Advertentie:

Sign in to follow this  
Zerrin

Even voorstellen

Recommended Posts

Wie ben ik

Graag wil ik me even voorstellen, "Zerrin" bijna 41 jaar oud

 

Wat ben ik

Eerst stappen genomen  om van postuur  "opgeblazen vuilniszak" af te komen. Ik ben 1.80m en nu 85kg. Dit was een half jaar terug 95kg,. Door frisdrank te laten staan, en km of 50 per week te wandelen goede weg gevonden

 

Wat wil ik

Nu half jaar verder is het tijd voor de volgende stap. Ik heb niet de illusie op de cover van Men Health te komen maar beetje model moet er wel in te krijgen zijn. Graag wil ik hiervoor thuis gaan trainen, in verleden wel periode in sportschool actief geweest maar geef nu voorkeur aan thuis trainen. Bedoeling is ongeveer 4x per week thuis te gaan trainen. 

 

Wat heb ik nodig

Na wat ingelezen te hebben denk ik dat ik er goed aan doe een power rack aan te schaffen. Is het reeel om hier ongeveer € 400,- budget voor uit te trekken? Voorkeur voor tweedehands van betere kwaliteit dan nieuw budget model waar ik later spijt van krijg. Hebben jullie suggesties wat (en waar aan te schaffen)? Kan ik hiervoor bij decathlon terecht of beter marktplaats af speuren? 

 

Voor eerste post lijkt me dit wel even genoeg, opmerkingen of suggesties hoor ik graag. Tot op het forum!!!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hey, 

Mooi te lezen dat je je zo wil inspannen om aan je gezondheid te werken

 

Thuis trainen is zeker mogelijk, maar maakt de mogelijke oefeningen iets beperkter.

 

Een powerrack kan je kopen, of je kan gaan voor een half rack of zelfs gewoon een squat rack.

Goeie barbell (eventueel zelfs 30mm), maar neem zeker 200cm lengte dit maakt alles gemakkelijker.

Dan enkele dumbbells en een hoop gewichten en een bankje en je kan al echt veel doen.

 

Zelf ben ik geen fan van 2dehands racks. Ze staan in voor je veiligheid en dan wil je geen risico nemen.

Je kan terecht bij fitness-seller.nl of workoutsupplies.nl deze hebben kwaliteits materiaal aan degelijke prijzen.

 

Als je hulp nodig hebt, laat gerust weten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gorillasports heeft ook betaalde spullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie welkom en de links.

 

Het roept helaas ook veel vragen bij mij op. Voor mij lastig om onderscheid tussen goede en "slechte" barbell te maken.  Ook keuze voor juiste dumbbells (materiaal, gewicht, uitbreidbaar) is niet eenvoudig.  Ik begrijp zelfs dat het ene bankje het andere niet is.  Beetje teveel om hier allemaal te vragen en misschien goed om me bij winkel voor te laten lichten. Een vraag wil ik wel graag stellen. 

 

Welke afweging moet ik maken om een power rack, half rack of squat rack aan te schaffen? Loop ik bij squat rack op termijn niet (sneller) tegen beperkingen aan? Ik vind pirma om met een basis te beginnen en deze later uit te breiden maar om deze te moeten vervangen heeft niet mijn voorkeur.  Als dit verkeerde aanname is hoor ik het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh, ee. Squat rack kan je perfect ook gebruiken voor bench press.

Half rack en power rack hebben meestal grotere security bars en staan stabieler. Sommige hebben ook een pull up bar bovenaan.

Ik zou dan eerder voor een cage gaan. Die hebben de pull up bar, kan je uitbreiden met een lat pulldown en dip baren etc...

 

Bankjes maken niet zoveel verschil als velen denken. 

Gewoon letten op het maximaal draagbare gewicht. Dit moet zeker jouw gewicht + 100kg zijn.

 

Gewichten en barbell kan je weinig mee misdoen. Als je aparte dumbbell baren neemt en je gewichten zijn 30mm, neem de barbell dan ook 30mm. Anders moet je vele gewichten dubbel kopen. En kies de dumbbells met schoefdraad. Als er veel gewicht aanhangt en je doet bvb triceps extensions,schuiven ze er anders af en heb je een put in de vloer.

 

Anders ga je best meteen voor een 50mm olympische bar van 210cm (weegt altijd 20kg als je het juiste exemplaar hebt). 

Dan koop je dus ook 50mm gewichten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie. Lijkt me prima om met een cage te beginnen en deze vervolgens uit te breiden. Budget zal stuk omhoog moeten wat ik op zich niet erg vind maar wil niet te overdreven starten. Eerst (fysieke) inspanningen maar eens waar maken.

 

De Heavy Duty HD-1 Power Rack + Lat Pulley lijkt me goede optie. Hoor graag op of aanmerkingen en eventuele (betere) alternatieve.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuten geleden zei Zerrin:

Bedankt voor je reactie. Lijkt me prima om met een cage te beginnen en deze vervolgens uit te breiden. Budget zal stuk omhoog moeten wat ik op zich niet erg vind maar wil niet te overdreven starten. Eerst (fysieke) inspanningen maar eens waar maken.

 

De Heavy Duty HD-1 Power Rack + Lat Pulley lijkt me goede optie. Hoor graag op of aanmerkingen en eventuele (betere) alternatieve.

 

Die vind ik er persoonlijk erg netjes uit zien. Je kunt er erg veel oefeningen mee uitvoeren en dat is natuurlijk altijd fijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar kan je al een heel eind mee weg. 

Budget moet inderdaad kunnen meewerken, maar die cage heb je voor de komende jaren hoor. Die krijg je niet stuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er echt top uit maar het is al een uitdaging om in een door mij opgebouwde tent te camperen. Als je dit aan mij toevertrouwd ben je levensmoe 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor ik tot aanschaf overga toch nog maar even maten opgenomen. Heb ruime zolder maar vraag me af op de hoogte van 220cm geen probleem gaat worden? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, hoogte van de kooi is 210 cm. Dus je hebt wat speling.

Je zal je mss wel moeten beperken tot seated shoulder press :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor geïnteresseerden kleine update.

 

Nu ruim twee maanden in bezit van powerrack. Helaas weekje ziek en nog weekje naweeën maar toch al aardig wat meters kunnen maken.  Gewicht nu 79kg en taile  ruim 7cm smaller. Ik krijg er steeds meer schik in, nog lange weg te gaan maar start is gemaakt.  Bedankt voor jullie input, in bijzonder P2I. Zal over twee maanden nog een keer een update plaatsen, hopelijk kan dat zonder het schaamrood op de kaken ;)

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het mooie aan deze sport is zodra je voorruitgang ziet dit je alleen maar gemotiveerder maakt om door te gaan. Keep going!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch beetje schaamrood op de kaken, was vergeten update te plaatsen. Gewicht zit inmiddels of 74kg, en had vooraf (kom van 95kg) verwacht dat vet dan wel weg zou zijn maar helaas zit er nog wel een aardig randje aan. We gaan dan nog maar even rustig door met cutten.  Mijn aangepaste "lifestyle" begint overige steeds natuurlijker te voelen,  daar ben ik wel blij mee.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou vol je komt er wel .. 

Ooit gedacht om te beginnen met gewichtheffen als een stapje extra op wat je nu doet ? 

Zo kweek je meer spiermassa en krijgt je lichaam een betere vorm , heeft natuurlijk wel begeleiding nodig ..  

Zelf doe ik thuis vooral Push ups en pull ups en ga ik joggen maar ik denk dat stappen ook zeker goed is calorieen gaan er ook zo rap af mits beetje geduld natuurlijk .. 

Toen ik moest revalideren van mijn knie blessure ben ik ook vaak moeten gaan wandelen kan deugt doen in een mooie omgeving ! 

Edited by Nathan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Zo, ik ben echt asociaal goed en lekker uit eten geweest. Mijn ouders wisten verder niet hoe of wat en ikzelf ook niet en het was echt top geregeld. Bij binnenkomst direct de eigenaar die naar ons toekwam om even hallo te zeggen en drankjes brengen.   Vervolgens een koude visschaal met garnalen, zalm, paling en forel (stokbroodjes en etc erbij natuurlijk). Vervolgens een warme schaal met mosselen, gebakken gamba's en gefrituurde garnalen. Daarna een visschaal met gebakken zalm, forel, sliptong en ....... nog twee dingen waarvan ik niet meer weet wat het was. Lekkere groenten en aardappel soorten erbij en rauwkost salade. En als toetje ijs met warme chocolade likuur en vruchten. Uiteraard heerlijk kopje koffie en alles aan drinken tussendoor. Tussendoor de chefkok die even vertelde hoe of wat en of er nog dingen extra bij moesten komen of iets.    Ja dit was wel erg geslaagd en een goede verrassing.     
    • Meen te verstaan uit het artikel dat 2x full body training in de week nog altijd beter is dan 1x per week een spiergroep aanpakken in een split routine. Zo is de groei bij 3x per week full body nog groter. Nu wat niet uit het artikel blijkt is hoe nefast te weinig rust respecteren tussen full body routine is voor het herstel van spieren, pezen, ligamenten ... en dit voor 40 plussers. Weet dat voor 50 plussers minstens 2 dagen rust voorzien moeten worden tussen de trainingsdagen bij full body. Over de ideale traininggfrequentie voor 40 plussers heb ik nergens info gevonden. Achterliggende reden dat ik dit graag wil weten is dat ik deze week ondervond dat mijn golfelleboog heet aanvoelde na de training en eigenlijk constant. Nu deze golfelleboog speelt mij al 12 jaar regelmatig parten maar nu speelt hij deze week weer op. Geen noemenswaardige pijn maar wat heet aanvoelend. Nu spelen er 2 mogelijkheden:  hier wat doorheen trainen of trainingsfrequentie van 3 naar 2x per week laten zakken.   Heb nu een interessante link gevonden die alle elementen goed weergeeft ivm  rust en spiergroei bij 40 plussers   https://fitguide.nl/bodybuilding/trainen-en-herstel-met-veertig-plus/    
    • Menno Henselmans schreef hierover een interessant artikel. https://mennohenselmans.com/high-resistance-training-frequency-enhances-muscle-thickness-resistance-trained-men/
  • Sponsors