Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Insanity training programma

Recommended Posts

Insanity

Insanity is een hiit trainingsprogramma voor mensen die sterker willen worden en afvallen, met insanity kun je in 60 dagen je eigen summer body creëren. Is dit echt zo? Ik ben van mening van wel, zolang je het programma helemaal strikt volgt. En ik kan je al verklappen het heet niet voor niks insanity. Dit programma is extreem ZWAAR. Alleen echte doorzetters kunnen dit bereiken, gelukkig mag je in je eigen tempo beginnen.

Helaas kosten deze dvd's en eetschema geld. Natuurlijk kun je je eigen voeding schema pakken en low carb / low calorie eten. En daarbij de filmpjes van youtube pakken zoals deze hierboven. Ook weet ik toevallig als je goed kan zoeken had het volledige pakket ook als torrent te vinden is :)

Advertentie:

Van nature nieuwsgierig en als fysiotherapie student heb ik een tijdje insanity geprobeerd, en  ben tot de conclusie gekomen dat het letterlijk insane is als je het elke dag doet. Omdat je lichaam te weinig rust krijgt te herstellen krijg je heel snel last van blessures. Mocht je dit programma toch willen doen, doe het dan met een paar dagen rust ertussen.

Klopt het programma is zeer zwaar. Maar dan zijn je resultaten ook gegarandeerd. Wanneer je extra rust neemt zal het programma ook minder effect hebben en zal het dus ook langer duren, dit neemt natuurlijk niet weg dat het dan minder blessure gevoelig voor je is.

Resultaten: gespierder, minder vet, sterker, mentaal sterker etc.

Effect: het programma zal minder snel/miscchien wel niet werken wanneer je het niet elke dag volgt maar bijv maar 1 keer per week omdat het een speciaal schema heeft opgesteld om maximale resultaten te halen.

Ik vind het echt een waardeloze opzet om eerlijk te zijn. Minder vet is gewoon energiebalans. Dat doet insanity niet das gewoon een gigantisch tekort creeëren. Sterker/gespierder ga je er niet van worden, je went hooguit aan de oefeningen. Natuurlijk maak je wat motorische aanpassingen dus het zal wel beter zijn.

Het is wel goed voor je vo2 max overigens maar om daar nou 5 dagen per week zo'n programma voor te gaan volgen lijkt me een beetje overkill. 

Voordelen:
-vo2 max omhoog
-duurvermogen van je spieren omhoog

Nadelen:
-instapniveau is belachelijk (ik ben vrij fit als het op cardio aankomt en ik had issues)
-herstel (zeker bij een aangeraden kcal tekort) is een ramp
-het is in essentie een crashdieet
-je kan er nauwelijks wat naast doen
-het verbeterd je lichaamscompositie niet

Het is zeker zeer zwaar, ik had ook zwaar toen ik het ging proberen dus ik had afgezien. Iemand die niet sport en dit gaat doen gaat zeker wel wat begin spier opbouwen dus dat gaat zeker wel vooruit, en omdat je droger word ga je natuurlijk meer zien. Het is idd een echte duursport training eigenlijk je conditie word er echt goed van als je het goed volgt.

Ik deed en doe het nog steeds wel, en ik zweer erbij! Vooral pre-season werkt insanity echt fantastisch om mega fit te worden in een relatief korte tijd. Het enige wat je moet doen is je eigen voeding bepalen. Ik hoef niet te cutten of af te vallen en at dus meer dan genoeg, resultaat: echt wel grotere, sterkere spieren en een lager vetpercentage.

Daarnaast vind ik dit voor rugby een perfect programma om te volgen. High intensity en veel spiergroepen die je aanspreekt. 

Ik heb het vorig jaar een keer geprobeerd, man man echt zwaar hoor als je net begint ermee hahaha :D

Ik durf het niet aan. Wie wil hetmet mij doen? :P

Hahaha vooruit samen bikkele dan

Ik durf het niet aan. Wie wil hetmet mij doen? :P

Hahaha vooruit samen bikkele dan

Waar spreken we af mannen. Peter mag dan mee om ons voor een lekker drankje (shake) achteraf klaar te maken...:D

Waar spreken we af mannen. Peter mag dan mee om ons voor een lekker drankje (shake) achteraf klaar te maken...:D

Hahaha ergens met een grote tv xD

Persoonlijk ren ik er graag voor weg.

Indien ik 'fitter' wil worden creëer ik liever een klein calorie-tekort door middel van mijn voedingsschema aan te passen en constant 4 tot 5 keer per week te blijven sporten (en af en toe voor de vorm een beetje cardio). Enige voordeel is het relatief snel vergroten van je VO2 max, maar dat doe ik persoonlijk liever d.m.v. cardio, indien ik hier belang bij heb. Ik ben het met Pescatore eens dat Insanity vaak gebruikt wordt als crashdieet: in korte tijd erg veel verbranden en (te) weinig eten, wat kan resulteren in een jojo-effect en slecht herstel. 

Fit zijn moet een gewoonte zijn en ik hoor teveel verhalen dat Insanity slechts een tijdelijke 'oplossing' is.

• Upvote 1

Insanity zelf is misschien een tijdelijke oplossing, maar wanneer je zelf erbij op je voeding blijft letten is het gewoon blijvend net als normale krachttrainingen. Het gaat er allemaal om hoe graag de persoon zelf wil. Wil hij slank blijven als hij (klaar) is na zijn insanity programma? Dan moet hij op zijn voeding blijven letten en natuurlijk niet weer vol aan de chips, cola noem maar op :)

• Upvote 1

Dat is het struikelpunt voornamelijk. Daarom noemde ik ook het jojo-effect. Wanneer men stopt met Insanity, wat relatief snel gebeurt nadat men het gestelde doel heeft behaald, is het lastiger om te eten op of onder onderhoud. Op je voeding letten is prioriteit maar we weten allemaal dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is. Met lichaamsbeweging kun je gemakkelijker ook spelen met je voeding, gezien je gemakkelijker kunt 'spelen' met calorierestictie, onderhoud en caloriesurplus. Krachttraining (fitness) is mijn persoonlijke reddingsmiddel als het aankomt op 'fouten' in mijn voeding en krachttraining (fitness) houdt men in het algemeen langer vol dan Insanity.

Maar er is wat dit betreft geen goed of fout natuurlijk! Ieder zijn eigen manier van doen en denken. Daarnaast raak je van Insanity buiten adem, iets wat mij niet ligt :$

• Upvote 1

Dit is voor mij zeker niet weggelegd. Lijkt bij mij op een HIIT training maar dan zonder de pauzes. Daar moet ik mentaal, weken van recupereren. Waarschijnlijk zijn er individuen die dit allemaal goed kunnen verwerken. Geef mij maar moderate cardio.

• Upvote 1

Ik hou wel van wat jojo gedoe             ( cutten en bulken). Hou het liefst zo simpel mogelijk en kleine wijzigingen. Dan zie je het beste of het werkt. Daarbij moet ik ook nog werken en met me jaartjes is herstel toch al wat langzamer. Als het zo uitputtend is dat je de andere dag niet meer je werk kan doen dan is de motivatie voor de volgende training gauw weg. 

greetz dave