Advertentie:

Sign in to follow this  
Fulkano

CUT schema beginner

Recommended Posts

Hi all,

tijd geleden dat ik hier was. Ben na jaren weer begonnen met trainen. Er moet eerst flink wat vet af nog (vet%20%). Ik heb een cut voedingsschema gemaakt. Graag jullie oordeel. Er zitten weight gainer shakes in, maar ik blijf in totaal op de gewenste kcal. De shakes zijn dus vooral voor goede eiwitten en koolhydraten.

Ik lees vaak dat je ook op trainingsdagen meer kunt eten om evengoed wat te gainen. Ik train alleen in de avond. Is het dan niet handig om dan de dag erna juist wat meer te eten? In dit schema neem ik in ieder geval in de avond nog een shake en kwark.

Doel is vet% van 12 begin feb. Dus van 95kg en 20% naar 85kg en 10% vet.

Voedingsschema 80%.xlsx

Advertentie:

Die mass gainers zijn meestal weipoeder + dextrose. Als je wil cutten wil je zeker niet zo maar puur suiker eten. 

Dus dat die mass gainer kan je best schrappen en vervangen door puur weipoeder.

De calorieen die dan vrijkomen, kan je opvullen met gezondere dingen.

Als ik eens snel door je lijstje scroll zie ik nog veel dingen met snelle suikers en verzadigde vetten, zoals brood en kaas.

Als je dat beperkt eet is dat natuurlijk geen probleem, maar als je snel wil cutten en toch zeker wil zijn dat je voldoende nodige voedingstoffen eet, zou ik die dingen vervangen door voedsel met meer 'inhoud'.

Dus voeding met meer trage suikers, onverzadigde vetten en dingen met meer mineralen en vitaminen in.

Brood en kaas is daar niet super geschikt voor.

Ik zou dan eerder kiezen voor meer groenten, fruit, bonen, noten, yohurt (zonder suiker),...

Thx Bart. Weight gainer is trouwens niet met dextrose hoor (Mass Perfection van Body&Fit).

Ik ga kijken wat ik hiermee kan! Probeer iig qua vetten wat meer noten te introduceren en kan kaas wel vervangen voor kipfilet.

Is de hoeveelheid eiwitten wel goed zo?

Tevens ben ik gelijk gaan cutten, maar volgens mij heb je de meeste kans op gains in het begin. Ik vraag me soms af of ik die potentie nu niet verpest door eerst te gaan cutten. Of is dat onzin?

Ik ben helemaal geen expert, maar ik heb begrepen dat:

1) een hoog vetpercentage is ongezond. Als je dan nog gaat bulken en nog meer vet toevoegen, wordt het wel erg ongezond. Uiteindelijk is het toch de bedoeling om gezonder te worden. 20% is niet extreem maar toch ongezond hoog. 

2) een hoog vetpercentage zorgt voor een verhoogd oestrogeenniveau en een verlaagd testosterone niveau. Wat dus niet ideaal is voor prestaties en spieropbouw. Dit is vanaf 12% tot 15%.

3) je ziet er veel gespierder en atletischer uit met minder vet. Als je het enkel bekijk van een estetisch standpunt moet je helemaal niet zo erg veel spieren hebben om er atletisch uit te zien. Gewoon genoeg vet weg krijgen. 

Over het algemeen wordt daarom aangeraden om te gaan naar een vetpercentage van 10% tot 12% om vandaar te bulken tot maximum 15%.

Ikzelf heb eerst gecut tot ik duidelijk zichtbare buikspieren had (onder 10%) en vanaf daar begonen met bulk-cut-cycles.

Voordelen:

-Dan heb je een duidelijke baseline waar je terug naar kan gaan bij het cutten (=zichtbare buikspieren). 

-Dan zie je erg gespierder en athletisch er uit

-Je voelt je fitter (niet tijdens het cutten) maar daarna.

-Je leert ook beter hoe je lichaam werkt als je eerst cut en dan bulkt. Je beseft ook beter dan je niet extreem moet gaan bulken want het vraagt dan extra tijd om te cutten.

-Je bent ook gewoon gezonder. En daar draait het toch vooral om.

-In het begin kom je ook spiermassa bij zonder te bulken. Een beetje trager, maar niet niks.

Allright thx again Bart. Moet zeggen dat cutten best goed gaat al. Ben al van 100 naar 93,5 kg gegaan vanaf begin juli. Zit qua vet% nu op 18 a 19% den ik. Hoop in januari op 12% te zitten en ga dan bulken.

Wat het schema betreft vervang ik kaas voor kipfilet en heb handje walnoten toegevoegd en de shakes iets teruggebracht. Wat het brood betreft zit ik nog te prakkiseren. Ik lunch op mijn werk (lunch wordt verzorgd) en vind iets stevigs eten toch wel lekker tussen de middag. Weet niet zo goed hoe ik da moet vervangen. Eet verder overigens geen brood de hele dag.

altijd eerst cutten. Die beginner "gains" zullen sowieso komen hoor. ook tijdens een cut.

dat je op traininsdagen meer kan eten voor gains, klopt niet. Je lichaam telt niet per dag. je kan het evengoed op weekniveau bekijken en sommige dagen meer eten dan andere. zolang je gemiddeld onder je onderhoud gaat eten, ga je afvallen.

Hoe je dit doet maakt weinig uit (veel maaltijden vs weinig, veel suikers vs weinig, ...)

Maar je kan idd je shakes beter vervangen door echt voedsel, je gaat gewoon ook langer een verzadigd gevoel hebben. Zo ga je het mentaal iets langer kunnen volhouden bijvoorbeeld.

kaas zeker niet gaan schrappen. denk zeker aan je micronutrienten ook.