE Studie werpt twijfel over de Definitie van een Gezond Dieet."

Is dat zo?

Deze beweringen zijn allemaal gebaseerd op het idee dat de meeste mensen hebben over de definitie van een "gezond dieet" welk volgens hen gelijk is aan 'een low fat' dieet. Dat was de aanbeveling van de USDA in de jaren negentig. Maar gezien het feit dat er sindsdien veel voedingsstudies en boeken en verhalen verschenen zijn over dit thema, is deze idee steeds keer op keer weerlegt. Er is nog wat onenigheid over precies hoeveel van de soorten vetten optimaal zijn voor de menselijke gezondheid binnenin populaties, maar de verschillen zijn van academisch aard.
 
 
 
 
 
 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Ik trek de expander met beide handen uitelkaar. Ik voel het niet alleen in mijn triceps maar ook in de trapezius.
    • Zoals de naam al aangeeft wordt de triceps kickback dumbbell voor de triceps gedaan maar ik merk dat het ook een goeie oefening voor de lattissimus dorsi is. Ik doe de oefening staand met een kettlebell van 8kg. 
    • Hallo Vinny, zoals ik het zie train jij met veel reps. Daar is niks mis mee. Toch zijn er een paar voorwaarden waar je je moet aan houden wil je spiergroei verkrijgen. Het gewicht waar je mee traint mag niet minder bedragen dan 40% van je 1RM. Je hoeft echter die 1RM niet te weten om te weten te komen hoeveel dit bedraagt. Kijk maar op deze link Een tweede voorwaarde is dat je to failure gaat. Dit wil zeggen dat je een set beëindigt met een rep waarvan je voelt dat er geen volgende meer uit kan. Wees hier wel voorzichtig mee. Trainen to failure is heel taxerend voor het centrale zenuwstelsel. Het best is dat je dit maar doet in de laatste set van een oefening. Waarschijnlijk wordt met deze manier van trainen de tragere spiervezels aangesproken. Probeer een minimum van 15 reps te bereiken.   Natuurlijk kan je ook zwaarder gaan trainen 60 tot 80% van 1RM. Daarvoor ga je extra gewichten moeten aanschaffen. Hierbij gaan de snellere spiervezels worden aangesproken. Hierbij wordt niet to failure gegaan.   Je kan beide manieren gaan afwisselen tijdens de week waarbij je op de ene dag de trage spiervezels aanpakt en op een andere de snellere.
  • Discussies

  • Sponsors

    Body en fitshop

    XXL nutrition