Advertentie:

Sign in to follow this  
Schrammetje

teveel eiwitten

Recommended Posts

Ik heb een vraag.

sinds 3 maanden heb ik weer me sporten opgepakt.

ik doe meer kracht training maar naast dat doe ik na me training 20 min cardio fietsen en soms 2  keer per week hardlopen tussen de 2 en 5 km.

 

me buik het bolle buikje visceraal vet ging langzaam weg.. maar me spieren zag ik ook groeien..

nu neem ik elke ochtend een eiwitshake en doe ik daarnaast de dagen door vis eten en kipfilet op brood en avond vlees ook eiwit vlees of vis..

ik merk nu sinds ik dit richting 3 weken doe dat ik ineens weer dikker word.. me buik word weer boller sinds de laatste week en hier baal ik ontzettend van !!

ik dacht meer eiwitten nemen voor me spiermassa maar nu heb ik een gevoel dat dit ook nu onderdeel buik word.....

 

wie kan me de juiste antwoord geven..

 

in het kort even dit uitgelegd nu over me voeding. ( ik wil soort van afvallen om die buik weg te krijgen )

 

ochtend shake eiwit.

over de dag door brood met een beetje boter en plakje kaas of kipfilet of pindakaas.

tussen doortjes . snoeptomaatjes of een gekookt eitje of een blikje tonijn of makreel.

elke avond geen aardappelen !!

avond eten. bijna altijd  sla mix met eiwit iets erdoor heen zoals. ei . vis. kip.

en zoals gezegt viel ik af.. tot nu ik eiwitten iets meer extreem neem om me spiermassa te behouden en erdoor te groeien/droger te worden...

wat doe ik nou fout..

 

drinken.

elke dag

groene thee zonder suiker.

water

en koffie met een beetje melk zonder suiker

op ze tijd hooguit een slokje prik van me vriendin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Het teveel aan eiwitten wordt door je lichaam omgezet in energie. En dat kan worden opgeslagen als vet.

 

Ik zou de hoeveelheid koolhydraten verlagen door brood volledig te schrappen en bij warme maaltijden de hoeveelheid zetmeel sterk te beperken. Dus bijvoorbeeld vlees+veel groenten, maar weinig of geen aardappel, weinig of geen rijst, weinig of geen pasta.

 

Als je toch graag veel koolhydraten wil blijven eten, zou ik brood vervangen door havermout en aardappelen/rijst/past vervangen door zoete aardappelen.  Havermout en zoete aardappelen bevatten ook suikers, maar ze gaan je insuline minder beinvloeden, waardoor je lichaam minder snel vet gaat aanmaken.

 

Probeer eens 3 weken veel eiwitten te eten, maar totaal geen brood. Je zal zien dat het een sterk effect heeft.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks !

dus kortom is het mogelijk dat ik dus eigenlijk aankom omdat ik brood eet..

ik ga dit is proberen te schrappen.. maar wat moet ik dan eten over de dag door ? crackers?

dan zou ik inderdaad een vervanger moeten hebben voor me brood maar wat..

ik denk immers wel dat dit inderdaad zal werken en ik dan wel afval

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee! Je komt niet aan omdat je koolhydraten eet!

Je komt aan omdat je teveel eet. Simpel.

Zowel eiwitten/koolhydraten als vetten kunnen worden opgeslaan als vet. 

 

Waarom zir je snel (tijdelijke) vooruitgang door koolhydraten te minderen: vocht.

1gr khd houdt 4 gram vocht vast.

Schrap je die khd, dan verdwijnt dat vocht tijdelijk en dus ook even gewicht.

 

Je hebt khd nodig om voldoende energie te hebben om krachtige trainingen te doen.

Hoe meer gewicht je verzet, hoe zwaarder je lichaam moet recupereren en dus hoe meer energie het verbrand.

 

Gewoon voeding correct ip punt zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook voorstander om je (gezonde) koolhydraten zoveel mogelijk op peil te houden. Dit om de hierboven vermelde eigenschap. Wat brood betreft, ik vermijd dit ook. Als je gaat kijken naar de calorische waarde hiervan (265 kcal/100gr) begrijp je waarom een teveel hiervan nefast kan zijn. Aardappelen daarentegen (77kcal/100gr) zijn daarentegen niet zo slecht. Afgekoelde aardappelen zijn zelfs nog lager in calorische waarde door het toegenomen resistent zetmeel welk op zijn beurt nog voordeliger is voor de darmflora. Kortom, groenten en fruit zijn minder dicht in calorieën.

 

Wat proteine betreft denk ik dat je niet zo snel gaat vervetten door een hogere inname. Er bestaat zoiets als het "Thermic effect of food"(TEF). Dit is de hoeveelheid energie die nodig is om een macronutrient te verteren en te verwerken. Bij proteine bedraagt dit ongeveer 30%. Bij koolhydraten en vetten is dit respectievelijk ongeveer 6% en 3%. Een extra aan eiwitten gaat een minder dramatisch effect geven dan wanneer je dit doet met koolhydraten en vetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat thermisch effect is echt verwaarloosbaar. Je gaat mss 50kcal extra kunnen eten. Daar ben je zo over.

Veel eiwitrijke producten bevatten ook veel vetten, dus je gaat er snel over.

 

Eiwitshakes zijn vloeibaar en stimuleren de verbranding maar mininaal, dus hier is het thermisch effect al weg en de kcal blijven.

 

Brood is helemaal niet slecht, enkel hoger in kcal. Zolang je onder je onderhoudskcal blijft, val je af.

 

@Jolien heeft kunnen blijven brood eten tot 1 week voor de wedstrijd en ze is 2e geworden.

 

Voeding is veel simpeler dan mensen willen geloven. Ze willen gewoon iets fancy, that's it. 

Dit is eerder de echte reden dat mensen niet afvallen als ze "gezond" eten

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brood zeker niet vervangen door crackers of andere zetmeel-houdende voeding. Je wil die snelle suikers volledig weg uit je dieet.

Vervangen door niets, of door dingen die gezond zijn (vitaminen en mineralen bevatten), je maag vullen en weinig calorien bevatten.  Rauwe groenten en fruit. Bijvoorbeeld: wortels, aardbeien, .... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks all.

ik denk inderdaad dat ik eerst vocht ben verloren en nu blijf hangen.

ik ga nu even wat meer cardio doen per week en dan 3 keer per week kracht.

even wat meer focussen op het meer bewegen en dan hoe ik nu eet moet wel gezond zijn en me doel te bereiken.

vanavond even lekker genoten van een patatje en een frikandel. moet ook kunnen op ze tijd :P 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 6/2/2018 at 20:03 zei Schrammetje:

thanks all.

ik denk inderdaad dat ik eerst vocht ben verloren en nu blijf hangen.

ik ga nu even wat meer cardio doen per week en dan 3 keer per week kracht.

even wat meer focussen op het meer bewegen en dan hoe ik nu eet moet wel gezond zijn en me doel te bereiken.

vanavond even lekker genoten van een patatje en een frikandel. moet ook kunnen op ze tijd :P 

 

 

 

Ik heb ook eenmaal per week een "cheat dag" waar ik zulke dingen kan eten. Echter maak ik het nooit te gek vaak beperkt tot 1 maaltijd aangezien het anders ten koste gaat van de maaltijden de rest van de week.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Dag allemaal,   Ik ben mathijn, 30 jaar. Vader van 2 kinderen. Ik train nu zo ongeveer 14 jaar. Nooit tevreden geweest met het resultaat. Ik denk toch dat ik iets verkeerd doe, aangezien ik altijd 3x per week 1,5 uur sport. Thuis een homegym gemaakt (squatrack waarmee je ook kunt bankkdrukken, verstelbare dumbelset tot 24 kg en pull up bar).  Ik ga 1x per week naar de basic fit voor uitgebreide beentraining, 2x per week train ik thuis. (1x rug en biceps, 1 x borst, schouders en triceps).  Ik heb 2x een half jaar niet gesport door drukte met werk en een verbouwing thuis, in die periodes 2x een hernia gehad. Verlamming aan mijn rechtervoet aan overgehouden (klapvoet). Daaraan ben ik geopereerd waardoor ik weer kan lopen zonder spalk (1 jaar in een revalidatiekliniek gezeten om te kunnen herstellen). Besloten nu nooit meer een training over te slaan, gezien ik dit blijkbaar echt nodig heb.   Nu ben ik lid geworden van dit forum in de hoop dat er mensen zijn die mij wat advies kunnen geven. Ik ben niet heel sterk maar ben wel fors gebouwd. Ik bouw snel spieren op, verlies ze ook heel snel als ik wat minder sport. Ik kom ook snel aan en val snel af. Mijn grootste probleem is wat heel veel sporters hebben volgens mij: ga ik training op spiergroei (8 tot 12 herhalingen) word ik snel groot, maar kom ik ook aan in buikvet. Ziet er niet mooi uit, al voel ik me wel heel sterk. Ga ik op kracht training, word ik sneller sterk maar zie je vooral dat ik dikker word. Ga ik op veel herhaling zitten (12 tot 20) voel ik mijn kracht snel verliezen waardoor ik niet lekker in mijn vel zit. Kunnen jullie me advies geven over hoe ik een balans kan vinden om er strakker uit te zien met behoud van mijn kracht.  Nu train ik met herhalingen van 8 tot 12. Squaten durf ik door mijn rug niet met veel gewicht te doen, dus doe ik setjes van bijv. squaten:5x12 herhaling 60 kg, legg press machine 5x12 120 kg.  Bankdrukken 5x15 herhaling met 60 kg (ik heb momenteel niet meer gewicht en vind 60 kg een prima gewicht om op te blijven hangen.    Ik weeg nu zo een 105 kg, ongeveer met een spiermassa van 82 kg. Ik ben 1,91 m lang Vetpercentage is zo een 25%. Die wil ik haar graag naar de 18 % brengen.  Ik kan door mijn rug niet goed cardiosessies doen, en heb er ook een hekel aan.    Ik heb zowat alle dieten al geprobeerd : vasten, ketogeen, combi van die twee, etc, etc. maar niks blijft werken. Alleen effect voor 2 maanden en daarna niet meer vol te houden.    Hebben jullie advies voor mij?   

    • Lekker man gewichten ook goeie progressie👌🏼,   Het stagneren van gewicht is bij mij ook herkenbaar zo’n 2 weken nu al ongeveer, ook ik zit zo rond de 4800 calorieen , en wil eigenlijk niet heel veel hoger meer gaan, ook omdat ik over 8 weken ga droogtrainen/recompen.   Verder blijf ik ook ondanks dat ik niet aankom elke week weer sterker worden, dit is echt top!   Veel succes nog met je cycle maar dat gaat denk ik helemaal goed komen 👌🏼
    • Nu de eindsprint  De lgd is bijna op. Jammergenoeg tussendoor ook corona gehad  het zit niet echt mee tijdens deze kuur. Nu Weer lekker naar de sportschool om het laatste beetje er uit te persen Donderdag mocht ik uit quarantaine dus meteen naar de sportschool Vrijdag judo , zaterdag fitness  zondag 20 km hard gelopen maandag fitness en zo naar judo Ik zal van de week ook weer eens op de weegschaal gaan staan kijken wat die te melden heeft. Als ik in de spiegel kijk ben ik alsnog tevreden over de kuur , ik had er nog meer uit kunnen halen als de sportscholen los waren gebleven.    
  • Sponsors