Advertentie:



bart.verbeek@gmx.com

introductie + feedback

Recommended Posts

Net nieuw op het forum. Even mijzelf voorstellen en dan had ik graag wat feedback gehad over mijn trainingsprogramma.

 

Ik ben Bart, 42 jaar. Ik heb als twintiger krachttraining gedaan. Maar dan 15 jaar niets gesport.

Het resultaat daarvan was dat ik op mijn 40ste niet veel spieren meer over had.

Ik ben 1.8m en woog 1,5 jaar geleden 70kg. Niet echt overgewicht. Maar te veel vet en geen spieren. 'Skinny-fat' zoals ze dat in het engels zeggen.

Het was dus hoog tijd om daar iets aan te doen. (midlife-crisis ,:-) )

 

Dan heb ik 6 maanden intensief cardio gedaan en alle ongezonde voeding geshrapt. Na een half jaar woog ik 62kg. Dat was dan geen vet en geen spieren. :-). Maar wel een heel goed conditie. :-)

 

Dan terug met krachttraining begonnen. Ondertussen doe ik een jaar intensief krachttraining. Mijn gewicht is nu ongeveer 70 kg. Met een laag vetpercentage. (zichtbare buikspieren en zichtbare aders op armen en onderbuik). Ik ga er vanuit dat dat ergens tussen 8 a 10 % is.

Ik schat dat ik op dat afgelopen jaar nog additioneel 2 kilo vet ben kwijtgeraakt en 10 kg spieren ben bijgekomen. 

Dus vanaf mijn startpunt: min 10 kilogram vet, plus 10 kilogram spieren.

 

Ik heb mijn eigen gym thuis dus ik kan eigelijk elke dag trainen. Mijn huidig weekprogramma is:

1) borst, tripecs (bench, cable push-down, incline bench, ...)

2) schouders, benen en kuiten (press, squat, rows,...)

3) rug en bicepts (pull-up, deadlift, barbell curls, dumbell curls, ...)

4) borst, tripecs (bench,...)

5) schouders, benen en kuiten (press, squat, ...)

6) rug en bicepts (pull-up, deadlift, ...)

7) rustdag

Ik doe ongeveer 7 verschillende oefeningen per dag. Voor de grote spiergroepen doe ik ongeveer 4 reeksen van 6 herhalingen. Voor de kleinere spieren 8 herhalingen.

 

Mijn voeding is zeer clean. Veel groenten, fruit, eieren, yohurt, melk, kip havermout. Weinig suikers en verzadigde vetten.

Ik probeer steeds 2.5 maanden meer (gezond) te eten en dan 2 weken te 'cutten'. Ik merk dat ik na die 2.5 maand duidelijk vet heb opgebouwd. En dat gaat er dan net af met 2 weekjes minder koolhydraten te eten. Ik hou de cycles kort omdat ik geen zin heb om terug veel vet te verzamelen.

 

Wat denken jullie van dit programma ?

Train ik teveel of heeft het zin om nog meer te trainen ?

Zijn mijn bulk/cut cycles te kort ?

 

Ik ben wel veel gevorderd, maar ik vind dat het persoonlijk relatief traag gaat. Wat raden jullie aan vanaf dit punt ?

Ik train helemaal alleen, dus ik kan wel wat feedback gebruiken. Wat denken jullie ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hallo Bart, jou manier van  trainen/eten ziet er ongeveer hetzelfde uit als bij mij. Ik heb hierdoor op korte tijd ongeveer 13 kg lichaamsgewicht mee verloren. Het enige nadeel is dat ik regelmatig (van vrouwen) te horen krijg dat ik moet stoppen met wat ik bezig ben omdat ik er niet meer uitzie (diet face). Mijn antwoord is dan dat het helemaal niet mijn bedoeling is om te vermageren maar dat dit een gevolg is van mijn levensstijl. Ik voel me bovendien heel gezond. Mijn testosterone niveau bijvoorbeeld ligt op dat van een dertiger. Ben zelf 53 j.

 

Wat je trainingen betreft zou ik zeker niet meer doen. Ikzelf doe 2 full body trainingen per week. Uit studies is al gebleken dat meer dan 2 sessies per week geen extra bijdrage leveren aan hypertrofie. Het ligt echter anders wanneer de focus wordt gelegd op kracht. In dat geval zijn meerdere sessies voordeliger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan meer behalen als je meer varieert in je trainingen o.a.

Je hebt verschillende vormen van stimulatie voor spiergroei.

Nu ga je echt op die kracht en progressieve overload gaan werken in de 6-8 rep range.

Maar je borst is na 1(mss 2) oefeningen van 4*6 echt uitgeput. Die 3e oefening ga je echt niet meer voldoende stimulatie teweeg brengen. Dan ga je beter over naar metabollic stress van de spieren, door ze echt te gaan uitputten door bvb hogere reps (met zware gewichten), supersets, dropsets.

 

Ook af en toe eens onder een andere hoek enzo beginnen werken kan ook extra muscle damage teweeg brengen.

 

Daarbij zorg je steeds dat je in een calorie overschot zit. Ga ook niet te hoog in calorieoverschot. Hoe sneller je vet aanzet, hoe minder goed je lichaan reageert op de spiergroei

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Goedeavond allemaal,   Ik ben een man van 33. 172 cm lang en 78 kg. Ik heb van de week mijn lang verwachte halterstang en gewichten binnen gekregen.  Al mijn hele leven ben ik geïnteresseerd in krachttraining, strongman e.d. Maar 1 x in mijn leven in de sportschool geweest, en dat beviel me niks eigenlijk met al die mensen om me heen.  Nu dacht ik dus, ik koop het gewoon zelf en ga lekken in de mancave aan de gang met trainen. Dan kom je er ineens achter dat half Nederland tijdens de lockdown dat ook bedacht heeft en echt alles uitverkocht is en 2 maanden levertijd heeft. Maargoed, ik heb het spul eindelijk in huis.  Ik ben dus gelijk maar gaan proberen waar m'n max ligt om daarna een trainingschema te kunnen maken.  Benchpress viel me vies tegen. Ik kreeg 60 kg met moeite terug omhoog.  Met de deadlift ging het veel beter. 70 was geen probleem. Dat had ik wel verwacht want ik til mijn vrouw ook met gemak op.  100 kg ging ook verassend goed. Daarna 110, 120. Bij 130 kg lag wel echt de max.  Ik heb eens naar wat grafiekjes gekeken om te kijken wat nu normaal is. https://dedicatedtolife.nl/hoe-sterk-gevorderd-ben-ik-krachtstandaard/#mannen Kwa benchpress dus precies volgens verwachting op ongetraind niveau. Maar kwa deadlift aanzienlijk erboven.  Zou het komen omdat ik al anderhalf hardloop? Of omdat ik voor mijn werk dagelijks met meubels sjouw? Ik zie er verder echt niet gespierd uit. Zou het dan kunnen dat (heb ik ook alvast uitgezocht) er myofibrillaire hypertrofie heeft plaatsgevonden in mijn benen en rugspieren? Ik had de dag erna ook voornamelijk spierpijn in armen en schouders en niet zozeer in mijn benen en rug.   
    • Ik heb het zelf nog niet beluisterd maar dacht dat het misschien interessant kon zijn voor de liefhebbers. Dr. Dalton en zijn 20 jaar onderzoek naar SARMs en de veiligheid en het risico van gebruik. https://allme.libsyn.com/s01-e20-selective-androgen-receptor-modulators-sarms-dr-james-dalton?fbclid=IwAR3ZEuDbcS5YErgmRdqmRRcPcMmqHqpji78EJ-8IscFq19bFf6m4MozIA2I 
    • For a female like you? None.
  • Sponsors