Advertentie:



Sign in to follow this  
Fit

Hardlopen

Recommended Posts

Hardlopen

Wat heb je nodig om goed te kunnen hardlopen?

Simpelweg hardloopschoenen! Maar let op, ga naar een speciaalzaak om met een speciale camera je loop te analyseren, dit is nodig om de juiste schoen bij jou loop uit te kiezen om ze min mogelijk blessures te krijgen. Wanneer je verkeerde schoenen hebt is de kans op blessures juist een stuk groter!

Looptechniek

De looptechniek van hardlopen is ook zeer belangrijk om geen blessures te krijgen, je kunt het volgende filmpje bekijken als je meer te weten wilt komen over deze techniek.

 

Waarom willen mensen hardlopen?

Hier heeft iedereen een andere reden voor, de ene wil afvallen, de ander wil iets bereiken, en de ander wil zijn conditie of prestatie verbeteren.

Hoewel je om af te vallen beter met krachttraining kunt beginnen is er toch een grote groep die voor hardlopen kiest, er zijn ook vaak mensen die de abonnementen in de sportschool te duur vinden en hardlopen is relatief goedkoop.

Wanneer je begint met afvallen en je wilt afvallen, en je vet percentage is boven de 35% is het verstandig om eerst stevig door te wandelen, wanneer je direct begint met hardlopen zou dit wel eens heel slecht voor je gewrichten kunnen zijn. Let hier dus goed op!

 

 

Edited by Fit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Een vraagje. Ben vorige week begonnen met hardlopen. Om en nabij de 5 kilometer. Maar naderhand toen ik thuis kwam was mijn buik erg opgezwollen. De dag erna was het weer weg. Weet iemand hoe dit komt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit schijnt typisch voor te komen bij beginners. Bij een inspanning wordt bloed naar de lichaamsuiteinden gestuurd. Weg van de interne organen waardoor de spijsvertering vertraagd. Dit geeft dan een opgeblazen gevoel.

Een tweede zaak is dat je buik meer water gaat vasthouden. Vooral als je veel zouten uitzweet.

Het positieve is dat dit effect zou moeten weggaan na een paar weken. Moest dit dan nog zo zijn, best eens naar een arts gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf heb dit probleem niet en weet ook niet precies waar het aan kan liggen, heb even zitten zoeken en kwam uit op dat het ook aan bepaalde voeding kan liggen dat je eet voordat je begint met hardlopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah beter, dan wacht ik het even af en ga ik wel 2x per week proberen.

Gelukkig heb ik het met fitness.

Bedankt voor de snelle reacties en will keep you guys posted of het overgaat

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal vandaag weer eens hardlopen. Na 4 weken blessure leed, hoop ik dat ik nu geen pijntjes meer zal hebben! Alhoewel ik het ergste vrees...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan jullie liever hardlopen, of pakken jullie liever cardio na krachttraining? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liever op een rustdag een rondje hardlopen. Al moet ik zeggen dit doe ik alleen tijdens het cutten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb echt een schijthekel aan hardlopen. Tenzij het op training is samen met mn teamgenoten, dan mag ik graag voorop lopen. :D

Maar in mn eentje, nee daar heb ik echt geen motivatie voor.. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb echt een schijthekel aan hardlopen. Tenzij het op training is samen met mn teamgenoten, dan mag ik graag voorop lopen. :D

Maar in mn eentje, nee daar heb ik echt geen motivatie voor.. 

Ik heb er ook echt een hekel aan, verzin ook elke week smoesjes voor cardio. Gelukkig ben ik een ectomorph die alles kan eten wat hij wil en nooit dik zal worden. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, geweldig. Ik ren voor de lol en voor evenementen. Ik heb net getraind en ga vanavond even een 20 minuten hardlopen. Heb er echt zin in. Jullie zijn gewoon geen doorzetters :P

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, geweldig. Ik ren voor de lol en voor evenementen. Ik heb net getraind en ga vanavond even een 20 minuten hardlopen. Heb er echt zin in. Jullie zijn gewoon geen doorzetters :P

Haha, ik nodig jou uit om een keer een conditietraining met ons mee te doen. ;)

Dan komen we er wel achter wie de doorzetter is :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Een aanvulling op Geert die me te binnen schiet. Vervang de burpees door de battle ropes. Op voorwaarde dat het niet te belastend is voor je knie. Dat schijnt nog intenser te zijn dan burpees.
    • Hoi Camilla,   Allereerst welkom op deze site. Als je een oefening niet kunt uitvoeren, zou ik 'm zeker NIET doen! Zeker niet als de oorzaak een blessure is. En zo te lezen heb je een serieuze beperking.  Maar er zijn zeker alternatieven. Voor je (boven)benen zijn plyometrische oefeningen (bv springen) uit den boze. Mogelijkheden liggen in wat meer statische maar zeker effectieve oefeningen zoals de squat en variaties daarvan. Om je enkels te ontlasten ga je met je hakken op een verhoginkje staan (plank, halterschijven) en zak je met rechte rug door je benen tot een hoek van ongeveer 90 graden. Je bovenlijf blijft verticaal, dus niet voorover buigen. Om e.e.a. te onderzoeken i.v.m. je blessures, zou ik beginnen met enkel je lichaamsgewicht. Gaat dit goed, dan belasten. Om te beginnen met een licht gewicht, bijvoorbeeld een kleine kettlebell die je tussen je benen laat zakken. Later kun je de oefening nog verzwaren door de work out explosief uit te voeren: 3 tellen zakken en in 1 tel omhoog. Krachtig uitademen bij het omhooggaan. Voor wat betreft planking: je zou je (onder)benen kunnen ondersteunen door ze op een rol te leggen zodat je enkels niet belast worden. Ook kun je revers planken waarbij je hakken/onderbenen op een verhoging liggen en je bovenlichaam op de schouders steunt.   Hoop dat je hier iets mee kunt Camilla en by the way.............een instructeur die geen tijd heeft voor uitleg??????   Groetjes van een 60 +er die wel fanatiek is en al 3x 20 is geweest ;).
    • Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.   Ik sport al 2 jaar, en probeer 2x per week circuit training te doen. Door blessures aan mijn knie (binnenband letsel en meniscus problemen) en enkel (pees scheuring) kan ik niet springen en hardlopen. In de circuit training zijn er vaak burpee, plank en mountain climbers oefeningen. Ik loop daarmee zo te klooien omdat het niet lukt door mijn beperkingen. De instructeur heeft eigenlijk geen tijd om mij daarin te begeleiden. Hebben jullie misschien een idee wat ik als alternatief kan doen?   Oh ja, en ik zit aan de verkeerde kant van de veertig, dus echt heel fanatiek zoals iemand van 20 ben ik niet meer. 😁   Alvast bedankt voor de reacties!   Camilla  
  • Sponsors