Advertentie:

Davevdr

Intermitting fasting tips?

Recommended Posts

Een methode waar ik de laatste tijd steeds meer over hoor is intermitting fasting. Oftewel al je voeding binnen een bepaald tijdsbestek (binnen enkele uren) tot je nemen op een dag. Zijn er hier mensen die deze methode gebruiken, en zo ja hoe bevalt dit? 

De methode spreekt mij erg aan omdat het me makkelijker lijkt om in mijn drukke leven alle calorieën binnen te krijgen, maar tegen het vasten zelf kijk ik op dit moment nog op.

Wat zijn jullie ervaringen en tips voor mensen die deze methode overwegen te gebruiken?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

 

Misschien interessante lectuur:

https://alexnguyen00.weebly.com/uploads/1/8/6/0/18600200/if_manual_vfinal.pdf

 

Ikzelf probeer weinig calorieen binnen te nemen door:

 

1) een maaltijd te vervangen door een proteineshake:

-het vult je maag

-verteert trager dan andere kleine snacks

-Je hebt niet zo snel honger

-Je krijgt genoeg eiwitten binnen met een lage caloriewaarde

-Eiwitten breken niet zo snel af, dus je lichaam gaat nog steeds proberen vet te verbruiken

-Minder spierafbraak

 

2) Wanneer ik honger krijg, drink ik een suikervrije drank. (bijvoorbeeld thee met stevia, zero grenadine, ...)

-Een hogergevoel is soms gewoon een dorstgevoel. Na het drinken heb je soms gewoon geen honger meer.

-De zoete smaak zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je wel wat energie hebt binnengekregen. Daardoor is het makkelijker om langer periodes niets te eten.

 

Op deze manier is het voor mij helemaal niet moeilijk om om 18u 's avonds alleen nog maar 2 kleine shacks gegeten te hebben. Dat is dan minder dan 300 kcal. Dan kan je daarna een normale gezonde maaltijd nemen en dan zit je nog vlot onder 1500 kcal per dag. Als je daar niet van vermagert, klopt er iets niet.

Dat is niet echt 100% intermediate fasting. Maar het werkt toch makkelijker voor mij dan helemaal niets te eten.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Bart,

 

Dit lijkt mij niet echt gezond op deze manier omdat je veel essentiele voedingstoffen mist. Ook is een proteine shake al +- 125 kcal dus al drink je er overdag 5 dan zit je met je snacks erbij ook op 925 kcal.

 

@Peter Wouters weet hier meer van hij gebruikt of gebruikte deze methode ook.

 

Het doel van vasten is naar mijn weten niet het minder eten maar juist een x aantal uren niets eten. En dat gaat juist in bovenstaande verhaal niet op. Dan kan je beter je kcal behoefte berekenen en een voeding schema maken met 300kcal minder dan je behoefte. 1: dan heb je geen honger, en 2: je krijgt wel alle benodigde voedingstoffen binnen.

 

Groeten,

 

Fit

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dit een boeiend thema. En het laatste is hierover nog niet gezegd. Het lijkt erop dat de positieve effecten die optreden bij Intermittent Fasting teweeg gebracht worden door calorische restrictie. Het meest positieve effect van calorische restrictie(CR) is dat het ouderdom gerelateerde aandoeningen vertraagd. Met andere woorden, je leeft langer. Bij CR gaat je metabolisme vertragen en dus ook het verouderen. Vergelijk het met 2 identieke wagens waarbij de ene de motor wordt getuned en de andere onbehandeld blijft (controle). Welke wagen verslijt het snelste? De getunede wagen toch?

Bij calorische restrictie gaan zaken zoals mTOR, IGF-1 en andere groeifactoren gereduceerd worden. Zaken die we echter nodig hebben om spiermassa te maken. Autofagie, het opruimen van junk in de cellen, neemt toe. Hierin ligt de uitdaging. Waar ligt ergens de sweet spot waarin alles in balans ligt. Dat is moeilijk vast te stellen. Daarbij komt nog dat die zaken in de positieve zin toenemen tijdens krachttraining.

Proteine en dan vooral het aminozuur Methionine zijn een belangrijke activator van mTOR en IGF-1. Ook speelt Insuline een rol. Wat we kunnen doen is cyclen. Ik doe zelf 2x full body training per week. Op de dag van training en de dag erna neem ik zoveel mogelijk proteine op en bouw dit af tot de volgende training. 

 

Hieronder een foto van 2 Rhesus apen die in een lange termijn project werden onderworpen aan enerzijds vrije voeding (controle, linkse aap) en anderzijds calorische restrictie (CR, rechtse aap). Alhoewel de CR aap mager is, zie je dat hij minder ouderdom gerelateerde eigenschappen heeft. oa mooiere vacht, niet vergrijsd. Bron: http://www.crvitality.com/2014/04/calorie-restriction-in-rhesus-monkeys/

 

CRVSADLIB.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

@Fit:

Ik denk dat ik wel voldoende voedingsstoffen binnen krijg. 's Avonds een ik namelijk wel een normale maaltijd met groeten en fruit van ongeveer 1000 a1200 kcal. Dus ik krijg dagelijks voldoende gevarierd voedsel binnen.

Ik drink dan overdag slechts 2 x een proteineshake van +- 125 kcal. En geen andere snacks. Dus dat is slechts 250 a 300 kcal.

 

Maar je hebt wel gelijk, dat wat ik voorstel niet helemaal 100% intermediate fasting is. Het heeft waarschijnlijk een aantal nadelen ten opzichte van echt vasten. De voordelen zijn dat het net iets makkelijker vol te houden is, dat je nog voldoende eiwitten binnen neemt om spierverlies te beperken en dat je tegelijkertijd toch aan vetverbranding doet, want de dagelijkse calorieopname blijft laag.

 

Ik stel dit voor als alternatief omdat het misschien sommige mensen kan helpen om het langer vol te houden.

Persoonlijk vind ik dat makkelijker dan helemaal niks eten.

 

Ik heb de thread nog eens gelezen en ik ben er misschien foutief vanuit gegaan dat de topicstarter intermitting fasting wil gebruiken om af te vallen.

Als het niet de bedoeling is om te vermageren, maar eerder om de calorieiname constant te houden, maar te concentreren in de tijd, is mijn voorstel natuurlijk niet zinvol.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik adviseer altijd zolang mogelijk zonder shakes te doen.

je lichaam heeft geen enkele moeite om die eiwitten af te breken aangezien die al zo klein mogelijk zijn gemaakt om snel op te nemen.

Dus heel snelle vertering, weinig stimulatie van het metabolisme,...

als je gewone eiwitten (vaste voeding) eet, heeft je lichaam ongeveer 30-50% van deze calorieen al opnieuw nodig om dese te verteren/af te breken tot bouwstoffen.

bij een shake is dit slechts 2-5%

dus shakes zijn slechter op dit vlak.

 

maaltijden vervangen door een shake is nog slechter aangezien de opname van kolhydraten met eiwitten de correcte enzymes stimuleren om deze goed af te breken, dus efficientie

en de vetten zorgen voor een voller / verzadigend gevoel.

 

intermittent fast werkt, net zoals elk ander dieet, enkel en alleen maar als je minder eet dan dan je verbrand.

 

je kan evengoed bulken met intermittent fasting, dus geen wondermiddel!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Ik fitness al jaren door pushups, situps, en plank oefeningen uit te voeren en ben dan ook gemiddeld gespierd. Nu heb ik onlangs  dumbells, barbell en een bench gekocht om thuis met gewichten te trainen. Het boek "gespierde god" van Glen Goossens heb ik aangekocht om meer te weten  te komen over welke oefeningen ik kan uitvoeren om iedere spier in mijn lichaam goed te kunnen trainen. Ik volg daarbij het 3 daags trainingsschema op  di,do, za. Op woensdag en zondag ga ik ook nog hardlopen. De voorbije weken heb ik wellicht de fout gemaakt door op de trainingsdagen te lang en te veel verschillende oefeningen uit te voeren. Op dinsdag is het schema als volgt, buik-borst-biceps-trapezius. Voor iedere spiergroep doe ik dan meerdere en waarschijnlijk ook te veel oefeningen. Om een voorbeeld te geven! Voor borst voer ik na 3x30 pushups, 3x15 dips nog 5 a 6 verschillende oefeningen uit met dumbells. Nadat alle spiergroepen getraind zijn ben ik dan ook  al snel 2 tot 2,5 uur bezig geweest. Ik ben natuurlijk supergemotiveerd om iedere spier super goed te trainen maar ik heb niet het gevoel dat ik op deze manier veel spiermassa ga bijkomen. Ik eis waarschijnlijk te veel van mijn lichaam. Ik sta wel lekker droog maar met kledij aan oog ik waarschijnlijk ook te scherp en te mager, hoewel 78kg voor 1,78m niet zo slecht is vermoed ik. Wat is de beste manier om spiermassa bij te komen maar daarbij ook iedere spier in bv. de borst te trainen? In het 3 daags trainingsschema komt de borst 2 maal aan training toe. Als het aantal oefeningen moet beperkt blijven en daarbij telkens dezelfde oefeningen uitgevoerd worden dan kan ik mij voorstellen dat de borst niet optimaal getraind wordt. Ik besef dat ik anders ga moeten trainen door met zwaardere gewichten en kortere sessies te trainen maar weet niet hoe ik mijn 3 daag schema moet invullen. Wie kan mij op de goede weg helpen?  
    • Toch beetje schaamrood op de kaken, was vergeten update te plaatsen. Gewicht zit inmiddels of 74kg, en had vooraf (kom van 95kg) verwacht dat vet dan wel weg zou zijn maar helaas zit er nog wel een aardig randje aan. We gaan dan nog maar even rustig door met cutten.  Mijn aangepaste "lifestyle" begint overige steeds natuurlijker te voelen,  daar ben ik wel blij mee.
    • Ook prima! Doe ik dat kerel! Je ziet ze verschijnen. Het is veel werk dus kan niet beloven hoeveel tijd er tussen zit telkens!
  • Discussies

  • Sponsors

    Body en fitshop

    XXL nutrition