Advertentie:

Aaron1987

Vanaf welke leeftijd lager testosterongehalte?

Recommended Posts

Beste leden,

 

Aller eerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Aaron, 30 jaar en woonachtig  Den Haag. Lengte 175cm en weeg 76 kg.

 

Op 19 jarige leeftijd begon ik met bodybuilding tot en met mijn 23e. Ik woog toen ik begon 67kg en op mijn max ongeveer (droog) 80 kg. Ik groeide als kool en was erg fanatiek en gedisciplineerd wat betreft mijn voeding en trainingen. Heb erg mooie resultaten behaald en weet dus ook redelijk goed hoe ik dat weer moet gaan doen.

 

Sinds 2 januari ben ik weer begonnen, wederom gedisciplineerd met een voedingsschema en trainingsschema. Zelfs ben ik per direct gestopt met roken. En ja, Ik besef mij dat ik pas net bezig ben en er nog niet veel van kan merken en of zien. Nu vraag ik mij af.... Nu dat ik 30 jaar ben (deze maand 31) ga ik dit merken? Als in, zal ik minder snel groeien en is het misschien handig om een testosteron kuur te nemen? Ik wil gewoon weer een mooi gespierd lijf en mijn kleine papabuikje wegwerken en dat onderhouden. Wat vinden jullie? Of beter, wat zou jij doen?

 

Het is dus niet de bedoeling om een hulk te worden maar gewoon een mooi droog gespierd lijf wat ik door gezond te leven en te blijfen trainen kan onderhouden.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hallo Aaron, wat testosteron betreft vermoed ik dat je nog ergens op je hoogtepunt circuleert. Wat vooral testosteronproduktie tegenwerkt is een te hoog vetpercentage. Hoe meer vet, hoe meer aromatase. Een enzym dat testosteron omzet in het vrouwelijke oestrogeen.

Wat spiergroei betreft ga je vlug je oudere waarden bereiken. Immers, spieren hebben een geheugen. Dit komt omdat bij training nieuwe spiercelkernen of nuclei worden aangemaakt die op hun beurt meer spiereiwitten aanmaken. Wanneer je nu stopt met trainen voor een bepaalde periode, gaan je spieren krimpen. Echter de nuclei blijven. Bij een herstart van training gaan deze laatste er voor zorgen dat je veel sneller je vroegere niveau bereikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Peter, bedankt voor je bericht. Daar heb ik wat aan. Wat ik mij afvraag, moet ik eerst zorgen dat mijn buikje weg is en dus geen calorieën overschot om te bulken? Ik heb geen dikke buik maar gewoon het wel bekende zwembandje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat een zwembandje weinig tot niks gaat uitmaken voor spiergroei.

Wat het bulken/cutten in de extreme zin betreft, heb ik een persoonlijke visie. Bij cutten ga je vanuit een thermodynamisch standpunt je calorieën verlagen onder je behoefte. Hierbij wordt 'autofagie'  geactiveerd. Een afbraakproces(katabool) dat afval verwijdert en op termijn tot spierverlies werkt.

Bij bulken wordt mTORC1(anabool) geactiveerd. Dit is een proteinecomplex dat proteinesynthese in de spieren controleert. Een goede zaak, echter, autofagie wordt hierbij gedeactiveerd. Dit houd in dat oude en beschadigde cellen niet kunnen worden afgevoerd wat op zijn beurt tot spierverlies leid.

De sleutel is om mTORC1 en autofagie in balans te houden in afwisselende periodes van eten en vasten rond je onderhoud.

Om dezelfde reden ben ik ook geen voorstander van een proteïne rijke shake voor het slapen gaan. Hierdoor ga je de klok rond mTOR activeren. Is mijn idee maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

 

Lees ook dit en scroll naar ' Muscle mass and function'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel zo dat je beter onder de 15% vet zit om te bulken. Het lichaam reageert minder goed op spieropbouw bij een hoger vetpercentage. De eiwitsynthese wordt verstoord.

En het testosteron gehalte kan je altijd laten testen voor je aan een kuur begint.

Soms kan een "ongezondere" levensstijl inderdaad een tijdelijke verlaging tot gevolg hebben. Maar die krijg je vaak wel opnieuw in orde door te sporten en gezond af te vallen.

Maar dat laat je best vaststellen door een dokter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    •   Inderdaad Avatar zelf niet te veel druk opleggen. Daar bezondig  ik mezelf ook aan. De voeding ga ik mondjesmaat aanpassen want anders krijg ik figuurlijk en letterlijk het aan mijn darmen om nog maar te zwijgen van een overladen maag. Ik probeer zelf eerst het plezier van het trainen te ontdekken en niet veel te over analyseren want dan jaag ik mijn cortisol spiegel weer omhoog en dat is dan weer niet goed voor de gains. Over gains gesproken ga mij hiervoor in het begin niet te veel het hoofd op hol laten brengen dat komt wel, globaal gezien zo na 2 à 3 maanden. Het laatste in mijn geval waarschijnlijk Waar ik mij meer zorgen over maak is mijn overgevoeligheid voor blessures. Hoofd van kinesitherapie onderwierp mij aan onderzoek en concludeerde overgevoeligheid van pezen en gewrichten. Ik hoef bij wijze van spreken nog maar naar de grond te rijken en heb al een hamstringscheurtje en zo vergaat het ook met een hardnekkige schouderblessure, 2 golfellebogen enzovoort... We mogen niet mopperen zoals ze op zijn Hollands zeggen maar soms zou ik beter gaan biljarten Neen , alle gekheid op een stokje we staan er voor en we moeten er door. Dag per dag bekijken. De weg is lang maar loont de moeite.   Groeten
    • Interessant; natuurlijk weten we het grootste gedeelte wel hoe het moet en is dit 1 van de 1000 artikelen die hetzelfde verteld, maar nog een keer inprenten kan geen kwaad.    Roken is ook echt een dingetje waar ik mee wil stoppen in de toekomst maar al het goede komt langzaam. Dat is ook nog 1 van de dingen waar ik flink winst uit zou kunnen halen op termijn. En vakers exen of er aan denken is iets wat ik echt bewust doe ivm test, dat is iets wat ik vaak heb gelezen dat het echt een enorme boost kan geven.    Mooie onderwerpen Hansie!    ---   Ik las een poosje terug nog een stuk over overtraining hoe snel dat kan gaan en dat je dan ook een enorme test daling kunt krijgen. Zelfs het continu bezig zijn met het moeten trainen is al een groot nadeel, dus meer leuke dingen doen  
    • Leuk artikel gevonden om op natuurlijke wijze testosteron te verhogen. Wat mij betreft op termijn cola en sigaretten laten maar alles met een keer sevens zoals ze hier bij ons zeggen.   https://www.menshealth.com/nl/gezondheid/a23100051/testosteron-meer/   Sportieve groeten,
  • Sponsors