Advertentie:

Aaron1987

Vanaf welke leeftijd lager testosterongehalte?

Recommended Posts

Beste leden,

 

Aller eerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Aaron, 30 jaar en woonachtig  Den Haag. Lengte 175cm en weeg 76 kg.

 

Op 19 jarige leeftijd begon ik met bodybuilding tot en met mijn 23e. Ik woog toen ik begon 67kg en op mijn max ongeveer (droog) 80 kg. Ik groeide als kool en was erg fanatiek en gedisciplineerd wat betreft mijn voeding en trainingen. Heb erg mooie resultaten behaald en weet dus ook redelijk goed hoe ik dat weer moet gaan doen.

 

Sinds 2 januari ben ik weer begonnen, wederom gedisciplineerd met een voedingsschema en trainingsschema. Zelfs ben ik per direct gestopt met roken. En ja, Ik besef mij dat ik pas net bezig ben en er nog niet veel van kan merken en of zien. Nu vraag ik mij af.... Nu dat ik 30 jaar ben (deze maand 31) ga ik dit merken? Als in, zal ik minder snel groeien en is het misschien handig om een testosteron kuur te nemen? Ik wil gewoon weer een mooi gespierd lijf en mijn kleine papabuikje wegwerken en dat onderhouden. Wat vinden jullie? Of beter, wat zou jij doen?

 

Het is dus niet de bedoeling om een hulk te worden maar gewoon een mooi droog gespierd lijf wat ik door gezond te leven en te blijfen trainen kan onderhouden.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hallo Aaron, wat testosteron betreft vermoed ik dat je nog ergens op je hoogtepunt circuleert. Wat vooral testosteronproduktie tegenwerkt is een te hoog vetpercentage. Hoe meer vet, hoe meer aromatase. Een enzym dat testosteron omzet in het vrouwelijke oestrogeen.

Wat spiergroei betreft ga je vlug je oudere waarden bereiken. Immers, spieren hebben een geheugen. Dit komt omdat bij training nieuwe spiercelkernen of nuclei worden aangemaakt die op hun beurt meer spiereiwitten aanmaken. Wanneer je nu stopt met trainen voor een bepaalde periode, gaan je spieren krimpen. Echter de nuclei blijven. Bij een herstart van training gaan deze laatste er voor zorgen dat je veel sneller je vroegere niveau bereikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter, bedankt voor je bericht. Daar heb ik wat aan. Wat ik mij afvraag, moet ik eerst zorgen dat mijn buikje weg is en dus geen calorieën overschot om te bulken? Ik heb geen dikke buik maar gewoon het wel bekende zwembandje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat een zwembandje weinig tot niks gaat uitmaken voor spiergroei.

Wat het bulken/cutten in de extreme zin betreft, heb ik een persoonlijke visie. Bij cutten ga je vanuit een thermodynamisch standpunt je calorieën verlagen onder je behoefte. Hierbij wordt 'autofagie'  geactiveerd. Een afbraakproces(katabool) dat afval verwijdert en op termijn tot spierverlies werkt.

Bij bulken wordt mTORC1(anabool) geactiveerd. Dit is een proteinecomplex dat proteinesynthese in de spieren controleert. Een goede zaak, echter, autofagie wordt hierbij gedeactiveerd. Dit houd in dat oude en beschadigde cellen niet kunnen worden afgevoerd wat op zijn beurt tot spierverlies leid.

De sleutel is om mTORC1 en autofagie in balans te houden in afwisselende periodes van eten en vasten rond je onderhoud.

Om dezelfde reden ben ik ook geen voorstander van een proteïne rijke shake voor het slapen gaan. Hierdoor ga je de klok rond mTOR activeren. Is mijn idee maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

 

Lees ook dit en scroll naar ' Muscle mass and function'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel zo dat je beter onder de 15% vet zit om te bulken. Het lichaam reageert minder goed op spieropbouw bij een hoger vetpercentage. De eiwitsynthese wordt verstoord.

En het testosteron gehalte kan je altijd laten testen voor je aan een kuur begint.

Soms kan een "ongezondere" levensstijl inderdaad een tijdelijke verlaging tot gevolg hebben. Maar die krijg je vaak wel opnieuw in orde door te sporten en gezond af te vallen.

Maar dat laat je best vaststellen door een dokter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Hey hey! Welkom op het forum gozer! Het gaat wel lastig zijn voor je, want dat betekent zoveel meer eten voor dezelfde hoeveelheid bruikbare voedingsstoffen... Mensen zijn ook simpelweg niet gemaakt om volledig plantaardig te leven, we hebben namelijk hoektanden. (Dat is genoeg als bewijs)   Ik sluit me aan bij Peter.   - B12 (uit injecties, NIET capsules. Dat neemt praktisch niet op.) - Soja producten zijn ook mega slecht voor je nieren en het is lastig afbreken voor je lichaam. Dus ga alsjeblieft voor de proteine uit bonen bijvoorbeeld. Veel beter voor je. - Ijzer gaat ook een probleem zijn, maar dat is simpel te supplementeren.   Groeten!!
    • Als je volledig plantaardig gaat eten zijn er een paar zaken waar je, als ik het goed heb, mogelijk een tekort van gaat krijgen. Vitamine b12, creatine en ijzer. Proteine kan je perfect uit soja halen.  
    • Hi community!   Ik ben al een tijdje aan het nadenken om meer plantaardig te gaan eten en dat te combineren met mijn krachttraining.
      Zijn er mensen hier die daar ook over nadenken maar daar enige zorgen of over hebben of het een grote uitdaging vinden?  Zo ja, welke zorgen en uitdagingen zijn dat dan?

      Thanks!
  • Sponsors