Advertentie:

Sign in to follow this  
Fulkano

CUT schema beginner

Recommended Posts

Hi all,

tijd geleden dat ik hier was. Ben na jaren weer begonnen met trainen. Er moet eerst flink wat vet af nog (vet%20%). Ik heb een cut voedingsschema gemaakt. Graag jullie oordeel. Er zitten weight gainer shakes in, maar ik blijf in totaal op de gewenste kcal. De shakes zijn dus vooral voor goede eiwitten en koolhydraten.

Ik lees vaak dat je ook op trainingsdagen meer kunt eten om evengoed wat te gainen. Ik train alleen in de avond. Is het dan niet handig om dan de dag erna juist wat meer te eten? In dit schema neem ik in ieder geval in de avond nog een shake en kwark.

Doel is vet% van 12 begin feb. Dus van 95kg en 20% naar 85kg en 10% vet.

Voedingsschema 80%.xlsx

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

 

Die mass gainers zijn meestal weipoeder + dextrose. Als je wil cutten wil je zeker niet zo maar puur suiker eten. 

Dus dat die mass gainer kan je best schrappen en vervangen door puur weipoeder.

De calorieen die dan vrijkomen, kan je opvullen met gezondere dingen.

 

Als ik eens snel door je lijstje scroll zie ik nog veel dingen met snelle suikers en verzadigde vetten, zoals brood en kaas.

Als je dat beperkt eet is dat natuurlijk geen probleem, maar als je snel wil cutten en toch zeker wil zijn dat je voldoende nodige voedingstoffen eet, zou ik die dingen vervangen door voedsel met meer 'inhoud'.

Dus voeding met meer trage suikers, onverzadigde vetten en dingen met meer mineralen en vitaminen in.

Brood en kaas is daar niet super geschikt voor.

Ik zou dan eerder kiezen voor meer groenten, fruit, bonen, noten, yohurt (zonder suiker),...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx Bart. Weight gainer is trouwens niet met dextrose hoor (Mass Perfection van Body&Fit).

Ik ga kijken wat ik hiermee kan! Probeer iig qua vetten wat meer noten te introduceren en kan kaas wel vervangen voor kipfilet.

Is de hoeveelheid eiwitten wel goed zo?

 

Tevens ben ik gelijk gaan cutten, maar volgens mij heb je de meeste kans op gains in het begin. Ik vraag me soms af of ik die potentie nu niet verpest door eerst te gaan cutten. Of is dat onzin?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ik ben helemaal geen expert, maar ik heb begrepen dat:

1) een hoog vetpercentage is ongezond. Als je dan nog gaat bulken en nog meer vet toevoegen, wordt het wel erg ongezond. Uiteindelijk is het toch de bedoeling om gezonder te worden. 20% is niet extreem maar toch ongezond hoog. 

2) een hoog vetpercentage zorgt voor een verhoogd oestrogeenniveau en een verlaagd testosterone niveau. Wat dus niet ideaal is voor prestaties en spieropbouw. Dit is vanaf 12% tot 15%.

3) je ziet er veel gespierder en atletischer uit met minder vet. Als je het enkel bekijk van een estetisch standpunt moet je helemaal niet zo erg veel spieren hebben om er atletisch uit te zien. Gewoon genoeg vet weg krijgen. 

 

Over het algemeen wordt daarom aangeraden om te gaan naar een vetpercentage van 10% tot 12% om vandaar te bulken tot maximum 15%.

 

Ikzelf heb eerst gecut tot ik duidelijk zichtbare buikspieren had (onder 10%) en vanaf daar begonen met bulk-cut-cycles.

Voordelen:

-Dan heb je een duidelijke baseline waar je terug naar kan gaan bij het cutten (=zichtbare buikspieren). 

-Dan zie je erg gespierder en athletisch er uit

-Je voelt je fitter (niet tijdens het cutten) maar daarna.

-Je leert ook beter hoe je lichaam werkt als je eerst cut en dan bulkt. Je beseft ook beter dan je niet extreem moet gaan bulken want het vraagt dan extra tijd om te cutten.

-Je bent ook gewoon gezonder. En daar draait het toch vooral om.

-In het begin kom je ook spiermassa bij zonder te bulken. Een beetje trager, maar niet niks.

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allright thx again Bart. Moet zeggen dat cutten best goed gaat al. Ben al van 100 naar 93,5 kg gegaan vanaf begin juli. Zit qua vet% nu op 18 a 19% den ik. Hoop in januari op 12% te zitten en ga dan bulken.

Wat het schema betreft vervang ik kaas voor kipfilet en heb handje walnoten toegevoegd en de shakes iets teruggebracht. Wat het brood betreft zit ik nog te prakkiseren. Ik lunch op mijn werk (lunch wordt verzorgd) en vind iets stevigs eten toch wel lekker tussen de middag. Weet niet zo goed hoe ik da moet vervangen. Eet verder overigens geen brood de hele dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

altijd eerst cutten. Die beginner "gains" zullen sowieso komen hoor. ook tijdens een cut.

 

dat je op traininsdagen meer kan eten voor gains, klopt niet. Je lichaam telt niet per dag. je kan het evengoed op weekniveau bekijken en sommige dagen meer eten dan andere. zolang je gemiddeld onder je onderhoud gaat eten, ga je afvallen.

Hoe je dit doet maakt weinig uit (veel maaltijden vs weinig, veel suikers vs weinig, ...)

 

Maar je kan idd je shakes beter vervangen door echt voedsel, je gaat gewoon ook langer een verzadigd gevoel hebben. Zo ga je het mentaal iets langer kunnen volhouden bijvoorbeeld.

 

kaas zeker niet gaan schrappen. denk zeker aan je micronutrienten ook. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik denk dat met een uurtje sporten per dag je buik niet gaat weggaan. Wat belangrijker is is wat je totaal op een dag verbruikt. Er is een verschil tussen iemand die de hele dag achter een bureau zit en iemand die zware fysieke arbeid verricht. Wat je per dag eet is nog belangrijker.  Een dieet volgen is ook geen sinecure. Velen haken af na een bepaalde tijd. Wat een rol speelt is dat je een voedingspatroon aanhoud dat je met plezier kan volhouden. Wat ik nu al enkele jaren doe is gemakkelijk vol te houden en deed me 15 kilo verliezen op nog geen half jaar en ook mijn buik. Ik vermijd gewoon het eten van brood. Het is te zeggen, ik eet het soms bij gelegenheid nog maar door de week niet. Brood is in essentie niet slecht maar je eet er gemakkelijk teveel van en zodoende krijg je kcalorieen binnen.   Ik start de dag met een behoorlijk bord havermout en sojamelk aangevuld met rozijnen en een banaan. Zeer buikvullend en weinig calorieen.  Om 9 uur eet ik een banaan en drink wat sojamelk aangevuld met proteinen. 's Middags eet ik een slaschotel met verschillende soorten groenten. Ik doe verschillende mengelingen bij elkaar die ik vind in de groentenafdeling. Rode kool, witte kool, rode biet, wortel, radijs, ui, tomaat, sla, zelfs prei. De kunst is om dit lekker te maken. Ik doe daar een vinaigrette onder op basis van olijfolie. Ook gaat er nog een blik van 50 gr tonijn onder. Weerom zeer buikvullend en weinig calorieen. Als toetje nog een banaan en sojamelkshake. Om 3 uur nog een appel met wat sojamelk. 's Avonds eet ik mee wat de pot schaft. Als ik zin heb om iets te snoepen neem ik een stuk chocolade van 86%. Ik garandeer je dat je buik verdwijnt als sneeuw voor de zon.   Als je bang hebt om spiermassa te verliezen is het best om je eiwitten te uppen. Het kost je lichaam meer energie om een gram eiwit om te zetten dan een gram vet of koolhydraten. Bovendien remmen eiwitten je spierafbraak.    
    • Dan komt er wederom een vraag bij mij op;  is het niet de bedoeling van krachttraining dat je de training dusdanig uitvoert dat je microbeschadigingen in de spier krijgt waardoor deze sterker wordt en ook groter? Dit is toch niet mogelijk wanneer je op die wijze traint maar onder onderhoud gaat eten waardoor je spieren dus niet kunnen groeien?  Of bedoel je een andere vorm van krachttraining waarbij je niet over die grens heen gaat van microbeschadiging?  In mijn situatie is er geen sprake van een buikje maar een flinke buik, dus ik zal grondig aan slag moeten gaan. Er zullen ook wel beginners zijn met een klein buikje , dat verdwijnt vast wel met krachttraining maar als je echt een behoorlijke buik hebt, dan kan ik me voorstellen dat krachttraining niet de ideale manier is om dat kwijt te raken. 
    • Nee je begrijpt mij verkeerd, je kan prima afvallen door krachttraining. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je onder onderhoud eet. Of je krachttraining of cardio doet maakt voor de rest niets uit staat hier los van. Krachttraining zal alleen helpen om wat gespierder te blijven dan cardio. 
  • Sponsors