Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Studies, hoe ze fout kunnen geinterpreteerd worden

Recommended Posts

Deze week werden de resultaten bekend gemaakt van een enorme studie inzake voedsel en gezondheid. De studie omvatte 135.335 mensen uit 18 verschillende landen over vijf continenten die zeven jaar gevolgd werden. Het is bekend als de Prospective Urban Rural Epidemiology studie, of PURE, en de resultaten werden gepresenteerd op de European Society of Cardiology vergadering in Barcelona en gepubliceerd in The Lancet.

De praktisch belangrijke bevindingen waren dat de gezondste mensen ter wereld diëten hadden die vol zijn van vruchten, bonen, zaden, groenten en volkoren, en laag geraffineerde koolhydraten en suiker.
 
Toch werden er een aantal zaken verdraaid. Als schrijver en lezer zou dit anders heel saai zijn.  

Wanneer je PURE Googled levert dit het volgende. De dekking van de studie is meestal prima, maar de rubrieken alleen beloven nieuwigheid. Stat riep 'Grote nieuwe studie werpt twijfel over de algemene wijsheid over vet en koolhydraten.' Reuters zei 'Studie betwist algemene wijsheid
op het gebied van vetten, vruchten en groenten.' Medscape zei 'PURE schud studierichting op gebied van voedingsonderzoek door elkaar: high fat dieet is voordeliger. De redactie van The Lancet gebruikte de kop "PURE Studie werpt twijfel over de Definitie van een Gezond Dieet."

Is dat zo?

Deze beweringen zijn allemaal gebaseerd op het idee dat de meeste mensen hebben over de definitie van een "gezond dieet" welk volgens hen gelijk is aan 'een low fat' dieet. Dat was de aanbeveling van de USDA in de jaren negentig. Maar gezien het feit dat er sindsdien veel voedingsstudies en boeken en verhalen verschenen zijn over dit thema, is deze idee steeds keer op keer weerlegt. Er is nog wat onenigheid over precies hoeveel van de soorten vetten optimaal zijn voor de menselijke gezondheid binnenin populaties, maar de verschillen zijn van academisch aard.
 
 
 
 
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik denk dat met een uurtje sporten per dag je buik niet gaat weggaan. Wat belangrijker is is wat je totaal op een dag verbruikt. Er is een verschil tussen iemand die de hele dag achter een bureau zit en iemand die zware fysieke arbeid verricht. Wat je per dag eet is nog belangrijker.  Een dieet volgen is ook geen sinecure. Velen haken af na een bepaalde tijd. Wat een rol speelt is dat je een voedingspatroon aanhoud dat je met plezier kan volhouden. Wat ik nu al enkele jaren doe is gemakkelijk vol te houden en deed me 15 kilo verliezen op nog geen half jaar en ook mijn buik. Ik vermijd gewoon het eten van brood. Het is te zeggen, ik eet het soms bij gelegenheid nog maar door de week niet. Brood is in essentie niet slecht maar je eet er gemakkelijk teveel van en zodoende krijg je kcalorieen binnen.   Ik start de dag met een behoorlijk bord havermout en sojamelk aangevuld met rozijnen en een banaan. Zeer buikvullend en weinig calorieen.  Om 9 uur eet ik een banaan en drink wat sojamelk aangevuld met proteinen. 's Middags eet ik een slaschotel met verschillende soorten groenten. Ik doe verschillende mengelingen bij elkaar die ik vind in de groentenafdeling. Rode kool, witte kool, rode biet, wortel, radijs, ui, tomaat, sla, zelfs prei. De kunst is om dit lekker te maken. Ik doe daar een vinaigrette onder op basis van olijfolie. Ook gaat er nog een blik van 50 gr tonijn onder. Weerom zeer buikvullend en weinig calorieen. Als toetje nog een banaan en sojamelkshake. Om 3 uur nog een appel met wat sojamelk. 's Avonds eet ik mee wat de pot schaft. Als ik zin heb om iets te snoepen neem ik een stuk chocolade van 86%. Ik garandeer je dat je buik verdwijnt als sneeuw voor de zon.   Als je bang hebt om spiermassa te verliezen is het best om je eiwitten te uppen. Het kost je lichaam meer energie om een gram eiwit om te zetten dan een gram vet of koolhydraten. Bovendien remmen eiwitten je spierafbraak.    
    • Dan komt er wederom een vraag bij mij op;  is het niet de bedoeling van krachttraining dat je de training dusdanig uitvoert dat je microbeschadigingen in de spier krijgt waardoor deze sterker wordt en ook groter? Dit is toch niet mogelijk wanneer je op die wijze traint maar onder onderhoud gaat eten waardoor je spieren dus niet kunnen groeien?  Of bedoel je een andere vorm van krachttraining waarbij je niet over die grens heen gaat van microbeschadiging?  In mijn situatie is er geen sprake van een buikje maar een flinke buik, dus ik zal grondig aan slag moeten gaan. Er zullen ook wel beginners zijn met een klein buikje , dat verdwijnt vast wel met krachttraining maar als je echt een behoorlijke buik hebt, dan kan ik me voorstellen dat krachttraining niet de ideale manier is om dat kwijt te raken. 
    • Nee je begrijpt mij verkeerd, je kan prima afvallen door krachttraining. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je onder onderhoud eet. Of je krachttraining of cardio doet maakt voor de rest niets uit staat hier los van. Krachttraining zal alleen helpen om wat gespierder te blijven dan cardio. 
  • Sponsors