Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

High frequency training

Recommended Posts

Een nieuwe studie van Brad Schoenfeld die binnenkort wordt gepubliceerd. Het blijkt dat er geen meerwaarde bestaat dan meer dan 2x trainen van dezelfde spiergroep per week wanneer het totale wekelijkse volume hetzelfde blijft. Een hoger volume per sessie zou beter zijn.

Based on the findings of several studies that will be published soon, it is looking more and more as though resistance training frequency plays at best a minor role in hypertrophy when volume is equated. There appears to be no benefit to training a muscle group more than twice per week. In fact there is some evidence that higher volumes within a session are superior to spreading out the volume over more frequent weekly sessions (i.e. 2 vs 3; 2 vs 4). Now perhaps very high frequencies (i.e. 3 vs 6) are needed to show greater gains; our new study on this topic is getting underway shortly so we will see...

Advertentie:

27 minuten geleden zei Peter Wouters:

Een nieuwe studie van Brad Schoenfeld die binnenkort wordt gepubliceerd. Het blijkt dat er geen meerwaarde bestaat dan meer dan 2x trainen van dezelfde spiergroep per week wanneer het totale wekelijkse volume hetzelfde blijft. Een hoger volume per sessie zou beter zijn.

Based on the findings of several studies that will be published soon, it is looking more and more as though resistance training frequency plays at best a minor role in hypertrophy when volume is equated. There appears to be no benefit to training a muscle group more than twice per week. In fact there is some evidence that higher volumes within a session are superior to spreading out the volume over more frequent weekly sessions (i.e. 2 vs 3; 2 vs 4). Now perhaps very high frequencies (i.e. 3 vs 6) are needed to show greater gains; our new study on this topic is getting underway shortly so we will see...

Dus nu gaan ze terug in de richting van bro split en volume training?

Ik blijf erbij dat elke lichaam anders is en ook veel afhangt van voeding en hoe lang je al traint.

Sommigen reageren goed op 3x full body, anderen beter op bro split met hoog volume.

Zelf reageer ik echt slecht op hoog volume in 1 training.

Hetzelfde volume over 2 trainingen gaat dan wel goed, ondanks dat het dan bvb 6 dagen zijn ipv 4 of 5

Ik heb begrepen dat 1x per week(bro split) niet voldoende is. Echter 3x geeft geen meerwaarde. Hou er rekening mee dat wekelijks totaal volume hetzelfde bleef in de studie in  2x vs 3x. En inderdaad, ieder lichaam is anders.

Er is ook een studie waar de vergelijking werd gelegd met een German Volume Training en een lager volume. Er bleek geen meerwaarde, integendeel. Blijkbaar bestaat er ook een drempel in een sessie waar hoger volume geen meerwaarde meer bied.

Brad Schoenfeld benadrukt ook dat dit 'guidelines' dienen te zijn en geen zuiver op te volgen wetenschap. Volume is superieur tegenover frequency. Tot op een bepaalde drempel neem ik aan.

Lees ook de reacties op Facebook https://www.facebook.com/brad.schoenfeld.cscs/posts/10213643959154321

Wat ik vooral bij stil sta is dat high frequency training gebruikt wordt om proteinesynthese hoog te houden. Immers, dit gaat maximaal maar 48u mee. Mogelijk is dit minder belangrijk dan gedacht. Dan vraag ik me ook af of hoge proteine innames wel belangrijk zijn.

De uiteindelijke studie. De opzet van de studie wijkt wat af, in die zin dat sommige spiergroepen 1 vs 2x en andere 2 vs 4x per week werden getraind. Waarom is me een vraagteken. Volgende link vind je een analyse over dit onderzoek. https://bayesianbodybuilding.com/comparison-equated-volume-frequencies-body-composition-trained/

Wat een rommelige studie zeg. 

Maar ergens snap ik het wel.

Als je een spiergroep vaak traint, maar nooit zwaar genoeg om te prikkelen, zal ze niet groeien.

We gebruiken onze benen elke dag, maar nooit zomaar intensief genoeg om te trainen.

Daarom denk ik het verschil in spiergroei.

Ik heb onlangs dit filmpje tegengekomen en deze PT benadert het met aantal sets per week in plaats van sessies. Ik train nu de laatste weken met ongeveer 12  à 16 sets (afhankelijk van de spiergroep) van 8 à 10 reps. Ik richt ook wel op toename van volume: van zodra ik 4x10 met een gewicht kan verhoog ik met 10%