Advertentie:

P2I

De energiebalans: de vergeten basis?

Recommended Posts

Je hoort vaker de meest gekke zaken als mensen praten over afvallen!

Onlangs vroeg 1 van mijn FB vriendin openlijk om "hulp" door te vertellen dat ze graag 3 kg wil afvallen.

Enkele antwoorden:

1) je moet herbalife drinken

2) je moet een vetverbrandende kruid drinken

3) je moet je koolhydraten schrappen

4) je moet 3x / week glutenvrij eten ?

Toen ik zei: minder eten en of meer bewegen, was dit precies het domste antwoord ertussen.

Mensen zijn duidelijk de basis vergeten! Zijnde: de energiebalans.

Daarom dacht ik dat het tijd was om een nieuwe blogpost te schrijven hierover.

Je kan deze hier nalezen:

http://progress2improve.be/2017/12/02/energiebalans/

Dit is simplistisch neergeschreven omdat niet iedereen die op mijn website komt een wetenschappelijke uitleg verlangt of het vakjargon kent.

Maar zoals altijd, ben ik altijd benieuwd naar jullie bevindingen!

Grtz

P2I

• Upvote 1

Advertentie:

Hall en Guo maakten onlangs een meta-analyse over dit onderwerp. Het blijkt dat de energiebalans in de praktijk complexer is dan gedacht.

Quote: "We begrijpen nu dat energie-in en energie-uit onderling afhankelijke variabelen zijn die dynamisch worden beïnvloed door elkaar en het lichaamsgewicht. Pogingen om de energiebalans te veranderen door dieet of beweging worden tegengewerkt door fysiologische aanpassingen die weerstand bieden tegen gewichtsverlies."

Ook blijkt het dat bij eenzelfde calorierestrictie er nogal variatie zit in hoeverre individuen reageren op de ratio tussen koolhydraten en vet. Zie figuur 2b. Het gemiddelde loopt licht in het voordeel van een 'low fat' dieet. http://sci-hub.bz/10.1053/j.gastro.2017.01.052

• Upvote 1

Inderdaad, ze worden tegengewerkt,daarom moet je overschot of tekort groot genoeg zijn. 100-200kcal onder of over eten geeft weinig effect.

Het is uiteraard allemaal complexer en mensen reageren nog anders op de macronutrienten. 

Maar dat is alweer specifieker.

Ik heb dit, zoals eerder gezegd, simplistisch gehouden.

Als ik teveel in details ga en over uitzondering ga praten, haken 95% van de lezers af.

De uitzonderingen die ook besproken worden in de video zijn minuscuul en zal bij 80-90% van de mensen echt niet het grote verschil maken.

Maar dat is het probleem tegenwoordig. Simpele uitzonderingen die mss voor 1% effect hebben zoals maaltijdtiming, supplementen, soorten voeding,... Worden overroepen tegenwoordig en de simpele basis wordt vergeten. 

Deze discussie toont dit alweer heel goed. Er wordt altijd wel ergens 1 of ander "wetenschappelijk" artikel erbij gehaald.

Het feit dat deze basis hoofdzakelijk bij iedereen werkt, wordt vergeten. Alsof het niet gemakkelijk mag zijn. Mensen moeten speciaal zijn...

Het is echt dom hoe sommige mensen altijd een makkelijkere weg proberen te zoeken om af te vallen, terwijl deze gewoon niet bestaat. Als je iets wilt bereiken moet je er hard voor werken.